آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
اثبات الرجعة
نویسنده:
لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسئله رجعت را از ديد عقلي و آنچه از احاديث استفاده مي شود، به درخواست يكي از امراء عظام در يك مقدمه و چهار فصل بررسي كرده است بدين تفصيل : مقدمه : درشرح لفظ رجعت فصل اول : در اثبات وقوع اصل رجعت فصل دوم : در اينكه كدام جماعت رجعت ميكنند فصل سوم : در مدت دولت اهل رجعت فصل چهارم : در تحقيق كيفيت رجعت (سيد احمد اشكوري)ساخته نهم شوال 1101 براي بزرگي . اين رساله ضمن «رسائل فارسي»‌ ميرزا حسن لاهيجي به وسيله نشر ميراث مكتوب به چاپ رسيده است . (حافظيان-ابوالفضل) آغاز كتاب: بسمله و به ثقتي . الحمدلله حق حمده كما يستحقه ... اما بعد چون از جانب جناب يكي از اجلاي امراي عظام ...كه مسأله رجعت در زمان دولت حضرت صاحب الامر انجام كتاب: اين بود مقصود از نوشتن اين مسأله در اين رساله و تمت بحمدالله. [نشريه 4/403 ؛ ملك 5/353 ؛ مرعشي 17/221 و 29/139 و36/134؛ الذريعة 12/169؛ سازمان مدارك فرهنگي 130؛ مجلس سنا 18/145 (دانشگاه /3 2495) ؛ دانشگاه تهران 9/1264؛ كتابخانه وزيري 4/1291 ؛‌ كشف الحجب ص 263؛ منزوي 2/954 ؛ آية الله حججي 108 ؛ فهرستواره كتابهاي فارسي 9/345 و 9/68 و 9/345 «سر مخزون»]
شمع یقین
عنوان :
نویسنده:
لاهیجی قمی، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شامل اصول پنجگانه اعتقادی به صورت مفصل در پنج باب، كه باب امامت شرح و بسط بیشتری نسبت به سایر بابها دارد. این اثر در سال 1303ش. در تهران به چاپ رسیده و نسخ خطی آن فراوان است. این اثر مهمترین اثر كلامی و اعتقادی لاهیجی به شمار می رود.
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
اصول دين
عنوان :
نویسنده:
لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در پنج فصل. 1-توحيد 2- عدل 3- نبوت 4- امامت شامل سه مقصد 5- درمعاد شامل چهار مطلب. (فاضل) نويسنده كه ظاهراً شيعي مذهب بوده است درين رساله سرآن دارد كه اصول مذهب شيعه را بتفصيل در پنج فصل بدين شرح بپردازد: فصل اول: در توحيد؛ فصل دوم: در عدل؛ فصل سوم: در نبوت؛ فصل چهارم: در امامت؛ فصل پنجم: در معاد. - البته اين مطلب ناگفته نماند كه نويسنده درين رساله بيشتر تكيه بر مباني عقلي دارد تا نقلي (عبدالله انوار) در پنج فصل: 1ـ توحيد 2ـ عدل 3ـ نبوت 4ـ امامت د رسه مقصد 5ـ‌ معاد در چهار مطلب در ديباچه نامي برساله داده نشده است. در نسخه ما حواشي است بر آن با نشانه «م ح م » از نويسنده نسخه و بي نشان «دانش پژوه» مختصري در اثبات اصول دين است به زبان ساده در پنج فصل: 1- توحيد. 2- عدل. 3- نبوت. 4- امامت (شامل سه مقصد، اول در ذكر تفضيل دوازده امام، دوم در ذكر غيبت و ظهور حضرت صاحب الزمان (ع)، سوم در احوال دجال). 5- معاد (شامل چهار مطلب، اول در ذكر احوال وقت مردن و قبر، دوم در ذكر احوال روز قيامت، سوم در صفت دوزخ، چهارم در صفت بهشت)، كتاب حاضر غير از كتاب تفضيلي مولف در اثبات اصول دين به نام شمع يقين است. رساله اي است در اصول دين با براهين عقلي و دلايل نقلي و اخبار اهل بيت صلوات الله عليهم در پنج فصل؛ فصل اول: در توحيد. دوم: در عدل. سوم: در نبوت. چهارم: در امامت و اين فصل در چند مقصد است. فصل پنجم در معاد. آغاز كتاب: بسمله. حمد له ... اما بعد بدانكه اصول دين يعني چيزهايي كه بناي دين مبين بر آنها است ... و اين مجموع را ... رقم قلم شكسته بسته كمترين ... حسن بن عبدالرزاق بموافقت براهين عقلي و دلايل نقلي و اخبار اهل بيت اخيار ... در پنج فصل مرقوم. . گرداند انجام كتاب: و از حرمان آن مرتبه دلگيري ندارند. اللهم اجعلنا من افضل اهل جنتك ... ... و الحمد لله رب العالمين. [کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1365؛ الهيات مشهد 2/32؛ كتابخانه وزيري 4/1291؛ ملي 4/442؛ مجلس شورا 22/49 و 28/16؛ ذريعه 2/187؛ فهرست منزوي 2/880؛ جعفريه زهان ص 81؛ رايانه ملي ص1596؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/551؛ فهرست دانشگاه تهران 10/1511؛ دانشگاه اصفهان 2/3732؛ فهرستواره منزوي 9/102 (5 نسخه) ]
رسائل فارسى
نویسنده:
حسن بن عبدالرزاق لاهیجی؛ تحقیق و تصحیح: علی صدرای خوئی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مؤلف آثار و رسائلى کلامى و فلسفى به جاى مانده که مهم ترین رسائل فارسى وى در این مجموعه است. آئینه حکمت، اصول دین، تزکیه ­الصحبه، دُرّ مکنون، سرّ مجنون و هدیه المسافر از جمله رسائل فارسى اوست. نثر فارسى متوسط و شیواى او، به دور از تکلّف و مُغلق نویسى است.
کتاب: آیینه حکمت
نویسنده:
میرزا حسن لاهیجی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر، کتابی است فلسفی و کلامی که در موضوع آشتی دادن حکمت و شریعت و بیان یگانگی آن دو نوشته شده است. کتاب مذکور سه باب دارد که شامل: تعریف حکمت و بیان فضیلت، بیان اختلاف متشرعین و فلاسفه، مدح و ستایش حکیمان و فضل حکمت می باشد.
تحقیق و تصحیح رساله زواهرالحکم میرزا حسن لاهیجی
نویسنده:
ملکه اسفندیار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تحقیق حاضر به تصحیح رسالۀ«زواهر الحکم»میرزاحسن لاهیجی فرزندملا عبدالرزاق لاهیجی(1042 - 1121 هـ ق)، بخش « امور عامه وطبیعیات» آن پرداخته است؛ زواهر الحکم («امورعامه» و طبیعیات) کتابی فلسفی استکه بعد از ذکر مقدمه ای در تعریف حکمت وتقسیمات آن،درباب اول، به تعریف وجود و ذکرتقسیمات آن در پنج مطلب وهر مطلب دارایچندین فصل که مطلب اول علت ومعلول، مطلب دوم وجود وماهیت،مطلب سوم واجب وممکن،مطلب چهارم واحد وکثیر،مطلب پنجم قدیم وحادث، وسپس در باب ثانی به طبیعیات در نه مطلب وهر مطلب دارای چندین فصل، که مطلب اول ماهیت جسم،مطلب دوم احوال حرکت وسکون،مطلب سوم مکان وخلأ،ومطلب چهارم متناهی بودن کمیت ها،مطلب پنجم احوال اجرام فلکی،مطلب ششم احوال بسائط عنصری،مطلب هفتم ترکیب عناصر وذکر مرکبات ناقصه،مطلب هشتم ذکر مرکبات تامّه،مطلب نهم بحث انسان درپنج فصل پرداخته است. میرزا حسن لاهیجی، عالمی فاضل است که در فلسفه بعضی از مبانی ملا صدرا را پذیرفته وقائل به اصالت و وحدت حقیقت وجود است ، ولی به طور کلی در مباحث دارای مشرب مشایی و مانند پدر خود به حسب ظاهر، از اتباع شیخ الرئیس وشارح افکار ایشان است،وی نیز مسلط بر کلام شیعه نیز بوده و در اثبات عقاید خود، از استدلال های عقلی ونقلی بهره جسته است. این تحقیق بر اساس مقابله نسخه ها، صورت گرفته ، وانجام این تحقیق به روش کتابخانه ای و با استفاده از عکس نسخ در کتابخانه ها تهیه شده است. در این رساله علاوه بر آوردن زندگی‌نامه ‌ای کوتاه از مؤلف و نوشتن مقدمه تحقیقی، سعی شده‌ است به روش علمی و با رعایت امانت،نزدیک ترین صورت به متن اصلی ارائه شود.
میرزا حسن لاهیجی و شمع یقین او
نویسنده:
رضا استادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
بررسی و نقد ديدگاه فياض لاهيجی درباره وحدت وجود عرفانی
نویسنده:
محمود صیدی، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
وحدت وجود يكي از مهمترين مسائل عرفان نظري است كه عرفا تلاش بسياري براي تبيين آن با توجه به مباني عرفاني نموده‌اند. با وجود اين، مسئله اساسي تبيين برهاني اين نظريه عرفاني است. فياض لاهيجي، يكي از برجسته‌ترين متكلمان و فلاسفه شيعي، نخست اشكالاتي را با توجه به مباني فلسفه مشائي بر نظريه وحدت وجود وارد كرده، سپس آن را همان وحدت تشكيكي وجود در حكمت متعاليه دانسته و در نهايت به نقد فلسفي‌ ـ ‌كلامي نظريه محقق دواني در اينباره پرداخته است. پژوهش حاضر نشان ميدهد كه انتقادات لاهيجي به ديدگاه وحدت وجود ناشي از غفلت وي نسبت به مباني عرفاني بوده و تشكيك وجود با وحدت آن در نظر عارفان متفاوت است، بنابرين نميتوان وحدت وجود را همان تشكيك وجود دانست. نظريه دواني نيز ناشي از مغالطه اشتراك اسم ميان اصطلاحات عرفاني با فلسفي و كلامي است.
صفحات :
از صفحه 79 تا 90
تعیین هندسهٔ مفهومی انواع ارزش
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث حسن و قبح یکی از مهم‌ترین و فرقه‌سازترین موضوعات در تاریخ اندیشه‌های کلامی و اخلاقی بوده است. مباحث متعدد معناشناسی مفاهیم حسن و قبح، هستی‌شناسی جملات مشتمل بر حسن و قبح، و معرفت‌شناسی قضایای مشتمل بر حسن و قبح در لابه‌لای کتاب‌های کلامی و فلسفی و اصولی اندیشمندان مسلمان مطرح شده است. اشاعره، به منزلهٔ مهم‌ترین منکران حسن و قبح ذاتی و عقلی، و عدلیه، به منزلهٔ مشهورترین مدافعان حسن و قبح ذاتی و عقلی، ادلهٔ فراوانی برای اثبات مدعای خود و طرد مدعای طرف مقابل اقامه کرده‌اند. در این میان، عدم تفکیک بحث «معناشناسی» حسن و قبح و «معیارشناسی» حسن و قبح از یک سو، و عدم توجه به تمایز مباحث هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه در این باره، موجب خلط و خطاهای فراوانی شده است. نوشتار پیش‌روی کوشیده است با تکمیل راهی که بزرگانی چون عبدالرزاق فیاض لاهیجی و ملاهادی سبزواری در زمینهٔ تمایز میان ارزش‌های «ذاتی/ الاهی» و «عقلی/ شرعی» پیموده‌اند، تمایزهای دیگری را ـ مانند تمایز ارزش‌های «غایی/ ابزاری» و «ذاتی/ غیری» ـ بررسی کند، تمایزهایی که میان ارزش‌ها می‌توان ترسیم کرد و بی‌توجهی به آن‏ها مغالطه‌هایی را در پی داشته است.
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
  • تعداد رکورد ها : 29