جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1494
شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق (ع)
نویسنده:
مفضل بن عمر؛ مترجم: نجفعلی میرزایی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: هجرت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق (ع)» تالیف مفضل بن عمر، به بیان شگفتى‌ هاى آفرینش انسان و جهان هستى پرداخته‌ است و از این راه به اثبات آفریدگارى حکیم و دانا پرداخته‌ است. در واقع این کتاب املاى امام صادق (ع) بر مفضل بن عمر جعفى کوفى، یکى از اصحاب سرشناس و بزرگ آن حضرت مى‌ باشد. در ابتدای کتاب توحید مفضل چنین نوشته شده است: امام صادق علیه السّلام این حدیث بلند را در چهار روز و چهار نشست، بر مفضل املا فرموده است. شاید بتوان برای هر مجلس عنوانی کلی را بر شمرد. مجلس اول: درباره شگفتی های آفرینش انسان. مجلس دوم: درباره شگفتی های آفرینش حیوان. مجلس سوم: در باره شگفتی های آفرینش طبیعت. مجلس چهارم: در باره ناملایمات و مصائب. امام صادق علیه السّلام نیز که قرآن ناطق است مردم را به تأمل در کوه، دشت، دریا، آسمان، زمین، حیوان، انسان، پرنده، درنده و ... فرا می خواند. نظم، تدبیر، حکمت، اندازه گیری و هماهنگی در اشیا محیّر العقول است. در این جهان هستی همه اجزا، از ستاره تا ذره با حکمت شگفتی همراه است. اما چون انسان تدریجا با این جهان هستی آشنا می شود برای او همه چیز عادی و طبیعی جلوه می کند.
شیعه پاسخ می دهد
نویسنده:
رضا حسینی نسب؛ مترجم: عمران مهدی؛ ناظر: جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: نشر مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«شیعه پاسخ می دهد»، تالیف سیدرضا حسینی نسب زیر نظر آیت‌ الله جعفر سبحانی به زبان فارسی که در سال ۱۳۸۶ برای نوزدهمین بار توسط انتشارات مشعر و چاپ دار الحدیث به بازار کتاب عرضه شده است. کتاب، در راستای رد بعضی شبهاتی است که از دیرباز توسط طائفه اهل سنت پیرامون مسئله خلافت، عصمت امام، رجعت، شفاعت، سجده بر تربت، توسل، تقیه و... به شیعه ایراد شده است. شبهات و پاسخ آنها به صورت مختصر ذکر شده و در عین اختصار مشتمل بر ادله قطعی است که ذهن خواننده را از هر ابهامی خالی می‌ کند که با یک سیر منطقی و استدلالی با استناد به احادیث منقول در کتب معروف و مورد استناد اهل سنت جواب هایش شرح و بسط داده شده است. سپس اشاره‌ ای به منشا پیدایش شبهات و سخن علماء اهل سنت پیرامون شبهات می‌ شود، در این پاسخ‌ ها نکات زیر به چشم می‌ خورد: بحث رجالی و دقت در سند و متن احادیث، بررسی مفاهیم روایات از جهت لغوی، ادبی و اصطلاحی و توضیح کافی راجع به آنها، تبین و غبارزدایی از بعضی وقایع تاریخی، ارجاع کسانی که طالب مباحث بیشتری هستند، جهت اطلاع بیشتر به سایر کتب کلامی، فقهی، فلسفی، تاریخی و... که به صورت مبسوط بحث کرده‌ اند. استمداد از مباحث عقلی و نقلی، فقهی، فلسفی، کلامی، تاریخی به صورت مختصر، جامع و نافع با بررسی تمام احتمالات موجود در مباحث و ارائه جواب‌ های حلی و نقضی در ضمن مقدمات و نتیجه گیری از بحث، اعراض از اطاله کلام و سعی در پاکسازی شیعه از شبهاتی که از روی جهل به شیعه نسبت داده شده است.
زلال هدایت
عنوان :
نویسنده:
حسین اسحاقی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
چکیده :
«زلال هدایت» تالیف ابوسجاد اسحاقی، از جمله آثاری است که برای تقویت بنیه اعتقادی حجاج و پاسخگویی به شبهه های وهابیان نگارش شده است. کتاب در پاسخ به شبهه های گوناگون از جمله مهدویت، شفاعت، سجده بر خاک، غدیر و تحریف ناپذیری قرآن، رجعت و مانند آن نگارش شده است.
ترجمه المراجعات (گفت و شنودهای مذهبی حق جو و حق شناس)
نویسنده:
عبدالحسین شرف الدین؛ گردآورنده: علی اصغر مروج خراسانی؛ مترجم: محمدجعفر امامی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: بنیاد معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب ارزشمند و پرآوازه «المراجعات» که به حق از بهترین کتاب های مناظرات سنی و شیعه است، تالیف دانشمند بزرگوار و مصلح بزرگ حضرت آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین موسوی عاملی می باشد. «المراجعات» تا کنون به وسیله چند نفر از نویسندگان، به پارسی برگردانده شده ولی کتاب حاضر دارای مزیت و کیفیتی است که در ترجمه های آن وجود ندارد، در این کتاب، خلاصه مباحث «المراجعات» به صورت گفت و شنود تنظیم گشته، که فهم آن برای جوانان آسان و نزدیک می باشد و در عین حال، امانت در نقل در مجموع مباحث کاملا رعایت شده است. این گفت و شنودها گزینش و خلاصه ای است از همان مراجعات که با حذف بحث های فنی حوزوی و تنها به صورت 72 پرسش و پاسخ آغاز و پایان گرفته، هر سئوال با پاسخ پرسش قبلی در ربط است و زنجیر وار از آغاز تا انجام پیش می رود. آغاز بحث از نقطه روشن و لازمی شروع شده و سپس پرسش ها و پاسخ های بعدی سلسله وار در پیوند صحیح با هم ادامه یافته است. «المراجعات»، مجموعه 112 نامه است که بین سید عبدالحسین شرف الدین؛ عالم شیعى و شیخ الاسلام سلیم بشرى مالکى از علماى مصر؛ مفتى و رئیس سابق جامع الأزهر مبادله شده است. این دو عالم در این نامه ها حقایق بسیارى را مورد بحث و نظر قرار داده اند. بیان این نامه ها ادبى، زیبا و محکم و مطالب مطرح شده در آنها غنى و کامل است. از نامه هاى شیخ سلیم بشرى هم پیداست که وى دانشمندى عمیق و حق جو و منصف و پراطلاع است. وى در نوشته هایش حقایق مهمى را از مسائل اعتقادى شیعه و غیر آن تصدیق کرده است که از جمله اهمیت اساسى فقه شیعه و صحت عمل به آن است. «المراجعات»، یکى از آثار مهم علمى و اصلاحى اسلامى است و گام بلند و مقدسى است در راه تفاهم و اتحاد اسلامى و تفهیم و توضیح حقایق مسلم.
درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه (خلاصه ترجمه دلیل المرشدین الی الحق الیقین)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: جواد محدثی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه» که توسط آیت الله جعفر سبحانی تبریزی یکی از متکلمین معاصر شیعی نوشته شده است، مجموعه ای است از عقاید مکتب شیعه که به صورت درسنامه تدوین شده است. مولف در ابتدای کتاب خود به بحث از لغت و اصطلاح شیعه پرداخته و سپس شمه ای از تاریخ مکتب تشیع را مورد بررسی قرار داده است. مولف در ادامه ی کتاب مباحث مانند: فضایل علی (ع)، توحید، امامت، نبوت، شفاعت، توسل و دیگر مباحث اعتقادی را مورد بحث قرار داده و به شبهات و سوالاتی که وارد شده است پاسخ داده است.
اذان و اقامه در اسلام
نویسنده:
موسی خسروی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: ستاد اقامه نماز,
چکیده :
کتاب «اذان و اقامه در اسلام» به نویسندگی موسی خسروی است. کتاب حاضر به بررسی یکی از مسائل مهم فریقین یعنی مسئله اذان و اقامه می پردازد و دیدگاه های فرقه های شیعه و اهل تسنن را در این رابطه مطرح می سازد. این مجموعه در شش بخش تنظیم شده است. بخش اول: تشریع اذان و اقامه، بخش دوم: تعداد جملات اذان و اقامه و تفسیر آن، بخش سوم: ثواب موذن، بخش چهارم: نظر فقهای شیعه و بعضی از اهل سنت در مورد شهادت به ولایت در اذان، بخش پنجم: احکام اذان و اقامه، بخش ششم: داستان هایی از اذان گویان در اسلام.
آنگاه هدایت شدم
نویسنده:
محمد تیجانی سماوی؛ مترجم: محمدجواد مهری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «آنگاه هدایت شدم» ترجمه فارسی کتاب «ثم اهتدیت» نوشته محمد تیجانی سماوی که ماجرای تغییر مذهب خود از اهل سنت به شیعه را نوشته است. تیجانی ضمن نقل زندگینامه‌ اش، ماجرای سفرش به عراق و نجف و دیدار و گفتگوهایش با عالمان شیعه از جمله سید ابوالقاسم خوئی و سید محمد باقر صدر را بازگو کرده است. نویسنده در این کتاب با استناد به احادیث اهل سنت، از عقاید مذهب شیعه دفاع می‌ کند. این کتاب به چهارده زبان ترجمه و چندین بار در ایران چاپ شده است. انتشار این کتاب با واکنش‌ هایی از سوی برخی علمای اهل سنت مواجه شد و برخی شخصیت نویسنده و داستان را ساختگی دانسته‌ اند.
سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات
نویسنده:
علی اصغر رضوانی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
قم: مسجد مقدس جمکران,
چکیده :
کتاب سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات توسط علی اصغر رضوانی به رشته تحریر در آمده است. سلفیّه، پدیده ای ناخواسته و نسبتاً نوخواسته است که انحصارطلبانه، مُدعی مسلمانی است و همه را جز خود کافر می داند. فرقه ای خودخواه که با انتساب دادن جامه به سلفِ صالح و با ادعای وحدت در فضای بی مذهب با بنیان وحدت مخالف است. سلفیّه؛ یعنی همان که بستر وهابیت است, مدعی است هیچ مذهبی وجود ندارد و باید به عصر سلف؛ یعنی دوران صحابه, تابعین و تابعینِ تابعین بازگشت و اسلام بلامذهب را اختیار نمود. نویسنده درصدد معرفی سلفی گری و پیروان این اندیشه می باشد.
دوازده گفتار درباره دوازدهمین حجت خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نویسنده:
حسین اوسطی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«دوازده گفتار درباره دوازدهمین حجت خدا حضرت مهدی عج» اثر فارسی حسین اوسطی، در پی معرفی و اثبات حجت خدا در عصر غیبت، شناخت امام عصر عجل‌ الله‌ فرجه‌ الشریف و رفع شبهات در این مورد می‌ باشد. انگیزه تالیف، در مرتبه اول، شناخت امام عصر عج و در مرتبه بعد، بهره برداری از آثار مثبت اعتقاد به امام زمان عج است. کتاب با یک مقدمه آغاز و مطالب در دوازده گفتار، مرتب شده است. از جمله ویژگی‌ های کتاب این است که خلاصه‌ ای از مطالب ارائه شده در پایان هر گفتار ارائه شده و سؤالات مربوط به هر گفتار، در پایان آن آمده است تا جنبه آموزشی و یادگیری این اثر بیشتر شود. علاوه بر نقل روایات و مستندات، از دلایل عقلی و نیز از حکایات مفید در خلال بحث‌ ها برای تایید و تبیین مطالب استفاده شده است.
دفاع از تشیع و پاسخ به شبهات
نویسنده:
علی اصغر رضوانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مسجد مقدس جمکران,
چکیده :
توسل به اولیاء الهی و واسطه قرار دادن آنها یکی از فروع مسئله دعا است. در این کتاب با استناد به آیات و روایات به تبیین حقایق دعا و توسل پرداخته شده و از نگرش شیعه دفاع شده و به اشکالات وهابیت پاسخ داده شده است. در این پاسخ آیات، روایات، سیره پیامبر (ص) مبنای استدلال قرار گرفته است.
  • تعداد رکورد ها : 1494