جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 173
 اخلاق دینی و ساخت‌گرایی: پژوهشی فرااخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Jung
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
راهنمای بلک ول برای اخلاق دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Schweiker
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این همراه که توسط دانشمندان مشهور بین المللی نوشته شده است، آموزه های اخلاقی ادیان جهان را ترسیم می کند، و همچنین مسیرهای جدیدی را برای کار در زمینه اخلاق دینی ترسیم می کند. اکنون در جلد شومیز موجود است، این منبع غنی برای درک آموزه‌های اخلاقی و اعمال ادیان جهان است، شامل بحث‌های مفصل درباره مسائل نظریه اخلاقی است. مذاهب چینی و ادیان آفریقایی روش‌هایی را که ادیان منابعی را برای پرداختن به چالش‌های اخلاقی کنونی در زمینه‌هایی مانند بوم‌شناسی، اقتصاد، پویایی جهانی، جنگ مذهبی، حقوق بشر و موضوعات دیگر فراهم می‌کنند، مقایسه می‌کند.
دیدگاه‌های دینی درباره اخلاق زیستی و حقوق بشر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Tham, Kai Man Kwan, Alberto Garcia (eds.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به موضوع خاردار حقوق بشر در فرهنگ ها و مذاهب مختلف به ویژه در پرتو مسائل اخلاق زیستی می پردازد. در این کتاب، کارشناسانی از مسیحیت، یهودیت، اسلام، بودیسم، دائوئیسم، هندوئیسم و ​​کنفوسیوس به تنش میان سنت‌های مذهبی خود و ادعای جهانی بودن حقوق بشر می‌پردازند. تضاد شرق و غرب به ویژه در رابطه با حقوق بشر مشهود است. برخی از نویسندگان، زبان حقوق بشر را بیش از حد فردگرایانه می‌دانند و برای مذاهب اصلی که خود به تنهایی وجود ندارد، اما معمولاً در شبکه‌ای از روابط و وظایف نسبت به خانواده، دوستان، جامعه دینی و جامعه غوطه‌ور است، بیگانه است. آیا گفتمان حقوق بشر یک آرمان لیبرال عمدتاً غربی است که در اخلاق زیستی به معنای خودمختاری و انتخاب آزاد ترجمه شده است؟ در جوامع دموکراتیک امروزی، قوانینی برای حمایت از افراد و جوامع در برابر برده داری، تبعیض، شکنجه یا نسل کشی تدوین شده است. با این حال، به نظر می رسد مشخص نیست در چه لحظه ای حقوق جهانی جایگزین احترام به تنوع فرهنگی و کثرت گرایی می شود. این مجموعه مقالات طیفی غنی از مواضع را در میان ادیان مختلف نشان می دهد، زیرا آنها با مسائل فزاینده اخلاق زیستی و حقوق بشر در دنیای مدرن روبرو هستند. این کتاب برای علاقه مندان به بحث های معاصر در زمینه اخلاق دینی، حقوق بشر، اخلاق زیستی، تنوع فرهنگی و چندفرهنگی در نظر گرفته شده است.
راهنمای بلک ول برای اخلاق دینی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
edited by William Schweiker.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫‭Malden, MA‏‫‭: Blackwell Pub.‏‫‭,
بحار الانوار المجلد 72
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
وضعیت نشر :
بيروت: دار احیاء التراث العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل‌ ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه‌ ای از آموزه‌ ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده‌ اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره‌ های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می‌ شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می‌ آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می‌ کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می‌ کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت‌ های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب‌ بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه‌ های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش‌ هایی از آن بارها به چاپ رسیده است.
فلسفه و گفتمان کلامی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Stephen T. Davis (eds.) (استیون تی دیویس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK ,
سخنرانی «ما و بحران اخلاق دینی»
سخنران:
احسان شریعتی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
معنای اینکه همه چیز دین، از حجاب و شعائر و ..، را رسمی و تحمیلی کرده‌ایم، اینست که جامعه دینی‌تر شده‌است؟! نه، امروز جامعهٔ ایران غیردینی‌تر از جامعهٔ پیش از انقلاب شده‌است ! 🔹(در الهیات «غیرسلبی»)، سطح امر قدسی چنان پله به پله نزول پیدا می‌کند که در نهایت «گشت ارشاد» خود را نمایندهٔ خدا در برابر خلق می‌نامد ! 🔸در شرایط دموکراسی چون رشد رذیلت و فضیلت‌ ممکن و آزاد است، به‌تعبیر فارابی، امکان رشد «فضیلت‌»های بزرگ هم هست ... 🔹باید به دنبال راهی بود که دین بجای آن‌که در برابر آزادی و عدالت و پیشرفت جامعه بایستد، خود پشتوانهٔ اخلاقی و گشایندهٔ این راه شود ...
بررسی مفاهیم و مواضع سلام و مشتقات آن در قرآن کریم
نویسنده:
علیرضا صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بی شک یکی از جلوه های عظمت قرآن کریم، گزینش اعجاب آور و هدفمند هر یک از واژگان این کتاب در مرحله اول و چینش هنرمندانه و بی بدیل آنها در کنار یکدیگر، برای تجلی آیات الهی است. یکی از واژگان پرکاربرد و دارای گستره معنایی فراوان قرآن کریم سلام است که در حدود (40) آیه به کار رفته و همخانواده های آن در (73) آیه نمود یافته است. با توجه به تنوع معانی سلام و فراوانی کاربرد آن در قرآن کریم، در این مقاله ضمن تحلیل محتوایی هر یک از سلامهای به کار رفته در قرآن کریم، درباره مشتقات این واژه آسمانی و ارتباط آن با برخی واژه ها نظیر تحیت و امنیت اشاره خواهد شد. در پایان نیز جداولی در زمینه سلام فرستندگان و سلام گیرندگان در قرآن ارایه می شود.
صفحات :
از صفحه 1 تا 31
شهودهای اجتماعی و اخلاق قرآنی
نویسنده:
کوین رینهارت، مترجم: محمد ابراهیم باسط
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
چکیده :
منتقدان و مدافعان اخلاق اسلامی و آنهایی که فقط اخلاق اسلامی را شرح و توصیف می‌کنند، اغلب ادعا دارند که قرآن منبع هنجارهای رفتاری مسلمانان است. گرچه این مدعا در یک سطح انکارناپذیر است، اظهار آن به طور بی‌قیدوشرطی که از ظریف‌ترین و ممتازترین ویژگی‌های اخلاق قرآنی را مخدوش خواهد کرد، آن ویژگی این است که قرآن مکرراً تصریح می‌کند که آدمی باید مطابق هنجارهایی عمل کند که در قرآن مشخص نشده‌اند، یعنی آدمی باید به منابع دانش اخلاقی که جایی در بیرون از وحی قرار دارند متوسل شود. مقالۀ حاضر این مدعا را موجه خواهد ساخت، و سپس استلزامات این تصریح وحیانی بر متابعت از هنجارهای اخلاقی غیر‌وحیانی را بررسی خواهد کرد. چنین آموزه‌ای مقدمتاً سازگار با ویژگی‌های انسان‌شناسی و کیهان‌شناسی قرآنی به نظر می‌آید، که برای مثال، بر خلاف اکثر شکل‌های مسیحیت، تفاوت مطلق بین جهان آخرت و این جهان، و بین ماهیت انسان و استعداد انسان را از میان برمی‌دارد. برخی از پیامدهای این نظام اخلاقی برای اسلام شیعیِ امامی و اسلام سنی نیز مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.
صفحات :
از صفحه 11 تا 27
  • تعداد رکورد ها : 173