جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 55
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سده‌‌های نخستین تاریخ اسلامی فرقه‌های کلامی درباره مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریه‌های خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعه امامیه است، آورده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
 آیا عقل و منطق مى گوید پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى خود جانشین تعیین کرد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك آيين اسلام يك آيين«جهانى»و«جاودانى» است،و طبق صريح آيات قرآن مخصوص به زمان و مكان معينى نمى باشد.اين نيز جاى ترديد نيست كه در زمان وفات پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) اين آيين آسمانى از جزيره عربستان فراتر نرفته.از سوى ديگر سيزده سا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 اگر علت اصلی ختم نبوت بلوغ فکری بشر بود و آنها می توانستند با بلوغ فکری خود دینشان را حفظ کنند دیگر چه نیازی به تعیین جانشین(حضرت علی علیه السلام) از طرف خدا بود؟ اگر بشر به بلوغ فکری رسیده بود پس چرا انتخاب ابوبکر به خلافت را که به شورا بود مذمت می کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلوغ فکری بشر برای محافظت از پیام وحی (دین) در قبال تحریف یا نابودی و نسیان، یکی از شرایط لازم برای «ختم نبوت» است و نه همه‌ی شروط کافی آن. بدیهی است شروط دیگری هم لازم است که از جمله آنها ارسال رسول نه برای یک منطقه و یا یک قوم، بلکه برای جه بیشتر ...
 دیدگاه شیعه در مورد مسأله خلافت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خلافت از ديدگاه شيعه، ولايتى الهى مانند نبوّت است و خليفه پيامبر(صلى الله عليه وآله) عهده دار مناصب گوناگونى است از جمله : تبليغ و تبيين مجملات و تفسير معضلات، و ردّ فروع بر اصول و جنگ بر اساس تأويل(1) ـ همان گونه كه پيامبر بر اساس تنزيل قرآن بیشتر ...
آيا پيامبر اسلام (ص) به لحاظ مدیریتی ضعيف عمل كرد كه نتوانست امام علي را در مقام خلیفه و جانشین بعد از خویش قرار دهد؟ آيا مردم را خوب نمي شناخت و چرا جايگاه حضرت علي (ع) را به خوبي معلوم نكرد تا این که دیگران بعد از وفات ایشان حكومت جامعه را به دست گرفته و خود را جانشين پيامبر معرفي كردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا چند نكته را تذكر مي دهيم تا پاسخ سوال كاملا روشن شود. 1ـ در موفقيت يك رهبر در جامعه، مجموعه اي از شرايط لازم است مانند مديريت رهبر، آگاهي و شناخت او از جامعه خويش، تفهيم خوب و روشن برنامه هاي مورد نظر و... از جمله شرط ها قابليت مردم است و در تم بیشتر ...
از شما تقاضا دارم تفصیلاً روش انتخاب خلیفه بعد از پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را در مذهب تسنن و مذهب حقّه تشیّع برایم بیان فرمائید، منظورم عقیده ای است که آنان به شرایط خلیفه دارند می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خلافت و امامت، مانند نبوت، رياست و سيادت الهي است، جز اين که نبي و رسول دريافت کننده وحي الهي و آورنده شريعت است، و خليفه و امام مسئوليتش حفظ شريعت، بيان و تبليغ دين، تفصيل مجملات، و حل معضلات است. روي اين جهت امام بايد در تمام فضائل و کمالات هم سنخ بیشتر ...
از جمله عللی که بیان‌گر عدم اعتقاد علی ـ علیه السلام ـ به امامت منصوص است این می‌باشد که بعد از مرگ عمر ایشان در جلسه شورای تصمیم گیری خلافت شرکت کردند و هیچ گونه اشاره ای به تعیین خود بر خلافت بعد از پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله – ننمودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
در جواب اين سؤال بايد بگويم كه شركت علي ـ عليه السلام ـ در شورا به هيچ عنوان دليل بر عدم اعتقاد علي ـ عليه السلام ـ به امامت منصوص نيست، چون آن حضرت شديداً اعتقاد به امامت منصوص داشتند و در جاهاي مختلف به اين امر تصريح نموده و بر آن احتجاج كردند كه بیشتر ...
جنایتی که از دیدگاه شیعیان اصحاب مرتکب شده اند این است که به گفته آنها اصحاب از ولایت علی ـ علیه السلام ـ منحرف شدند و خلافت را به او نسپردند، بنابراین از دیدگاه شیعه عادل و درستکار نیستند. سئوال این است که شیعیان چرا در مورد فرقه های دیگر شیعه مانند فطحیه و واقفیه که امامت بعضی از ائمه را قبول ندارند چنین نمی گویند. بلکه از افراد این فرقه ها دلیل می گیرند و آنها را عادل می دانند این تناقض دلیلش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سئوال نيازمند چند مقدمه ايم: الف: دانشمندان عقايد و مذاهب، اتفاق نظر دارند که پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بايد امام و رهبري در ميان مردم باشد تا امور ديني و دنيوي آنان را رهبري کند. در مکتب اماميه به ا بیشتر ...
به اتفاق همه ثابت است که سلمان فارسی ـ رضی الله عنه ـ در زمان خلافت عمر ـ رضی الله عنه ـ فرماندار مدائن بوده است، و عمار بن یاسر ـ رضی الله عنهما ـ فرماندار کوفه بوده است، شیعه می گویند این دو نفر از یاران و شیعیان علی بوده اند، پس اگر از دیدگاه آنها عمر مرتد و ستمگری می بود که علیه علی شوریده بود، آنها در زمان او پُست فرمانداری را قبول نمى کردند، چون آنها هرگز ستمگران و مرتدان را یاری نمى کردند، زیرا خداوند متعال مى فرماید: وَلا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى شود آتش شما را فرا گیرد. (هود / 113).
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و‌ آله و سلم ـ جانشيني و خلافت آن حضرت، باوجود اينكه ايشان در طول مدت 23 سال رسالت از همان ابتداي رسالت به آن سفارش مي كردند و فرد معيني را به جامعه اسلامي معرفي مي كردند، از مسير اصلي و حقيقي خويش منحرف شد، بیشتر ...
امامت با خلافت فرق دارد و لذا اهل سنت بانص رسول الله مخالفت نکردند بلکه به اقتضای زمان ابوبکر را برای خلافت برگزیدند ولی امامت معنوی را متعلق به علی ـ علیه السّلام ـ می دانستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام پاسخ طرح مسائل زير لازم به نظر مي رسد: 1. تعريف امامت: براي امامت تعاريف مختلفي كه تقريباً داراي يك مفاد مي باشند ذكر شده است. عضدالدين ايجي در كتاب مواقف تعريفي را از قول علمأ اهل سنت ذكر مي كند و مي گويد: امامت رياست عامّه است در دين و دنيا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 55