جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
آینده ی جهان و فرجام ادیان از منظر ناراستی های موجود در نظریه ی پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمد رضوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
دین حقیقتی واحد و غیر متکثر می باشد و برخلاف آنچه که پلورالیست های متکثرگرا ادعا کرده اند، در تمام دوران پر فراز و نشیب دعوت انبیاء، یکی بیش نبوده است. این دین هر چند نام های متفاوتی به خودگرفته، اما خاستگاه تعالیم همه ی انبیاء قرار داشته است که در شکل عام آن همان اسلام است. البته حقیقت دین ثابت و اما شرایع متغیر و نامانا بوده اند. این دین و این حقیقت واحد در واپسین سال های عمر پیامبر، به نیابت از همه ی انبیاء و البته به زبان رسول خدا و با معرفی امیرمؤمنان به کمال رسید و نام اسلام را به خود گرفت و ثمره ی آن رضایت و خشنودی خداوند بود. و همین دین است که در آخرالزمان مرزهای زمان و مکان را در خواهد نوردید و به دست توانا و با کفایت مصلح و منجی همه ی دوران به مردم معرفی شده و دین اسلام جهانی خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
گستره آموزه های تشریعی قرآن
نویسنده:
علی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بازشناسی آموزه های تشریعی قرآن در موضوعات اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و اعتقادی است. نویسنده ابتدا کلیات و مبانی موضوع تحقیق را ارائه نموده و سپس تأثیر انگاره های زبان شناسی و علوم قرآن را در قبض و بسط حوزه تشریع قرآن ارزیابی کرده است. وی در ادامه آموزه های اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی قرآن را بازشناسی کرده و کارآمدی گزاره های قرآنی شرایع پیشین را در فرایند فقاهت بررسی نموده است. نگارنده در این راستا مؤلفه های: نگاه قرآن به شرایع و تکثیر ادیان، قرآن و پلورالیزم، عدم نسخ دین، و نظریه نسخ شرایع را مورد بحث و ارزیابی قرار داده است.
چرا پیامبر اسلام ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ همة ادیان قبلی را باطل کرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از آنكه به اصل پرسش پرداخته شود، نكاتي را به عنوان مقدمه ذكر مي كنيم تا در اصل پاسخ نكتة مبهمي باقي نماند. 1. از آنجا كه يكي از علل بروز سؤال فوق خلط بين معناي باطل و نسخ است لذا شايسته است ابتداء معناي اين دو كلمه روشن شود: الف) باطل: باطل به مع بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا به ادیان الهی از نظر اسلام و فقه پویای شیعه به چشم یک دین تحریف شده باید نگریست یا آنها را مانند اسلام و یا یک دین آسمانی بنگریم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تاريخ بشري شاهد ظهور پيامبران متعدد آسماني و همچنين اديان و شرايع متكثري بوده است. علل و ريشه‌هاي اين تكثر را بايد در قابليت‌ها، يعني اختلاف استعدادهاي انسان‌ها و شرايط محيطي و اجتماعي جستجو كرد. سير حركت و تحوّل انسان در پذيرفتن و تحمل بار سنگين اما بیشتر ...
عقیده دین مسیحیت و یهودیت نسبت به نسخ چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نسخ در لغت به معناي زائل شدن و از بين رفتن چيزي به وسيله چيزي ديگري است که به دنبال آن مي­آيد. نظير زوال سايه با آمدن خورشيد.[1] و در اصطلاح خاص علماء ديني عبارت است از برداشته شدن حکم ثابت از احکام ديني که علي الظاهر استمرار داشته و به وسيله آمدن حک بیشتر ...
اگر پایه گذاران مذاهب تشخیص دادند مردم از دین خدا فاصله گرفته و به انحراف می روند و به همین دلیل مذهبی ایجاد کرده و مردم را به پذیرش آن دعوت نمودند. آیا توجهی به کلام خدا در آیات 88 و 107 و 111 سوره انعام داشته اند که به پیامبر ابلاغ فرموده: از مشرکان دوری کن اگر خدا می خواست همه به اجبار ایمان می آوردند، تو وظیفه نداری آنها را به ایمان مجبور کنی. آیا عمل بنیانگذاران مذاهب بدعت گذاری در دین و خلاف دستور خداوند نیست؟ آیا خدا آنها را به انجام چنین کاری مامور کرده؟ اگر جواب مثبت است آدرس قرآنی آن را مرقوم فرمائید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حقيقت و گوهر همه اديان الهي و آسماني يکي است و آن دعوت به يکتا پرستي و انقياد و تسليم در برابر خداوند متعال مي باشد. در حقيقت، دين توحيدي واحد است. «انّ الدين عندالله الاسلام»[1] به درستي که دين در نزد خدا اسلام (تسليم در برابر خدا و دستورات او) است. بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 6