جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اندیشه معاصر مسلمین
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
سال 1402
دوره 9 , شماره 17
دوره 8 , شماره 16
سال 1401
دوره 8 , شماره 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1397
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1394
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نقد درونگفتمانی ایده علم دینی
نویسنده:
علیرضا شجاعیزند
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نقدهایِ درونگفتمانی به ایده علم دینی در سه دستة «بیرونی» و «درونی» و «پیامدی» قابل تفکیک است. در نقد و تأمل بیرونیِ علمِ دینی مدعیایم که اولاً دچار نوعی انفعال خفی است و ثانیاً به حائل و حامیهایی متوسل میشود که نه رافعند و نه جایز و نه صائب، و بالاخره این که تلاش چندانی برای رفع خلطهای مفهومی که در این باب وجود دارد، صورت نداده و نمیدهد. در نقد درونی آن هم نشان دادهایم که علم و دین در عین دوئیت، بیگانة از هم نیستند؛ بلکه نسبتهایی میانشان برقرار است که در چهار دسته از هم قابل تفکیکند. نخست، تأمین و عرضة «مبادی» و «متافیزیکِ» علم که از سوی دین صورت میگیرد. دوم، «انگیزهبخشی»، «اولویتشناسی» و «کاربستی» که دین برای علم رقم میزند. سوم، برگرفتن و برساختنِ «مفاهیم»، «نظریات» و «فرضیاتِ» علمی از دین به مثابه منبعی در کنار دیگر منابع و چهارم، استفادة علم از «اعتبار و حجیتهایِ» خاصِ آن دین. تنها مورد و محوری که مُبررِ اِطلاق و فرض تخصیص «دینی» برای علم است، همین آخری است که آن هم ناشدنی است؛ زیرا علم را از چارچوبِ مُحدَّد و مفروضِ آن خارج میسازد. در نقد پیامدی علم دینی نیز آوردهایم که انشعابجویی از جریان عمومی علم و برپاساختنِ علم خاصِ خود، اگر به نفع ادیانِ غیر عقلگرایی نظیر مسیحیت و برخی از فرقههای اسلامی اشعری مشرب باشد، به نفع اسلام و منطبق با آموزههای شیعی اصولی نیست. همچنین است استمدادجویی از رویکرد پستمدرن و برخی از گرایشات همسو و نزدیک به آن که نه ثمربخش است و نه به صواب.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی در اندیشه مولوی با تأکید بر آراء ادهرمال
نویسنده:
حسن عسکری ، علی اصغر مصلح ، رضا داوری اردکانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشمندان فلسفهی میان فرهنگی با قبول «دیگری» و نقد فلسفه مدرن از یک سو و بهرهمندی از تکثر ِفلسفی دوران پست مدرن و توجه به اقتضائات جهانی شدن از سوی دیگر، از فلسفهِ میان فرهنگی به عنوان گرایش جدید فلسفه در دوران معاصر، سخن به میان میآورند و با نفی انحصار طلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفهها و فرهنگهایاند. نظریهایی که لازمهاش امکان بررسی آراء جدیدی از منظر فلسفه مذکور بوده و زمینه طرح اندیشههایی نظیر مولوی را فراهم میسازد. همچون «دیگری» در نگاه ادهر مال «هستی مطلق و جلوههای متنوع آن» در اندیشه مولاناست. مبنایی که بر اساس آن میتوان از امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی سخن گفت. در مقاله حاضر با روش «توصیفی ـ تحلیلی» و بر اساس مبنای «دیگری» و «هستی مطلق و انتشار حقیقت» به عنوان فرضیه، نظریه «فلسفه میان فرهنگی» و ابعاد گوناگون آن تبیین شده است. مولوی بر این اساس، قائل به تکثر فرهنگها و فلسفههاست. این تکثر زمینه فلسفه میان فرهنگی و تلاش برای دست یابی به همپوشانی فلسفهها و فرهنگها؛ یعنی معرفت حقیقت مطلق را برای آدمیان مهیا میسازد. از طرفی حقیقت مذکور زمینه همزبانی و گفتگوی میان فلسفهها و فرهنگها را آماده کرده و افقهایی از فهم مشترک را میان آنها فراهم میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی ضرورت وجود دین در جامعه از منظر تفسیر اجتماعی المیزان
نویسنده:
صادق گلستانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
توجه به اهمیت دین در زندگی باعث شده تا تبیینهای مختلفی در باره ضرورت وجود دین و دینداری در شاخههای مختلف علمی صورت پذیرد. یکی از انواع تبیین -که در تفسیر المیزان نیز انعکاس یافته است- رویکرد اجتماعی است که مسئله اصلی این مقاله را شکل میدهد و به این پرسش پاسخ میدهد که المیزان چگونه ضرورت وجود دین در جامعه را اثبات میکند؟؛ به عبارت دیگر بر اساس کدام مبانی معرفتی و با چه سازوکاری حضور دین را در زندگی اجتماعی توجیهپذیر و ضروری میداند؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی پاسخ این مسئله در این مقاله بررسی میشود و بیان خواهد شد که مطابق برخی از مبانی انسانشناختی و هستیشناختی تفسیر المیزان؛ از قبیل استخدامگری و پیدایش اختلافات اجتماعی، غایات وجودی اجتماعی بودن و سنتهای اجتماعی الهی، میتوان حضور دین را در جامعه ضروری میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات فرد و جامعه در عقل تاریخی حکمت متعالیه
نویسنده:
حمید پارسانیا ، قاسم جعفرزاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پژوهش حاضر برای قدم برداشتن در مسیر تولید علوم انسانی و اجتماعی مبتنی بر حکمت متعالیه، مناسبات عاملیت و ساختار را بر اساس رویکرد حکمت متعالیه بررسی میکند. در این راستا ابتدا مبانی اندیشه ملاصدرا از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، اتحاد نفس و بدن، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس و صیرورت نفس انسانی و اتحاد عاقل و معقول و عامل و معمول به فراخور ظرفیت تحقیق بیان میشود. سپس نحوه تاریخی بودن نفس و عقل انسان در کسب و فهم معانی اعتباری و اعتبارات اجتماعی بررسی شد و در نهایت تأثیر این نوع عقلانیت در علوم اجتماعی از جمله؛ در تقسیم بندی علوم و نحوه استقلال علوم انسانی و اجتماعی از علوم طبیعی و تجربی، نحوه مکانیسم تولید معانی حقیقی و اعتباری، تشکیل فرهنگ و نوع مواجهه با عالم، تشکیل و تکوین جامعه و کنشهای اجتماعی و نحوه هویت بخشی اعتباریات اجتماعی عقل عملی در رفتار فردی و ساختار اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی انتقادی دیدگاه شحرور درباره گستره اطاعت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
نویسنده:
آسیه استادی ، فرح رامین
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
محمد شحرور بر اساس این که برای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، سه شأن کلیِ رجلیت، نبوت و رسالت برمیشمارد، گستره الزام اطاعت ایشان را محدود مینماید. این نوشتار، بر آن است تا با روشی تحلیلی- انتقادی دیدگاه شحرور را بررسی نماید، تا از این رهگذر، باب جدیدی برای دفاع از اعتقادات و تحکیم آنها باز کرده و پاسخهای مناسبی برای نواندیشان قرآنبسند فراهم آورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شحرور در مقام رجلیت، هیچ اعتباری برای اطاعت مردم از پیامبر در نظر نگرفته و ایشان را انسانی عادی میداند. در شأن نبوت نیز پیامبر را به عنوان رهبر جامعه، قاضی و حاکم معرفی میکند که حکم و داوریاش تنها برای مردم زمان خویش و در همان منطقه تحت امرش بایسته است؛ امّا در مرتبه رسالت، حق اطاعت در همه زمانها و مکانها را تنها در محدوده امّ الکتاب و محکمات برای پیامبر قائل است. اگر چه سایر آیات را تفصیل امالکتاب و تاریخمند دانسته که باید به نحو عصری تفسیر شوند و مردم هر عصر، در این باب حق تشریع دارند. دیدگاه شحرور از نظر مبنایی، روشی و محتوایی دچار اشکال است. تفسیر به رأی، جعل اصطلاح بدون دلیل، پراکندهگویی، عدم توجه به آیات مربوط به تبیین و تفسیر قرآن توسط پیامبر و در نتیجه اعتقاد به عدم حجیت سنت و حدیث پیامبر و ترویج دیدگاه اومانیستی از جمله ایرادهایی است که میتوان به دیدگاه و نظریه وی وارد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفت ستیزی در اندیشه شاعران معاصر عربی (مطالعه موردی شاعران دو کشور عراق و سوریه)
نویسنده:
علی نجفی ایوکی ، عباس اقبالی ، الهام بابلی بهمه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نفت به مثابه یک ماده حیاتی در کشورهای عربی، دارای اهمیت استراتژیک و ژئوپولیتیک است که بخش قابل توجهی از حجم انبوه نظریههای اقتصاد سیاسی کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است. اهمیت و نقش حیاتی نفت به عنوان یکی از مهمترین عناصر پدید آورنده معادلات سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی کشورهای عربی تا بدان جا است که در این کشورها مفهومی به نام «ادبیات نفت» را به وجود آورده است. آثار و پیامدهای متعدد ورود این پدیده به زندگی سیاسی و اجتماعی عربی انکارناپذیر است. در پرتو اهمیت مسئله، مقاله حاضر میکوشد با الهامگیری از نظریههای گوناگون، به روش توصیفی – تحلیلی مفهوم ادبیات نفت را تبیین کند و به عنوان نمونه رویکرد سه شاعر معاصر عربی؛ یعنی احمد مطر، مظفر نواب و نزار قبانی را مورد نقد و بررسی قرار دهد. نتایج بررسی حاکی از این است که شاعران مورد بحث، نفت را مایه عقبماندگی، استبداد، نکبت، فساد سیاسی، فساد جنسی و استعمارزدگی دانسته و آن را در طیف وسیعی از مفاهیم منفی نبود شایسته سالاری، خودکامگی و از عوامل استبداد برشمردهاند؛ به شکلی که در نگاه کلی مواضع آنان به مفهوم استبداد نفتی نزدیکتر از سایر نظریههای این حوزه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از نگاه اراده محورانه به علم تا تولید علم دینی (بررسی گفتمان فرهنگستان علوم اسلامی پیرامون ضرورت و کیفیت تولید علم دینی)
نویسنده:
غلامرضا جمشیدی ها ، ابوالفضل ذوالفقاری ، شهلا باقری میاب ، حسن محمدمیرزائی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
گفتمان فرهنگستان علوم اسلامی را میتوان یکی از ایجادیترین رویکردهای مطرح در زمینه تولید علم دینی دانست، گفتمانی که با ارائه مدلی پیچیده با کنار زدن بسیاری از مفروضات موجود در زمینه تولید علم در پی ارائه طرحی دیگر است. گفتمان پیش رو با ارائه تعریفی جدید از علم، در پی ارائه مباحث بدیعی در زمینه فلسفه علم، فلسفه روش و روش شناختی جهت تولید علم دینی است. در این مقاله سعی شده با بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان لاکلاو موفه، عناصر گفتمانی موجود در این رویکرد شناسایی و در یک نظام معنایی- ارتباطی منسجم ارائه شود. بر اساس بررسیهای صورت گرفته، عنصر اصلی یا همان نقطه کانونی این گفتمان را باید در ماهیت و تعریفی که حامیان آن از مفهوم علم دارند جستجو نمود، همان عنصری که باعث قرائتی اراده محورانه از علم شده است و مبتنی بر همین دگرگونی، این گفتمان با طرح یک سری گزارههای مقدماتی، مدعای تولید فلسفه شدن (به جای فلسفه چیستی) است و به دنبال همین تغییر در تعریف ماهیت علم و فلسفه ورزیِ دیگر، ایدههای جدیدی را در زمینه منطق سازی (تولید منطقی مستند به وحی) و روش سازی (تولید روشهایی مشتمل بر انواع معرفت ها) ارائه میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خصوصیات نظام اندیشه آیتالله خامنهای
نویسنده:
حسن یوسف زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد تمدنی و شاخصههای آن از منظر مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی؛ با تأکید بر دیدگاه تمدنی عمادالدین خلیل
نویسنده:
سید هادی ساجدی ، حمید پارسانیا ، حبیب الله بابایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی بهعنوان پیشگام طرح اسلامیسازی معرفت در دهه هشتاد میلادی در آمریکا شروع به فعالیت کرد. آنها معتقد بودند که امت اسلامی هماکنون دچار بحران در هویت و فکر شده است و عامل آن سلطه نظام آموزشی غربی و سکولار بر جهان است. برای بازیابی دوباره هویت و شخصیت امت اسلامی باید تمدن اسلامی را بار دیگر از طریق اسلامیسازی معرفت با رویکرد تمدنی زنده کرد. با استناد به نظریه عمادالدین خلیل از اندیشمندان تمدنپژوه مؤسسه بینالمللی نه شاخصه اصلی مؤثر در شکلگیری تمدن اسلامی بازآفرینی شده به گونهای که نشاندهنده رویکرد تمدنی در ایجاد تمدن نوین اسلامی است. رویکرد تمدنی در این تلقی یک مفهوم ذات اضافه است که بر موضوعات مختلف قابل صدق است و شامل شاخصههایی میباشد که در بازسازی تمدن نوین اسلامی نقشآفرین خواهند بود. علاوه بر برجستهسازی نقاط مثبت رویکرد تمدنی مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی به نقدهایی از جمله عدم ورود جدی به مباحث نظری و تئوریک در باب چیستی و ماهیت تمدن، درک خام و پوزیتیوستی از علم مدرن، ضعف در مباحث عمیق روششناسی و تسلط اندک بر میراث فلسفی جهان اسلام، عدم توجه عمیق به موضوعات بنیادین و مبانی اندیشه تمدنی و خطر فروغلتیدن در اندیشههای پست مدرن و نسبیگرا اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ارتباطی مبتنی بر تحلیل مضمون آثار شهید دکتر بهشتی
نویسنده:
مجید قربانعلی دولابی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه ارتباطی به دنبال بیان چگونگی اثرگذاری بر انسانها و ابعاد تأثیر و تأثر انسانها از یکدیگر است؛ بنا بر این، گستره وسیعی از موضوعات از جمله میزان تأثیرپذیری، نحوه تأثیر و چرایی تأثیرها، نیروهای تأثیرگذار، کنش و واکنشها و پیامدهای ارتباطات میان فردی را شامل میشود. با رویکرد سیاستگذارانه میتوان چگونگی وضعیت مطلوب این امور و راهکارهای تحقق آن را نیز در محدوده نظریه ارتباطی تبیین کرد. از این منظر تلاش شده است با مداقه این مسائل در اندیشه شهید بهشتی و استخراج مضامین مرتبط تحلیلی از اندیشه ارتباطی ایشان ارائه شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از منظر ایشان وضعیت موجود روابط انسانی دارای آسیب هایی چون اسارت به نام آزادی، نفاق و تفرقه، عدم شناخت دوست و دشمن است. چشم انداز مطلوب روابط میان فردی آن است که محوریت تعاملات، با حاکمیت مهرورزی مبتنی بر محبت الهی باشد. اهمیت رعایت آزادی افراد در انتخاب مسیر تا حدی است که حتی به منظور تأثیرگذاری و هدایت نباید اراده آزاد انسان را از او سلب کرد. در تعارضات، تقدم با حقی است که ملاک تشخیص آن با آگاهان وحی و اهل علم است. مفاهیم اصلی ارتباطی جامعه مطلوب ترسیم شده از سوی ایشان در ابعاد سیاسی عبارتند از؛ ولایت، ایثار، رابطه امت و امام، تبری از کفار.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید