جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > فرهنگ پژوهش > 1390- دوره 4- شماره 9
  • تعداد رکورد ها : 4
نویسنده:
روح الله نامداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
برخی همچون نیچه ریشه‌های مدرنیته را دریونان باستان می‌دانند وقوام عالم غربی رادرفلسفه جستجو می‌کنند.عالم غربی، عالمی اومانیستی است که صورت متعین خود را پس از رنسانس در تمدن غرب یافته است. این تمدن وقتی بسط می‌یابد به هرکجا که برود نشاط خود را در نسبت با آن روح وجان می‌بیند. امام خمینی(ره) که درچنین عالمی قیام کرد، بیش از آنکه درگیر با اجزائ تمدن غرب باشد با تفکری که بنیان این تمدن است، ستیز داشته است.
نویسنده:
عبدالهادی احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده: نوشته خاضر بحثی است در مورد حدوث و قدم نفس در آیات و روایات که نویسنده پس از بیان انواع مختلف روح در آیات و روایات و معین کردن روح محل بحث(روح الحیات)، اثبات می کند که هیچکدام از روایات قدم نفس در مورد روح الحیات نیست پس دلیلی برای قول به قدم نفس نمی ماند و علاوه بر آن نویسنده پندین دلیل از آیات و روایات بر حدوث نفس بیان می کنند و به این طریق حدوث نفس را به اثبات می رساند.
نویسنده:
سهیلا پیروز وند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث پیرامون نسبی گرایی اخلاق یکی از مهم ترین بحث ها در حوزه فلسفه اخلاق می باشد. موضعی که هر شخص در مورد نسبیت یا عدم نسبیت ارزش های اخلاقی اتخاذ می کند بر دیدگاه ها ، مواضع و موقعیت قانونی و اجتماعی وی تأثیر می گذارد. این تحقیق به بررسی انواع نسبیت گرایی اخلاقی و ادله آن ها پرداخته و آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد . * نسبیت‌گرایی اخلاقی:نسبیت‌گرایی به دیدگاهی اطلاق می‌شود که منکر اصول کلی اخلاقی است که از اعتبار جهان‌شمول برخوردار باشند. اعتبار تمامی‌اصول اخلاقی هر سیستم به انتخاب فرهنگ‌ها و جوامع یا افراد است. شایان ذکر است فیلسوفان اخلاق غربی در این‌که نظر به مقابل نسبی‌گرایی را چه بنامند اختلاف نظر دارند. برخی مطلق‌گرایی اخلاقی([1])و برخی کلی‌گرایی اخلاقی([2]) را بکار برده‌اند. در این تحقیق، مطلق‌گرایی اخلاقی را در مقابل نسبیت‌گرایی اخلاقی بکار خواهیم برد.
نویسنده:
علی خیر خواه علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جریان­های سیاسی عثمانی و شیعی که پس از مرگ عثمان در سال 35هـ شکل گرفت در قرون نخستین اسلامیبه عنوان تفکر غالب و تأثیرگذار در جامعه اسلامی ادامه حیات داد. نقش تأثیرگذار شخصیتهای وابسته به این جریانها در زمینه های مختلف از جمله در تاریخنگاری، بازشناسی این جریان­ها و سیر تطور آنها را در این دوره تاریخی ضروری می سازد.تقابل این دو جریان که بتدریج به جریانهای اعتقادی نیز تبدیل شدند، موجب شد که تا این جریانها از تغییرات هم متاثر شده و در برابر هم دچار تضییق و توسعه شوند. ظهور نظریه تربیع در قرن دوم و اوج گیری آن در قرن سوم موجب گردید که تا تفکرات عثمانیه رو به افول رفته و در برابر آن پیروان سیاسی تفکر شیعی از روند رو به رشد در جهت کمی برخوردار شوند.
  • تعداد رکورد ها : 4