جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
مقایسه دیدگاه حسن لاهیجی در مصباح الدرایه و امام خمینی (ره) در تقریرات فلسفه درباره ربط حادث به قدیم
نویسنده:
فاطمه موسوی بجنوردی ، محمد(جلال الدین) ملکی ، سید حسن خمینی ، حمیدرضا شریعتمداری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
: از مشکلاتی که همواره گریبان گیر فلسفه بوده است و به‌خصوص موحدین با توجه به اعتقادشان درباره تغییرناپذیری ذات واجب‌الوجود با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند، بحث ربط حادث به قدیم است؛ و مکاتب مختلف فلسفی برای حل این مشکل راه‌های مختلف را پیموده‌اند. امام در تقریرات فلسفه راه‌های مکاتب مختلف را بررسی نموده‌اند. از زمره حکمای مبرز قرن دوازدهم هجری حسن بن عبدالرزاق لاهیجی است. وی در کتاب خود مصباح الدرایه فی شرح الهدایه که به‌صورت نسخه خطی موجود است راه‌حلی را به‌عنوان راه‌حل اختصاصی خود مطرح می‌کند. در این مقاله علاوه بر بررسی سخنان امام خمینی، آرای خاص میرزا حسن لاهیجی نیز بیان شده و با اشاره به راه‌حل امام خمینی، راه حل میرزا حسن لاهیجی مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگان مقاله ضمن تقریر راه‌حل مورد اشارۀ لاهیجی این راه‌حل را کامل ارزیابی نمی‌کنند.
صفحات :
از صفحه 169 تا 173
اثبات الرجعة
نویسنده:
لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسئله رجعت را از ديد عقلي و آنچه از احاديث استفاده مي شود، به درخواست يكي از امراء عظام در يك مقدمه و چهار فصل بررسي كرده است بدين تفصيل : مقدمه : درشرح لفظ رجعت فصل اول : در اثبات وقوع اصل رجعت فصل دوم : در اينكه كدام جماعت رجعت ميكنند فصل سوم : در مدت دولت اهل رجعت فصل چهارم : در تحقيق كيفيت رجعت (سيد احمد اشكوري)ساخته نهم شوال 1101 براي بزرگي . اين رساله ضمن «رسائل فارسي»‌ ميرزا حسن لاهيجي به وسيله نشر ميراث مكتوب به چاپ رسيده است . (حافظيان-ابوالفضل) آغاز كتاب: بسمله و به ثقتي . الحمدلله حق حمده كما يستحقه ... اما بعد چون از جانب جناب يكي از اجلاي امراي عظام ...كه مسأله رجعت در زمان دولت حضرت صاحب الامر انجام كتاب: اين بود مقصود از نوشتن اين مسأله در اين رساله و تمت بحمدالله. [نشريه 4/403 ؛ ملك 5/353 ؛ مرعشي 17/221 و 29/139 و36/134؛ الذريعة 12/169؛ سازمان مدارك فرهنگي 130؛ مجلس سنا 18/145 (دانشگاه /3 2495) ؛ دانشگاه تهران 9/1264؛ كتابخانه وزيري 4/1291 ؛‌ كشف الحجب ص 263؛ منزوي 2/954 ؛ آية الله حججي 108 ؛ فهرستواره كتابهاي فارسي 9/345 و 9/68 و 9/345 «سر مخزون»]
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
شمع یقین
عنوان :
نویسنده:
لاهیجی قمی، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شامل اصول پنجگانه اعتقادی به صورت مفصل در پنج باب، كه باب امامت شرح و بسط بیشتری نسبت به سایر بابها دارد. این اثر در سال 1303ش. در تهران به چاپ رسیده و نسخ خطی آن فراوان است. این اثر مهمترین اثر كلامی و اعتقادی لاهیجی به شمار می رود.
اصول دين
عنوان :
نویسنده:
لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در پنج فصل. 1-توحيد 2- عدل 3- نبوت 4- امامت شامل سه مقصد 5- درمعاد شامل چهار مطلب. (فاضل) نويسنده كه ظاهراً شيعي مذهب بوده است درين رساله سرآن دارد كه اصول مذهب شيعه را بتفصيل در پنج فصل بدين شرح بپردازد: فصل اول: در توحيد؛ فصل دوم: در عدل؛ فصل سوم: در نبوت؛ فصل چهارم: در امامت؛ فصل پنجم: در معاد. - البته اين مطلب ناگفته نماند كه نويسنده درين رساله بيشتر تكيه بر مباني عقلي دارد تا نقلي (عبدالله انوار) در پنج فصل: 1ـ توحيد 2ـ عدل 3ـ نبوت 4ـ امامت د رسه مقصد 5ـ‌ معاد در چهار مطلب در ديباچه نامي برساله داده نشده است. در نسخه ما حواشي است بر آن با نشانه «م ح م » از نويسنده نسخه و بي نشان «دانش پژوه» مختصري در اثبات اصول دين است به زبان ساده در پنج فصل: 1- توحيد. 2- عدل. 3- نبوت. 4- امامت (شامل سه مقصد، اول در ذكر تفضيل دوازده امام، دوم در ذكر غيبت و ظهور حضرت صاحب الزمان (ع)، سوم در احوال دجال). 5- معاد (شامل چهار مطلب، اول در ذكر احوال وقت مردن و قبر، دوم در ذكر احوال روز قيامت، سوم در صفت دوزخ، چهارم در صفت بهشت)، كتاب حاضر غير از كتاب تفضيلي مولف در اثبات اصول دين به نام شمع يقين است. رساله اي است در اصول دين با براهين عقلي و دلايل نقلي و اخبار اهل بيت صلوات الله عليهم در پنج فصل؛ فصل اول: در توحيد. دوم: در عدل. سوم: در نبوت. چهارم: در امامت و اين فصل در چند مقصد است. فصل پنجم در معاد. آغاز كتاب: بسمله. حمد له ... اما بعد بدانكه اصول دين يعني چيزهايي كه بناي دين مبين بر آنها است ... و اين مجموع را ... رقم قلم شكسته بسته كمترين ... حسن بن عبدالرزاق بموافقت براهين عقلي و دلايل نقلي و اخبار اهل بيت اخيار ... در پنج فصل مرقوم. . گرداند انجام كتاب: و از حرمان آن مرتبه دلگيري ندارند. اللهم اجعلنا من افضل اهل جنتك ... ... و الحمد لله رب العالمين. [کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1365؛ الهيات مشهد 2/32؛ كتابخانه وزيري 4/1291؛ ملي 4/442؛ مجلس شورا 22/49 و 28/16؛ ذريعه 2/187؛ فهرست منزوي 2/880؛ جعفريه زهان ص 81؛ رايانه ملي ص1596؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/551؛ فهرست دانشگاه تهران 10/1511؛ دانشگاه اصفهان 2/3732؛ فهرستواره منزوي 9/102 (5 نسخه) ]
میرزا حسن لاهیجی و شمع یقین او
نویسنده:
رضا استادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
رسائل فارسى
نویسنده:
حسن بن عبدالرزاق لاهیجی؛ تحقیق و تصحیح: علی صدرای خوئی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مؤلف آثار و رسائلى کلامى و فلسفى به جاى مانده که مهم ترین رسائل فارسى وى در این مجموعه است. آئینه حکمت، اصول دین، تزکیه ­الصحبه، دُرّ مکنون، سرّ مجنون و هدیه المسافر از جمله رسائل فارسى اوست. نثر فارسى متوسط و شیواى او، به دور از تکلّف و مُغلق نویسى است.
حکمت الهی؛ چیستی و ادله
نویسنده:
علی محمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آن‌گاه که حکمت الهی صفت ذات باشد، به این معنا خواهد بود که در ذات، جهل، راه ندارد، و هنگامی که صفت فعل باشد، یا منظور از آن اِحکام و اتقان افعال الهی است (اعم از افعال تکوینی یا اوامر و نواهی تشریعی)، و یا منظور هدفمند بودن فعل الهی است؛ چراکه انجام کار لهو و عبث، قبیح و به دور از شأن واجب‌ تعالی و حکمت اوست. از این‌رو نظر اشاعره مبنی بر معلل به اغراض نبودن افعال الهی مردود و توجیهات و تأویلات آنان از آیات مربوط نیز، ناپذیرفتنی است؛ زیرا لازمه چنین نظریه‌ای انجام فعل قبیح از سوی خداست که محال خواهد بود؛ درحالی که ذات باری، صرف‌الوجود، واجب‌الوجود من جمیع الجهات، مستجمع صفات کمالیه و برخوردار از غنا و علم مطلق است و لازمه چنین وجودی، حکمت نیز هست. این مقاله در صدد است تا ضمن تبیین معنای اقسام حکمت الهی، برداشت‌های نابجای اشاعره را از برخی آیات قرآنی، نقد و بررسی کند.
صفحات :
از صفحه 121 تا 146
بررسی و نقد ديدگاه فياض لاهيجی درباره وحدت وجود عرفانی
نویسنده:
محمود صیدی، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
وحدت وجود يكي از مهمترين مسائل عرفان نظري است كه عرفا تلاش بسياري براي تبيين آن با توجه به مباني عرفاني نموده‌اند. با وجود اين، مسئله اساسي تبيين برهاني اين نظريه عرفاني است. فياض لاهيجي، يكي از برجسته‌ترين متكلمان و فلاسفه شيعي، نخست اشكالاتي را با توجه به مباني فلسفه مشائي بر نظريه وحدت وجود وارد كرده، سپس آن را همان وحدت تشكيكي وجود در حكمت متعاليه دانسته و در نهايت به نقد فلسفي‌ ـ ‌كلامي نظريه محقق دواني در اينباره پرداخته است. پژوهش حاضر نشان ميدهد كه انتقادات لاهيجي به ديدگاه وحدت وجود ناشي از غفلت وي نسبت به مباني عرفاني بوده و تشكيك وجود با وحدت آن در نظر عارفان متفاوت است، بنابرين نميتوان وحدت وجود را همان تشكيك وجود دانست. نظريه دواني نيز ناشي از مغالطه اشتراك اسم ميان اصطلاحات عرفاني با فلسفي و كلامي است.
صفحات :
از صفحه 79 تا 90
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمد تقی یوسفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
چکیده :
تناسخ آموزه‌ای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتاب‌های درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی؛ علاوه بر اینکه نمی‌توان از بازتاب‌های کلامی آن نیز غافل شد. از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتا به امتناع عقلی آن گرایش نشان داده‌اند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کرده‌اند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافته‌اند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان درباره تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایش‌های گوناگون در این‌باره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن می‌شود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح می‌گردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحث‌های‌ بعدی است.
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
  • تعداد رکورد ها : 29