جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
روح هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Errol E. Harris
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Prometheus Books,
چکیده :
روح هگل شامل مجموعه ای از مقالات است که تقریباً تمام جنبه های فلسفه هگل را پوشش می دهد. ارول ای. هریس بر ارتباط معاصر هگل تأکید می کند، سؤالات دشوار و بحث برانگیز را روشن می کند و بینش هگل را در مورد مسائل کلیدی فلسفی آشکار می کند. هریس فلسفه هگل را در پیش بینی تحولات علمی مدرن، سازگار، معتبر و نبوی معرفی می کند.
بنیاد متافیزیک آزاد هگل: منطق تکینگی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gregory S. Moss (گریگوری اس. ماس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گفتمان فلسفی معاصر امکان وجود مطلق را عمیقاً مشکل ساز کرده است. بنیاد متافیزیک آزاد هگل نشان می دهد که با خواندن دکترین مفهوم هگل در علم منطق او به عنوان شکلی از دیالته گرایی مطلق، منطق هگل از این مفهوم می تواند امکان وجود مطلق را توضیح دهد. ماس از طریق بررسی دقیق مفهوم جهان‌شمولی خود ارجاعی هگل در علم منطق خود نشان می‌دهد که چگونه مفهوم تکینگی هگل برای حل انبوهی از پارادوکس‌های متافیزیکی و معرفتی محور این مسئله طراحی شده است. او نشان می‌دهد که چگونه روایت انقلابی هگل از جهان‌شمولی، خاص بودن و تکینگی راه‌حل‌هایی را برای شش مشکلی که تاریخ فلسفه غرب را آزار داده‌اند ارائه می‌دهد: مشکل نیهیلیسم، مسئله نمونه‌سازی، مشکل تفاوت گمشده، مشکل تجربه‌گرایی مطلق، مشکل هستی الهیات و انسان سوم پسرفت. ماس نشان می‌دهد که تأیید و توسعه یک استدلال هستی‌شناختی تجدیدنظر شده برای وجود خدا توسط هگل برای اثبات ضرورت وجود مطلق طراحی شده است. ماس با پذیرش خوانشی متافیزیکی از معرفت شناسی آزاد پایه ریچارد دین وینفیلد، به طور انتقادی خوانش های غالب و بحث های معاصر را در پژوهش هگل درگیر می کند. بنیاد هگل متافیزیک آزاد برای محققان علاقه مند به هگل، ایده آلیسم آلمانی، فلسفه اروپایی قرن 19 و 20، متافیزیک، معرفت شناسی، و اندیشه معاصر اروپایی جذاب خواهد بود.
درسگفتار تاریخ فلسفه - 59: هگل و روح مطلق
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
مفهوم خدای هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Quentin Lauer (کوئنتین لاور)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
SUNY Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ...اگر کسی نگاهی پانوراما به کل تلاش فلسفی هگل بیندازیم، تلاش برای دستیابی به واقعیت و متعهد شدن به واقعیت در عین حال، تحت تأثیر یک ایده اجتناب ناپذیر قرار می گیرد: کار هگلی فوق العاده یکپارچه و بزرگ است. سعی کنید یک مفهوم را توضیح دهید، که هگل آن را ریشه همه معقولات می‌داند، مفهوم خدا، هر چه که این اصطلاح به معنای آن باشد... ...مسئله ای که ما با آن روبه رو هستیم نه این است که آیا هگل در آنچه می گوید صحیح است و نه اینکه آیا مفسران او در آنچه درباره او می گویند موجه هستند یا خیر. بلکه مسئله این است که بفهمیم هگل چه می گوید و تعیین کنیم که چه تأثیری می تواند بر تفکر ما داشته باشد... ... پس چرا مفهوم خدا؟ پاسخ را باید در نقطه اوج کل نظام هگلی، یعنی فلسفه روح مطلق جستجو کرد. تنها در پرتو روح مطلق هر چیزی که هگل می گوید قابل فهم است... از نظر هگل، روح مطلق در واقع باید با خدا یکی شود و بنابراین، تنها در صورتی که مفهوم هگل از خدا قابل فهم باشد، هر چیزی که هگل بگوید قابل فهم است. قابل فهم باشد از مقدمه
بررسی انتقادات هگل از تجربۀ دینی شلایرماخر
نویسنده:
نادر صمیمی، رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تجربۀ دینی به‌عنوان یک نظریۀ به‌نسبت منسجم‌، نخستین بار توسط شلایرماخر مطرح شد. او تجربۀ دینی را به «احساس وابستگی به امر مطلق» تعریف کرد. شلایرماخر گوهر دین را شهود و احساس می‌داند که بی‌نیاز از وساطت مفاهیم عقلی است. از جمله آثار و نتایج تجربۀ دینی شلایرماخر را می‌توان شخصی کردن عنصر اساسی دین‌، ترویج رویکرد سلبی دربارۀ شناخت ذات و صفات خدا‌، در نظر گرفتن احساس به‌عنوان منبع شناخت و امکان حصول شناخت بی‌واسطه دانست. بر اساس نظر هگل‌، محتوای دین و فلسفه یک چیز است و هر دو مراحلی از آگاهی روح هستند. به‌نظر وی تنها با اندیشه می‌توان به وجود خدا و ذات الهی پی برد. هگل با تکیه بر نظر خود مبنی بر عدم امکان آگاهی بی‌واسطه‌، تجربۀ دینی و شهودگرایی شلایرماخر را نقد می‌کند و الهیات مبتنی بر احساس را ناتوان از توصیف و تبیین صحیح دین و خدا می‌داند‌. شاه بیت انتقادهای هگل بر تجربۀ دینی مورد نظر شلایرماخر عدم امکان شناخت بی‌واسطه و انتقاد به شخصی بودن عنصر دینی در تجربۀ دینی‌، ناتوانی آن از شناخت ذات خدا‌، عدم توجه به یگانگی قوای ذهنی و انتقاد از در نظر گرفتن احساس به‌عنوان منبع شناخت است.
صفحات :
از صفحه 287 تا 309
تبیین و بررسی رویکرد هگل نسبت به رابطۀ علم و دین
نویسنده:
حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده دیرزمانی است که میان برخی از دانشمندان و متکلمان غربی نزاع سختی در باب حوزه و قلمرو و همچنین اعتبار و وثاقت علم و دین درگرفته است. در طول سده‌های گذشته، هر یک از این دو قلمرو از اینکه دیگری را به‌مثابۀ یک دانش و معرفت واجد حقیقت در نظر بگیرند، طفره رفته‌اند و دلایل فراوانی در رد و محکومیت دیگری ارائه کرده‌اند. از این‌رو در نوشتار حاضر ضمن تأکید بر این نکته که پیشرفت علمی جوامع بشری لزوماً با سکولاریسم ارتباطی ندارد، با نظر به کل نظام فکری هگل، دیدگاه وی در زمینۀ رابطة علم و دین بررسی خواهد شد. به باور هگل، معرفت و آگاهی بشر بر اساس یک سیر دیالکتیکی تاریخی پیوسته در حال تکامل بوده و متناسب با بسط و پیشرفت آن، علم و دین نیز توأمان و با تناظر یک‌به‌یک دچار تحول و پویایی شده‌اند. به بیان دیگر، او با اشاره به مراحل چهارگانة تکامل تمدن‌ها و مراتب استکمال ادیان در بستر تاریخ، بر این باور است که در هر دوره‌ای از تاریخ جهان، میان علم و دین آن زمان، تعامل و ارتباط نزدیکی وجود داشته و این دودر هیچ دوره‌ای به هیچ عنوان در تباین با هم نبوده‌اند. گرچه کامل‌ترین نوع تعامل میان علم و دین و مصداق تام و اتمّ این رابطه از نظر وی در مسیحیت پروتستان و دورة ژرمنی وجود داشته است. از این‌رو بر اساس رویکرد تعاملی و آشتی‌گرایانة هگل، علم و دین دو ساحت متفاوت تجلیات روح مطلق هستند و در طول تاریخ به‌صورت مشترک و به‌موازات هم به تعالی آگاهی بشر مدد رسانده‌اند.
صفحات :
از صفحه 633 تا 650
  • تعداد رکورد ها : 6