جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
جبر و اختیار(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
تعداد رکورد ها : 552
عنوان :
رابطه توحید افعالی و اختیار از دیدگاه امامیه
نویسنده:
حسن موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
علوم انسانی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
کلام
,
اراده الهی
,
امر بین امرین
,
قضا و قدر
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
آموزه دینی
,
religious doctrines
,
religious doctrines
کلیدواژههای فرعی :
امر بین امرین ,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین ,
چکیده :
قرآن کریم، آیاتی وجود دارد که تمام افعال، حتی افعال اختیاری انسان را به خداوند نسبت میدهد؛ این آیات مستمسک برخی از گروههای کلامی جبرگرا مانند اشاعره قرار گرفته است. از سوی دیگر، آیاتی در قرآن وجود دارد که انسان را فاعل کارهای خود و مسئول اعمال خود دانسته، و افعال انسان را به خود او نسبت میدهد؛ بر این اساس، عدهای مانند معتزله قایل به تفویض شدهاند. اما همانگونه که امام رضا( فرموده است، قایل به جبر گرفتار کفر، و قایل به تفویض گرفتار شرک است. امامیه در این زمینه، به تبعیت از اهل بیت(، امر بین الامرین را برگزیده است. در توضیح این رویکرد میتوان گفت با وجود تفاوتهایی که همه پدیدههای هستی با یکدیگر دارند، یا اختلافاتی که از نظر قرب و بعد نسبت به مبدأ هستی دارند، تمام آنها را یک حقیقت الهی در بر گرفته، و بر آنها حاکم است. این حقیقت الهی، در عین وحدت و بساطت، همه ابعاد عالم را شامل میشود، و در همین راستا، انسان نیز مسخر و مقهور حضرت حق، و محتاج به او میباشد. اما انسان بر اساس حکمت الهی، موجودی مختار آفریده شده، و چون اختیار انسان در طول اراده الهی است، این اراده و اختیار، با توحید افعالی منافاتی نخواهد داشت. بهعبارت دیگر، بر اساس تشکیک در وجود میتوان اختیار انسان را با توحید افعالی جمع کرد. حوادث همانطور که با اسباب نزدیک و متصل به خود، نسبت عملی دارند، با سبب وجود این اسباب نیز نسبت عملی دارند. پس اختیار همانند اصل وجود ما، عینالربط به خدا بوده، و این مسأله مسلتزم جبر نیست. در افعال ارادی انسان، اراده او علت قریب و مباشر بوده، و خداوند متعال نیز علت بعید است. این دو علت در طول هم قرار دارند، و بدین ترتیب، انسان در عین وابستگی به خداوند، در انجام فعل خود مختار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی توحید افعالی از دیدگاه اشاعره و نقد آن از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
مریم نورالدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
عدل الهی
,
معارف اسلامی
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در این تحقیق سعی گردیده تا با تحلیل توحید و توحید افعالی در مکتب اشاعره به تفسیرهایی که اشاعره از موضوع توحید بر اساس آیات و روایات بهدست دادهاند، پرداخته شود. بدین منظور، با بیان استدلالهای آنها به مبانیای که دیگر فرقههای متکلمان همچون معتزله و امامیه برخلاف دیدگاه آنها آوردهاند، توجه گردیده و سپس این موضوع بر اساس نظریات شهید مطهری مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته شده است. بر همین اساس، در این تحقیق مباحث کلامی در زمینهی بحث توحید افعالی در اشاعره با تمایز نظریات آنها از دیگر فرقههای کلامی، در نظر گرفته شده و از طریق آن به بررسی مفاهیمی چون جبر و اختیار، عدل الهی و علم خداوند بر اساس آیات و روایات در دیدگاه اشاعره توجه شده است. نوع نگرش به نقدهای مربوط به آراء اشاعره در این تحقیق بر اساس نقدهایی است که مطهری بر دیدگاه اشاعره وارد ساخته است؛ بنابر دیدگاه مطهری، اشاعره توحید افعالی را به گونهای تفسیر میکنند که از طرفی، مستلزم نفی نظام علی و معلولی از بین مخلوقات و از طرف دیگر، موجب سلب اختیار انسان است. آنان علت و فاعل همهی افعال و اشیاء را خدا میدانند و پیوند بین اجزای طبیعت با یکدیگر را اینگونه تفسیر میکنند که آن را خدا اراده کرده یا عادت او به آن تعلق گرفته است. همچنین از دیدگاه مطهری، برخلاف نظریه جبرگرایانه اشاعره، فاعلیت حقیقی از آن خداوند است؛ اما میتوان فاعلیت را در طول فاعلیت خداوند برای ماسوی الله نیز قائل شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدود آزادی انسان از دید مولوی جبر و اختیار
نویسنده:
رحیم نژادسلیم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مولانا
,
جبر و اختیار(کلام)
,
زبان و ادبیات فارسی
,
آزادی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار سنجی سندی و مفهومی احادیث طینت در کافی و بهار
نویسنده:
زهرا محمودی نوشری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سعادت و شقاوت
,
علوم انسانی
,
علیین
,
جبر و اختیار(کلام)
,
سجین
چکیده :
روایت طینت دارای شبهات بسیاری می باشد که از سوی افراد مختلف در این حوزه وارد شده است. این پایان نامهدر صدد آن است که ابعاد مختلف این موضوع را مشخص نموده و به برخی از شبهات در این باب پاسخ دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی ترجمه ها و تفاسیر به زبان اردو از علمای شیعه و بررسی روشهای آنها
نویسنده:
غلام جابر جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
سنی
,
علوم انسانی
,
ترجمه
,
تفسیر
,
شیعه
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
امر بین امرین
,
قضا و قدر
,
کتاب شناسی
,
Bibliography
,
interpretation
چکیده :
پس از گسترش اسلام به مناطق خارج از شبهجزیره عربستان، و در پی اسلام آوردن جوامع غیرعرب، ضرورت تبلیغ و ترویج آموزههای اسلامی به سایر زبانها، ایجاب میکرد که قرآن کریم نیز به زبانهای غیرعربی ترجمه شود. در این راستا، مسلمانان شبهقاره هند نیز تلاش کردند تا قرآن را به زبانهای مختلف این منطقه و از جمله به زبان اردو ترجمه نمایند. تاکنون بیش از هزار ترجمه و تفسیر از قرآن کریم به زبان اردو منتشر شده، که این پژوهش تنها آثاری را که توسط علمای شیعه به زبان اردو تدوین گردیده مورد بررسی قرار داده است. در معرفی ترجمهها و تفاسیر، ابتدا معرفی مختصری از مترجم، شامل زندگینامه و خدمات علمی او ارایه گردیده، و سپس به معرفی اثر و ویژگیهای آن پرداخته شده است. همچنین روش ترجمه، و گاهی نقد و بررسی اثر نیز مورد توجه بوده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که روش مترجمین و مفسرین شبهقاره در ابتدا کاملاً تقلیدی بوده است. از ویژگیهای این دوره، رساندن فهم ساده و ابتدایی قرآن به مردم، و بیان پررنگ اختلافات مذهبی بوده است. همچنین روش تفسیر باطنی و اشاری در این دوره مورد توجه بوده، و مولفین هندی خود را ملزم به نگارش آثار خود به زبان عربی و فارسی میدانستند. اما از قرن دوازدهم و پس از رسمیت زبان اردو در مجامع علمی شبهقاره، نخستین کسی که به نوآوری در تفسیر روی آورد، ولیالله محدث دهلوی، متوفای 1122 هجری بود. در این دوران و در واکنش به افکار استعماری، عنصر دفاع در تفسیر کاملاً برجسته گردید، و مباحثی مانند حکومت اسلامی و نظامسیاسی و اقتصادی آن رونق گرفت. پس از تأسیس جمهوری اسلامی پاکستان، دیدگاههای سر سید احمدخان و سید جمالالدین افغانی در روش تفسیر کاملاً برجسته گردید. پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز مسیر فکر علمای شبهقاره را بهسوی ابعاد انقلابی و اجتماعی آموزههای تفسیری سوق داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتداد از دیدگاه مذاهب پنجگانه اسلامی
نویسنده:
طاهره قدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
عقیده
,
ملی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
فطرت(کلام)
,
رجوع
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
ارتداد
,
فرقه های اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کفر و کافران
,
کفر و کافران
,
آزادی فکری
چکیده :
واژه "ارتداد" در لغت به معنای"رجوع و بازگشت" و در اصطلاح فقيهان به معنای "اختيار کفر بعد از اسلام آوردن" است.در فقه اماميه ارتداد بر دو قسم "فطری" و "ملّی" است؛ ولی در فقه مذاهب چهارگانه، تنها يک قسم و با احکامی همانند مرتد ملّی مطرح میباشد. با وجود اتّفاق نظر در معنای مرتد ملّی، فقهای اماميه در تعريف مرتد فطری اختلاف نظر دارند. در اين نوشتار، ضمن بيان اختلاف مذکور، به بررسی روايات دالّ بر اين تقسيم و سپس احکام ارتداد از ديدگاه مذاهب پنجگانه پرداخته شده است. مهمترين تفاوت ارتداد فطری با ملّی، حکم قتل و عدم پذيرش توبه مرتد فطری است که در اين تحقيق به مستندات آن پرداخته میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فقهی - کلامی اندیشه سیاسی طالبان
نویسنده:
عبدالصمد متفکر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
کلام
,
افغانستان
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
کلام
,
philosophy
,
philosophy
,
philosophy
,
مذاهب فقهی اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
,
اندیشه سیاسی طالبان
چکیده :
گروه طالبان در زمان سلطه سیاسی خود در افغانستان، مکتب و اصول فکری و اندیشههای سیاسی خاصی را بهوجود آوردند که این اندیشهها عمدتاً بر اساس مبانی کلامی اشعری استوار میباشد. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی زمینههای ظهور طالبان در افغانستان پرداخته، و مبانی فقهی و کلامی این گروه را تبیین کرده است. طالبان همواره هدف خود را از کسب قدرت، جلوگیری از فساد و مبارزه با مفاسد اجتماعی موجود در افغانستان بیان میکردند. اگرچه عوامل داخلی و خارجی متعددی در زمینه ظهور گروه طالبان دخیل بوده است، و حمایتهای همهجانبه قدرتهای خارجی و عدم کارآمدی ساختاری احزاب جهادی موجود در افغانستان نیز به شکلگیری و توسعه مبانی فکری و اندیشه طالبان کمک کرده است، اما عامل اصلی و زیربنایی در گسترش فکر و اندیشه سیاسی، و رویکرد اجتماعی فرهنگی این گروه، همانا مبانی فقهی گروه طالبان است. بررسیهای تاریخی "تیوری خلافت" و اختلافات موجود درباره آن نشان میدهد که سه دیدگاه مطرح در این زمینه وجود داشته که عبارت است از تیوری "انتصاب"، تیوری "انتخاب" و تیوری "تغلیب". در این میان، تیوری تغلیب با ایدههای گروه طالبان سازگاری بیشتری داشته و توسط آنان دچار تغیرات زیادی شد. شاید قدیمیترین مباحث کلامی در تاریخ اسلام، که تأثیر فوقالعادهای در فکر و اندیشه مسلمانان داشته است مسیله جبر و اختیار باشد. در این زمینه، اندیشههای کلامی اشعری بر اندیشه اهل سنت سایه افکنده و به شدت مورد تأیید است؛ اندیشههای طالبان نیز که مبتنی بر باورهای دینی آنان است، همخوانی زیادی با این گرایش دارد. و در نتیجه دیدگاه و عملکرد طالبان نشان میدهد که این گروه در پی تشکیل دادن حاکمیت به شیوه خلافت است، و تنها راه حل قضیه افغانستان را زور و غلبه بر آنان میداند. و بدین ترتیب، مباحث فقهی و کلامی، و اندیشه سیاسی طالبان بهصورتی که در تاریخ معاصر تجربه شد شکل گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر خداوند به آنچه که قرار است انجام دهیم آگاه است آیا این جبر نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر الهی
,
علم ازلی الهی
,
عدل الهی
,
علم ازلی الهی به افعال انسان
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
خدا و اختیار انسان
,
صفات واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
خالقیت ,
اختیار انسان ,
خالقیت الهی ,
علم و اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا اعتقاد به جبر باطل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه «جبر» هنگامی که در اصول عقاید مطرح می شود بدین معناست که انسان در کارهایی که انجام می دهد، فاقد اراده و اختیار است، نه می تواند خوب را انتخاب کند و نه بد را، بلکه هر چه را انجام می دهد، به اراده و اختیار خداست. بنابراین «جبریون» معتقدند که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر
,
جبر و تفویض
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبر و اختیار در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
امر بین امرین ,
جبریون ,
دلایل جبرگرایان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات شیعه و معتزله در قرن چهارم هجری : دوره 48، شماره 1 : ادیان و عرفان
نویسنده:
ضرغام گرجی پور , محمدعلی چلونگر , علیرضا ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
معتزله (اهل سنت)
,
روابط معتزله و شیعه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
آلبویه
کلیدواژههای فرعی :
نوبختیان ,
نظریه امر بین امرین ,
جبر و اختیار(کلام) ,
متشیعه معتزله ,
جایگاه معتزله در دستگاه خلافت ,
علل استمرار معتزله ,
چهره های شاخص معتزله ,
رابطه معتزله و بنی امیه ,
معتزله و زیدیه ,
مجادلات شیخ مفید و معتزله ,
ظهور ادله عقلی امامت ,
تشیع سید رضی ,
تاریخ معتزله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
از نیمه دوم قرن اول هجری به بعد، فرق و مذاهب مختلف کلامی شروع به رشد کردند. یکی از این جریانهای فکری معتزله بود که تا اواسط قرن سوم هجری روابط چندان مطلوبی با شیعه نداشت؛ بنابراین تا این برهه از زمان بسیاری از رهبران دو گروه ردیههای فراوانی بر آثار همدیگر مینوشتند که هدف آنها از این عمل، دفاع از اصول اعتقادی مکتب خود بود که در بسیاری از موارد با تعصب و چشمپوشی از حقیقت نیز همراه میشد. اما از نیمۀ دوم قرن سوم هجری خصوصا با روی کار آمدن حکومت شیعی آلبویه این جریان فکری به گونهای دیگر طی طریق کرد و روابط فکری معتزله با شیعه بسیار به هم نزدیک شد بهطوری که بسیاری از شیعیان از استادان معتزلی علم فراوانی کسب کردند و بعضی از معتزلیان مثل راوندی و ابوعیسی وراق به شیعه گرویدند و اصطلاح متشیعه معتزله در این عصر، اصطلاحی رایج که به معتزلیانی که به شیعه گرایش پیدا کرده بودند، اطلاق میشد. همچنین بسیاری از بزرگان معتزله با رهبران فکری شیعه مثل شیخ مفید، خاندان نوبختی و... تعاملات مختلفی برقرار کردند که این تعاملات هرگز به خشونت نگرایید و هر دو گروه ، نظریات هم را با تسامح و تساهل میشنیدند. در نگاه کلی، در قرن چهارم هجری معتزله و شیعه خصوصا شیعه زیدیه تأثیر متقابلی بر یکدیگر برجا گذاشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
تعداد رکورد ها : 552
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید