جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیّات فارسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 192
عنوان :
بررسی ابعاد زبانی و فکری سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی
نویسنده:
سکینه شاعری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه
,
زبان
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ادبیّات فارسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
ابوالحسن خرقانی، علیبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابوالحسن خرقانی، علیبن احمد
چکیده :
ابوالحسن علی بن احمد خرقانی (352-425 ه.ق.)، از صوفیان قرن چهارم و پنجم هجری است. وی فردی امّی و نانویسا بوده، که در بیان سخنان خود متأثر از زبان محاوره و گویش منطقهی خود (قومس) بوده است. به گفتهی خود تمام تعلیماتش را از خداوند میگرفته است. از نظر فکری میتوان او را دنبالهرو افکار عارفان بزرگ منطقهاش به ویژه، ابوالعباس قصاب (م. نیمهی دوم قرن چهارم.) و بایزید بسطامی (م. 261 ه.ق.) دانست. این پژوهش که با توجه به سخنان خرقانی زبان و اندیشهی وی را بررسی و تحلیل میکند، در چهار فصل انجام شده است؛ در ابتدا شرح احوالی از خرقانی، اوضاع سیاسی- مذهبی زمان وی، همچنین کلیاتی دربارهی ویژگیهای زبانی و فکری او آورده شده است و در فصلهای بعد دیدگاههای عرفانی او با محوریت دو اصل زبان و فکر به عنوان اساس مباحث و موضوعاتی چون خداشناسی، رابطهی انسان با خدا، شطحیات و کرامات عرفا، جوانمردان در نگرش عرفانی، دنیا، مرگ و جهان پس از آن، شفاعت و...، موضوعبندی و بررسی شده است، سپس نگرش خرقانی به اجتماع اطراف به ویژه، طبیعت، گلها و گیاهان، رنگها، شغل، خانواده و مردم آمده است. ویژگیهای آوایی، واژگانی و نحوی کلام وی نیز در سطح زبانی تحلیل گردیده است.در بُعد زبان و سه سطح موسیقایی، واژگانی و نحوی، پیروی از زبان محاوره، آرایهی سجع و موازنه، تکرار، به ویژه، تکرار حروف، همچنین استفاده از واژههای کهنه و مهجور، کاربرد برخی واژهها و ترکیبات عربی، پیشوندهایی که بعدها به پیشوندهای مردهی زبان تبدیل میشوند و نیز استفاده از حذف، تقدیم و تأخیر نقشهای مختلف دستوری و کاربرد حروف در معانی مختلف، از ویژگیهای بارز سخنان خرقانی به شمار میرود.در بُعد فکری، خرقانی عقل را در شناخت حق نارسا و عشق حقیقی را بر آن پیروز میداند. او به مرگ ارادی (فناء فی الله) معتقد است و از نظر او نفس سرکش را با مبارزهی همیشگی میتوان مهار کرد. وی همچنین در سخن خود به بیان شطحیاتی میپردازد که عوام از درک آن ناتوانند. از جلوههای طبیعی نظیر آتش و آب و باد و حتی رنگها و پرندگان در سخن خرقانی میتوان برداشتهای عرفانی و رمز گونه کرد. وی جوانمردان را انسانهای کامل معرفی میکند و خود به اصول آنان بسیار پایبند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ارکان جهانبینی تصوف در کشفالمحجوب هجویری و رسالهی قشیریه
نویسنده:
اکرم نیکوکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
جهان بینی
,
ادبیّات فارسی
,
خداشناسی
,
قشیری، عبدالکریمبن هوازن
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
هجویری، علیبن عثمان
,
رساله قشیریه (کتاب)
,
قشیری، عبدالکریمبن هوازن
,
هنر و علوم انسانی
,
رساله قشیریه (کتاب)
چکیده :
از آن جایی که متون عرفانی در ادبیات ما جایگاه ویژه ای دارند و در این میان آثار ارزشمندی چونرساله ی قشیریّه و کشف المحجوب هجویری ، از مهم ترین متون قرن چهارم و پنجم هجری به شمار می آیند. به خصوص رساله ی قشیریّه که منبع مهمّی در تدوین سایر کتب از جمله کشف المحجوب هجویری بوده است. بنابراین، این پژوهش به«بررسی ارکان جهان بینی تصوّف در کشف المحجوب هجویری و ترجمه ی رساله ی قشیریّه» اختصاص یافت . در این پژوهش نخست به معرفی مولّفان این دو اثر پرداخته ایم ، سپس در فصل دوم به صورت اجمالی به بررسی عرفان و تصوّف اشاره ای کرده ایم و در نهایت در فصل آخر به بررسی ارکان تصوّف در این دو اثر پرداخته و آن ها را با یکدیگر مقایسه کرده ایم.هجویری و قشیری هر دو به جنبه های عرفان عملی پرداخته و کمتر به عرفان نظری توجّه داشته اند. هجویری در کشف المحجوب به مسائل عرفانی بیش تر از قشیری اشاره نموده، حتّی در برخی موارد به نقد نظریّات سایرین نیز همّت گماشته است. در حالی که قشیری اکثراً تنها به نقل قول سایر عرفا بسنده کرده و تحلیل های او در این اثر کمتر به چشم می خورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جهانبینی ابن یمین و مقایسهی آن با جهانبینی با پروین اعتصامی
نویسنده:
مکرم شکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سرنوشت
,
جهان بینی
,
اخلاق
,
مسائل اخلاقی
,
ادبیّات فارسی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اعتصامی، پروین
,
ابن یمین، محمودبن یمینالدین
,
آموزش جامعه
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
ابن یمین وپروین اعتصامی از شعرایی هستند که در طرح مسائل اخلاقی وزمینه هاي تعلیمی و تربیتی، بسیاري از راهها را آزموده وصادقانه و بدون پروا، موضوع آزادي حقوق بشر، حمایت از ستمدیدگان و ارتباط فرهنگی ومناسبات میان افراد را با بیان احساسی که از شناخت هستی وناپایداري دنیا داشتهاند،از طریق تذکار ونصیحت وهشدار مطرح ساختهاند؛ باتاکید براین نکته که:در برابر فشارهاي پنهان و آشکار باید از خرد پیروي ودر جهت کسب علم و عمل صالح کوشید.ازآنجایی که این دو شاعر به دلیل روحیه ي مردم دوستی، ارتباط تنگاتنگی با جامعه ونابسامانی هایش داشته اند، واقع گرایی در اشعارشان موج می زند،تا جایی که می توان مدعی شد با مطالعه ي اشعار این دو شاعر بسیاري از ابهامات و پیچیدگی هاي دورانی که در آن به سر می برده اندتا حدود زیادي می تواند،روشن شود.شگفتا با این که قرون متمادي بین این دو شاعر فاصله انداخته،اما ارتباط فکري شان در سرودن موضوعات مشترك آنچنان نزدیک است که گویا در یک عصر زیسته اند،البته بسامد وحجم موضوعاتی که ابن یمین مورد بررسی قرار داده، نسبت به پروین بیشتر و گسترده تر است.قابل ذکر است که هر دو به بیان موضوعاتی از قبیل؛ ظلم- ستیزي، علم آموزي، قضا وقدر، تلاش وکوشش، خداشناسی وعرفان و چندین موضوع دیگر یکسان نگریسته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مضامین اخلاقی در دیوان ناصرخسرو
نویسنده:
لطیف درویشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
اخلاق
,
درون مایه
,
ادبیّات فارسی
,
شَعَرَ
,
شعر
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
بررسیآثار ادبی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
بررسی آثار ادبی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
دیوان اشعار ناصرخسرو از جمله آثاری است که همه ی ابعاد آن به تمامی پژوهش نگردیده است ؛ از جمله موضوعهایی که مورد بررسی قرار نگرفته یا بگونه ای محدود وگذرا مطرح شده است ، موضوع « مضامین اخلاقی در دیوان ناصرخسرو »است ، بنابراین هدف این تحقیق ارائه تصویری جامعاز مضامین اخلاقی دیوان ناصر خسرو است . به عنوان درآمدی بر مباحث تحقیق ابتدا در فصل اول به اختصار در خصوص مبانی علم اخلاق و مفاهیم کلی آن و عمده مکاتب اخلاقی ، اهمیت، اهداف ، پیشینه و روش تحقیق توضیحاتی ارائه شده است . سپس در فصل دوم به منابع اخلاقی ناصرخسروکه عبارتند از افکار و احوال بزرگان ایران باستان ، اقوال فلاسفه و حکما ، متون دینی ، روش صوفیه و زهاد اسلام و تعالیم مذهب اسماعیلیه اشاره شده است .ودر فصل سوم فلسفه اخلاقی او و اصول آن که شامل خودشناسی ، خداشناسی ، دانایی محوری ، خردگرایی، معاد شناسی ، دنیا شناسی ، و ... بیان گردیده است . در فصل چهارم استفاده از آیات قرآنی و مفاهیم مذهبی، بیاناستدلالی ، بیان انتقادی ، بهره گیری از آرایه های ادبی چون تشبیه ، تلمیح ، انواع جناس، تضاد، توازن، ارسال مثل و مراعات النظیر ،استفاده ار روشمقایسه ، بیان رزمی و استفهام به عنوان روش ناصرخسرو در بیان آموزه های اخلاقی شمرده شده است .در فصل پنجم به تحلیل مضامین اخلاقی در دیوان ناصرخسروو ذکر شواهدی از هر مضمون اقدام شده است . و در فصل ششم (نتیجه گیری) بیان گردیده که ناصرخسروبه عنوان مبلغ اسماعیلیه یکی از روشهای اصلاح جامعه خود را آگاهی بخشی و تبیین فضایل و رذایل اخلاقی می داند ، و به همین منظور در اکثر قصاید خود ضمن تاکید بر دانش اندوزوی و خردگرایی مخاطب را به کسب فضایل و دوری از رذایل تشویق و ترغیب نموده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای اهل بیت پیامبر (ص) در اشعار دوران صفوی با تأکید بر محتشم کاشانی، شیخ بهایی، صائب تبریزی و کلیم کاشانی
نویسنده:
فرخنده فریادی کلور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
ادبیّات فارسی
,
شَعَرَ
,
شعر
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صفویان
,
شیخ بهائی، محمدبن حسین
,
صائب، محمدعلی
,
کلیم، ابوطالب
,
محتشم، علیبن احمد
چکیده :
ادبیات در شکل و محتوا با دین همسوییهای فراوانی دارد و به همین دلیل بیشترین آمادگی را برای آمیزش با آموزههای دینی دارد. این امر باعث شده تا «ادبیات دینی» یا «ادبیات مذهبی»، پیشینهای به قدمت تمدن و فرهنگ بشری داشته باشد. در ایران نیز از آغاز شکلگیری ادبیات فارسی همواره شاعران و ادیبان از آموزههای دینی ـ مذهبی بهره بردهاند که پس از دوره صفویه، ادبیات فارسی بهدلیل تلاشهای شاه اسماعیل صفوی و دیگر حاکمان صفوی در ترویج فرهنگ دینی بهویژه تفکر شیعی جانی دیگر یافت و فصلی نو در ادبیات فارسی گشوده شد و اغلب شاعران مشهور دوره صفویه از جمله محتشم کاشانی، شیخ بهائی، صائب تبریزی، کلیم کاشانی و دیگران با استفاده از عناصر و سازوکارهای ادبی توانستند برخی از مفاهیم و مضامین دینی از جمله تفکر شیعی را به تصویر بکشند و سیمای اهل بیت را در تار و پود شعر به زیباترین شکل و در قالب هنر به اهل علم وادب ارائه دهند. روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و بر پایه مطالعات کتابخانهای ـ اسنادی میباشد. و عمدهترین دستاورد و نتیجه این پژوهش به شرح زیر میباشد: نعت پیامبر و ثنای امیرالمومنین (ع) و رثای امام حسین (ع) در شعر این شاعران از بسامد بالایی برخوردار است؛ فضایل اهل بیت، شرح معجزات و پیروزیهای آنان در جنگ با دشمنان و معاندان دین، مظلومیت و شهادت آن بزرگواران از دیگر مباحث مطرح در شعر آنان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای هستیشناختی جلالالدین محمد بلخی و جیدو کریشنامورتی
نویسنده:
محمد حجازیفرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
عقیده
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ادبیّات فارسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
کریشنامورتی، جیدو
,
هنر و علوم انسانی
,
کریشنامورتی، جیدو
چکیده :
پژوهش پیش رو، تحقیقی در حوزه ی ادبیات تطبیقی و ناظر بر گستره ی عرفان شرق است که به مقایسه ی آرا و اندیشه های عرفانی مولانا جلال الدین محمد بلخی و جیدو کریشنامورتی می پردازد. این دو،هر کدام نماینده ی فرهنگ و تاریخی متفاوتند. یکی دست پرورده ی محیطی ایرانی ـ اسلامی، زاده ی بلخ، ساکن روم شرقی و تحصیل کرده ی دمشق در قرن سیزدهم میلادی و دیگری عارف معاصر هندی و رشد یافته در بستری که دین هندو و آیین بودا، وجه غالب آن به شمار می رود. در این رساله بعد از معرفی مختصر هندوئیسم، بودیسم و عرفان اسلامی، توضیحی در باب مفهوم هستی شناختی بیان می گردد که دلیل آن رفع ابهام از این اصطلاح فلسفی در عنوان رساله است؛ سپس در ادامه ی بحث به تاریخ زندگی و معرفی آثار دو شخصیت اصلی رساله پرداخته می شود و در پایان، طی فصلی مبسوط، برخی از مقولات بنیادین زندگی انسان، نظیر خدا، زندگی، مرگ و ... از نظرگاه این دو عارف وارسته مورد کاوش، مقایسه و بررسی قرار خواهد گرفت. بدیهی است که این جُستار هم شباهت ها را در بر می گیرد و هم تفاوت ها را؛ لیکن هدف و در واقع نتیجه ی این پژوهش، تبیین مسئله ی تاریخی اشتراک معنی در جهان بینی عرفاست. موضوعی که در اعصار گوناگون،مرزها را در هم شکسته و هرگز محدود به ملت و منحصر به مذهبی خاص نگشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت فرزند در ادب فارسی تا قرن ششم هجری
نویسنده:
رضا ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
شعر فارسی
,
ادبیّات فارسی
,
متون ادبی
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن ششم هجری قمری
,
قرن ششم هجری قمری
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از موضوعات کلیدی در اشعار و نوشته های بعضی از شعرا و نویسندگان،بحث تربیت فرزند می باشد،که از کهن ترین متون ادبی مثل درخت آسوریک به این موضوع توجه شده و بیشتر تمرکزاین گونه شعراونویسندگان به علم اندوزی،دینداری و پرورش قوای بدنی کودک منحصر بوده است. تربیت فرزند تا آنجا ارزش و اهمیت دارد که بدانیم؛ عامل سقوط و انحطاط برخی ازجوامع را مربیان و معلمان آن جامعه می دانندوعامل انتقال میراث فرهنگی و احیای مبانی عقیدتی را معلم دانسته اند.توجّه به دانش،امانت داری،پرهیز از اسراف و تبذیر،نگهداری میراث پدر و دوری کردن از دوستان ناباب و مهارتهای ورزشی و بدنی از اهم تعالیمی است که مربیان و پدران به دانش آموزان و فرزندان خود آموخته اند.این نویسندگان ، به فرزند خویش راه و رسم زندگی را خوب آموخته اند ونیکو سخنی را کلید در گنج حکمت می دانند .و به فرزند توصیه می کنند که از این سرمایه ی عظیم بهره گیرد،زیرا خودشان برای کسب و بدست آوردن آن زحمات فراوانی کشیده اندودر صورت بهره گیری از گنج حکمت ،مورد تحقیر دنیا قرار نمی گیرند. آنان ،به صراحت به فرزند خود گوشزد میکنند که به دنبال علم دین و طب بروند.و بدنبال کار و تلاش باشند زیرا نژاد سودی ندارد و دشمن دانا را بهتر از دوست نادان می پندارند.. در نصیحتهای آنهانکات برجسته زیر دیده می شود:1- خداشناسی 2- هنر آموزی 3- بلند همتی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل ساختار ادبی مدح و معراج پیامبر (ص) در متون منظوم فارسی تا پایان قرن ششم (با تأکید بر آثار سنایی، جمالالدین اصفهانی، خاقانی، نظامی و عطار)
نویسنده:
علیرضا جوهرچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معراج
,
ادبیّات فارسی
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن ششم هجری قمری
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مدحیات
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
مدحیات
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مدحیات
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
ساختار ادبی
,
مدحیات
,
منظومه (ادبیات)
,
قرن ششم هجری قمری
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
خاقانی، بدیلبن علی
,
نظامی، الیاسبن یوسف
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
جمالالدین اصفهانی، محمدبن عبدالرزاق
,
هنر و علوم انسانی
,
ساختار ادبی
,
مدحیات
,
منظومه (ادبیات)
,
جمالالدین اصفهانی، محمدبن عبدالرزاق
,
خاقانی - بدیل بن علی
چکیده :
مدح و معراج پیامبر(ص)، از موضوعات کهن در ادبیات فارسی است. برخی از شاعران پارسیگو، در کنار پرداختن به موضوع توحید و خداشناسی، به بعد دیگر اصول دین یعنی نبوت پیامبر(ص) توجه کردهاند. آنان با برشمردن برخی از صفات و ویژگیهای والای آن حضرت، به مدح و گاهی به وقایع معراج پرداختهاند. این نوشتار، به رویکرد شاعرانی چون سنایی، جمالالدین، خاقانی، نظامی و عطار در این زمینه میپردازد و ضمن بررسی و تحلیل ساختارهای ادبی مورد استفاده آنها، به حجم و کاربرد این ساختارها در آثار آنان اشاره میکند. بدیهی است میزان اطلاعات قرآنی، روایی و تاریخی و نیز محبت و ارادت هر یک از این شاعران را از تعداد ابیاتی میتوان دریافت که به موضوع مدح و معراج پیامبر(ص) اختصاص دادهاند. گفتنی است تا اوایل قرن ششم قمری، شاعران یاد شده از لحاظ خلاقیت و هنر شعری در زمینه مدح و معراج پیامبر(ص)، سرآمد شاعران دیگر به شمار میآیند. براساس این پژوهش، خاقانی و نظامی بیشتر به ساختار ادبی معراج توجه کردهاند، در حالی که شاعران دیگر به ویژه عطار، به جنبههای تاریخی و روایی مدح و معراج، بیش از جنبه ادبی آن پرداختهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش و جهانبینی نظامی گنجهای در مخزن الاسرار و اسکندرنامه
نویسنده:
مینا مردانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
جهان بینی
,
ادبیّات فارسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اندیشه سیاسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
آموزش اخلاقی
,
هنر و علوم انسانی
,
نگرش اجتماعی
,
آموزش اخلاقی
,
آموزش اخلاقی
,
نگرش اجتماعی
,
ابوالعلاء گنجوی، نظامالدین
,
اسکندرنامه (کتاب)
,
مخزنالاسرار (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
اسکندرنامه (کتاب)
,
ابوالعلاء گنجوی، نظامالدین
چکیده :
چکیدهآنچه نظامی گنجهای را به عنوان شاعر گرانپایه در میان اندیشمندان نشان میدهد، گذشته از آفرینشهای شاعرانهاش که در اوج کمال است، بسط و تجسّم اندیشهای است که در بستر شعر و قصّه و حکایات او موج میزند و تأمّل و انکشاف آن، در این زندگانی تکراری و غمانگیز، به بودن انسان معنا میبخشد.نوعی جهانبینی الهی و عرفانی، تعالیم اخلاقی و دقایق حکمت نظری و عملی و فنّ سیاست به صورت زمینهای کم و بیش قابل توجه، در هر مناسبتی که شعر و قصّه این گونه تأمّلات را تداعی میکند، در آثار او مجال ظهور یافته است.در پژوهش پیش رو، نگرش و دیدگاههای نظامی در چهار حوزه؛ جهانبینی توحیدی، عرفانی، اخلاقی، سیاسی- اجتماعی با تکیه بر دو اثر گرانقدر او، یعنی مخزنالاسرار و اسکندرنامه واکاوی شده است. بعد از ذکر کلیات در فصل نخست، در فصل دوم به تشریح و تعریف جهانبینیهای مذکور از نگاه اندیشمندان و صاحب نظران پرداختیم تا محدوده کار پژوهش ما روشن گردد. سپس در فصل سوم شرح مختصری از احوال و افکار نظامی ارائه شده است.پس از آن یافتههای اصلی پژوهش در فصل چهارم در چهار بخش، تقسیم شده است که هر بخش به یکی از دیدگاههای مورد بررسی اختصاص یافته است و آنچه که درخور توجه میباشد، این است که نظامی سعی کرده تا نظریات خویش را در باب خداشناسی، عرفان و اخلاق و فنّ سیاست و... به علاوهی همه تجربههای شخصی خود، متناسب با رویدادهای مختلف در این دو اثر منعکس سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی صفات الهی و شیطانی انسان در شعر سنتگرای معاصر
نویسنده:
محمدباقر بهادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
روح
,
انسان
,
شعر معاصر
,
ادبیّات فارسی
,
صفات خدا
,
رذایل اخلاقی
,
خود شناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتب آفرینش موجودات
,
مکتب آفرینش موجودات
,
سنتگرایی
,
مکتب آفرینش موجودات
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتب آفرینش موجودات
چکیده :
انسان و صفات زشت و زیبای او در مطاوی شعر شاعران سنتگرای معاصر به رغم تفاوت ها و شدت و ضعفها در بسامد و محتوا، بسیار وسیع بازتاب یافته است و هر کدام آنها به فراخور توان علمی و مراتب حکمی و عرفانی خود از منظر آموزه های دینی در تبیین آن صفات اهتمام ورزیده و رجاحت انسان شناسی دینی را در کلامشان تبلور داده اند. اما از آنجایی که تاکنون پژوهش مبسوط در این زمینه به سامان نرسیده و شعر بسیاری از این سخنوران ناشناخته و نکاویده مانده است و به تموج مبانی فکری و اعتقادی آنها در شعرشان پرداخته نشده است، لذا پژوهش مستقل در این خصوص ضروری به نظر رسید؛ از این رو نگارنده برای معرفی برخی از شاعران سنتگرا و معناگرای برخوردار از شم عرفانی یا فلسفی معاصر و تبیین نوع نگرش و بینش آنها و تطبیق مضامین تربیتی و تعلیمی کلام آنها و نیز آشنا کردن خوانندگان با این مفاهیم و مطالب، دست به این پژوهش زد. این سطور با این فرضیات رقم خورد که شاعران این پژوهش در نگاه به چیستی و کیستی انسان و انعکاس اوصاف زشت و زیبای او، تحت تأثیر آموزه های دینی قرار گرفته و با الهام از مبانی اسلامی، صفات انسان را به نکوهیده و پسندیده تقسیم کرده و فضیلت و رذیلت او را در اتصاف بدان صفات دیده اند. البته برخی از شاعران حکیم و عارف این نوشتار نظیر علامه هیدجی و حسن زاده آملی، تلاش کرده اند که با معارف و باورها و یافته های اخلاقی، عرفانی و فلسفی کلامشان را پر مغز و نغز کنند و شکل و صورت گفتارشان را بیشتر با جلوه های هنری و زیبایی های ادبی نیارایند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 192
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید