جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 467
سیمای عبادالرحمن در قرآن
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
«عبادالرحمن» گروهی از بندگان صالح خداوند هستند که رحمانیت خداوند در آن ها تجلی یافته است، زیرا اراده این گروه بر اساس آگاهی و عبادات و عمل به کارهایی است که خداوند به آن راضی است و به علت انجام این امور چشمه های رحمت الهی برای نوازش آن ها به جوش و خروش در آمده است و اینان در حقیقت به اسم رحمان و رحیم خداوند متصفند.این مقاله به بررسی فهم پدیده هایی می پردازد که در آیاتی از سوره «فرقان» و دیگر آیات موجود است و به بیان ویژگی های بندگان صالح خداوند همراه با دلایل و اشارات روشن می پردازد؛ و نیز از منظر عرفان اسلامی و «نهج البلاغه» شریف در خطبه «متقیان» امیرالمؤمنین، حضرت علی(ع) با تحلیل چهل ویژگی عبادالرحمن در این خطبه به طالبان حقیقت بندگی و عبودیت ارائه شده است.هدف از این پژوهش بررسی موضوعی «عبادالرحمن» و ویژگی هایشان در خلال تفسیر آیات مرتبط به این موضوع با شیوه کتابخانه ای، تحلیل محتوا و استنتاج عقلی که به نتایج معقولی ختم شده است.با مداقه در صفات و ویژگی های عبادالرحمن به این نتیجه رسیده ایم هرکس به بندگی حقیقی خداوند دست یابد، زیر سایه اسم «الرحمن» خداوند قرار می گیرد و صادقانه به صفات «عبادالرحمن» آراسته می شود و در زمره آنان قرار گرفته و از چشمه های رحمت الهی بهره مند می شود و در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 17 تا 47
بررسی مشترکات روایی شیعه و اهل سنت در جزء16 قرآن کریم (سوره مریم و طه)
نویسنده:
محمد جعفرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ارزشمندترین سرمایه ما مسلمانان قرآن مجید است و یکی از منابع مهم بهره‌وری از قرآن به کارگیری سنت یعنی احادیث پیامبر( ص) و اهل بیت(ع) اوست. ما روایات زیادی در زمینه‌های مختلف داریم. احادیث و روایاتی که از راویان شیعه و سنی نقل گردیده که از جمله آنها روایاتی است که در تفسیر قرآن می باشد و اکنون تحت عنوان کتب تفسیر روایی در اختیار ما قرار داده شده است. رساله حاضر پژوهشی است به ذکر و بررسی روایتهای مشترک فریقین در تفسیر دو سوره (مریم و طه) در جزء 16قرآن می‌پردازد.این تحقیق در راستای دست یابی به مشترکات روایی فریقین در جهت تقریب مذاهب و با هدف بسترسازی، برای برقراری اتحاد میان شیعه و سنی و نزدیک ساختن دیدگاه‏های آنان به یکدیگر تدوین گشته است. از دید نویسنده اشتراک دیدگاه‏های مفسران شیعه و سنی در تفسیر پاره‏ای از آیات و استنادات واحد آنان، بهترین دلیل بر این مدعا به شمار می‏رود؛ اتخاذ چنین روشی باعث می‏گردد که نقاط ضعف و قوت این دیدگاه‏ها و برداشت‏ها روشن‏تر بشود و استنباطات و پژوهش‏های آنان با صحت بیشتری مقرون گردد .این تحقیق به روش کتابخانه‌ای و فیش برداری صورت گرفته استکه پس از فیش برداری و استخراج مشترکات، تجزیه وتحلیل، و با استفاده از بعضی تفاسیر تحلیلی هردو فرقه،‌ به نقد آن احادیث پرداخته شده است این پژوهش در سه بخش تنظیم شده است : بخش اول: کلیات؛ بخش دوم: سوره مریم؛ بخش سوم: سوره طه، خاتمه و نتائج.شیعه و سنی دارای مشترکات زیادی می باشند که در سوره مریم از مجموع 25 روایت، 5 روایت مشترک وجود داشت و در سوره طه از مجموع 30روایت، 10 روایت مشترک پیدا و تجزیه و تحلیل شد.
دیالکتیک حاکمیت سیاسی و علم کلام در اهل سنت (با تأکید بر حاکمیت دو سلسله بنی‌امیه و بنی عباس)
نویسنده:
فتاح حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مکتب معتزله و تکوین و گسترش آموزه های آن را باید حادثه دوران سازی در تاریخ اندیشه‌ی دنیای اسلام تلقی کرد. این مکـتب فکری که از متن چالـش‌ها و کشـاکش‌های سخت سیاسی و اعتقادی قرن اول و سال‌های نخست قرن دوم هجری سر بر آورد، چنان تأثیر ژرفی بر تکوین و تداوم اندیشه در جهان اسـلام گذاشت که پس از قـرن پنـجم علی رغم افول تدریجی آن از سپهر اندیشه ورزی متفکران، نحله های گوناگون کلامی و مذهبی هرگز نتوانستند از تأثیر آموزه های آن برکنار بمانند. نظریه‌پردازان این تفکر با تأکید بر منزلت عقل و سهم این دو در فهم متون و استنباط احکام، راه نوینی را در عرصه‌ی دین‌داریِ خردورزانه گشودند چنان که با پای فشردن بر اختیار و اراده آزاد انسان، علاوه بر بیان عقلانی مفاهیم اعتقادی، زمینه نظری لازم را برای خلاقیت‌های عملی و اجتماعی فراهم آوردند. آنان با فروزان نگه داشتن مشعل‌های خردورزی و اعتقاد و پیکار، پی گیر نظری با خرافه، سحر، شعبده و دریافت‌ها و معتقدات جبراندیشانه و مغایر با اختیار و اراده آزاد انسان، در پی ریزی بنیادهای نظری تمدن اسلامی در فاصله قرن دوم تا پنجم، سهم درخور اعتنایی بر عهده گرفتند. هم‌زمانی دوره رشد و شکوفایی تمدن اسلامی با دوران رواج تعالیم مکاتب کلامی را نمی‌توان یک‌سره تصادفی و اتفاقی دانست و تأثیر مبانی نظری جنبش کلامی در اعتلای تمدن اسلامی را نمی‌توان نادیده گرفت. تفکر بعدی اشعری است که بعد از معتزله شکل گرفت و در جهان اسلام نقش عظیمی بر جای نهاد و بر اساس اصول بنیادی خود یعنی قران و حدیث، اثرات بزرگی بر عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام گذاشت. البته باید اعلام کرد، این تفکر از مواضع فکری و عقلی محض که معتزلیان بر آن پافشاری می‌کردند، از جمله مسأله اختیار انسان و قدر که زیر بنای فکری آنان بود، جهتی دیگر را برگزیدند و گفتند: اعمال بندگان به دست خداست و بـندگان فقط کسب می‌کنند و بر مسأله‌ی جبر تأکید کردند و اختیار را در انسان محدود فرض کردند. در نهایت اشاعره در حیات سیاسی خود در دو سلسله‌ی بنی امیه و بنی عباس بر اساس فراخور و درک حاکمان سیاسی، اثرات خود را بر جای نهادند و در مسیر رو به جلو خود و با سردمداری افراد سرشناسِ فکری و علمی افق-های درخشانی برای پویندگان خود به ارمغان آوردند و در حال حاضر این نحله‌ی کلامی در اکثر بلاد اسلامی تفکر غالب کلامی است که در فصل پنجم مشروحاً به دیالکتیک حاکمیت سیاسی و علم کلام خواهیم پرداخت.
مصلحت اندیشی سیاسی در آراء و اقدامات خواجه نصیر الدین توسی
نویسنده:
رویا غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله در مورد اقدامات ، آراء و افکار سیاسیخواجه نصیر الدین توسی می باشد . وی از اندیشمندان بزرگ شیعه مذهب قرن هفتم ه. ق بود ، که در اواخر دوران عباسیان و اوایل حکومت مغولان می زیست . خواجه توسینخستین فردی بود که فلسفه و کلام را به طور وسیعی در هم آمیخت. وی علاوه بر نبوغی که در علم کلام و فلسفه داشت ، در منطق ، هیأت و نجوم ، ریاضیات ، طب ، جغرافیا ، تفسیر ، فقه و ... نیز یکی از نوابغ عصر خود به شمار می آید. این پژوهش را با این سوال که حکمت و مصلحت در اقدامات و اندیشه سیاسی خواجه نصیر الدین توسی چه جایگاهی دارد ،آغاز نمودم و در صدد بودم که به بررسی نقش خواجه توسی از یک سو در فرو پاشی خلافت پوسیده عباسی و از سوی دیگر مقدمات تحکیم وحدت ملی در سایه ایدئولوژی شیعی بپردازم . در انتها به این نتیجه رسیدم که خواجه توسی در بر اندازی خلافت عباسی توسط مغولان نقش موثری داشت و به درون دستگاه مغولان در ایران که ایلخانان نامیده می شدند راه یافت و از رهگذر همکاری با مغولان به اقدامات مفید و موثری برای اسلام و ایران دست زد و در نهایت با اقدامات خود زمینه ساز رسمی شدن مذهب تشیع در ایران گردید.
تورات و ديگر کتب مذهبي يهود
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژه‌های اصلی :
دین یهود , تورات , تلمود , 1- عهد عتیق: عهد قدیم: قانون اول: تَنَخ یا تناخ: کتاب مقدس عبری: 39 کتاب (متون مرجع یهودیت و مسیحیت) , 1- تورات: توراه: تورا: اسفار خمسه: کتاب های پنجگانه: فرمان یا شریعت: بخش اول تَنَخ یا تناخ (عهد عتیق) , 8- افزوده‌ها به استر: بخشی از کتاب استر , 08- روت: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب هشتم عهد عتیق: , 11 - پادشاهان اول*: ملاخیم یا کتاب پیامبران: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب یازدهم عهد عتیق: , 13- تواریخ اول: کتاب نخست ایام: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب سیزدهم عهد عتیق: , 12- پادشاهان دوم*: ملاخیم یا کتاب پیامبران: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب دوازدهم عهد عتیق: , 14- تواریخ دوم: کتاب دوم ایام: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب چهاردهم عهد عتیق: , 16- نحمیا: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب شانزدهم عهد عتیق: , 17- استر: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب هفدهم عهد عتیق: , 18- کتاب ایوب: ایوف: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب هجدهم عهد عتیق: , 19- مزامیر: مزامیر داوود: تهیلیم: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب نوزدهم عهد عتیق: , 20- امثال سلیمان: میشلی: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیستم عهد عتیق: , 21- جامعه: جامعه سلیمان: کوهلت: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیست و یکم عهد عتیق: , 22- غزل غزل‌ها: غزل غزلهای سلیمان: شیر هاشیریم: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیست و دوم عهد عتیق: , 23- اشعیا: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و سوم عهد عتیق: , 24- ارمیا: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و چهارم عهد عتیق: , 25- مراثی: مراثی ارمیا: ایخا: کنیوت: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیست و پنجم عهد عتیق: , 26- حزقیال: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و ششم عهد عتیق: , 28- کتاب هوشع: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و هشتم عهد عتیق: , 29- یوئیل: یوئل: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و نهم عهد عتیق: , 30- عاموس: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی ام عهد عتیق: , 31- عوبدیا: عوودیا: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و یکم عهد عتیق: , 32- یونس: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و دوم عهد عتیق: , 33- میکاه: میخا: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و سوم عهد عتیق: , 34- ناحوم: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و چهارم عهد عتیق: , 38- زکریا: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و هشتم عهد عتیق: , 39- ملاکی: از کتب دوازده‌گانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و نهم عهد عتیق: , 409- سفر سموئیل 1 Book of 1 Samuel , 410- سفر سموئیل 2 Book of 2 Samuel , 416- سفر نحمیا Book of Nehemiah , 419- سفر مزامیر Book of Psalms , 422- سفر غزل غزلهای سلیمان Book of Song of Solomon , 423- کتاب اشعیا Book of Isaiah , 431- کتاب عوبدیا Book of Obadiah , 434- کتاب ناحوم Book of Nahum , کتاب حیفوق , کتب حفیا , کتاب حجیا
محمد ابن حنفیه
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد
نویسنده:
کبری پورنیکبختی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بی توجهی مربیان به مراحل رشد، ریشۀ اغلب آسیب ها در تربیت دینی است؛ زیرا مربیان بدون توجه به مراحل رشد، با شتاب زدگی هر مطلبی را به هرکس و در هر شرایط و سنی منتقل می کنند. در این مقاله نگارنده ابتدا به منابع اسلامی همچون مکارم الاخلاق، نهج البلاغه و احادیث معصومین(ع) به ویژه حدیث پیامبر اکرم(ص) درخصوص مراحل تربیت دینی پرداخته است. رشد هوش و مراحل آن از نگاه پیاژه(1- مرحله حسی- حرکتی از تولد تا 2 سالگی 2- مرحله پیش عملیاتی شامل پیش تصویری از 2 تا 4 سالگی و تفکر شهودی از 4 تا 7 سالگی و...)، نظریه رشد دینی پیاژه و مراحل مختلف آن(1- ساخته پنداری اساطیری از 4 تا 7 سالگی 2- ساخته پنداری فنی از 7 تا 10 سالگی و...)، مراحل رشد دینی هارمز(1- دوره دینی داستان پریان از3 تا 6 سالگی 2- دوره واقعی 7 تا 12 سالگی و...) و گلدمن(مراحل رشد دینی به دوره های ماقبل تفکر مذهبی از 7 تا 8 سالگی و دوره تفکر مذهبی ناقص اول از 7 تا 9 سالگی و...) از جمله مباحث مطرح شده در این مقاله است. در ادامه نیز محورهای آسیب شناختی تربیت دینی و راهکارهایی مؤثر در تربیت دینی از جمله مرحله آماده سازی مخاطب، مرحله عرضه کردن یا ارائه پیام و.... مورد بررسی قرار گرفته است.
یشت ها
عنوان :
نویسنده:
الیاس عارف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
متون زردشتی , یشتها , 2. هفتن یشت (امس سپنت) دارای پانزده بند و در ستایش امشاسپندان است , 3. اردیبهشت یشت (اس و هیی یشت) دارای نوزده بند در ستایش دومین امشاسپند، اشاوهیشتَ، است , 4. خرداد یشت (هائوروتات): دارای یازده بند و در ستایش پنجمین امشاسپند است. , 5. آبان یشت (اردویسور اناهیت) : ستایش اردوی سورا اناهیتا، ایزدبانوی آب‌ها و نعمت و برکت و آبادانی , 6. خورشید یشت (هورخشیت) :دارای‌هفت بند و در ستایش خورشید است , 7. ماه یشت (هورخسئت): دارای هفت بند در ستایش ماه است , 8. تیر یشت (نیستریه) : در وصف ستاره تشتر , 9. درواسپ یشت (درواسپا) : در ستایش فرشته حافظ چارپایان , 10. مهر یشت (میئر) در توصیف مهر، ایزد پیمان، است , 11. سروش یشت (سرئوش) در توصیف و ستایش سروش، فرشتة اطاعت و فرمانبرداری، است , 12. رشن یشت (رشنو) : ستایش رشن ایزد عدالت و دادگری , 13. فروردین یشت (فروشی) : در ستایش فروهرها یا فروشی‌هاست / منبع مهم شناخت فروهرها , 14. بهرام یشت (ورثر غن) : در ستایش بهرام، ایزد پیروزی , 15. رام یشت (ویو): در ستایش وایو، ایزد هوای خوب یا باد موافق , 16. دین یشت (چیستا) : در توصیف و ستایش ایزد علم، دانش و معرفت، چیستا , 17. ارد یشت (اسی ونگوهی) : در ستایش اشی، ایزدبانوی ثروت و برکت، است , 18. اشتاد یشت (ائیرنیم خوارنو)اشتاد صورت پهلوی ارشتات اوستایی و به معنی درستی و عدالت است , 19. زامیاد یشت یا کیان یشت (کوئنم خوارنو) : درباره فرّ کیانی , 20. هوم یشت (هئوم) : در ستایش هوم ، گیاهی مقدس , 21. ونند یشت (وننت) : در ستایش ستارة ونند یا نسر واقع
انصاف فی مسائل دام فیها الخلاف المجلد 3
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الإنصاف فى مسائل دام فيها الخلاف» تأليف آيت الله شيخ جعفر سبحانى به زبان عربى از جمله آثارى است كه به اختلافات فكرى و فقهى فرق اسلامى و مقارنه و مقايسه بين آنها تحت عنوان فقه و كلام تطبيقى پرداخته است، در جلد اول و دوم به اختلافات فقهى پرداخته و در جلد سوم اختلافات كلامى را جمع آورى و بررسى نموده است. مؤلف در مقدمه جلد سوم روش مباحث خود را نقلى و عقلى بيان مى دارد. ابتدا به بيان موضوع مورد اختلاف پرداخته و در مورد اختلاف و مناقشه گروه ‏هاى اسلامى متمركز شده و به ذكر اقوال در مسئله مى پردازد، سپس به زبان علمى به نقد و بررسى مسائل پرداخته و نظر مورد قبول را با دلايل واضح از كتاب و سنت و با تأييدات صريح عقلى اثبات مى كند و به گونه ‏اى بيان مى كند تا در نفوس جاى گرفته و عذر مخالف برطرف گردد.
 بررسی راه های خداشناسی در کتاب های شعر کودک و نوجوان انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال های 1376 تا 1387
نویسنده:
شکراله زاده سودابه, خوشبخت فریبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از مطالعه حاضر، بررسی راه های خداشناسی موجود در شعر کودک و نوجوان بود. به این منظور با جست وجو در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هفده کتاب شعر که اشعار آن ها در رابطه با خدا سروده شده و در فواصل سال های 1387-1376، در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به چاپ رسیده است، بررسی شد. روش پژوهش مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود که واحد تحلیل، شعر، در نظر گرفته شد. تحلیل اشعار با توجه به چهار مقوله مربوط به راه های خداشناسی (تجلی خدا در همه پدیده ها و بحث زیباشناسی، هدایت تکوینی، بازگشت همه موجودات به سوی خدا و تسبیح همه موجودات) انجام گرفت. همچنین تلاش شده است تناسب بین اشعار سروده شده و گروه سنی کودک و نوجوان بر اساس مراحل رشد شناختی پیاژه نیز کاویده شود. نتایج نشان داد راه های خداشناسی بیان شده در اشعار کودک و نوجوان وجود دارد. بیشتر مفاهیم ذکرشده، مربوط به گروه سنی «ب» تا «د» است؛ اما برخی از مفاهیم متعلق به این سه گروه، با بیانی ساده تر در گروه سنی الف نیز دیده می شود. در بعضی از اشعار، مفاهیم ذکرشده، بالاتر و در برخی موارد پایین تر از درک کودک است. همچنین هر چه گروه سنی بالاتر می رود، شعر، جنبه انتزاعی تری می گیرد و کودک را به تفکر و چالش می کشد.
صفحات :
از صفحه 135 تا 162
  • تعداد رکورد ها : 467