جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
ادله اثبات نظريه تجسم اعمال و تبيين كاركردهای كلامی آن از ديدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
نصرت نیلساز، ناصرکولیوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکيده يکي از مباحث مهم مربوط به عالم پس از مرگ چگونگي دريافت جزاي اعمال است. در آيات قرآن و روايات معصومان‰ با تعابير مختلف و تصويرپردازي‌هاي متعددي به چگونگي جزاي اعمال در عالم آخرت اشاره شده است. بسياري از عالمان و مفسران، اين آيات و روايات را به انضمام دليل عقلي نظريه بقاي نفس و تأثير متقابل عمل و نفس، ادله‌اي قطعي در اثبات نظريه تجسم اعمال در عالم آخرت قلمداد کرده‌اند. در اين بين، علامه طباطبائي مفسر و حکيم برجسته معاصر، بيشترين عنايت را به اين مسئله مبذول داشته‌ است. وي با استناد به ادله مذکور، ضمن اثبات نظريه تجسم اعمال، به کارکردهاي کلامي مهمي که بر اين نظريه مترتب‌اند، اشاراتي کرده است. اثبات عدالت خداوند در جزاي اعمال و توجيه علت خلود در جهنم، از اهم اين کارکردها به‌شمار مي‌آيد. اين مقاله ضمن بيان ادله اثبات نظريه تجسم اعمال، کارکردهاي کلامي اين نظريه را از ديدگاه علامه تبيين مي‌کند.
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
منظور از «عدل» در اصول دین چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«عدل» در لغت به معناى «میانه‌روى» و اجتناب از افراط و تفریط است و اگر با «عن» متعدّى شود، به معناى عدول و انصراف می‌آید. این واژه به معناى «مثل» و «هم‌اندازه» (معادل) نیز به کار گرفته می‌شود و گاه به معناى «بدل و جانشین» و «فدیه» است.[1] لکن در علم ک بیشتر ...
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال
نویسنده:
محمد بن علي ابن بابويه؛ مصحح: حسين اعلمي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: طليعة نور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«ثواب الأعمال و عقاب الأعمال»، تألیف ابوجعفر محمد بن على بن حسین بن موسى بن بابویه قمى، مشهور به شیخ صدوق (ره)، از جمله منابع روایى دست اول شیعه است. این اثر از جمله منابع نویسندگان جوامع حدیثى پس از خود بوده و مورد اعتماد شیخ حر عاملى در وسائل، مجلسى در بحار الأنوار، محدث نورى در مستدرک الوسائل و دیگران قرار گرفته است؛ چرا که بیشتر احادیثى که در آن ذکر شده به لحاظ متن و سند مورد قبول محدثین بوده است. مؤلف گران‌ قدر و بزرگوار براى انجام وظیفه و رسالت خطیر خود در تربیت جامعه اسلامى روایاتى را که بیانگر پاداش و ثواب اعمال، رفتار، اخلاق و عقاید نیک بوده است گردآورى و در یک کتاب به نام ثواب الأعمال به جامعه اسلامى عرضه کرده است. آنگاه مجازات و عقاب اعمال ناشایست و عقاید و اخلاق ناروا را نیز در کتابى دیگر به نام عقاب الأعمال گرد آورده و به امت اسلامى ارائه کرده است. این دو مجموعه، دو کتاب مستقلند، ولى چون مطالب آن‌ ها ارتباطى استوار با هم دارند و بیم و امید دو بال تکامل مى‌ شوند، غالباً از این دو کتاب به‌ همراه یکدیگر یاد مى‌ شود و حتى به‌ همراه هم استنساخ و چاپ شده‌ اند.
حقائق المعرفة فی علم الکلام 
نویسنده:
احمد بن سلیمان متوکل علی الله؛ مصحح: حسن بن یحیی یوسفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
صنعاء - يمن: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة,
چکیده :
«حقائق المعرفة في علم الكلام»، تأليف احمد بن سليمان، از امامان فرقه زيديه كتابى است كه به بيان اصول عقايد زيديه مى‏ پردازد. نويسنده در اين كتاب با براهين عقلى و نقلى به نقد و بررسى شبهات مجسمه و مشبهه و جبريه و قدريه پرداخته و در هر مورد ديدگاه خويش را با استفاده از كتاب و سنت نبوى بيان داشته است. مؤلف ابتدا معارف را به سيزده قسم تقسيم مى ‏كند كه عبارتند از: طريق النظر و وجوبه، معرفة الصنع، معرفة الصانع، معرفة التوحيد، معرفة العدل، معرفة النعمة، معرفة شكر المنعم، معرفة البلاء، معرفة الجزاء، معرفة الكتاب، معرفة الرسول، معرفة الامام و در نهايت معرفة الاختلاف. هر يك از اين اقسام را عنوان يكى از ابواب كتاب قرار داده كه هر باب خود مشتمل بر فصولى چند است.
چرا از بین صفات خداوند تنها صفت «عدل»، جزو اصول دین شمرده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصول عقاید مکتب اهل بیت شامل توحید، عدل، معاد، نبوت و امامت است. همه ی مسلمانان در توحید و معاد و نبوت با هم اتفاق دارند ولی در مساله ی عدل و امامت بین مذهب شیعه اثنی عشری و سایر فرق اسلامی (غیر از معتزله که در مسئله عدل با شیعه متفق است) اختلاف وجو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 7