جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
>
مفهوم خداوند
>
خداباوری
>
وجود خداوند(فلسفه دین)
>
براهین خداباوری
>
تجربه دینی (فلسفه دین)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 293
عنوان :
من و تو
نویسنده:
مؤلفان: مارتین بوبر، والتر کافمن؛ مترجمان: الهام عطاردی، ابوتراب سهراب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: موسسه نشر فرزان روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات معنوی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
شابک (isbn):
9789643210861
چکیده :
"مارتین بوبر "در کتاب "من و تو "در قالب گفت و گویی فلسفی تجربه دینی و حیات معنوی را در جلوههای گوناگون آن بر میکاود و رمز و راز رابطه و پیوند انسان را با اشیاء و اشخاص و سرانجام با امر متعالی باز مینمایاند .بوبر بر این باور است که" :ما با اشیاء رابطهای یک جانبه داریم و درباره آنها فقط صحبت میکنیم، ولی اشخاص یا انسانهای دیگر این گونه نیستند، ما نه فقط درباره آنها بلکه با آنها صحبت میکنیم، گفت و شنود داریم و مخاطبشان قرار میدهیم ."این رابطه شخصی و صمیمی را بوبر رابطه "من و تو "مینامد، رابطهای در معنای ژرف آن که با خداوند و خداوند هم با ما دارد .کتاب بوبر با مضامینی که از قبل راجع به خدا نگاشته شده بود و همه آنچه که به عنوان معرفتیالهی، یعنی کوشش مستمر جهت نجات بعد مذهبی حیات از اظهارات متکلمین قلمداد میشد، دقیقا مورد توجه متکلمین است .این کتاب به نوعی نماینده به گلنشستن متاخر رمانتیسم و مشحون از ایدههای دیانت یهود است .از خودبیگانگی، رجعت و جوهر از مضامین اصلی کتاب "من و تو "است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان بدون مفاهیم [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Sebastian Gäb (سباستین گاب)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سازه گرایی
,
عرفان
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
محتوای غیرمفهومی
,
دوام گرایی
چکیده :
ترجمه ماشینی: اغلب ادعا شده است، به عنوان مثال.توسط ویلیام جیمز یا آلدوس هاکسلی، که تجربیات عرفانی در زمان ها و فرهنگ ها شباهت قابل توجهی را نشان می دهد. حتی اگر کلمات و تصاویری که ما برای توصیف آنها استفاده می کنیم متفاوت باشند، در زیر سطح ما یک هسته تجربی مشترک پیدا می کنیم. برخی دیگر این ادعا را رد کرده و معتقدند که همه تجربیات ذاتاً بر اساس مفاهیم دینی از پیش موجود عرفا شکل گرفته است. در برابر این مخالفتهای ساختگرا، من از ایده هسته مشترک با این استدلال دفاع میکنم که حتی اگر همه تجربهها از طریق مفاهیم تفسیر شوند، باز هم میتوانند هسته مشترکی وجود داشته باشد. کسانی که تز اصلی مشترک را رد میکنند معمولاً استدلال میکنند که هیچ تمایزی بین تجربه و تفسیر نمیتوان قائل شد، زیرا همه تجربهها به خودی خود قبلاً تفسیر شدهاند. مفهوم یک تجربه تفسیر نشده، خود ویرانگر است. با تکیه بر تحقیقات فعلی در مورد محتوای ذهنی غیر مفهومی، من استدلال می کنم (الف) که تجربیات می توانند محتوای غیر مفهومی داشته باشند. (ب) این تفسیر باید به عنوان مفهوم سازی درک شود و (ج) اینکه مفهوم سازی مستلزم یک محتوای ذهنی خام است که مفهوم سازی نشده است. این محتوای خام به عنوان غیر مفهومی تجربه نمی شود. در عوض، هسته مشترک غیر مفهومی و تفسیر نشده، انتزاعی است که خود را تنها از طریق تأمل نشان می دهد. بنابراین، وجود یک هسته مشترک با این واقعیت سازگار است که همه تجربیات تفسیر می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان همگون شده با ادراک: دیدگاه تجسمی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Elena Kalmykova (اِلِنا کالمیکُوا)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پدیدار شناسی تجربه دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
همگون سازی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پدیدارشناسی
,
درک تجسمی
,
رویکرد تجسمی
,
ایمان ادراکی
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازم که چگونه می توان رویکرد تجسم یافته را در مورد ایمان دینی و احتمالاً انواع دیگر ایمان به کار برد. من با ایده معرفت شناسان اصلاح شده شروع می کنم که ایمان دینی شبیه ادراک حسی است، و استدلال می کنم که ما می توانیم این ایده را با در نظر گرفتن توانایی ادراکی خود برای درک آنچه از طریق حواس قابل دسترس نیست - «حضور در غیاب» توضیح دهیم (Noë). 2012) یا به قول من ایمان ادراکی. از آنجا که ادراک لزوماً نه تنها شامل یک رابطه ذهنی، بلکه یک رابطه تجسم یافته با موضوع آن است. یک رابطه مجسم را می توان به عنوان یک مؤلفه سازنده ایمان نیز در نظر گرفت. بر اساس گزارشهای پدیدارشناختی از ادراک (Merleau-Ponty، Noë، Siewert)، تجسم و اجرا به انسان این امکان را میدهد که از محدودیتهای چشمانداز فراتر رفته و یک شی را آنطور که فراتر از ظواهر آن است درک کند: با وجود تغییر زاویه، نور، و سایر شرایط و کل، ثابت است. حتی زمانی که فقط قسمت هایی از آن قابل مشاهده است. من استدلال میکنم که در همین راستا، روابط تجسمیافته و هنجارگرایی خاص درگیر در ایمان مبتنی بر ادراک به انسانها اجازه میدهد تا از بیثباتی تجربه ما فراتر رفته و رابطه ادراکمانندی را با اشیاء مذهبی حفظ کنند، که در لحظههای «نگاهی بهتر» به دست آمده است. تجربه دینی نتیجه میگیرم که یک روایت مجسم میتواند بینش جدیدی در مورد ماهیت ایمان دینی ارائه دهد و برخی معماها را حل کند، مانند اینکه چگونه ایمان میتواند یک فضیلت باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه می توانم بفهمم که خدا را درک کرده ام؟ [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
T. J. Mawson
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی و تحلیل انتقادی آرای جان هیک در باب چالش های علم و دین . براساس کتاب " مرز نوین علم و دین : تجربه دینی ، علم عصب شناسی و امر متعالی "
نویسنده:
کریم کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
جان هیک (2012-1922)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
معرفی و تحلیل انتقادی آرای جان هیک (2012-1922)، فیلسوف دین شهیر بریتانیایی ، در کتاب "مرز نوین دین و علم : تجربه دینی ، علم عصب شناسی و امر متعالی (2006 و چاپ مجدد 2010) " موضوع رساله حاضر است. در نخستین بخش رساله ، شرح کامل فصول و همچنین ترجمه پنج فصل از کتاب انجام شده است. جان هیک در این کتاب در صدد است به جدیدترین حوزه چالشی تفکر طبیعت انگار و اصالت تجربه دینی ورود یابد. او با نگاهی نقادانه به سراغ این پرسش میرود که آیا پیش فرض طبیعت انگارانه ، توان ابطال امکان موجودیت هویات غیر مادی را دارد. از این رو او معتقد است که مسئله رابطه مغز/ذهن مثال نقضی برای مدافعان دیدگاه طبیعت انگار است. سرانجام او اشاره میکند که طبیعت انگاری یک فرضیه ناب علمی نیست بلکه یک تلقی مبتنی بر پیش فرض صرف است. در دومین بخش رساله ، شاهدیم که چگونه هیک به طور نسبی در ارایه دلایل خود بر علیه طبیعت انگاری کامیاب میشود. در مجموع ، هیک مدعی است که مرزبندی بین پیش فرض های علم و دین ، راه حل این مناقشه معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التأویل العبثی للوحی والنبوة والدین: دراسه نقدیة لکتاب «بسط التجربة النبویة»
نویسنده:
محمد عماره
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دارالسلام للطباعة والنشر والتوزیع والترجمة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید راهنما شناسی
,
تجربه گروی دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
نقد بسط تجربه نبوی دکتر عبدالکریم سروش
شماره ديويي:
297
چکیده :
این کتاب ملاحظاتی است به برخی از دعاوی دکتر سروش در مقاله "بسط تجربه نبوی"
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکانیسم زبان و عناصر روایی در بیان کرامات عرفانی
نویسنده:
حسین قربانپورآرانی , ناهید حیدری رامشه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان عرفانی
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
سمبولیسم عرفانی
,
باور پذیری معجزات
کلیدواژههای فرعی :
لفظ مستعار ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
عقل و عشق ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
مرز عرفان و خرافه ,
شیوه روایت صوفیان ,
گذر از تمثیل گرایی به استعاره گرایی در عرفان ,
چکیده :
تبیین سازوکار زبان و عناصر روایی در بیان کرامات اولیا از مباحث مهم در سبکشناسی زبان عرفان است. کرامات اولیا از آنجا که متعلق به جهانی پیچیده و وصفناپذیرند، راوی در زبانی متفاوت با زبان عادی میکوشد تا در قالب نقل روایاتی به بازسازی عالم لایُدرَک و لایُفهمِ کرامات بپردازد و این دیگر به هنر وی بستگی دارد که تا چه اندازه بتواند به صحنه رؤیتشده شکل ببخشد. نوشتار حاضر میکوشد تا ضمن بحثی در باب مرز میان کرامات و خرافات و تفاوت باور به مسأله کرامات با خرافهپرستی و پرهیز از خلط میان این دو، ابتدا با ذکر شواهدی از مقامات عرفانی، به تحلیل پارهای از شگردهای روایی و تأثیر آن در حقیقتمانندی کرامات بپردازد و سپس گرایش زبان اینگونه روایات را از تمثیل به استعاره بازنمایی کند. برآیند این پژوهش آن است که راوی به نسبت هنر روایتگری خویش، میکوشد با بهرهگیری از انواع شگردهای روایی، کرامات شگفتآور را باورپذیر و حقیقتمانند جلوه دهد؛ ولیکن این کوشش در ادوار بعد به موازات انحطاط تصوف و آشفتگیهای سیاسی-اجتماعی، به سستی و ابتذال در زبان و محتوا میگراید؛ چنانکه تدریجاً از زبان ساده و تمثیلی مقامات عرفانی در ادوار آغازین تصوف فاصله گرفته و به زبانی بیمارگون و استعاری در ادوار بعد بدل میگردد؛ اما نه استعارههای لفظی و زبان رمزی و نمادین که ناشی از نارسایی زبان در بیان تجارب عرفانی است؛ بلکه کاربرد استعارههای مفهومی در سطحی گسترده در جهت اهداف و منافع گوناگون.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات هنری یا الهیات هنر؟ (تحلیل انتقادی دیدگاه جورج پاتیسون)
نویسنده:
رضی موسوی گیلانی، علیرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت گرایی
,
تجربه زیبایی شناختی
,
الهیات(کلام جدید)
,
دین و هنر
,
فلسفه دین
,
شمایل نگاری دینی
,
مباحث مشترک هنر و دین
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
اضطراب ,
نهضت رمانتیسم ,
هنر مدرن ,
شمایل نگاری مسیحی ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
اگزیستانسیالیسم ,
اکسپرسیونیسم ,
هنری بودن دین ,
فلسفه هنر مسیحی ,
ذِن بودیسم ,
الهیات اگزیستانسیالیستی ,
رستگاری مسیحی (آموزههای مسیحی) ,
فدا(آموزه های مسیحی) ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
تاریخ هنر مسیحی ,
دین هنری رمانتیک ,
معنابخشی هنر به زندگی ,
تفسیر فلسفی اکسپرسیونیسم ,
چکیده :
چکیده در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه جورج پاتیسون در باب رابطۀ دین و هنر میپردازیم. پاتیسون تأملات خود را در مسیر آنچه مندرج میکند که خود الهیات هنر نامیده است. او به این نتیجه رسیده که هنر نه ابراز زیردست الهیات، بلکه نوعی نگرش زیباییشناختی به جهان هستی است، نگرشی که ضمن پاسداشت گوهر زندگی، به رهاوردی معنوی منتهی خواهد شد. او نگاه مطلوب خود را بیش از کلیسا و الهیات رسمی مسیحی، در طریقت بودایی ذن جستوجو میکند و البته همزمان از رمانتیسم و اندیشۀ پستمدرن فاصله میگیرد. اما بهنظر میرسد حاصل نظریات او نه الهیات هنر، بلکه رویکردی هنری به دین و تفسیری زیباییشناختی از زندگی است که میتوان آن را با تعبیر الهیات هنری متمایز کرد و اشکالهای وارد بر آن را برشمرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 571 تا 587
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأسس النظرية للتجربة الدينية، قراءة نقديّة مقارنة لآراء ابن عربي ورودلف أتو
نویسنده:
علي شيرواني؛ ترجمة: حيدر حب الله
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مركز الغدير للدراسات الإسلامية، بيروت، لبنان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری تجربه دینی: مطالعه تطبیقی و انتقادی آرای ابن عربی و رودلف اتو
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
شابک (isbn):
9789643711481
چکیده :
مولف در این کتاب دو جریان فرهنگی دینی متفاوت را بررسی میکند که یکی به حوزه عرفان و تصوف اسلامی اختصاص یافته دیگری مربوط به الاهیات مدرن مسیحیت قرن بیستم است .وی بدین منظور آرا و دیدگاههای "ابن عربی "و "رودلف اتو "را درباره تجربه دینی، عناصر عقلانی و غیر عقلانی دین، تجربه مینوی، تجربه عرفانی، ولایت، نبوت و رسالت را مقایسه و ارزیابی میکند" .ویژگیهای تجربه مینوی"، "پدیدارشناسی و تجربه دینی"، "عینیت تجربه دینی"، "هسته مشترک تجربههای دینی"، "چیستی و انواع تجربههای عرفانی"، "تجربه عرفانی و معرفت به حقیقت هستی "و "وحدت ادیان "از جمله مباحث این کتاب است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 293
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید