مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
منشأ زندگی [کتاب عربی]
نویسنده:
بول دیفیز؛ ترجمه: منیر شریف؛ تقدیم: عادل یحیی ابوالمجد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مرکز القومی للترجمه,
کتاب راهنمای الهیات طبیعی آکسفورد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Russell Re Manning (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : کتاب راهنمای الهیات طبیعی آکسفورد اولین مجموعه‌ای است که وسعت کامل الهیات طبیعی را از منظر تاریخی و معاصر مورد بررسی قرار می‌دهد و دانشمندان برجسته را گرد هم می‌آورد تا گزارش‌های سطح بالا در دسترس از موضوعات اصلی را ارائه دهند. این جلد احیای علاقه اخیر به الهیات طبیعی را به عنوان موضوعی درگیر جدی انتقادی مجسم می کند و توسعه می دهد. الاهیات طبیعی که غالباً مورد سوء تفاهم قرار گرفته یا مورد بحث و جدل قرار گرفته است، حضوری است که در طول تاریخ اندیشه در مورد واقعیت غایی مورد مطالعه قرار نگرفته و در عین حال پایدار و فراگیر است - از الهیات کلاسیک یونانی فیلسوفان تا بحث های قرن بیست و یکم در علم و دین. این کتابچه راهنمای معتبر که مورد علاقه دانشجویان و دانش پژوهان طیف وسیعی از رشته‌ها است، از بهترین پژوهش‌های معاصر استفاده می‌کند تا یک نمای کلی انتقادی از حوزه موضوعی ارائه دهد. سی و هشت مقاله جدید دگرگونی‌های الهیات طبیعی را در زمینه‌های مختلف تاریخی و مذهبی، جایگاه الهیات طبیعی در سنت‌های مختلف فلسفی و رشته‌های علمی متنوع، و رویکردهای فرهنگی و زیبایی‌شناختی گوناگون به الهیات طبیعی را دنبال می‌کنند تا درز غنی از چند وجهی را آشکار کنند. انعکاس الهیاتی ریشه در طبیعت انسان و محیطی دارد که در آن خود را می یابیم.
علم در ویترین شیشه‌ای: دانشمندان واقعاً چه می دانند؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
E. Brian Davies
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: چگونه حدس های علمی به قانون تبدیل می شوند؟ چرا اثبات در علوم مختلف به معنای متفاوت است؟ آیا اعداد وجود دارند یا اختراع شده اند؟ چرا برخی قوانین اشتباه می شوند؟ در این کتاب گسترده، برایان دیویس اساس ادعای دانشمندان در مورد دانش جهان را مورد بحث قرار می دهد. او به علم به لحاظ تاریخی نگاه می کند و نه تنها بر دستاوردهای دانشمندان از گالیله به بعد، بلکه بر اشتباهات آنها نیز تأکید می کند. او با ذکر مثال هایی از شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی این ادعا را که همه دانش های علمی موقتی هستند رد می کند. ویژگی اصلی کتاب دفاع از این دیدگاه است که ریاضیات به جای کشف اختراع شده است. در حالی که تجربه نشان داده است که جدا کردن دانش از عقیده و آرزو کار دشواری است، این کتاب راهنمای روشنی برای دشواری‌ها ارائه می‌کند. این کتاب مملو از مثال‌ها و نقل‌قول‌های روشنگر و با دامنه‌ای از روان‌شناسی و تکامل تا نظریه کوانتومی و ریاضیات است. مسائل را در قلب همه علوم زنده می کند.
طراحی هوشمند: پُلِ بینِ علم و الهیات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William A. Dembski
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
IVP Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جنبش طراحی هوشمند سه چیز است: یک برنامه تحقیقاتی علمی برای بررسی علل هوشمندانه یک جنبش فکری که نظریه های تکاملی طبیعت گرایانه برای درک عمل الهی را به چالش می کشد. اگرچه این جنبش به سرعت در حال رشد از حمایت مردمی قابل توجهی برخوردار شده است، بسیاری از دانشمندان و الهیات در مورد شایستگی های آن تردید دارند. دانشمندان نگران هستند که این علم بد است (صرفاً آفرینش گرایی در مبدل) و متکلمان نگران هستند که این علم بد است (درک نادرست از عمل الهی). در این کتاب ویلیام دمبسکی به این نگرانی‌ها می‌پردازد و به طرز درخشانی استدلال می‌کند که طراحی هوشمند پیوندی حیاتی بین علم و الهیات ایجاد می‌کند. فصول مختلف با خلاقیت و قدرت به تشخیص هوشمندانه فعل الهی در طبیعت، چرایی بازنگری در اهمیت معجزات و زوال و پرسش های بی پاسخ الهیات طبیعی بریتانیا می پردازد. دمبسکی با به چالش کشیدن هژمونی طبیعت گرایی و بازگرداندن طراحی در علم، نشان می دهد که چگونه می توان طراحی هوشمند را به عنوان یک نظریه اطلاعات بازگشایی کرد. طراحی هوشمند اثری محوری و ترکیبی از متفکری است که فیلیپ جانسون او را «یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان طراحی که با مشروعیت بخشیدن به مفهوم طراحی هوشمند در علم جرقه‌ای انقلاب علمی می‌زند» می‌نامد.
بررسی پدیده تخلخل و تکاثف در طبیعیات فلسفه اسلامی (بحثی منتقدانه از منظر دانش فیزیک)
نویسنده:
سعید انواری، عباس انواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تخلخل» و «تکاثف» دو اصطلاح در علم طبیعیات هستند که در معانی متعددی به کار رفته اند. در این مقاله معانی مختلف این دو اصطلاح، اعم از حقیقی، غیرحقیقی، و مجازی، و تفاوت آن ها با نمو و ذبول، سمن و هزال، ورم و نیز زیادت و نقصان مصنوعی بیان شده و به شرح انواع مختلف آن ها از قبیل: طبیعی و قسری، ذاتی و عرضی، جسمانی و روحانی پرداخته شده است. سپس با بیان دلایل فلاسفه مشاء و ارائه آزمایش های تجربی در اثبات تخلخل و تکاثف حقیقی، به نقد و بررسی این دلایل از منظر دانش فیزیک پرداخته و نشان داده شده است که گرچه به برخی از این دلایل ایراداتی وارد است، در مجموع می توان از تخلخل و تکاثف حقیقی دفاع کرد و سخن مخالفان این نوع از تخلخل و تکاثف، همچون شیخ اشراق، صحیح به شمار نمی آید.
صفحات :
از صفحه 23 تا 53
  • تعداد رکورد ها : 5