جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
چ. قرن نهم قمری
>
فاضل مقداد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
عنوان :
آراء کلامی فاضل مقداد
نویسنده:
حسین حمیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اثبات خدا
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
صفات خدا
,
معاد(فلسفه)
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
اندیشه کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
چکیده :
چکیده:پژوهش پیش رو به بررسی دیدگاههای کلامی جناب فاضل مقداد (ره) در مسائل علم کلام میپردازد. وی که از متکلمان بزرگ عالم تشیع در قرن نهم هجری به شمار میآید، با رویکردی عقلی و نقلی، اصول اساسی دین اسلام را تبیین مینماید.در این پژوهش، با توجه به آثار کلامی فاضل مقداد (ره) که از هر دو منبع نقل و عقل استفاده شده است میتوان دریافت که او کوشیدهاست تا هرچند مانند معتزلیان با به دستدادن تفسیرهای عقلانی، از متون و آموزههای دینی دفاع نماید، ولی از ادله نقلی هم غافل نماند و عقائد اساسی دین اسلام را با هر دو نوع دلیل(عقل و نقل) اثبات نموده است، و شیوه دینپژوهی او در اصول عقاید و روش کلامیاش، برگرفته از آموزههای قرآن و روایات بوده، که بر استدلال، تبیین و احتجاج بر پایه عقل و وحی مبتنی است. فاضل مقداد (ره) در باب خداشناسی برای اثبات خداوند متعال دو راه را پیموده که یکی به صورت برهان «إنّی» و دیگری از طریق برهان «لمّی» است. طریق اول استدلال از راه اثبات وجود آثار نیازمند به وجود موثراست و طریق دوم استدلال بر اثبات باری تعالی از راه تأمل و تفکر در خود وجود و تقسیم وجود به ممکن و واجب. سپس وی به دلیل این که قائل به الهیات سلبی نیست به شرح و توضیح صفات ثبوتیه الهی پرداخته و صفات ثبوتیه خداوندمتعال را به سه دسته ی کلی تقسیم نموده (صفات ثبوتیه ای که افعال الهی متوقف بر آن هاست، صفات ثبوتیه ای که افعال الهی متوقف بر آنها نیست و دسته سوم توابع صفات)و ایشان در ادامه صفات سلبیه باری تعالی را تبیین می نماید.عدل در نگاه فاضل مقداد (ره)، تنزیه خداوند از فعل قبیح و تنزیه او از اخلال به واجب است بدین معنا که ایشان، خدای متعال را مبرا از ارتکاب عمل قبیح می شمارد و وارد کردن اخلال در تحقق امر واجب را در مورد او محال می داند.وی در باب راهنما شناسی(نبوت و امامت)، دیدگاههای کلامی خود را بیان نموده و با استفاده از ادله عقلی، اصلضرورت بعثت انبیاء را اثبات کرده، و با تأکید بر عصمت نبی و امام دلائل خود را بر این امر اقامه میکند.در پایان به شرح فرجام انسان ها در باب فرجام شناسی پرداخته و با طرح موضوع جسمانیت معاد، بر اثبات آن استدلال اقامه نموده و معاد و احوال روز قیامت را توصیف کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و شرح بخش توحید و معاد کتاب اللوامع الالهیه اثر فاضل مقداد با شرح سید محمد علی قاضی طباطبایی
نویسنده:
معصومه خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و ارزیابی تطبیقی مبانی فلسفی الهیات بالمعنی الاخص در اندیشه کلامی فاضل مقداد و تفتازانی
نویسنده:
ابوالقاسم اسدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفتازانی
,
علوم انسانی
,
مبانی هستی شناختی
,
فاضل مقداد
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
مبانی فلسفی( مبانی معرفت شناختی
,
مبانی معناشناختی
,
الهیات به معنای خاص
چکیده :
نویسنده در این رساله درصدد پاسخ به این سوال است که وجوه افتراق و اشتراک مبانی فلسفی دو متکلم بزرگ امامیه و اشاعره در قرن هشتم یعنی فاضل مقداد و سعدالدین تفتازانی تا چه حد است. توضیح اینکه آراء کلامی دانشمندان علم کلام بر یک سری اصول و مبانی فلسفی استوار است. از اینرو، هراندازه این اصول و مبانی به هم نزدیکتر باشد، آراء کلامی متکلمان نیز به هم نزدیکتراست. کما اینکه هرچه این آراء فاصله بیشتری از هم داشته باشند، نشان از تفاوت مبناییِ بیشترآنها دارد. این رساله با ارزیابی تحلیلی- انتقادیِ مبانی این دو متکلم به این نتیجه رسیده که در بعد معرفت شناسی، فاضل مقداد عقل را نسبت به وحی پایه و اساس؛ و شریعت را فرع بر آن می داند و بالطبع حسن و قبح امور از نظر او عقلی است نه شرعی؛ در حالی که تفتازانی عقل را فقط به مثابه ابزاری برای درک وحی تلقی می کند و همین امر باعث شده که حسن و قبح را شرعی بداند و در نتیجه علیرغم قرابت های فراوانی که از منظر هستی شناسی شامل امور عامه، جهانشناسی و انسان شناسی بین این دو متکلم وجود دارد و هر دو متکلم با یکسان انگاری ممکن وحادث و نفی جواهر مجرد و نفی نظریه ماده و صورت ارسطویی، بسیاری ازمبانی فلسفی فیلسوفان مسلمان را انکار کرده اند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درنگی در طواف النساء از نگاه قرآن
نویسنده:
محمدجواد عنایتی راد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
طواف
,
حج (اعم )
,
طواف وداع
,
طواف نساء
,
ارکان حج
,
طواف حج
,
طواف عمره
,
مناسک حج
,
طواف فریضه
,
اقسام طواف
,
تفسیر آیه 29 سوره حج
,
طواف نساء در قرآن
,
طواف از دیدگاه شیعه و اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
آیه 30 حج ,
آیه 27 حج ,
آیه 17 واقعه ,
حلیت زنان ,
آیه 29 حج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
یکی از واجبات حج از نظر فقه شیعه، طواف نساء است که باعث حلیت همسر برای حاجی می شود. تعدادی از فقیهان شیعه برای اثبات وجوب آن، به آیه کریمه «وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ» استناد کرده اند. از نظر بیشتر مفسران شیعه، مقصود از طواف در این آیه، منحصراً طواف نساء است. اما فقهای اهل سنت دیدگاه های دیگری دارند. در این نوشتار نخست مستندات تفسیر آیه به طواف نساء نقد شده است و سپس به ترتیب اولویت، از تفسیر آیه به طواف فریضه که مختار مرحوم اردبیلی است و اجمال آیه، دفاع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 134 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه فاعلیت حق تعالی از منظر ابن سینا
نویسنده:
علی محمد ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدفداری عالم
,
فاعلیت الهی
,
فاعلیت بالعنایه
,
اراده الهی در مذاهب
,
معتزله (اهل سنت)
,
فاعل بالقصد
,
ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
عنایت الهی ,
علم عنایی ,
علمی و عینی ,
عنایت ,
صور مرتسمه ,
علم الهی ,
واجب بالذات ,
فاعلیت بالاراده ,
فاعلیت بالطبع ,
اراده علمی ,
اراده ظنی ,
اراده تخیلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
ابوالصلاح حلبی: تقی بن نجم بن عبیدالله
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مقالۀ حاضر غایتمندی نظام آفرینش را از دیدگاه ابن سینا بررسی کرده و می کوشد تا مبانی نظریه فاعلیت بالعنایه سینوی را در دستگاه فلسفی او ریشه یابی کند. از نظر ابن سینا متکلمان غرض و هدف فعل خدا را در چیزی بیرون از ذات باری تعالی جستجو می نمایند. و رمز عدم توفیق در استدلالشان نیز همین است، در فلسفه ابن سینا فعل باری قابل تعلیل به اموری از قبیل "چرا" و "به چه علت" نمی باشد زیرا فعل او مقتضای ذات اوست و نه برای انگیزه ای که او ر ا به سوی فعل برانگیزد، بر خلاف افعال بشری که چنین است. اما مشابهت میان گفتۀ ابن سینا و اشاعره ظاهری است و تفاوت بین آن دو در این مقاله نمایانده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب اللوامع الالهيّه في المباحث الكلاميه
نویسنده:
مقداد بن عبدالله بن محمد بن حسين محمد حلي معروف به فاضل مقداد
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
مرکزمطالعات وپاسخگویی به شبهات اندیشه قم,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب شرح باب حادي عشر
نویسنده:
مقداد بن عبدالله بن محمد بن حسين محمد حلي سُيُوري مشهور به فاضل مقداد
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
مرکزمطالعات وپاسخگویی به شبهات اندیشه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باب حادی عشر: علامه حلی
,
مقالات (باب حادی عشر)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: الأنوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة : الفصول النصیریة. شرح
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی ؛ شارح: فاضل مقداد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
مشهد : آستانة الرضویة المقدسة، مجمع البحوث الإسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
شیعه
,
شیعه امامیه
,
اصول دین
,
اثبات واجب الوجود
,
عقاب و ثواب
,
امامت
,
حسن و قبح
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
معاد جسمانی
,
عدل الهی
,
شیعه
,
حسن و قبح افعال
,
شیعه امامیه - اصول دین
,
وجوب ارسال رسل
,
شیعه اثنا عشریه
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
BP 210 /ن6 ف6027
چکیده :
این کتاب در مورد اصول عقاید شیعه نوشته شده است و شرحی است بر فصول نصيريه خواجه نصيرالدين طوسى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین : نهج المسترشدین فی اصول الدین. شرح
نویسنده:
حسن بن یوسف حلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
حسن و قبح
,
نبوت عامه
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
نبوت خاصه
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 210/5 /ع8 ن9027
چکیده :
موضوع کتاب، مباحث کلامی است و به 6 بخش تقسیم می شود. بخش ها عبارتند از: 1- امور عامه، 2- توحيد، 3- عدل، 4- نبوت، 5- امامت، 6- معاد که هر کدم به فصولی تقسیم می شود. موضوع عر فصل شامل: تقسیم معلومات، اقسام ممکنات، احکام معلومات، احکام الموجودات، احکام صفات تعال، عدل، فروع العدل، امامت و امر به معوف و نهی از منکر و... میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه الهیات سلبی از دیدگاه متکلمان امامیه
نویسنده:
مرضیه شیری شوریجه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
صفات ثبوتی
,
متکلمان امامیه
,
الهیات سلبی
,
علوم انسانی
,
08. صفات attributes
,
صفات(عنوان اصلی، عرفان نظری)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
چکیدهشناخت ذات و صفات خداوند یکی از دغدغههای دیرین بشر بوده و هست. خداباوران همواره در اصل اتصاف و نحوهی اتصاف واجبتعالی به صفات اختلافنظر دارند. متکلمان امامیه نیز از این نزاع به دور نمانده و دیدگاههای متفاوتی ارائه نمودهاند. اکثر آنها ضمن پذیرش وجود صفات کمال در خداوند و قابل شناخت دانستن آنها برای انسان، پس از نفی جهات نقص، آنها را به واجبتعالی نسبت داده-اند.گروهی از متکلمان امامیه همچون شیخ صدوق، ابن میثم بحرانی، علامه حلی، فاضل مقداد سیوری، سید عبداله شبر و علامه مجلسی در باب صفات الهی دیدگاهی متفاوت اتخاذ نموده-اند. برخی از آنها وجود هر گونه صفت در خداوند را انکار نموده و ذات حقتعالی را منزه از اتصاف به صفت دانستهاند. برخی دیگر ضمن پذیرش وجود صفت در خداوند، فهم انسان را ناتوان از شناخت صفات او قلمداد نموده-اند. گروهی دیگر با وجود پذیرش اصل صفات و امکان معرفت به آنها، صفات ثبوتی ذاتی را در حوزه معناشناختی حمل بر معنای سلبی نموده و به معنای نفی مقابلهای آنها تفسیر نمودهاند؛ مثلاً عالم بودن خداوند را به معنای جاهل نبودن او تعبیر میکنند؛ چنین نظریهای به الهیات سلبی شهرت یافته است. تنزیه واجبتعالی، نفی هر گونه تشبیه از او، ناتوانی فهم بشر از درک ذات و صفات الهی و استناد به برخی از روایات از مهمترین دلائل این نظریه به شمار میآید. در این نوشتار رویکردهای مختلف به صفات الهی و تقریرهای مختلف الهیات سلبی مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه متکلمان امامیه معتقد به الهیات سلبی گزارش و اصول و مبانی الهیات سلبی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. و در پایان نحوه صحیح اتصاف واجب تعالی به صفات بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید