جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2068
رابطه عقل، وحی و شهود از دیدگاه علامه طباطبائی، استاد محمدتقی جعفری و آیه‌الله جوادی آملی
نویسنده:
جواد محمودپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
 فرزندان مردان ظالم ذلیل و فرزندان افراد ربا خوار فقیر و مسکین مى‌شوند. ‏آیا اینکه فرزند شخص ظالم که نقشى در ظلم نداشته نکبتش را متحمل گردد ‏و رباخوار عیش و عشرت کند و فرزندش فقر آن را متحمل گردد جبر ‏نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه فرزندان افراد ظالم در معرض ذلت‌اند لكن اين مطلب در حدّ اقتضا، است نه عليّت تامّ، لذا فرزندان ‌ظالمان مى‌توانند در اثر انتخاب راه صحيح از هر گزند مصون بمانند، چه اينكه گاهى برخى از فرزندان افراد ‌عادل و وارسته از آسيب ذلت محفوظ نيستند، غرض بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 قضا و قدر و جبر و اختیار را توضیح دهید.‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جريان جبر و قضا و قدر اين است كه خداوند يك سلسله قوانين كلي و جزئي ‌آفريد، آن قوانين كلي به عنوان قضا و آن موارد جزئي به عنوان قدر است: مثلاً ”كُل نفسٍ ‌ذائِقةُ المَوتْ“(1) يعني اين‌كه هركسي بايد بميرد و مرگ براي همه است و هيچ كس ‌براي ابد زند بیشتر ...
 خداوند جهان را با نظام احسن آفرید‎ه ،پس معجزه، کرامت و امثال آن که به نوعی بر ‏هم زدن نظام عالم است چگونه ممکن است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما يك نظام عِلّي داريم و يك نظام عادي. ذات اقدس اله جهان را بر اساس نظم ‌علّي يا علّت و معلول آفريد، يعني هر معلولي با علتي خاص در ارتباط است و از علت ‌خاص، معلول مخصوص پديد مي‌آيد. يكي از قوانين اصلي نظام علّي حاكم بر جهان ‌هستي اين است كه ذا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تبیینی نو از «اصالت وجود و ماهیت» از منظر استاد خسروپناه
نویسنده:
محمّد قمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
چکیده :
مسألۀ «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیّت»، یکی از مسائل مهمّ فلسفی است. برخی از فلاسفه به «اصالت وجود» و برخی به «اصالت ماهیّت» گرایش پیدا کرده‌اند. دیدگاه برگزیده در این مقاله، «اصالت وجود و ماهیّت» است، بدین‌معنا که «واقعیّت خارجی»، مصداق حقیقی، بالذات و بدون حیثیت تقییدیِ «محکی وجود» و «محکی ماهیّت» است. لازمۀ این دیدگاه چنین نیست که یک چیزِ خارجی، دو چیز بشود، زیرا شواهدی وجود دارد بر اینکه محکی‌های متعدّد، جهان خارج را به نحو عینیّت، نه اتّحاد، پر کرده‌اند. همچنین لازمۀ این دیدگاه این نیست که «وجود» و «ماهیّت» در یک رتبه قرار داشته باشند، زیرا جایگاه آنها از نظر حیثیت‌های مختلف و نیز از لحاظ تحلیل عقلانی و عقلایی، متفاوت است. «اصالت وجود و ماهیّت»، از قضایای فطری است که تصوّرِ صحیحِ مبادیِ آن، نتیجه را به همراه خواهد داشت. در پایان این مقاله، بعضی از نتایج هستی‌شناختی و معرفت‌شناختیِ این دیدگاه، در ارتباط با مسألۀ «جعل»، «معقولات اوّلی و ثانی» و نیز بحث «مطابقت»، ذکر شده است.
صفحات :
از صفحه 133 تا 156
معرفت شهودی در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معرفت شهودی یا شناخت عرفانی معرفتی است متفاوت با معرفت های متعارف حسی و عقلی. این نوع معرفت نه از راه تفکر نظری بلکه از راه یاد خدا، مراقبه، تهذیب نفس و زندگی عارفانه به دست می آید. در این نوع معرفت بین فاعل شناسایی و متعلق شناسایی فاصله و واسطه نیست و عارف و معروف یا شاهد و مشهود در آن نوعی وحدت یا اتحاد و اتصال دارند. از این رو، این نوع معرفت را مستقیم، بی واسطه و حضوری می دانند. متعلق این معرفت خدا، عوالم هستی و به طور کلی وجه باطنی و پنهان عالم است که از نگاه عارف چیزی جز تجلیات الهی نیست. همان گونه که شناخت های عادی ما دارای تنوع و مراتب است، شهود عرفانی نیز تنوع و مراتب دارد. چنان که ادراکات عادی ما به حسی و عقلی تقسیم می شوند، کشف عرفانی نیز به کشف صوری و کشف معنوی تقسیم می شود. از دیدگاه عرفای اسلامی راه برتر در شناخت خدا و ایمان به او معرفت شهودی است. دو معیار مهم در ارزیابی شهود عرفانی به ویژه برای ناعارفان عقل و وحی است. جمع بندی و ارزیابی اجمالی دیدگاه عرفای اسلامی در این باب موضوع این نوشتار است.
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
 معناى ولایت تکوینى امام چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مقصود از ولايت تكوينى آن است كه فردى بر اثر پيمودن راه بندگى آنچنان قرب و كمال معنوى پيدا كند كه به فرمان و اذن الهى بتواند در جهان تصرف نمايد و اين به معناي خاصش تنها در وجود معصومين عليهم السلام متجلي است. استاد شهيد مطهرى در تعريف ولايت تكو بیشتر ...
 آیا اسامى اهل‌بیت علیهم‌السّلام به صورت صریح در قرآن آمده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه حقيقت عترت طاهرين (عليهم‌السّلام) همتاى قرآن كريم بوده و اين دو وزنهٔ وزين هرگز از يكديگر ‌جدا نشده و نمى‌شوند، ليكن اسامى شريف آن ذوات نورانى بصورت صريح در قرآن كريم ياد نشده.‌ بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 آیا شأن نزول بعضى از آیات مخصوص اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) مى‌باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شأن نزول بعضى از آيات قرآن كريم مخصوص جريان اهل‌بيت عصمت (عليهم‌السّلام) مى‌باشد مانند آيهٔ ‌مباهله، آيهٔ تطهير، آيات سورهٔ هل اتى، و سورهٔ حشر ...‌ شأن نزول بعضى از آيات قرآن كريم مخصوص اميرالمؤمنين على‌بن ابيطالب (عليه‌السّلام) مى‌باشد، مانن بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 سر عدم تصریح اسامى معصومین (علیهم‌السّلام) در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شايد سرّ عدم تصريح اسامى شريف حضرت اميرالمؤمنين و سائر معصومين (عليهم‌السّلام) همان باشد، ‌كه دشمنى ديرين و كينه توزى كهن منافقانِ بظاهر مسلمان، و ساده‌انديشى تازه مسلمانان صدر اسلام ‌بانضمام برخى از علل و عوامل ديگر سبب مى‌شد كه عدّه‌اى از اص بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 2068