جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 195
عنوان :
درسگفتار عناصر فلسفه حق
مدرس:
حسام سلامت
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه هگل
,
عناصر فلسفه حق
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
هگل «عناصر فلسفه حق» را در سال ۱۸۲۱ منتشر کرد. رئوس آن اما پیشتر، در سال ۱۸۱۷، در بخش دوم (ذیل عنوانِ «روح عینی») از فصل سومِ (با عنوان «علم روح») ویراستِ نخستِ «دایرهالمعارف علوم فلسفی» منتشر شده بود. هگل در «عناصر» شرح مبسوطی از فلسفهی سیاسی خود، در مقام دقیقهای از یک نظام فلسفی عامتر، به دست میدهد و در آن میکوشد به راهورسمی مشخصاً دیالکتیکی میان دو سنت لیبرالیسم و محافظهکاری وساطت کند. همین موضع در-میانهی (in-between) هگلی همواره سبب شده است که «عناصر» آماج داوریهای متناقض قرار بگیرد، به این دلیل ساده که ردپای مؤلفههای تعیینکنندهای از هر دوی این سنتها را میتوان جابهجا در متن آن سراغ گرفت. سودای هگل این بود که در «عناصر» میان آزادی و ضرورت، حق و وظیفه، و خودآیینی و اطاعت آشتی برقرار کند. از همین روست که مواجهه با «عناصر» عملاً مواجهه با دعاوی سنتهای لیبرالیستی و محافظهکار هم هست. خودِ هگل در فاصلهی ۱۸۱۷ تا ۱۸۳۱، «عناصر» را هفت بار درس داد. وقتی مرگ آمد هگل سرگرم کارکردن بر هفتمین درسگفتارش از «عناصر» بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تاریخ فلسفه قرون وسطی
مدرس:
علی کرباسیزاده اصفهانی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار تاریخ فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
تاریخ فلسفه ,
تاریخ فلسفه غرب ,
تاریخ فلسفهی قرون وسطی ,
چکیده :
یکی از واحدهای درسی رسمی گروههای فلسفه در تمام دانشگاهها درس «تاریخ فلسفهی قرون وسطی» است. اصطلاح قرون وسطی، اصطلاح مورخان برای یادکردِ دورهای است که از پایان امپراتوری روم در قرن پنجم میلادی شروع میشود و تا سقوط قسطنطنیه و پایان امپراتوری روم شرقی (یا بیزانس) در ۱۴۵۳ ادامه مییابد. در واقع به عنوان عصری که بین دورهی یونانی – رومی، که دورهی قدیم خوانده شدهاست، و دورهی جدید و معاصر قرار دارد. بدین جهت این دوره، قرون وسطی نامیده میشود. به لحاظ تاریخ فلسفهای عدهای موافق نظر مورخاناند و عدهای دیگر ابتدای فلسفهی قرون وسطی را تا قرون اول یا دوم میلادی به عقب میبرند. به سبب هماهنگی نوع فلسفهای که با مسیحیت از این دوره شروع میشود و تا رنسانس ادامه مییابد. در مقابل اینان مورخانی هم معتقدند که دورهی آباء کلیسا عصر خاصی است با خصوصیات فرهنگی متفاوت. با وجود تمام این اختلافات، آنچه دیگر امروزه مورد تردید نیست، این است که مرور اندیشهی غرب با پرش و جهش از این دورهی تاریخی، چنان که زمانی کسانی میپنداشتند، تنها به امتناع فهم درست از کلیت اندیشهی غرب میانجامد. فهم موضوعات، رویکردها، مسائل و دیگر تمایزات این دورهی فلسفی اهمیت و مدخلیت تامی در دورههای متاخر و متاثر از آنها تا زمانهی معاصر ما دارد. دکتر علی کرباسیزاده اصفهانی استاد دانشگاه اصفهان در این دورهی درسی مروری بر مهم ترین صفحات این دورهی تاریخی از منظر فلسفهی آن داشتهاند. نقطهی آغاز این درسگفتارها اواخر دورهی هلنی و یونانیمآبی است و پایان آن آباء کلیسا و متفکران دورهی گذار به رنسانس. البته جابهجا اشارتهایی به ربط و نسبت نظرات متفکران این دوره با ادوار دیگر فلسفی نیز دارد که از این بابت بسیار مغتنم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار نسبت روانکاوی لاکان و فلسفه
مدرس:
رضا احمدی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانکاوی
,
روش دیالکتیکی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
زبان شناسی
,
روانشناسی لاکان
,
روش دیالکتیکی هگل
,
زبانشناسی سوسور
,
آرای فروید
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
ژاک لاکان بىتردید مهمترین روانکاو پس از زیگموند فروید است. کار لاکان به طرزى عمیقاً بحثانگیز ،روانکاوى را هم در مقام نظریه ذهن ناخودآگاه و هم در مقام فعالیتى بالینى دگرگون کرده است. اکنون بیش از پنجاه درصد روانکاوان دنیا از روشهاى لاکانى استفاده مىکنند. در عین حال تأثیر لاکان در فراسوى دیوارهاى اتاق معاینه بین اندیشمندان روانکاوى مدرن بىنظیر است. تفکر لاکانى امروزه در رشتههاى مطالعات ادبى و سینمایى، مطالعات زنان و نظریه اجتماعى نفوذ کرده است و در حوزههاى گوناگونى مانند آموزش و پرورش، مطالعات حقوقى و روابط بینالملل به کار مىرود. از چشمانداز مطالعات ادبى، منتقدان ادبى فمینیست و مارکسیست با کشف لاکان در اواسط دهه هفتاد میلادى جان تازهاى در تجربه نقد روانکاوانه کمابیش در حال احتضار دمیدند و روانکاوى را به جبهه مقدم نظریه انتقادى برگرداندند. ژاک لاکان تلاش میکند تا با استفاده از روش دیالکتیکی هگل و زبانشناسی سوسور آرای فروید را به نحوی بازسازی کند که روانکاوی، در تحلیل تمام عرصههای حضور انسان مشارکت و همکاری داشته باشد. لاکان به نحوی شگرف مرزهای روانکاوی را پشت سر گذاشته و روانکاوی را با سیاست، فلسفه، علم و دیگر رشتههای آموزشی در میآمیزد. در این سلسله درسگفتارها به بررسی رابطه فلسفه و روانکاوی میپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تبارشناسی ایده
مدرس:
محمد مهدی اردبیلی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایده
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مُثُل
,
تاریخ فلسفه
,
تبارشناسی (فلسفه)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
بررسی تبارشناختیِ یک مفهوم در طول تاریخ اندیشه، نه تنها به روشنسازی مفهوم مورد نظر میانجامد، بلکه همچنین میتوان به پشتوانهی آن قرائتی از کل تاریخ، که همانا تجلیِ خود حقیقت است، به دست داد. مفهوم «ایده» بیشک یکی از این مفاهیم کلیدی است که ردیابی سیر تکوین آن از ابتدا تاکنون، میتواند بصیرتهای نابی را در بطن تاریخ فلسفه ردیابی کرده و روشن سازد. اصطلاح «ایده» (ἰδέα، Idea، Idēe) یکی از مهمترین اصطلاحات فلسفی است. سابقه این اصطلاح به یونان باستان و مصدر فعلی ειδειν بازمیگردد که به معنای دیدن و مشاهده کردن است. افلاطون برای نخستین بار از آن به عنوان یک اصطلاح فلسفی مشخص، در نظریهی مُثُل خویش بهره میجوید. جالب اینجاست که همین مصدر فعلی ریشهی اصطلاح ارسطویی ειδοςیا «صورت» (در برابر ماده) نیز به شمار میرود. در قرون وسطی «ایده» جایگاهی دیگر مییابد و در مناقشات بر سر کلیات نقشی اساسی ایفا میکند. در دوران مدرن، هم عقلگرایان و هم تجربهگرایان با به دست دادن تعریفی دیگر از این اصطلاح از آن در بیان نظرات خویش بهره میبرند. در نظر آنها، ایده (Idēe) دلالت بر وجودی انتزاعی و ذهنی داشت. هنگامی که لاک تصورات را به اولیه و ثانویه تقسیم میکند، از همین اصطلاح بهره میبرد. اسپینوزا از نخستین عبارات اخلاق، آن را به کار میگیرد و از ایدهی (تصور) خدا یا جوهر سخن میگوید، هرچند نزد وی، ایده به سطح اراده و عمل نیز راه مییابد. اما کانت در استفاده از این اصطلاح تا حدی به عقب بازگشت و ایدهها را مفاهیم عقل معرفی کرد. جانشینان کانت همچنان از برداشت کانتی از ایدهها دفاع کردند و شلینگ آنها را قدرتهایی مافوق طبیعی میپنداشت. ایده در اندیشهی هگل، مانند بسیاری از مفاهیم فلسفی دیگر، به نوعی جامعیت دست مییابد. به بیان دقیقتر، قرائت هگل از ایده را میتوان سنتز نظرات مختلف و بعضاً متضاد پیشین دانست. هگل ایده را عقلانی میداند، اما این به هیچ وجه به معنی انتزاعی بودن آن نیست، بلکه اتفاقا ایده عین انضمامیت و فعلیت است. از سوی دیگر هگل به واسطهی عینیت بخشیدن به ایدهی عقلانی، برخلاف افلاطون آن را در مقابل جهان محسوس قرار نمیدهد، بلکه میکوشد تا با روحانیسازی دیالکتیکی آن، به نوعی ایدهی مطلق فراگیر راه ببرد. مفهوم «ایده» نزد هگل، به هر دو حوزهی هستیشناسی و معرفت شناسی راه مییابد و به نوعی آنها را به یکدیگر پیوند میزند. بنابراین، دورهی آموزشی «تبارشناسیِ ایده»، خواهد کوشید تا به بررسی تحلیلی-تاریخیِ مفهوم «ایده»، از خاستگاه آن در یونان (افلاطون و ارسطو) آغاز کرده و به میانجی متفکران قرون وسطی و دوران مدرن، به واکاوی این مفهوم نزد کانت و هگل، و نهایتاً دروان حاضر بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تاریخ فلسفه یونان باستان
مدرس:
مهدی قوام صفری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه یونان
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه یونان
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه یونان
,
درسگفتار فلسفه یونان
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
تاریخ فلسفه ,
1- فلسفه یونان باستان و روم ,
چکیده :
درسگفتارهای «تاریخ فلسفهی یونان باستان» از دو قسمت کلی تشکیل شده است. فلسفهی یونان باستان و فلسفهی هلنیستی یا یونانیمآبی. فلسفه یونان باستان از حدود قرن ۶ پیش از میلاد آغاز میشود و با طیف گستردهای از موضوعات را شامل است. یونان در نزد بسیاری محققین و مورخان، زادگاه فلسفه محسوب میگردد و بسیاری از آثار ارزشمند فلسفی حاصل تلاش فیلسوفان شهیر یونانی است. بیشتر متفکران فلسفهی غرب را با فلاسفه یونانی آغاز میکنند و درواقع میپندارند که افکار و نظرات این فیلسوفان خصوصاً افلاطون و ارسطو تأثیرات شگرفی بر کلیت و تمامیت فلسفه غرب داشته است. همانطور که تأثیر این فیلسوفان بر جریان فلسفهی اسلامی نیز بدون منکر و مخالفی است. در این قسمت شروع با تالس است و خاتمه به افلاطون. اما بخش دوم فلسفه یونانیمآبی یا فلسفه یونانیگری یا فلسفه هلنیستی، دورهای از فلسفه غرب است که در تمدن هلنی، پس از ارسطو توسعه یافت و با آغاز دوره نوافلاطونی پایان مییابد. فلسفهی کلاسیک یونان باستان، با ارسطو به پایان میرسد. با مرگ افلاطون و سپس ارسطو، علیرغم اینکه شاگردان آن دو تا مدتهای مدید در مدرسهی افلاطون (آکادمی) و مدرسهی ارسطو در باغ کنار معبد آپولون (لوکی)، اندیشههای آنان را تدریس میکردند و بر آنها شرح و تفسیر مینوشتند، اما هیچکدام از دو مکتب افلاطونی و ارسطویی نتوانست آنگونه که بایدوشاید رونق یابد و بر فضای فکری آتن حکمفرما گردد. در مقابل آنها، مکتبهای دیگری ظهور کردند که تدریجی اندیشههای افلاطون و ارسطو را به حاشیه راندند و به مکاتب عصر هلنیسم معروفاند. مهمترین آنها، مکتبهای رواقی، اپیکوری و شک گرایی بودند. مدرس این دوره دکتر مهدی قوام صفری استاد دانشگاه تهران و از محققان برجستهی فلسفهی یوناناند؛ و درس گفتار ارائهشده حاصل تلفیقی از دورههای درسی ایشان در دانشگاه تهران است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه هنر هگل
مدرس:
حامد صفاریان
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه هنر هگل (فلسفه)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه هگل
,
فلسفه مدرن (رنسانس و عصر جدید)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
فلسفه هنر
چکیده :
در این سلسله گفتارها پس از ترسیم طرحی از زمینه و زمانهای که هگل درسگفتارهای فلسفه هنر خود را در آن عرضه کرده بود، خواهیم کوشید با تمرکز بر متن آلمانی مقدمۀ این درسگفتارها مدخلی بجوییم نه فقط به فلسفۀ هنر هگل، بلکه به دستگاه فلسفی او بطور کلی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه کانت
مدرس:
سید حمید طالب زاده
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسیات استعلایی
,
دیالکتیک استعلایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه کانت
,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی)
,
جدل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و تحلیل استعلایی)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
کلیدواژههای فرعی :
ایده های عقل ,
شهودهای حسی ,
شهودهای محض ,
چکیده :
کانت را به عنوان نقطه ی عطفی در فلسفۀ جدید می شناسیم. کانت فیلسوفی است که همۀ فلسفۀ ماقبل او و فلسفۀ مابعد او با او شناخته می شود. شاید بتوان او را بزرگترین فیلسوف دوره ی مُدرن خواند. اهمیت فلسفۀ او تا بدان حد است که در همه ی شؤون فکری و اجتماعی غرب اثر کرده است. و هایدگر در نقل قولی می گوید “ما زیر سایۀ کانت زندگی می کنیم.” یعنی جهان غرب زیر سایۀ کانت و تفکر کانت زندگی می کنند. درسگفتارهای پیش رو، درس های دکتر سید حمید طالبزاده برای دورهی درسی کارشناسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۹ است که به جوانب مختلف اندیشهی کانت پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار هانا آرنت
مدرس:
رامین جهانبگلو
نوع منبع :
صوت , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه سیاست
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
هانا آرنت جالبترین و بحثانگیزترین متفکر سیاسی قرن بیستم است. در میان متفکران قرن بیستم کمتر متفکری چون آرنت مفاهیم سنتی فلسفه سیاسی را مورد تحقیق و بررسی و نقد قرار داده است. ولی با این وجود آرنت را به سختی میتوان عضوی از مکتب فکری خاصی دانست و یا حتی برچسب سیاسی چون لیبرال، مارکسیست، محافظهکار و یا آنارشیست به او زد. از این جهت خواننده با خواندن آثار آرنت قادر به تعیین خط سیاسی خاصی در مورد او نمیشود. جالب اینجاست که آرنت در برخی از نوشتههای خود از دموکراسی شورایی دفاع میکند و در برخی دیگر به اندیشمندان محافظهکاری چوی ادموند برک ارجاع میدهد. به همین منوال گاه به دستاوردهای مدرنیته توجه میکند و گاه به عنوان یکی از منتقدان مدرنیته در کنار متفکران پسامدرن قرار میگیرد. ولی به هر عنوان آرنت متفکری است که در تمامی نوشتهها، سخنرانیها و گفتگوهایش به دو مفهوم سیاست و فلسفه توجه دارد و لحظه به لحظه زندگی خودر را در جهت فهم و درک این دو قلمرو قرار می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار معنای زندگی
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنای زندگی (فلسفه اخلاق) (وابسته)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
مصطفی ملکیان : به دو دلیل بحث درسگفتار معنای زندگی برای تدریس برگزیده شده است. اول: آن که در میان مباحث مربوطه به فلسفه ی دین ، هیچ مبحثی به اندازه ی موضوع معنای زندگی در میان دروس دانشگاهی مورد تغافل واقع نشده است ، علی رغم آن که این بحث از مباحث بسیار مهم فلسفه ی دین و تا حدّی فلسفه ی اخلاق می باشد . دوم: آن که این جانب چندی است که در این مورد مطالعاتی کرده ام و فرصتی به دست نیامده است که مجموع تأملات خود را عرضه نمایم و در این ترم مجموع مطالعات و تأملات خود را عرضه خواهم نمود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه تحلیلی، مروری بر موضوعات
مدرس:
محمود خاتمی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه
,
درسگفتار فلسفه تحلیلی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
صدق (مسائل جدید کلامی) ,
نظریههای توجیه ,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان ) ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
صدق ,
فلسفه تحلیلی ,
توجیه(اصطلاح وابسته) ,
نظریه معنی ,
صدق (معرفت شناسی)(ر.ک به شاخه قضیه صادق) ,
فلسفه جدید ,
فلسفه تحلیلی ,
چکیده :
فلسفه ی تحلیلی یکی از جریان های مهم و پویا در فلسفه ی غرب است. این مکتب فلسفی از ابتدای پیدایش تا به امروز، مراحل و تطوراتی را از سر گذرانده است. به چند روش می توان یک مکتب فلسفی را مرور کرد که یکی از آن ها بررسی مسایل و موضوعات مهم آن است. در درسگفتار پیش روی، مروری بر مکتب فلسفه ی تحلیلی بر اساس سه موضوع محوری معنی، صدق و توجیه می شود و در ذیل هر موضوع به نظریات مهم در این مکتب فلسفی اشاره می شود. در خلال بحث ها، بسیاری بررسی های تطبیقی میان فلسفه تحلیلی و دیگر فلسفه ها نیز بیان می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 195
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید