جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
هانس-گئورگ گادامر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 210
عنوان :
چالش گادامر و هرش بر سر معیار درستی تفسیر
نویسنده:
حمیده ایزدی نیا، اصغر واعظی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک گادامر
,
هرمنوتیک هرش
,
فلسفه زبان
,
معیار درستی تفسیر
کلیدواژههای فرعی :
نسبیت انگاری ,
زبان ,
خطاپذیری ,
معنای لفظی ,
معنا برای ما ,
معیار اعتبار ,
موقعیت مندی ,
خوانش متن ,
عدم تعین معنا ,
هدف مؤلف ,
تعین معنا ,
فاصله زمانی ,
Understanding ,
معنای از قبل تعین یافته ,
معنای مستقل از متن ,
پیش داشت کمال یافتگی ,
معیار درونی فهم ,
معیار بیرونی فهم ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
"هرش" بر این باور است که نظریه هرمنوتیکی "گادامر" به پلورالیسم و نسبیت انگاری می انجامد. هرش به پیروی از عالمان هرمنوتیکی رمانتیک هدف خوانش متن را دستیابی به قصد مولف می داند، اما در نظر گادامر، فهم عبارت است از تفاهم و توافق با دیگری، نه کشف قصد و نیت دیگری. بنابراین هرش معتقد است معنای متن از قبل تعین یافته است و هدف از خوانش متن کشف این معناست. اما در نظر گادامر معنا از طریق دیالوگ میان مفسر و متن تولید می شود و در نتیجه هیچ معنای از قبل تعین یافته ای وجود ندارد. بر پایه این نگرش، گادامر زبان و امکانات آن را شرط تعین معنا می داند، ولی هرش بر این باور است که زبان صرفا شرط آشکارگی معناست. هرش از سوی دیگر گادامر را متهم به بی معیاری می کند. وقتی معنا امری نامتعین شد دیگر هیچ معیاری برای تمییز تفسیر درست از تفسیر نادرست وجود ندارد. در این مقاله بر آنیم تا ضمن طرح سه انتقاد اساسی هرش به گادامر، پاسخ آنها را از منظر شارحان و مدافعان گادامر بیان نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی امکان تطبیق آراء ویتگنشتاین و گادامر در باب زبان
نویسنده:
محمد رعایتجهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان
,
هوش
,
گادامر
,
تفسیر
,
رسم
,
نسبیگرایی
,
رادیکالیسم
,
سنت
,
فلسفه تحلیلی
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
گادامر، هانس-گئورگ
,
هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش
,
نسبیگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش
چکیده :
امکانسنجی تطبیق اندیشههای ویتگنشتاین و گادامر در باب زبان، موضوع محوری گفتار حاضر است. اما گنجانیدن تعبیر امکانسنجی و اصرار و ابرام نگارنده در التفات مخاطب بدان، بر ادلهای چند، مترتب بوده که از آن جمله است، واگرایی محتوایی سننی که ویتگنشتاین و گادامر را بدانها انتساب است. از دیگر سو، بدیع بودن موضوع و محتوا در ایران و اینکه تا کنون، پژوهشی در این باب، تبلور نیافته است، اخذ طریق امکانسنجی و استنکاف از تفصیل شتابزده را، موجه مینماید.یکی از پیشفرضهای اصلی گفتار، این است که ویتگنشتاین و گادامر، در زمره آخرین حلقههای زنجیرهی سنن تحلیلی و قارهای میباشند. به گونه ای که اگر شاخصههای کلیدی جریانهای تحلیلی و قارهای را مفروض بداریم، برآیند این ویژگیها را می توانیم به صورت جامع در ویتگنشتاین و گادامر، ملاحظه کنیم. از نظر دور نمیداریم که مهمترین و پرکاربردترین واژه در گفتار حاضر، مفهوم زبان است. ویتگنشتاین با دو نظام فلسفی متفاوت، از محوریترین دغدغهی خود یعنی زبان، تلقی دووجهی ارائه کرده است. جایگاه و اهمیتی که در کمتر فیلسوف تحلیلی، مشهود است. از سوی دیگر گادامر، هستی و فهم را زبانی می داند و زبانمندی را محور بحثهای هرمنوتیک خود در حوزهی هستیشناسی، قرار می دهد. فلاسفه قارهای زیادی با دغدغهی زبان، تفلسف کردهاند اما گادامر حتی به لحاظ زمانی نیز در کنار جنبه محتوایی، یکی از آخرین حلقههای این سنت است. امری که در باب ویتگنشتاین نیز صادق است. به هر روی، می توان زبان را کانونیترین دغدغهیِ اندیشمندان دو سنت تحلیلی و قارهای در دو قرن اخیر و بهترین پل برای ترابط میان آنها دانست. زبان، دغدغهی مشترک ویتگنشتاین دوم و گادامر است. گرهخوردگی و درهمتنیدگی زبان، با مقوله فرهنگ و اجتماع است که زمینهیِ اتصال ویتگنشتاین و گادامر را فراهم میآورد. گستردگی دایره شمول مفهوم زبان و اشتراکش به عنوان دغدغهی محوری نزد اندیشمندان قارهای و تحلیلی، باعث شده تا تمرکز گفتار حاضر در کنار سایر جنبه های فکری ویتگنشتاین و گادامر، برمفهوم زبان و چگونگی داد و ستد فکری میان این دو در حوزهی فلسفهی زبان باشد. از ویژگیهای فکری دنیای معاصر، ترابط میان علوم مختلف، پیدایش مباحث بین رشتهای و داد و ستدهای علوم با فلسفه در قالب زایش فلسفههای مضاف است. یکی دیگر از ضرورتهای پرداختن به این موضوع در این گفتار، ظرفیتهای گستردهای است که در ویتگنشتاین و گادامر برای تبیین مدعای حاضر یعنی بین رشتهای شدن علوم و درهمتنیدگی آنها با هم، وجود دارد. نتایج رهیافت اجتماعی ویتگنشتاین و گادامر برای علوماجتماعی یا جامعهشناسی، یکی از همین، قابلیتها است که ضرورت تبیین و بسط آن، بدیهی است. ب. مباني نظري شامل مرور مختصري از منابع، چارچوب نظري و پرسشها و فرضيهها:آنچه به طور مشخص، مسائل طرح حاضر را تشکیل میدهد، عبارتند از:1-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد ذهنیگرا و معیارپذیر تفسیر : دوره 13، شماره 49 : اندیشه دینی
نویسنده:
علی فتحی، محمدباقر سعیدی روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معیارپذیری تفسیر
,
هرمنوتیک
,
تفسیر ذهنی گرایانه
,
واقعه انگاری فهم
,
استقلال معنای متن
,
عدم تعین معنا
کلیدواژههای فرعی :
تاریخ مندی ,
بازی زبانی ,
زبان شناسی ,
ساختارگرایی ,
خواننده محوری ,
تفسیر به رأی ,
زبان مندی ,
پیشداوری تفسیری ,
انکار اصل معنا ,
استقلال معنایی اعتدالی ,
استقلال معنایی افراطی ,
تولیدی بودن فهم ,
دیالکتیکی بودن فهم ,
نفی کنندگی فهم ,
هدف مؤلف ,
مهارپذیری پیشداروی ,
تعین معنایی قرآن ,
اصول زبان شناسی ,
افق معنایی مفسر ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مسائل بنیادین در تفسیر متون، معیارپذیری آن است، چراکه اعتبار تفسیر بر آن مبتنی است. هدف از تفسیر متون، بهویژه متون دینی، پی بردن به مراد مؤلف است. از این رو رویکرد رایج در تفسیر متون، بهویژه متون دینی، بر اساس معیارپذیری بوده است. همین رویکرد در سنت تفسیری غرب نیز مدتها حاکم بوده است. اما با ظهور رویکردهای ذهنی گرای تفسیری در دور ههای اخیر، معیارپذیری تفسیر متون با چالشهای درخور اعتنایی مواجه شده است؛ این مقاله با بررسی و نقد ادله و مستندات رویکردهای یادشده در تفسیر، به این نتیجه رهنمون می شود که مشکل اساسی این نوع رویکردها، نادیده گرفتن واقعیات عینی و نیز اصول عقلایی و زبان شناختی است؛ واقعه انگاری تفسیر، استقلال معنا و عدم تعین معنای متن افزون بر آنکه پشتوانهی علمی و استدلالی ندارد، در فهم متون، بهویژه متون دینی، با غرض و هدف پدید آورندهی آن ناسازگار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إشكالية المنهج في العلوم الإنسانية : هانز جورج غادامير نموذجا
نویسنده:
إلهام بن حواس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اندیشه های معرفت شناختی گادامر و هابرماس
نویسنده:
جلیل اعتباری، حمید خوجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی هرمنوتیک فلسفی
,
درباره هابرماس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی هرمنوتیک شلایرماخر و گادامر در مواجهه با متن دینی
نویسنده:
محمدرضا اسدی، فاطمه نورنژاد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاههای هرمنوتیکی شلایرماخر و علمای علم اصول
نویسنده:
مهدی ذاکری، جابر موسوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر دستوری
,
تفسیر فنی
,
نیت مولف
,
دور هرمنوتیکی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه اصول
,
سیاق کلمات
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
مقدمات حکمت ,
دلالت تصوری ,
دلالت تصدیقی ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
نص ,
دلالت تصدیقی جدی ,
ظاهر (درمقابل نص) ,
بازسازی تجربه ذهنی مؤلف ,
تجربه اعمال ذهنی مولف ,
فهم روشن کلمات ,
محدوده مؤلف ,
فردیت مؤلف ,
درک شهودی نیت مولف ,
اختلاف هرمنوتیکی ,
شروط دلالت تصوری ,
تطابق اراده استعمالی و جدی ,
اصالت حقیقت در علم اصول ,
اصالت عموم ,
اصالت اطلاق ,
اصالت عدم تقدیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
علمای علم اصول در جهان اسلام و شلایرماخر در جهان غرب هر دو یک هدف هرمنوتیکی را دنبال می کنند و آن رسیدن به نیت مؤلف است. شلایرماخر این هدف را با ارائۀ دو تفسیر دستوری و فنی از متن پی می گیرد و به تبیین این دو تفسیر می پردازد. اما علمای علم اصول با مطرح کردن دلالت تصوری و دلالت تصدیقی، برای دستیابی به مدلول تصدیقی (که همان نیت مؤلف است) به سلسله ای از قواعد ادبی، عقلایی و عرفی توجه کرده اند که بین همۀ عقلا مشترک است. در این مقاله ضمن مقایسۀ این دو دیدگاه با هم و بیان نقاط اشتراک و افتراق آنها، به این نتیجه می رسیم که دیدگاه علمای علم اصول از این نظر که ضابطه مند بوده است و جایی برای حدس های غیرقانونمند نمی گذارد، بر دیدگاه شلایرماخر ترجیح دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 645 تا 664
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه اخلاق در هرمنوتیک گادامر
نویسنده:
زهرا زینلی مهرآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گادامر
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
اخلاق
,
دیالوگ
,
امور متعالی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
صانع ,
دیالکتیک ,
وجودشناسی بنیادین ,
هایدگر ,
حکمت عملی ,
فلسفه (خاص) ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
فرونسیس ,
فوسیس ,
چکیده :
مقاله به جایگاه اخلاق در هرمنوتیکِ گادامر می پردازد. پرسش اصلی این است که آیا هرمنوتیک گادامر می تواند نقشی در راهیابی انسان به چگونه زیستن اش داشته باشد یا نه؟ با توجه به تفسیر هایدگر از حقیقت نزد افلاطون، چنین به نظر می رسد که اخلاق جایگاه پیشین خود در تفکر را از دست می دهد. کوشش گادامر بر این است که با ارائه ى تفسیری از حقیقت و خیر در اندیشه ى افلاطون، پیوند منطقی میان تفکر فلسفی و اخلاق را معلوم سازد . از این روی، مقاله نخست به وارسی نگرش هایدگر به مفهوم حقیقت نزد افلاطون که به فراموشیِ وجود و در نتیجه نیهیلیسم اخلاقی منتهی می شود، می پردازد و سپس نشان می دهد که چگونه گادامر در پی رفع این بحران است. تلاش گادامر حول دو محور است: اول بازیابی دغدغه ى افلاطون در روی آوردن به ایده های متعالی (به ویژه ایده ى خیر) و نسبت درونی وجود با آنها و در نتیجه نسبی کردن اختلاف میان وجود و موجودات. دوم نقش محوری دیالوگ اصیل در شکل دهی به تصمیم اخلاقی و به اجرا آوردن این تصمیم به دلیل مقاومت در بررسی دقیق و نقادانه. نتیجه ی این تلاش آن است که ملاحظات اخلاقی نه تنها از هستی شناسی قابل تفکیک نیست بلکه در کانون آن قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هـرمنـوتیک
نویسنده:
جان بی تامسون
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی معاصر
,
هرمنوتیک
,
تفسیر متن مقدس
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
علوم انسانی ,
تفسیر روانکاوانه وحی ,
روشنگری ,
نظریه انتقادی ,
پیش داوری ,
فلسفه غربی ,
عینیت یافتگى هاى زندگى ,
موضوعات عینی ,
موضوعات ذهنی ,
چکیده :
بحث از هرمنوتيك و تأويل و تفسير متون مقدس به روش خاص خود، از جمله مباحث جديدى است كه به تازگى وارد ادبيات و زبان فارسى شده است و هنوز هم، همچون بسيارى از اصطلاحات و واژگان هاى بيگانه، ابعاد مبهم و ناگشوده فراوانى در آن وجود دارد. آنچه مى خوانيد نيم نگاهى است به اين بحث. لازم به ذكر است كه طرح اين گونه مباحث در نشريه به منزله تأييد محتواى مقالات نيست بلكه صرفا با هدف اطلاع رسانى صورت مى گيرد. بدين روى، معرفت براى تنوير افكار و تضارب آرا آمادگى خود را براى چاپ مقالاتى از اين دست و يا نقد بر چنين مباحثى اعلام مى دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دور هرمنوتیکى شلایر ماخر چیستى، کاربردها و نقدها
نویسنده:
عباسعلى مشکانى سبزوارى، غلامعلى اسماعیلى کریزى، على جلینى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شلایرماخر
,
هرمنوتیک
,
دور هرمنوتیکى
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حکمای مسلمان ,
علوم بلاغی ,
تفسیر فنی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی ,
هرمنوتیک دیلتای ,
هرمنوتیک عینی گرایانه ,
هرمنوتیک گادامر ,
دور ,
تفسیر قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
هرمنوتیک فنی ,
فلسفه تطبیقی ,
دور منطقی ,
انواع حرکات ارتجاعی ,
دور جزء و کل در ساحت زبانی متن ,
فهم تفرد مولف ,
حدس از نظر شلایرماخر ,
شهود از نظر شلایرماخر ,
دور هرمنوتیکی در فهم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدرضا مظفر
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
دور هرمنوتیکى از مهم ترین مباحث هرمنوتیک شلایر ماخر به شمار مى آید. این دور داراى تعریف ها، تبیین ها و کاربردهاى گوناگونى در علوم مختلف است و در دیگر نحله هاى هرمنوتیکى نیز مطرح است. مخالفان این دور با مقایسه آن با دور منطقى، آن را دور باطل دانسته، لازمه آن را بازى اى بى پایان و منتهى به نسبى گرى قلمداد کرده اند. این در حالى است که این نقدها بیشتر متوجه دور هرمنوتیکى مطرح در هرمنوتیک فلسفى است، و دور شلایر ماخر از این اشکالات مبراست. راه حل نهایى شلایر ماخر براى حل عویصه دور هرمنوتیکى، شیوه حدس و شهود است. همچنین مى توان با استناد به شیوه حل معضلى شبیه دور هرمنوتیکى در فلسفه اسلامى، به پاسخ فیلسوفان مسلمان (نسبت علم حصولى به حضور و ابتناى علوم حصولى بر علم حضورى)، به امکان تعمیم این جواب براى دور هرمنوتیک شلایر ماخر استدلال نمود. مقاله حاضر درصدد است به بررسى و تبیین این مهم پرداخته و از طریق مطالعه اسنادى و با استمداد از روش تطبیقى مقایسه اى، به دیدگاه شلایر ماخر در این زمینه نزدیک گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 210
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید