جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 286
ابن رشد و مسئله خداشناسی
نویسنده:
علیرضا اژدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جمهور مردم از چه طریقی می‌توانند خدا را بشناسند؟ آنان چه تصوری از خدا باید داشته باشند؟ شرع مقدس چه راهی برای شناخت پروردگار ارائه داده است؟ قرآن چگونه به توصیف حق تعالی پرداخته است؟ این نوشتار در پی بررسی این سؤالات، از دیدگاه ابن‌رشد است. آنچه به آن رسیده، این است که از دیدگاه ابن‌رشد، بهترین راه شناخت خداوند برای عامه مردم راه محسوسات است. شرع مقدس نیز بر این راه تأکید کرده است. لذا دو برهان عنایت و اختراع، که از قرآن استخراج می‌شود، مهم‌ترین استدلال بر شناخت حق تعالی و صراط مستقیم الهی است؛ ‌تصور مردم از خداوند باید به گونه‌ای باشد که قرآن خداوند را توصیف کرده است؛ نه آن گونه که در براهین جدلی متکلمان ارائه شده است و از آنجا که عقل بشری نمی‌تواند کیفیت صفات خداوند را درک کند، نباید به مقایسۀ اوصاف حق تعالی و بشر پرداخت بلکه فقط آن گونه که قرآن توصیف کرده، باید با اوصاف حق تعالی آشنا شد؛‌ هرچند اهل برهان و راسخین در علم می‌توانند آیات الهی را تأویل کنند و بینشی فراتر از عامه مردم از دین داشته باشند؛ زیرا دین الهی تأویل‌پذیر است؛ اما نباید این گونه تأویلها برای عامة مردم بازگو شود.
صفحات :
از صفحه 111 تا 135
من چطور با دلیل عقلی می توانم ثابت کنم و یقین کنم که خدا ازلی و ابدی است؟ شاید نباشد؟ شما از کجا می دونید خدا ازلی وابدی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از جـمـله صـفـات ذاتی خداوند، (ازليّت) و (ابديّت) اوست. اين دو صفت به معناى آن اسـت كـه وجـود خـداوند، نه آغازی دارد و نه پايانی. گاهى اين دو صفت را تحت عنوان (سرمدى) نیز ذکر مى كنند. در اثبات ازلیت و ابدیت (سرمدی) خدا باید گفت: چون خداوند واج بیشتر ...
آیا ممکن است خدا نباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دقت و انديشيدن در نشانه هاي خدا در جهان، ساده ترين راه براي اثبات و شناخت خالق و آفريدگار اين عالم است، گويي هر يک از پديده هاي جهان در زمين و آسمان و در وجود انسان، با زبان بي زباني به وجود پديد آورنده دانا و تواناي حکيم، گواهي داده و عقربه دل را به بیشتر ...
شبهه: آيا از بين رفتن جهان و آمدن قيامت به اين معني نيست كه وجود خدا بي‏ اثر باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه مسلّم است كه نظامي كه در حال حاضر بر زمين و ديگر كرات آسماني حاكم است پيش از پديد آمدن قيامت از بين مي‌رود اما بايد توجه داشت كه از بين رفتن اين زمين باعث - نمي‌شود كه جهان از بين برود چه اينكه نظامي ديگر جايگزين آن مي‌گردد و زماني نخواهد بیشتر ...
عجالة المعرفة فی أصول الدین
نویسنده:
محمد بن سعید راوندی؛ محقق: محمدرضا حسینی جلالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث,
چکیده :
«عجالة المعرفة في أصول الدين» کتابی به زبان عربی در علم کلام تألیف محمد بن سعید بن هبة الله راوندی عالم شیعه قرن 7 مي باشد. مؤلف در چهار فصل کتاب با روشی نو و تازه به اثبات اصول دین پرداخته است. روش نو و ابداعیِ نویسنده مبتنی بر اصل «حاجت» و «نیاز» است. از آنجا که هر انسانی در وجود خود به وجود دیگری احساس فقر و نیاز می‌ کند و خداوند هم در قرآن به آن اشاره کرده است، انبیا هم با کتب و شرایع و راهنمایی‌ هایشان رفع این نقص را مطلوب توصیف کرده‌ اند و همگان را به سوی کمال فرا می‌ خوانند. او در این کتاب به گونه‌ ای عمل کرده که همه مطالب آن از پیچیدگی آراسته بوده و با وجود اختلاف در موضوع و مباحث، همگی دارای ارتباط به هم هستند و خواننده، مطالب کتاب را همچون حلقه‌ هایی به هم پیوسته می‌ بیند. مؤلف در مقدمه به بیان روش خود در اثبات عقاید دینی پرداخته است و سپس در چهار فصل به مباحث کلامی می‌ پردازد. فصل اول: در اثبات وجود صانع و صفات ثبوتیه و صفات سلبیه فصل دوم: در اثبات نبوت و ویژگی‌ ها و لوازم آن فصل سوم: در بحث امامت و تعیین شرایط امامان و اثبات غیبت امام دوازدهم. در پایان هم درباره معاد بحث می‌ کند. فصل چهارم: در بحث عدل و وعد و وعید و دیگر شئون معاد.
ترجمه و شرح کشف المراد جلد 1
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه انتشارات دارالعلم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد»، از کتاب‌ های کلامی شیعه مشتمل بر مباحث فلسفی و کلامی در عقاید امامیه اثر علامه حلی می باشد. مکتوب حاضر ترجمه و شرح مباحث کلامی کتاب شریف «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد»، مشتمل بر مقصد سوم تا ششم است. مقصد اول (در باب امور عامه) و دومِ (در باب جواهر و اعراض) کشف المراد، امروزه از مدار درس و بحث خارج و متون فلسفی ای مانند بدایة الحکمة، نهایة الحکمة و شرح منظومه جایگزین آن شده است، به همین دلیل نیز مترجم از ترجمه و شرح آن قسمت صرف نظر نموده است.
وجود خداوند را چگونه می توانیم اثبات کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در يك دسته‌بندي كلي شهيد مطهري دلايل وجود خدا را در سه قسمت(1) دسته بندي نموده است: 1- براهين فطرت يا براهين انفسي (راه دل و حسّ خداجويي) در اين راه، انسان به وسيله شهود بي‌واسطه، خدا را درك مي‌كند و در واقع، وجود خدا براي انسان بديهي است. فطر بیشتر ...
بازسازی برهان آنسلم در اثبات هستی خدا
نویسنده:
حسین عشاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
معارف
عنوان :
نویسنده:
محسن فيض كاشاني؛ ناظر: محمد إمامي؛ تصحیح و تحقیق: حسن قاسمي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران ایران: مدرسه عالی شهيد مطهری,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
المعارف اثر ملا محسن فيض كاشانى است كه در واقع خلاصه‌اى است، از كتاب علم‌اليقين خود علامه كه به زبان عربى مى‌باشد. "ساختار كتاب" كتاب دارى چهار مقصد تحت عنوان علم به خدا، علم به ملائكه، علم به كتب و رسل و علم به معاد مى‌باشد. در پايان كتاب نيز، مصادر تحقيق ذكر شده است. "گزارش محتوا" در مقصد اول همانند كتاب‌هاى كلامى به مباحثى چون وجود خدا، صفات خدا، علم خدا، اسماء و افعال الهى پرداخته‌است. در مقصدى كه پيرامون ملائكه است، از اصناف ملائكه و كثرت آن‌ها سخن مى‌راند. در مقصد بعدى كه پيرامون كتب و رسل مى‌باشد، از انبياء الهى معجزات آن‌ها، فرق بين كلام و كتاب، فرق بين رسول و نبى، اوصاف انبياء، معراج پيامبر و امام آخرالزمان سخن مى‌گويد. مقصد چهارم نيز با آوردن آيات و روايات فراوان به بحث از معاد، موت، بهشت و جهنم، صراط، ميزان، شفاعت و حشر و نشر انسان‌ها در آن دنيا و مسائلى كه مربوط به قيامت است، مى‌پردازد.
اگر با عقل می توان خدا را اثبات کرد، پس جایگاه عرفان و فلسفه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : فلسفه با استدلالات عقلی سر و کار دارد . الان فیلسوفان زیادی در کشورهای اسلامی و غربی هستند که با اثبات عقلی به اثبات وجود خدا می پردازند . از فیلسوفان معاصر مثل پلتینگا برهان برای اثبات وجود خدا دارند و برهان عقلی می آورند و با آن خدا را اثبات بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 286