جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
 ابن میمون: تورات و مسئله فلسفه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Hartman (دیوید هارتمن)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
فیلادلفیا - امریکا: (Jewish Publication Society (JPS (انجمن انتشارات یهودی),
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این کتاب، دیوید هارتمن، محقق و متکلم برجسته، رابطه بین نوشته های ابن میمون درباره «هلاخا: مجموعه قوانین شریعت یهود» و کتاب «دلالة الحائرین: راهنمای سرگردانان» او را مورد کاوش قرار داده، تا نشان دهد بین این دو ارتباطی بسیار نزدیکتر از آنچه که تصور می شود، وجود دارد. کتاب «میمونیدس: تورات و تلاش فلسفی» نشان می دهد که تلاش فلسفی کلی میمونیدس تلاشی بود برای نشان دادن اینکه چگونه جستجوی آزاد حقیقت، که از طریق مطالعه منطق، فیزیک و متافیزیک به دست می آید، می تواند با شیوه زندگی که توسط «سنت های هنجاری یهودیت» تعریف شده، کاملا هماهنگ باشد.
گوهر دین و وحدت ادیان آسمانى از منظر علامه طباطبائى
نویسنده:
احمد طباطبایى ستوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تبیین گوهرى مشترک در تمام ادیان و یا دست کم ادیان بزرگ، همواره از دغدغه هاى اصلى دین پژوهان در دو قرن اخیر بوده است. اینکه آیا دین با تمام تنوعش داراى گوهر و حقیقتى واحد است یا خیر؟ و اینکه با فرض وجود گوهر و صدف در دین، آیا ارزش دین به گوهر آن است یا صدف نیز به همان اندازه از ارزش و اهمیت برخوردار مى باشد؟ سؤالاتى است که در این مقاله پاسخ علامه طباطبائى به این پرسش ها مورد تبیین قرار گرفته است. ایشان برخلاف تجربه گرایان غربى و سنت گرایان شرقى، ضمن تأکید بر وجود حقیقتى ثابت در تمام ادیان آسمانى، که از آن به اسلام (تسلیم شدن) تعبیر مى کند، تمام دین (ظاهر و باطن) را داراى ارزشى یکسان دانسته و نیل به حقیقت دین را تنها از راه عمل به ظاهر شریعت امکان پذیر مى داند. اما آنچه در این مقاله مورد تأکید است، توجه به تعابیر متنوع و نقطه نظرات دقیق علامه است که ضمن پاسخ به تمام سؤالات مطرح شده در این خصوص، افق گسترده اى را براى بررسى تنوع ادیان ایجاد مى نماید.
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
وقتی حقیقت طریقت و شریعت با هم جمع شدند همواره نزاع بین این سه گروه ادامه داشته است . غالبا اخباریون در این نزاع غلبه می کنند . آیا عقل باید به معتزله بیانجامد با باید تلفیقی از این نگاهها باشد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل ، قلب و وحی می تواند توحید جامعی را به ما ارائه بکند و دین شناسی و خداشناسی کاملی را می توانیم از این طریق بدست بیاوریم . کسانی که فقط به عقل یا وحی یا قلب بسنده می کنند یا نگاه اخبارگری یا عقل گرایی محض دارند عمدتا دچار انحراف می شوند .ام بیشتر ...
شریعت، طریقت و حقیقت از دیدگاه صوفیان عارف نما
نویسنده:
حسن یوسفیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بسیاری از اهل تصوّف و عرفان، واژه «شریعت» را در برابر «طریقت» و «حقیقت» نهاده و تفاسیر گوناگونی از آنها به دست داده اند. برخی این سه تعبیر را نام های گوناگون یا مراتب طولی یک واقعیت شمرده، بر جدایی ناپذیری آنها تأکید می ورزند؛ اما دیدگاه دیگر ـ که بسیاری از صوفیان پرآوازه از آن جانبداری نموده اند ـ هر کدام، شریعت و طریقت را نردبانی بیش نمی دانند؛ به گونه ای که پس از رسیدن به بام حقیقت، نیازی به نردبان شریعت و طریقت باقی نمی ماند.
صفحات :
از صفحه 39 تا 68
  • تعداد رکورد ها : 4