جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 164
عدالت برای همه: ارتقای برابری اجتماعی در مدیریت دولتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Norman J. Johnson, James H. Svara
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
M E Sharpe Inc,
کلیدواژه‌های اصلی :
درباره شرایط شکل گیری اندیشه عدالت جان رالز [کتاب ترکی]
نویسنده:
Müfit Mert BAĞDER: موفيت ميرت بايدر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: به گفته جان رالز، مفهوم عدالت با جامعه ارتباط مستقیم دارد. جامعه ساختاری نیست که بتوان بدون مفهوم عدالت به درستی تأسیس کرد. عدالت یک ضرورت برای عملکرد این ساختار است. برای رالز، اطمینان از عادلانه بودن وضعیت اجتماعی به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته می شود. می توان اثر کانت را در مبانی ایده عدالت رالز مشاهده کرد. کانت در اصل به عنوان راهنمای رالز در نظر گرفته می شود. ایده رالز از عدالت در مورد استدلال فراگیر است. رالز از مفاهیمی مانند حالت اولیه، حجاب جهل، اصول عدالت، اجماع همپوشانی در جریان شکل گیری ایده عدالت استفاده می کند. در کنار این مفاهیم، ​​نگاه رالز به عدالت مبتنی بر مبنایی نظری است. اندیشه عدالت شکل گرفته در چارچوب این بنیاد، نظمی معتبر برای همه افراد ایجاد می کند. نظم توسط عوامل تعیین کننده ای که رالز مطرح می کند و افراد جامعه شکل می گیرد. به این معنا، رالز از منظری شبیه به قرارداد اجتماعی به عدالت پرداخت. ایده رالز از عدالت با اصول عدالت عینی می شود. اصول عدالت دارای شمولیتی است که برای افراد اعمال می شود و فرصت های برابر را برای همه فراهم می کند. رالز می خواهد با تعیین شرایط عدالت از ابتدا از مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد جلوگیری کند. رالز می خواهد عدالت سیاسی را پس از پایه گذاری جامعه تضمین کند. در بستر شکل گیری اندیشه عدالت، اجماع همپوشانی و عدالت به مثابه انصاف در اینجا پدیدار می شود. در این متن سعی شده است که ارکان اصلی نظریه عدالت رالز آشکار شود. در این زمینه شرایط شکل گیری اندیشه عدالت بررسی می شود. در فصل آخر به مشکلات اصول عدالت و نقد هابرماس پرداخته شده است.
قرآن مستضعفین: الهیات رهایی بخش و عدالت جنسیتی در اسلام
نویسنده:
Shadaab Rahemtulla
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی: این مطالعه به تحلیل تفسیرهای چهار روشنفکر مسلمان می پردازد که به کتاب مقدس به عنوان متنی رهایی بخش برای رویارویی با مجموعه ای از مشکلات، از پدرسالاری، نژادپرستی، و امپراتوری گرفته تا فقر و خشونت جمعی بین مذهبی روی آورده اند. شاداب رحمت الله تفاسیر فرید اساق (متولد 1956) آفریقای جنوبی، مهندس اصغرعلی هندی (1939-2013)، آمینه ودود آمریکایی آفریقایی تبار (متولد 1952) و اسما بارلاس آمریکایی پاکستانی (متولد 1950) را می داند. . رحمتولا بررسی می‌کند که چگونه این روشنفکران توانسته‌اند این متن عربی قرن هفتمی را به شیوه‌ای رهایی‌بخش اجتماعی، با پرداختن به واقعیت‌های زندگی‌شده خود از ظلم و ستم، و در نتیجه زمینه‌هایی که جهان‌هایی هستند که از دنیای مخاطبان متن حذف شده‌اند، بیان کنند. او از طریق مطالعه دقیق آثار آنها، بر اهمیت محتوای اخلاقی-اجتماعی قرآن و استفاده آنها از شیوه های جدید و بدیع قرائت تأکید می کند. این اثر تحلیلی غنی از شیوه‌های فکری روشنفکران مسلمان خاص ارائه می‌کند و بدین وسیله یک مکتب فکری با چارچوب وسیع را اثبات می‌کند. رحمت‌لا اهمیت خاص و عام آنها را بدون ابراز همدردی غیرانتقادی نشان می‌دهد. او تأثیر تفسیر تفسیری مدرن را که بیشتر خودآگاهانه به بافت تاریخی و واقعیت های کنونی توجه دارد، روشن می کند. بنابراین، این اثر به شیوه ای متقابلاً تقویت کننده، نقش عاملیت و رویکردهای هرمنوتیکی را در اندیشه مدرن اسلامی روشن می کند.
تغییر مقیاس عدالت: دادگاه عالی در هند نئولیبرال [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mayur Suresh, Siddharth Narrain
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Orient Black Swan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در طول دو دهه گذشته، دادگاه عالی استفاده از منابع جنگلی هند را تنظیم کرده است. دستورات مربوط به نوع سوخت مورد استفاده در حمل و نقل عمومی شهری را تصویب کرد. انتصابات کنترل شده در قوه قضاییه عالی؛ و اصلاحات قانون اساسی را باطل اعلام کرد. تغییر مقیاس عدالت، جهت ایدئولوژیک دیوان عالی کشور را در این مدت ترسیم کرده و گسترش قدرت و دگرگونی جهان بینی خود را بررسی می کند. این کتاب بر روی موضع محافظه‌کارانه‌تر دادگاه تمرکز می‌کند، که در مقایسه ساکنان زاغه‌نشین با جیب‌برها، دستور پیوند رودخانه‌ها به نام پیشرفت ملی، یا استدلال‌اش مبنی بر اینکه جمعیت‌های قبیله‌ای از استخراج معادن خود سود خواهند برد، مشهود است. زمین ها این مقالات ظهور یک حاکمیت قضایی را مورد مطالعه قرار می‌دهند که به نظر می‌رسد فقط به نام «مظلومان و سرگردان» متعهد است.
عدالت بی ایمان: درک نقش سیستم قضایی در تسهیل سوء استفاده از قوانین توهین به مقدسات در پاکستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Faryal Zahra Jafri (فریال زهرا جعفری)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ماساچوست،آمریکا: Tufts University (دانشگاه تافتس),
چکیده :
ترجمه ماشینی: در حالی که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان ظاهراً برای حمایت از دین بود احساسات، آنها در سال های اخیر به ابزار خشونت تبدیل شده اند. از دهه 1980، تعداد موارد توهین به مقدسات و اتهامات به شدت افزایش یافته است. در این مقاله، من استدلال می کنم که این دراماتیک افزایش پرونده ها به دلیل افزایش سوء استفاده از این قوانین است که با نقص در سیستم قضایی تسهیل می شود. باز میکنم با بحث در مورد ریشه یابی قوانین، از دوران استعمار تا اواخر دهه 1970 مقاصد قوانین و افزایش مداوم محافظه کاری مذهبی در این مورد برجسته شده است بخش. فصل دوم اصلاحات انجام شده در زمان رژیم ژنرال ضیاءالحق را به عنوان اصلاحات مشخص می کند منشا چندین نقص مداوم در سیستم قضایی است. مناظره‌هایی را که در آن برگزار می‌شود بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد اصلاحات قوی فصل سوم از داده های موجود برای نشان دادن افزایش موارد از زمان استفاده می کند دهه 1980 و برای نشان دادن اینکه چه کسانی در درجه اول هدف قرار می گیرند. از مثال هایی برای نشان دادن ایرادات چند مورد استفاده می کند سطوح نظام عدالت کیفری همچنین واکنش های بین المللی به این قوانین و آنها را در نظر می گیرد پیامدها و اینکه چگونه دولت پاکستان ادامه حیات آنها را توجیه کرده است. چهارمین این فصل بر دهه گذشته تمرکز دارد و عمدتاً بر دوره پس از استاندار سلمان تمرکز دارد مرگ تاسیر این نشان می دهد که چگونه گفتمان پیرامون قوانین توهین به مقدسات تغییر کرده است و چگونه این بر جنبش های اصلاحی تأثیر گذاشته است. همچنین به چگونگی ارتباط این قوانین با سایر پاکستانی ها می پردازد مقررات قانونی مانند آزادی بیان و بیان. در نهایت، من به ادبیات در قوانین توهین به مقدسات در پاکستان با اشاره به سیستم های اجرایی آنها به عنوان مسئول برای سوء استفاده از آنها من بیشتر نشان می‌دهم که چگونه نقص‌های این سیستم باعث ایجاد عدالت غیررسمی شده است سیستمی که منجر به کاهش عمومی امنیت برای بسیاری از شهروندان پاکستانی شده است.
پرهیزکاری روسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Arseniev, Nicholas
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The Faith Press,
بررسی و تبیین نظریه عدالت (قسط) با تکیه بر دیدگاههای سه اندیشمند مسلمان ابونصر فارابی، امام خمینی و شهید صدر
نویسنده:
پدیدآور: محمدحسین جمشیدی استاد راهنما: عبدالرحمان عالم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
عدالت از شوون و مقومات وجود و محور زندگی انسان است . چه بدون آن نه دایره وجود به هم رسیدی و نه آدمیان زندگانی را در می‌یابند. بنیاد هستی و آدمی بر عدل سرشته شده است . و راه یابی انسان به سوی سعادت جز با انتخاب آگاهانه طریق عدل و قسط محقق نمی‌گردد. جامعه بشری نیز جز با قیام و بسط عدل قوام نمی‌یابد. در راه تبیین عدالت در طول تاریخ نظریه‌های متعددی ارائه شده که اغلب آنها به دلایلی چون تک بعدی، اعتباریت ، نسبیت گروی، کثرت گرایی اخلاقی، برخورداری از مبانی ضعیف یا فقدان مبنا و... عملا تبدیل به ابزار ایدئولوژیک نظامهای حاکم گشته‌اند. در اسلام، نیز، هر چند این مسئله به وضوح در کتاب و سنت طرح شده است . ولی در طول تاریخ با ورود به حوزه منازعات کلامی و فقهی و... به تدریج ابزار سلطه دستگاههای حاکم گردیده و همین امر باعث ایجاد رکو.د و انحراف در نگرش غالب مسامانان به مساله عدالت شده است . البته در نگرش شیعی، عدل به عنوان یکی از اصول دین و مرتبط امامت و رهبری جامعه و عصمت امام باعث خود انگیختگی و ظلم‌ستیزی شیعیان گردید ولی در این حوزه نیز بستری که توانست زمینه‌های لازم برای نظریه پردازی در باب عدالت را در درون خود فراهم آورد، حکمت سیاسی عدالت است . که با ابونصر فارابی تاسیس شد و بویژه در حکمت صدرایی جایگاه حقیقی خود را بازیافت و اندیشمندانی چون امام خمینی و شهید صدر در جهت شکوفایی آن همت گماشتند. حکمت سیاسی ما که در بنیان، ماهیت و محتوا اسلامی است با هدف قرار دادن سعادت حقیقی انسان و عبور او از مدینه برای رسیدن به آن، عدالت را به مثابه خط مستقیم و سیر اعتدالی ترسیم کرد که تنها راه رسیدن به سعادت است . بر همین اساس ما در این نوشتار با توجه به دیدگاههای اندشمندان مورد بحث به ارایه نظریه‌ای در باب عدالت پرداختیم که براساس مفاهیمی چون فطرت ، حکمت (بیان) و عدل وجودی شکل می‌گیرد. در این نگاه عدالت امری فطری-مدنی و در عین حال عینی-انسانی است که بر سه اصل اساسی (وجدان)، (عقل) و (آزادی) ابتناء می‌یابد. براساس این نظریه، عدالت به مفهوم اعتدال، تناسب توازن، وسطیت حقیقی، طریقه مستقیم و استقامت بر آن است و مساوات ، قانونی بودن، احقاق حقوق، رعایت شایستگیها و... از مصادیق آن تلقی می‌شوند. به علاوه در قالب چنین نظریه‌ای عدالت دارای مفهوم مطلق و غیرنسبی، ذاتی، غیرتاریخی، عقلانی و منطقی، غیر عقلانی، عام و فراگیر، واقع گرایان، آرمان جویانه و قابل اجراست . عدالت صفت حقتعالی (ذات و فعل)، مقوم کائنات ، خصوصیت انسان، خصلت و ویژگی جامعه و نهادهای اجتماعی، قانون، اخلاق، مدنیت تعلیم، و تربیت ، قضاء و غیره بوده، به علاوه امری طبیعی، تک بعدی،تک گفتاری، تک موضوعی، قرارداری و نسبی گرایانه نمی‌باشد. همچنین عدالت معیار و ملاک اولیه دین، شریعت ، قانون، فقه، حکومت و تمام اعتباریات زندگانی انسان است .
بررسی اثرپذیری اخلاق فلسفی حکمای مسلمان از حکمای یونان در تبیین مفهوم سعادت
نویسنده:
جعفر گل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف ما در این تحقیق آن است که با ارائه تعاریف سعادت از دیدگاه سه حکیم یونانی و برخی از حکمای مسلمان که رویکرد اخلاقی آنها فلسفی است، نشان دهیم که جوهره و خمیر مایه اصلی تعاریف اندیشمندان مسلمان، برگرفته از نظریات حکمای قدیم یونان است، آنگاه به این پرسش بپردازیم که آیا این اقتباس با جوهره و مبانی و اهداف اخلاق اسلامی سازگار است یا خیر؟ مهم ترین یافته این پژوهش آن است که گرچه بسیاری از اصول اخذ شده مباینتی با اخلاق اسلامی ندارد، اما اخلاق یونانی به دلیل تهی بودن از خدامحوری و اعتقاد به معاد فاقد توانمندی لازم برای انگیزش و تغییر اخلاقی است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
  • تعداد رکورد ها : 164