جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
محبت و معرفت در آثار غزالی
نویسنده:
رقیه علوی، محمدعلی گذشتی، فرهاد کاکهرش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کیمیای سعادت (غزالی)
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
کیمیای سعادت: غزالی
,
احیاء علوم الدین : غزالی
,
محبت و معرفت در آثار غزالی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
معرفت حسی ,
شناخت ذات خدا ,
معرفت شهودی ,
معرفت(علم بعد از التباس) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
معرفت کامل حق ,
نگاه تاریخی تصوف به معرفت (عرفان) ,
معرفت از طریق دل و تجلی روحانی (عرفان) ,
معرفت شهودی از نظر غزالی (عرفان) ,
فضلیت عشق الهی (عرفان) ,
علائم عشق از نگاه غزالی (عرفان) ,
چکیده :
محبت و معرفت یکی از مهمترین درونمایههای فرهنگ اسلامی و ادبیات عرفانی بوده و در آثار بزرگان ادب و عرفان بازتابهای گوناگونی داشته است. امام محمّد غزالی طوسی، یکی از مشهورترین دانشمندان اسلام و ایران در قرن پنجم است که در آثارخود به ویژه در کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین به خوبی ازآن استفاده کرده و دیدگاههای نوی را ارایه داده است. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل جایگاه عشق و معرفت در آثار غزالی با روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی نگارش شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که غزالی در باب محبت به ندرت از واژه عشق استفاده میکند و محبت را به عکس اغلب عارفان و طرفداران مکتب عرفانی بر عشق ترجیح میدهد. معرفت در آثار وی اعم ازحسی، عقلی و شهودیست هر چند که تنها راه وصول به کمال و حقیقت را معرفت شهودی میشناسد سو برای رسیدن به معرفت شهودی، تلاش و مجاهدت و تزکیه نفس سالک را ضروری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 264 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مادر و مادری در اندیشههای سیمون دوبووار و عرفان اسلامی
نویسنده:
شیدا صفوت صفایی، سیدفضلالله قدسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
فمینیسم
,
مادر
,
مادر
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی تطبیقی مادر و مادری در اندیشههای سیمون دوبووار و عرفان اسلامی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
تعلیم اخلاق ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
دین اسلام (ادیان زنده) ,
دین اسلام (ادیان سامی) ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
دین اسلام (ادیان الهی ابراهیمی) ,
انسانمحوری (وابسته اخص انسان)(فلسفه سیاسی) ,
مهر مادری ,
فمنیسم اسلامی ,
دیدگاه اسلام درباره زن و مادری ,
جنسیت و عرفان اسلامی (عرفان) ,
پیامدها و آسیب های جنبش فمینیسم ,
فمنیسم و مسئله مادری ,
عرفان اسلامی و مسئله مادری (عرفان) ,
چکیده :
«فمینیسم» یکی از جنجال برانگیزترین جنبشهای اجتماعی و فکری قرن بیستم قلمداد میشود. هر چند جنبش فمینیسم در غرب از اوج اقبالِ اجتماعی خود باز ایستاده اما در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی همچنان به عنوان یک دغدغه ی اجتماعی در حال پیگیری است. فمینیستها برآنند که بین زن و مرد به ویژه در نظام تشریع فرقی نیست؛ اما دین اسلام به تفاوتهای زن و مرد در نظام تکوین اذعان دارد و با تأکید بر جایگاه خانواده و تکریم ِنقش مادری و همسری، بر رعایت حریمها و هنجارها در رفتار جنسی تأکید مضاعف دارد. از سوی دیگر عرفان اسلامی از پرورش انسانها در محیط خانواده و نقش آفرینی «مادر» در این تربیت سخن گفته و به آن اهمیت ویژهای داده است. نقش زن به عنوان مادر و همچنین همسر دراعتلای انسان و رسیدن به مراحل بالای عرفانی چه برای خود او و چه برای همسر و فرزندان، در عرفان اسلامی و شیعی، انکار ناپذیر است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و براساس مطالعات کتابخانهای تهیه و به انجام رسیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، که گروهی از فمینیستهای رادیکال «سرکوب زنان» را به موضوع مادری ربط داده و ادعا نمودهاند که رایجترین موانع بر سر راه زنان به واسطه بیولوژی تولید مثل ایجاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 240 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی به تجربههای عرفانی عارفان در زبان عرفان
نویسنده:
جلیل نیک نژاد، محمدرضا زمان احمدی، شاهرخ حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شهود عرفانی
,
رهیافتی به تجربههای عرفانی عارفان در زبان عرفان (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عرفان فلسفی (عرفان) ,
آثار عرفانی ,
فلسفه عرفان ,
تناقض ,
عرفان عملی ,
ادبیات عرفانی ,
عارفان (مسلمان) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
خصلت متناقضنمای تجربه عرفانی (عرفان) ,
عقل ذوقی (عرفان) ,
کلام عرفانی (عرفان) ,
عرفان کلامی (عرفان) ,
عرفان خالص (عرفان) ,
عرفان به مثابه تجربه (عرفان) ,
دلایل واقعیت تجربه عرفانی (عرفان) ,
ویژگی های تجربه عرفانی (عرفان) ,
موانع بیان تجربه عرفانی (عرفان) ,
چکیده :
زبان عرفانی که گویای نابترین لحظات عارف است در پی خصلت متناقضنمای تجربه عرفانی پارادوکسیال میشود و یکی از ویژگیهای کلام عارفان همین متناقض نماهاست، بیگمان تأمّل وامعان نظر در گستره و ژرفای این تقابلها و تناقصها و روابط دو سویة آنان هر نگاهی کاونده و خواهان را به حقیقت عرفانی عارفان نزدیکتر میکند. کوشش و رسالت پژوهشی این مقاله بر آن است که در رهیافت زبان عرفان جنبة تجربههای عرفانی یک عارف را یافته، واکاود، ویژگیها، دلایل و موانع این گونه تجربهها را بررسی کند، چرا که معرفت عرفانی پیامد گونهای تجربه است که آن را هم تجربة عرفانی نامیدهاند، مقدمات این گونه تجربه، «عرفان عملی» و نتایج آن عرفان نظری نامیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در آیینه اشعار بدر شاکر السیّاب
نویسنده:
سلیم البوغبیش، سهاد جادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان در آیینة اشعار بدر شاکر السیّاب (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
بقا ,
فنا ,
وحدانیت الهی ,
شعر معاصر عربی ,
الهیات(کلام جدید) ,
وحدت وجود ,
موت ارادی ,
فنا ,
واحدیت(اندراجی) ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
شب و سخن گفتن عارفانه از آن (عرفان) ,
شهادت و رضای خدا در آیینه عرفان (عرفان) ,
تجرید (عرفان) ,
پیوند حیات و ممات (عرفان) ,
چکیده :
یکی از موضوعات عمدة شعر معاصر عربی، عرفان است که از دیرباز، میان شاعران زبان عربی جلوهای خاص داشته است و آنها با بهرهگیری از افکار ناب عرفانی، اشعاری زیبا و دلنشین سرودهاند. اگرچه در دورة معاصر، آموزههای عرفانی شاعران عارف مسلک گذشته نظیر ابن عربی دیگر نمود پیدا نمیکند؛ اما از آنجا که عرفان با جان و دل مردم ایران آمیخته است و شعر بهترین حوزه برای نمودار کردن عواطف و افکار درونی شاعر است، میتوان جلوههایی از این اندیشههای ناب را در اشعار این دوره هم مشاهده کرد.بدر شاکر سیّاب از جمله شاعران نوگرا و شهیر ادبیات معاصر عربی میباشد، و مضامین حکمی و عرفانی بخشی از مضامین ناب دیوان اشعار وی را تشکیل میدهد؛ سیّاب با بهرهگیری از مفاهیمی عارفانه همچون مرگ و فناء، تجرید، وحدت وجود، آفرینش هستی، مسأله عشق، نوع نگاه به خداوند به قصاید خود روح و جان تازهای بخشیده است. در این جستار نگارنده با روش توصیفی تحلیلی به پردازش دادهها براساس مؤلفههای عرفان در شعر بدر شاکر سیّاب میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 255 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه اعیان ثابته در هستیشناسی ابنعربی با تکیه بر آراء قیصری
نویسنده:
علیرضا سمنانی، عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
جایگاه اعیان ثابته در هستیشناسی ابنعربی با تکیه بر آراء قیصری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
وحدت وجود ,
صور علمی ,
صفات خدا ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت وجودی ,
وحدت وجود ,
اصطلاحات عرفانی ,
اَسماء (عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
حضرت اعیان ثابته(مقابل حضرات اسماء) ,
تعریف اعیان ثابته (عرفان) ,
اعیان ثابته به منزله صور اسماء الهی (عرفان) ,
ویژگی های اعیان ثابته (عرفان) ,
تعاون اسماء (عرفان) ,
تناکح اسماء (عرفان) ,
تقابل اسماء (عرفان) ,
تفاضل اسماء (عرفان) ,
اعتبارات اعیان ثابته در نظر قیصری (عرفان) ,
چکیده :
اعیان ثابته از مهمترین اصطلاحات عرفانی ابنعربی است. هرچند که مفاهیم دیگری قریب به این اصلاح در سنت فکری اسلامی وجود داشته است لیکن ابنعربی خود مبدع این اصطلاح است. شارحان و صوفیان متاثر و به تبعیت از وی آن را بکار بستهاند و از آن در مسائل متعدد در تبیین هستی شناسی عرفانی، بهره بردهاند. داود قیصری را میتوان مهمترین شارح محیالدین خواند که با دقت فکری کم نظیری به شرح و تبیین آراء وی پرداخته است. بنابراین این مقاله با تکیه به شرح قیصری استوار گشته است. در اندیشه ابنعربی اعیان ثابته از لوازم اسماء و صفات الهی و علم ثبوتی حق تعالی است. نقش واسطهای اعیان ثابته در پدیداری عالم کارکردی ویژه به آن میبخشد که بدون پرداختن به آن، فهم عرفان نظری ممکن نیست. لذا از جایگاه مهم هستیشناختی در نظام عرفانی برخوردار است. این مقاله جایگاه هستیشناختی اعیان ثابته در نظام وحدت وجودی که اساس آن بر تجلی الهی استوار است را تبیین میکند و به لوازم وجودشناختی نظریه اعیان ثابته میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 114 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
نویسنده:
فخرالدین محمدیان، سید رسول موسوی حاجی، عابد تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
موسیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر موسیقی در دوره اسلامی
,
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
,
نگارههای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صفویه ,
تصوف ایرانی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
خانقاه ها ,
صفویان ,
سده میانی اسلامی (تاریخ) ,
دوره اسلامی متأخر (تاریخ) ,
آیین سماع و موسیقی عرفانی در دوران اسلامی (عرفان) ,
تصوف در تحولات سیاسی و اجتماعی در دوره اسلامی (عرفان) ,
موسیقی عرفانی در نگاره های دوره اسلامی (عرفان) ,
چکیده :
هنر موسیقی در دوره اسلامی همواره متأثر از اندیشههای اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف بودهاست. جامعه تصوف با ساختار اعتقادی و اجتماعی، در پیوندی معنادار و عمیق با هنر موسیقی، تجلی پیدا کرد. آیین سماع و موسیقی عرفانی در جامعه تصوف، به دلیل نگرشها و شرایط سیاسی و اجتماعی گوناگون به صورت یکنواخت پیش نرفت. این پژوهش در نظر دارد با مطالعه نگارههای عرفانی به چگونگی جایگاه اجتماعی جامعه تصوف و ارتباط آن با سیر تحول موسیقی عرفانی و آیین سماع در سدههای میانی تا دوران اسلامی متأخر، بپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و توصیفی- تحلیلی انجام شد و یافتهاندوزی دادهها به روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. نتایج مطالعات بیانگر این مهم است که دیدگاه جامعه نسبت به آیین سماع و موسیقی عرفانی اغلب متأثر از چگونگی ساختار سیاسی و مواضع حاکمیت نسبت به اندیشههای عرفانی و تصوف بوده است؛ به نحوی که در سدهی پنجم تا اواسط سده نهم هـ.ق، جایگاه اجتماعی ممتاز تصوف، دلیل رونق سماع و موسیقی عرفانی میشود اما در سدههای دهم و یازدهم هـ.ق با توجه به شکل گیری ساختار سیاسی آن دوره، این روند تنزل پیدا میکند. به نحوی که در دورههای بعد نیز نتوانست به دوران طلایی و حیات اجتماعی پیشین خود بازگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ مفهومِ «تُهی» در اندیشۀ ناگارجونه با «عدم» در نزد ابن عربی
نویسنده:
معصومه فتحاللهی، محمودرضا اسفندیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین بودایی
,
عرفان اسلامی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
آیین بودا (ادیان فلسفی)
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
واقعیت غائی ,
مرتبه ذات حق ,
عدم ,
عدم ,
عرفان تطبیقی ,
لا اسمی (احکام هویت غیبی)) ,
لا اسم و لا رسم له ,
مقایسۀ مفهومِ «تُهی» در اندیشۀ ناگارجونه با «عدم» نزد ابن عربی (عرفان) ,
مفهوم شونیه (عرفان) ,
مکتب مادهیه میکه (راه میانه) (عرفان) ,
مفهوم تُهی در اندیشۀ ناگارجونه (عرفان) ,
عدم در اندیشۀ ابن عربی (عرفان) ,
مقایسۀ تُهی در اندیشۀ ناگارجونه با عدم در اندیشۀ ابن عربی (عرفان) ,
چکیده :
مفهومِ شونیه یا شونیتا[1] به معنای خلأ و تُهیگی، یکی از مفاهیم بسیار مهم در دین بودایی است. این نظریه در اصل ابتکار ناگارجونه، موسس مکتب مادهیه میکه (راه میانه)[2] است. این مفهوم را میتوان از دو نگاه مورد تحلیل و بررسی قرار داد؛ در وهلۀ نخست، در نگاه به پدیدارهای عالم حس که در این رویکرد، همه چیز خالی و تهی از حقیقتِ وجودی است، زیرا همۀ موجودات جهان و پدیدههای آن به هم وابسته بوده و هیچ یک دارای وجودِثابت، مستقل و قائم به ذات نیستند. این رویکرد با خیالی بودن جهان در عرفان ابن عربی قابل مقایسه است. در وهلۀ دوم، در نگاه به امر مطلق، تُهیّ و خالی بودن، صفت حقیقت مطلقی است که قائم به ذات و ورای این جهان هستی است و به سبب اطلاق و بی حدی اش در هیچ تعریف و توصیفی نمی گنجد، این وجود مطلق و لایتناهی عاری از هر گونه تقیید، تغییر نسبیّت و حد است و از آنجایی که با هیچ زبان و با هیچ صفتی توصیف شدنی نیست، بهترین سخن دربارۀ آن سکوت است. شبیه این رویکرد در عرفان ابن عربی برای اشاره به مرتبۀ ذاتِ حق دیده میشود. ابن عربی معتقد است، حق در مرتبۀ ذات، هیچ گونه احکام، صفت، خصوصیت و امتیازی ندارد و از آنجا که هیچ همسانی و سنخیتی با خلق ندارد قابل شناسایی نیست. در واقع مقام «لااسم و لارسم له» است. نوشتار حاضر به مقایسۀ مفهوم «تُهی» و «عدم» در اندیشۀ دو متفکرِ بزرگ مسلمان و بودایی پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عرفانی-روانشناسی میل خوردن از نظر گاه مولوی
نویسنده:
کورس کریم پسندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تحلیل عرفانی- روانشناسی میل خوردن از نظر گاه مولوی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
روانکاوی ,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی) ,
هستی شناسی مولوی ,
انسان شناسی مولوی ,
روانکاوی عرفانی ,
میل خوردن، اصلی ترین نیاز فیزیولوژیک انسان (روانشناسی) ,
مراتب امیال انسان (روانشناسی) ,
میل خوردن، اولین حجاب راه انسان (عرفان) ,
چکیده :
در نگرش انسانشناسانة مولوی، یکی از امیال اولیه و حیاتی انسان، میل خوردن است. مولوی با توجه به ساحت بیرونی انسان و با نگاه روانکاوانه، از یک طرف میل خوردن را نیاز اصلی و اساسی فیزیولوژیک انسان، زمینه سازِ ظهور امیال دیگر، و موجب رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه آدمی میداند که با چرخة حیات و سیر انسان به سوی کمال مطلوب خویش ارتباط دارد. از طرف دیگر با تّوجه به ساحت درونی انسان و با نگرش عارفانه خود، تمرکز و فرورفتگی در میل خوردن را حجاب راه حق و حقیقت، منشأ امراض جسمانی و روحانی و باعث تیرگی دل و درون انسان میشمارد. این مقاله، به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین نگرشهای معرفتی و روان شناختی مولوی دربارة میل خوردن میپردازد ؛ با این برآیند که انسانها، ضمن بهره مندی از انواع خوردنیها در حدّ اعتدال، نیازهای تنانی و جسمانی خود را فراهم آورند؛ و برای پرورش جنبة روحانی خویش، میل خوردن را تصعید ببخشند و در مجاری و کانالهای روحانی به کار گیرند تا به عقل، اندیشه و ایمان تبدیل شود و موجبات صعود آسمانی انسان را فراهم آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 192 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی اشارات عرفانی و اسطورهای در سرودههای محمد بیابانی
نویسنده:
سیده فاطمه مهدوی مرتضوی، سید احمد حسینی کازرونی، عبدالله رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسطوره ها (اصطلاح وابسته ادیان)
,
تجلی اشارات عرفانی و اسطورهای در سرودههای محمد بیابانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های دینی ,
نبوت ,
حضرت آدم(ع) ,
ابلیس ,
مثل ایوب علیه السلام در صبر ,
نماد ,
شعر معاصر فارسی ,
سیمرغ ,
سیمرغ ,
سیمرغ ,
هابیل و قابیل ,
قصص قرآن کریم ,
نماد پردازی عرفانی ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
درون مایه عرفانی (عرفان) ,
بینش عرفانی محمد بیابانی (عرفان) ,
اساطیر و انواع آن در شعر بیابانی (عرفان) ,
نماد های عرفانی در شعر بیابانی (عرفان) ,
چکیده :
شعر فارسی متأثر از پشتوانههای تاریخی، عرفانی و اسطورهای است. تأثیر این عناصر را در اشعار شاعران معاصر، بیش از دورههای دیگر میتوان دید و دلیل آن مردمی بودن شعر امروز است. شعر و اسطوره جدایی ناپذیرند و اسطوره سبب بارور شدن واژهها و شکوفایی شعر میشود. در قرآن کریم، بخش زیادی از مفاهیم در قالب نماد و تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیلها در حقیقت نزدیک کنندة هر چه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. داستانهای عرفانی نیز که غالباً صورتی تمثیلی یا تأویلی دارند، از این سبک قرآن بهویژه در تأویل داستانهای قرآنی بهره بردهاند. معروفترین داستانهای رمزی در قرآن کریم، داستان پیامبران است که شاعران در آثار خویش به اشارات آن توجه کردهاند و بهطور صریح یا غیرصریح به رمزگشایی از آن پرداختهاند. هدف اصلی این مقاله، پژوهش پیرامون تجلّی اشارات عرفانی و اسطورهای در آثار محمد بیابانی است. بیابانی در آثارش در عین هنجار گریزی و سنّتشکنی، رگههایی از عرفان را دخیل میسازد. با همۀ اصالت و نجابت و سنّت ایرانی بودن، اشعار وی رنگ و بوی تجدد و مرزشکنی و تازگی به خود میگیرد و مفاهیم، مضامین و پیامهایش حتی با درونمایههای عرفانی رنگ تازگی دارد. این مقاله به روش پژوهشی، توصیفی-تحلیلی، به درونمایههای عرفانی اشعار بیابانی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای عرفانی پهلوانان در چندی از روایتهای شاهنامه
نویسنده:
لیلا احمدی نصر، علی عشقی سردهی، سعید روزبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
شاهنامه فردوسی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سیمای عرفانی پهلوانان در چندی از روایتهای شاهنامه (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل در قرآن ,
انسان کامل (کلام) ,
قهرمانان شاهنامه ,
سجایای اخلاقی ,
پهلوانان شاهنامه ,
انسان کامل ,
انسان عرفانی (عرفان) ,
توصیف انسان کامل و علائم آن در عرفان (عرفان) ,
سابقه طرح بحث انسان کامل در عرصه ادبیات عرفانی (عرفان) ,
ویژگی های انسان آرمانی-عرفانی در شاهنامه (عرفان) ,
سجایای اخلاقی پهلوانان در شاهنامه فردوسی (عرفان) ,
واگاوی سجایای انسان آرمانی-عرفانی در چندی از روایت های شاهنامه (عرفان) ,
روایت رستم (عرفان) ,
روایت سیاوش (عرفان) ,
روایت گودرز (عرفان) ,
روایت پیران ویسه (عرفان) ,
روایت اغریرث (عرفان) ,
چکیده :
بر این باوریم که شاهنامة فردوسی، یکی از شاهکارهای عمدة ادبیات جهان است که نه تنها ایرانیان بلکه اغلب محققان منصف در عرصة ادبیات جهانی به ارزش و عظمت آن معترفند و در این اثر سترگ، ما با پهلوانانی با سیمای عرفانی مواجهیم به طوری که شاهنامه جلوهگاه تمام نمای انسان آرمانی- عرفانی در سه حوزة اجتماعی، فردی و عرفانی است. بر این اساس در این پژوهش با اذعان به این نکته که فردوسی به هیچ وجه اصطلاح انسان کامل و یا ایده آل و آرمانی را صراحتاً در شاهنامه مطرح نکرده است، با تکیه بر چندی از روایتهای شاهنامه و شخصیتهای ایدآل آنها به معرفی سجایای عرفانی پهلوانان ایرانی و انیرانی میپردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که فردوسی به موضوعات متعددی به عنوان ابعاد عرفانی پهلوانان اشاره کرده است و ویژگیهای انسان عرفانی در این اثر در سه حوزه: رابطه انسان با خدا (اخلاق عرفانی)، رابطه انسان با خود (اخلاق فردی) و رابطه انسان با خلقت (اخلاق اجتماعی) نمود یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 317 تا 339
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید