جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 402
راههای رسیدن انسان به کمال از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
خسرو عثمان نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق «راههای رسیدن انسان به کمال از دیدگاه قرآن و روایات » می باشد که در صدد آن است که با مراجعه به قرآن کریم و منابع معتبر اسلامی اهم راههایی که انسان را به کمال می رساند بررسی نماید و با توجه به ماهیت واهداف تحقیق و امکانات موجود روش توصیفی تحلیلی برای این پژوهش انتخاب شده است . محقق در این پژوهش به نتایج زیر دست پیداکرد : کمال از ماده کمل به معنای تمام وآنچه تمامیت شئبه آن است و در خصوص انسان به معنای این است که متصف به صفات حمیده گردد و صفات انسانی در وی به صورت با الفعل در آیند و برای رسیدن انسان به این مقام قرآن راههای چون : ایمان به خداوند ، انبیاء و جهان غیب ، خود شناسی ، تزکیه نفس ، رعایت اصل اعتدال ، پاسداری از کرامت انسانی ، پرهیز از لهو ، کسب فضایل اخلاقی ، انجام واجبات در قرآن وسنت پیامبر (ص)و اهل بیت (ع)مطرح شده است . وهمچنین موانع رسیدن آدمی به کمال عبارتند از : حسد ، تکبر ، غیبت ، ریا ، نفاق ، بخل و هوا پرستی. در پایان پیشنهاد می گردد تحقیقی مجزا از دیدگاه قرآن و روایات در باره ی معرفی فضایل و رذایل اخلاقی که را بطه نزدیکی با بحث راههای رسیدن به کمال دارد صورت گیرد .
معنای «و ارفع درجته» که در تشهد گفته می‌شود چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دعاى مزبور و هم‌چنين صلوات سؤال عطيه است كه از جانب خدا حتمى است و در حقيقت اظهار رضاى تعلق قلب است به عنايتى كه خدا در حق رسول و حبيب خود فرمود است. بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چه تفاوتی میان این انسان کامل با اهل بیت علیهم السلام وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عرفا به هیچ روی شیعیان خالص را که به مقام کمال و لقاء الله رسیده اند با معصومین علیهم السلام یکسان نمی‌دانند بلکه کاملترین شیعیان چون جناب سلمان رضوان‌الله‌علیه را مرحوم حضرت آقای قاضی قدس سره را خاک پای اهل بیت علیهم السلام و غلام خانه آنان شمرده و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فقر وجودی انسان در قرآن با رویکردی فلسفی – عرفانی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
نظریه ((فقر وجودی)) که در حکمت و عرفان به صورت عین ربط و نیاز بودن معلول به علت و ممکن به واجب یا ((نمود)) بودن ماسوای الهی و ظهور و تجلی ((بود مطلق)) آشکار شد ریشه در معارف و حیانی و قرآن کریم داشته و متعلق به ((قرآن)) است که به تدریج حکیمان الهی و عارفان صمدانی به دلایل آن پی برده اند . مقاله ای که پیش روی اصحاب حکمت و ارباب معرفت نهاده شد درصدد تبیین نظریه یاد شده در افق وحی و با رهیافتی حکمی – عرفانی است و ثمرات سلوکی فقر شناسی و فقرباوری در استکمال انسان را فرا روی مشتاقان کوی کمال و صراط سعادت قرار می دهد. امید است این نوشتار گامی به سوی حکمت قرآنی و اعتلای فهم خطاب محمدی (ص) قرار گیرد.
صفحات :
از صفحه 139 تا 159
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
انسان‌شناسي عرفاني به عنوان يكي از شاخه‌های مهم عرفان به تبيين و بررسي حقيقت انسان به مدد تجربه‌های اهل معرفت مي‌پردازد. از مباحث مهم آن بحث انسان كامل است كه در دو بخش نظري و عملي سامان مي‌يابد. در بخش نظري به مباحث هستی‌شناسی انسان كامل و تبيين حقيقت آن در قوس نزول و در بخش عملي به نحوه دستيابي انسان به كمال حقيقي، مراحل و منازل آن در قوس صعود و ضرورت پيمودن اين مسير تحت ولايت انسان كامل مي‌پردازد. به تعبيري حقيقت قوس نزول و صعود همان حقيقت انسان كامل و نزول و عروج او در معراج تركيب و تحليل است. مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم. منظور ما از انسان كامل صاحب ولايت و خلافت مطلقه الهي است كه در هر زمان تنها يك فرد آن در عالم است.
نقش ولایی انسان کامل
نویسنده:
فائزه گلستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ولایت از نظر لغوی به معنای دوستی، تصدی امر و صاحب اختیاری به کار می‌رود و در اصطلاح عرفانی عبارت است از قیام عبد به حق در مقام فنا از نفس خود. ولایت با حیثیت های مختلف تقسیماتی دارد که عبارتند از: ولایت تکوینی و تشریعی، ولایت عامه و خاصه، ولایت منفی و مثبت، ولایت بالذات و بالعرض، ولایت الهیه، بشریه و ملکیه، مطلقه و مقیده. تصرف به معنای دست در کاری زدن است. ولاء تصرف بالاترین مراحل ولایت است که مربوط به تصرفاتی است که در عالم طبیعت و نفوس انسانی صورت می‌گیرد. ولاء تصرف از شؤون انسان کامل است و شناختن انسان کامل بر مسلمین واجب است؛ زیرا حکم نمونه و الگو را دارد. مقاله حاضر پس از تبیین موارد پیشگفته، ولاء تصرف را به عنوان بالاترین مراحل ولایت با توجه به دو مقوله عبودیت و قرب به اثبات رسانده است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
انسان کامل کیست و چگونه می توان او را شناخت؟!!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وصف کمال وصفی نسبی است و گاهی نسبت به دیگران سنجیده می‌شود که در این صورت در قدم اول انسان کامل منحصر در وجود مقدس حضرت خاتم الانبیاء است صلوات الله علیه و آله و سلم و با نوعی تنزل بر هر چهارده معصوم می‌تواند اطلاق شود. و گاهی نسبت به مراتب خود شی‌ء بیشتر ...
محدوده عصمت انسان‌های کامل چقدر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولیا خدا گرچه به علت مقام فنایشان در ذات یا اسما احاطة علمی دارند ولی این مربوط به عالم باطن است و گرنه در مقام عالم ظاهر و طبع و مثالشان یقیناً علم بالفعل به همه چیز برایشان نیست(حضرت علامه هم در مواضع متعدد اشاره فرموده‌اند) و معلق بر التفات یا بیشتر ...
روش شناسى علم دینى ناظر به علوم انسانى
نویسنده:
مهدى سلطانى، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
داعیان علم دینى معتقدند که علوم، اعم از انسانى و طبیعى، در دامنه و حاشیه متافیزیک به وجود آمده و بسط یافته اند؛ لذا با تغییر در متافیزیک، علوم نیز متحول خواهند شد. به عبارت دیگر، چنانچه متافیزیک الهى باشد، علوم نیز الهى مى شوند و چنانچه متافیزیک سکولار و این جهانى باشد، علوم نیز سکولار خواهند شد. با این حال، براى ایجاد تغییر و تحول در علوم، ارائه روش هایى بایسته و ضرورى است. هدف پژوهش پیش رو، ارائه روشى براى تغییر در علوم انسانى متناسب با چارچوب هاى علم دینى است. روش مقاله، تحلیلى ـ برهانى است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 118
نسبت مقام زمینی اهل بیت (ع) با مقامات ملکوتی و جبروتی ایشان چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقامات عالیه در امامت (امامت عامه) همان مقامات انسان کامل است که بعد از طی سفرهای سلوکی و رسیدن به نهایت کمالات به میان مردم بازگشته است. مشابه همین مطلب عرفانی که مورد اولیای کامل گفته شده است، در مورد ائمه معصومین (امامت خاصه) نیز به نحو کامل تری ذ بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 402