جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 230
سند روایت «...لولا فاطمه لما خلقتکما» چیست و معنای این روایت را توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقدمه روایات در مورد مقام و منزلت حضرت فاطمه بسیار است و مضامین برخی از این روایات حاکی از مقاماتی منحصر به فرد و حیرت آور در مورد ایشان است. بر اساس روایات، لغت فاطمه به معنای کسی است که مردم توان رسیدن به معرفت او را ندارند و دستشان از شناخت او ک بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا روایتی که در آن به گفتگوی دو جانبه امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اشاره شده حدیثی صحیح است و هدف از این گفتگو چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
این پرسش در حقیقت به سه بخش؛ اصل وجود این روایت در مجامع روایی، سند آن و هدف از آن تقسیم می شود که به ترتیب و به صورت گذرا مروری در آن خواهیم داشت: 1. این روایت در کتاب "الفضائل" تألیف شاذان بن جبرئیل قمی از اندیشمندان شیعی قرن ششم هجری وجود دارد.[ بیشتر ...
آیا حضرت زهرا (س) از عمر، ابو بکر ابراز رضایت کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عدم رضایت حضرت زهراء (ع) دختر گرامی رسول خدا (ص) از خلیفه اول و دوم مطلب مسلمی است که در روایات نقل شده است. توجه شما را به روایتی در این زمینه جلب می کنیم: امام صادق (ع) در روایتی از دیدار عمر و ابوبکر با حضرت زهرا (س) به منظور عذر خواهی گزارش فرمود بیشتر ...
من هو الصدیق؟ و من هی الصدیقة؟
نویسنده:
علی شهرستانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
چکیده :
نویسنده در این كتاب كه به زبان عربی نوشته شده درباره‌ ویژگی منقول در احادیث نبوی در باب «صدیق و صدیقه» بحث و بررسی نموده و با استناد به آیات و روایات منقول از اهل سنت به این مطالب پرداخته است: «صدیق» در لغت و كاربرد، عایشه و ابوبكر و موضوع صدیقیت آن دو، برخی معیارهای صدیقیت، برخی مقامات حضرت فاطمه (س)، فاطمه صدیقه و دشمنان او، و سرانجام تحریفات هیجان زده.
تحلیل حکمی عرفانی «لیله القدر» با مبانی قرآنی
نویسنده:
سوسن آل رسول
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد واحد ساوه,
چکیده :
«لیله القدر» و مساله نزول قرآن از عبارات قرآنی کاملا مرتبط به یکدیگرند که مفسرین، حکما و عرفا در تبیین آن، دیدگاه های متفاوتی را مطرح ساخته اند. در صورت پذیرش دو نحو نزول اجمالی و تفصیلی برای قرآن، «لیله القدر» که منزل نزول قرآن است با مبانی حکمی و عرفانی کاملا قابل انطباق است. جهت تبیین و رمز گشایی این عبارت قرآنی که ظاهر قرآن نیز صراحت به «و ما ادریک ما لیله القدر» بودن آن دارد، از آیات قرآنی و احادیث معصومین (ع) و مبانی حکمی و عرفانی استفاده نموده تا شاید بتوانیم تصویری مجمل و عقلانی از آن داشته باشیم. در نوشتار حاضر توضیح داده می شود که کلام الهی از موطن بساطت و اجمال به موقف کثرت و تفصیل تنزل می کند تا بدانجا که به کسوت الفاظ و کلمات در می آید. به دنبال آن سعی می شود با تحلیل عقلی جوانب مختلف، «لیله القدر» بودن حضرت فاطمه زهرا (س) و به تبع ایشان انسان کامل هر عصر و زمانه (امام معصوم حاضر) اثبات گردد.
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
قلمرو عصمت فاطمة زهرا در حدیث «فاطمة بضعة منی»
نویسنده:
کاوس روحی برندق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
جایگاه ویژه و گستردگی فضایل حضرت فاطمه زهرا (س) در قرآن و احادیث بسیار چشمگیر است. این مقاله با تبیین، تحلیل و نقد دیدگاه های دانشمندان اهل تسنن و شیعه در زمینه حدیث «فاطمة بضعة منی» که به صورت های گوناگون در جوامع روایی اهل تسنن و شیعه از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، به اثبات و تبیین گسترده و قلمرو عصمت فاطمه زهرا (س) پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که از میان تفسیرها و خوانش های گوناگون از این حدیث، بر می آید که فاطمه زهرا (س) در تمامی کمالات به جز نبوت و رسالت وارث کمالات نبوی است و با توجه به پس گزاره های متعدد حدیث نه تنها از این حدیث، عصمت فاطمه زهرا (س) از گناه و انجام عمل مکروه و ترک اولی که عصمت آن حضرت از هر گونه تمایل و صفت نفسانی ناپسند که مورد خشنودی خداوند نیست، اثبات می گردد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
توصیه شده است که بعد از نمازهاى واجب، تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) گفته شود. دوست دارم بیشتر درباره آثار آن بدانم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به چند حدیث توجه کنیم: ـ الإمام الصادق(ع): مَن سَبَّحَ تَسبیحَ فاطِمَةَ الزَّهراءِ(س) قَبلَ أن یثنِی رِجلَیهِ مِن صَلاةِ الفَریضَةِ غَفَرَ اللّهُ لَهُ و [ل] یبدَأ بِالتَّکبیرِ.[۱] ـ امام صادق(ع): کسى که پس از نماز واجب در پى کار دیگر نارفته، تسبی بیشتر ...
آیا حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ پیامبر بود که فرشته بر او نازل می شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حضرت زهرا(س) «محدثه» یعنی کسی که فرشتة الهی با او گفتگو داشته است و این امر هرگز ملازم با پیامبری نیست. با این توضیح که يكي از فضايلي كه براي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ برشمرده اند، كه البته از بزرگترين فضايل آن حضرت است، نزول جبرئيل بر وي مي باشد بیشتر ...
عبقریات الاسلامیة المجلد 2
نویسنده:
عباس محمود عقاد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب البنانی,
چکیده :
جلد دوم کتاب «العبقریات الاسلامیة» به بررسی زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) از دیدگاه نویسنده معاصر سنی مصری عباس محمود العقاد با عنوان «فاطمة الزهراء و الفاطميون (أهل البيت)» می پردازد که در دو بخش فاطمه الزهراء و الفاطمیون نگاشته شده است. در بخش اول به ام الزهراء، نشاتها، زواجها، بلاغتها، فی الحیاة العامة، وفاتها، شخصیة الزهراء و الذریة الفاطمیة اشاره شده است. عقاد درباره حضرت فاطمه زهرا (س) اعتقاد دارد: در هر دیانتى چهره اى از زن کامل و ارزنده وجود دارد که معتقدان به آن دیانت در مقابل او تعظیم مى کنند و او را بسان آیتى از خدا در بین آفریدگانش از زن و مرد مى ستایند، وقتى در بین مسیحیان چهره حضرت مریم عذراء، مقدس است، در اسلام مى بایست صورت فاطمه زهراء مقدس باشد. در بخش دوم فاطمیون، النسب، الباطنیة، الباطنیة الفاطمیة، حسن بن الصباح، السریة الباطنیة، بناة و هدامون و مهدومون، المعز لدین الله و حضارة متحضرة آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 230