جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اندیشه معاصر مسلمین
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 112
سال 1402
دوره 9 , شماره 17
دوره 8 , شماره 16
سال 1401
دوره 8 , شماره 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1397
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1394
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بحران تمدن غرب و راه برون رفت از آن در اندیشۀ ابوالحسن ندوی
نویسنده:
سید رضا مهدی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نگرش انتقادی به تمدن غرب در اندیشۀ بسیاری از متفکران مسلمان بازتاب یافته و دیدگاههای گوناگونی در اینباره مطرح شده است. تحقیق حاضر درصدد است با روشی تحلیلی- انتقادی به این پرسش پاسخ دهد که از دیدگاه ابوالحسن ندوی چرا و چگونه تمدن جدید غرب جهان را در بحران فرو برده است و راه برون رفت از این بحران چیست؟ حاصل این بررسی نشانگر آن است که ندوی تمدن غرب را تمدنی مادی و دینگریز میداند که با افراط در این دو ویژگی، نه تنها خود را در بحران قرار داده، بلکه جهان را در جاهلیتی نوین فروبرده است. از نظر وی، چنانکه در گذشته، اسلام، جهان را از جاهلیت نخستین رهایی بخشید؛ اکنون نیز برونرفت از بحران جاهلیت جدید، تنها با تغییر رهبری جهان و انتقال آن به دست اسلام و مسلمانان ممکن است. البته تحقق این رسالت، منوط به اعتقاد راسخ و اراده و تلاش جدی مسلمانان و وجود انسان کامل و احیاگری است که زمام این حرکت تاریخی را بر عهده گیرد. به رغم نقاط قوتی که دیدگاه ندوی دارد، نقدهایی نیز بدان وارد است، از جمله: تناقض در نوع نگرش به تمدن غرب و نوع مواجهه با آن، آرمانی و انتزاعی بودن برخی دیدگاهها و دورشدن از مقام عینیت و واقعیت، تعصب و امید بیش از اندازه نسبت به اعراب در ایفای نقش تمدنی در آینده و عدم اهتمام لازم به حوزۀ عمل و سیاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی رویکرد انتقادی تفسیر اجتماعی المیزان
نویسنده:
صادق گلستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از وجوه قابل اهتمام در علم اجتماعی، رویکرد انتقادی آن است. در علم اجتماعی مدرن که بر معرفتشناسی پوزیتیویستی بنا شده، این مقوله کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما رویکرد انتقادی در کانون اندیشهورزی اجتماعی متفکران مسلمان قرار داشته که تفسیر اجتماعی المیزان نمونه بارز آن است. این نوشتار رویکرد انتقادی تفسیر المیزان را به عنوان مسئلۀ اصلی خود بررسی نموده است و به این پرسش پاسخ میدهد که المیزان بر اساس چه مبانی و در چه سطوحی اندیشههای انتقادیاش را پیمیگیرد. این پژوهش بر پایه روششناسی بنیادین به عنوان یکی از روشهای کلان در پژوهشهای اجتماعی شکلیافته است. جمع آوری دادهها از متن تفسیر المیزان نیز با روش تحلیل محتوای کیفی صورت پذیرفته و نشان داده است که المیزان رویکرد انتقادیاش را بر اساس مبانی سهگانه: پذیرش واقعیت نفسالامری مصالح و مفاسد اجتماعی، وحدت توحیدی جوامع و کثرتگرایی روش کسب معرفت اجتماعی تنظیم نموده است و بر اساس آن، بررسیهای انتقادیاش را در دو سطح نقد جوامع اسلامی و نقد تمدن و فرهنگ مدرن سازمان داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسعه به مثابه یک امر فرهنگی؛ بازخوانی انتقادی رویکرد توسعهای ضیاءالدین سردار
نویسنده:
یحیی بوذری نژاد ، مسلم طاهری کل کشوندی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر درصدد بازخوانی رویکردی در توسعهاندیشی است که توسعه را به مثابه یک امر فرهنگی تلقی مینماید؛ در این میان به بازخوانی انتقادی رویکرد «توسعه»ای ضیاءالدین سردار پرداخته میشود که چنین تلقیای را از توسعه دارد. برای این مهم، با روش اسنادی به دادههای مورد نیاز دست یافته و با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بازخوانی انتقادی آراء او در این زمینه پرداخته شده است. ابتدا نگاه سردار به توسعه، تطور آن، نسبت توسعه با مقولات دیگری چون جهانیشدن، توسعه و رشتههای دانشگاهی در دورۀ معاصر، بازنگری در امر توسعه و نسبت فرایند اسلامیسازی در کشورهای مسلمان با آن را مورد تأمل قرار داده، سپس به نقد و بررسی آراء وی در این زمینه خواهیم پرداخت. مهمترین یافته این پژوهش آن است که نزد سردار، «توسعه» به مثابه یک امر فرهنگی است که تاکنون وجههای «منفی» داشته است که غرب به وسیلۀ آن، آیندۀ فرهنگهای غیرغربی را تحت استعمار خود در آورده و بر آنها مسلط شده است. لذا در این رویکرد، اساساً بازخوانی امر توسعه در فرهنگهای غیرغربی به معنای توجیه کاستیهای این پروژه برای کارآ نشان دادن چنین مقولهای در کشورهای غیرغربی است و سردار شکلگیری رشتههای دانشگاهی در عرصههای انسانی را بازیگرانِ فرایند توجیه و ترغیب الگوی غربی توسعه میداند که اسلامیسازی دانش از سوی سردار نیز در چنین فضایی فهم شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی انتقادی نقد عقل اسلامی و اسلامشناسی تطبیقی محمد ارکون
نویسنده:
محد داوود مدقق
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشۀ ارکون دارای ابعاد فلسفی، ادبی، جامعهشناختی و تاریخی است که متأثر از فضای میان رشتهای علوم اسانی مدرن و بیشتر پسا مدرن است. نشانه شناسی سوسور، بایگانیشناسی و تبارشناسی فوکو و ساختارشکنی دریدا را میتوان از جمله مبانی معرفتی تأثیرگذار بر اندیشۀ او به حساب آورد. مسئلۀ اساسی او تبیین علل عقب ماندگی کنونی جوامع اسلامی و پیشرفت دنیای غرب است، به نظر ارکون ، در قرن چهارم هجری و قبل از شکلگیری مدرنیتۀ غربی، مدرنیتۀ کوچکی در جهان اسلام توسط معتزله شکل گرفته بود. او در پی جستجوی علل شکست مدرنیتۀ اسلامی و رهایی جهان اسلام از وضعیت نا بهنجار فعلی، پروژۀ «نقد عقل اسلامی» را مطرح میکند؛ پروژهای که هدف آن، با بکاارگیری روشهای علوم انسانی فوق الذکر، پرداختن به اندیشهناپذیر و اندیشهناشدههای میراث اسلامی به منظور شکوفاسازی آن است. تحقیق حاضر با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی نشان میدهد که بکارگیری نقد عقل اسلامی به دلیل اتخاذ مبانی مدرنیستی و پسا مدرنیستی متضاد با مبانی اسلامی، نه تنها به شکوفاسازی و بازخوانی علم دینی منجر نمی شود بلکه نتیجهای جز بازسازی میراث اسلامی بر مبنای سکولاریزم غربی ندارد. شکاکیت، نسبیت، فرهنگی دانستن عقل و خمودگی مضاعف سنت، پیامد حتمی بکارگیری این روش در تحلیل میراث اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصلاح و نوسازی دولت در جهان اسلام؛ تأملی در آراء حسن البناء و راشد الغنوشی
نویسنده:
بهزاد قاسمی ، مهدی فرجی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
حسن البناء مؤسس، پایهگذار و رهبر جمعیت اخوانالمسلمین در جهان اسلام به مرکزیت مصر بود. راشد الغنوشی بنیادگذار جنبش اسلامی تونس و ملهم از اندیشۀ البناء و منشعب از اخوان المسلمین است. اندیشۀ «بنا» و «غنوشی»، انعکاس وسیعی در گسترۀ جغرافیایی جهان اسلام و اندیشۀ معاصر مسلمین داشته است؛ از این منظر، اندیشۀ این دو متفکر مسلمان در خور توجه و تحقیق است. در نوشتار پیش رو، اندیشۀ سیاسی دو متفکر مزبور، با نگاه جدیدی مورد بررسی واقع شده است. اهمیت مطالعۀ آراء و نظرات البناء و الغنوشی در شرایط بحرانی جهان اسلام، نوع مواجهه با چالشها و پاسخ به آنهاست. بر این اساس، هدف و مسئلۀ اساسی مقالۀ حاضر، بررسی سیر تطور تاریخی اصلاح و نوسازی دولت مبتنی بر اندیشۀ البناء و الغنوشی است. سؤال اساسی مقاله این است که مبانی و اصول اندیشۀ سیاسیِ این دو تئوریپرداز مسلمان چیست؟ و رویکرد اصلاحی و نظام سازی/ دولت در منظومه فکری این دو چگونه قابل ارزیابی است؟ نگارندگان بر این باورند که؛ حسن البناء و راشد الغنوشی در کشور خود در صدد اصلاح وضعیت و احیاء حکومت بر اساس اسلام بودهاند. موفقیت نسبی جریان اسلام گرا در آن برهه مرهون اندیشهورزی و آراء سیاسی این دو متفکر در مسائل سیاسی و دولتسازی بوده است. این نوشتار با استفاده از روش توصیفی – تبیینی به دنبال واکاوی و تبیین مواضع فکری این دو اندیشمند سیاسی، در عرصۀ اصلاح و نوسازی دولت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد تأویلی نصرحامد أبوزید در خوانش متون دینی
نویسنده:
مسلم طاهری کل کشوندی، یحیی بوذری نژاد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلة اصلی پژوهش حاضر، بررسی روششناسی تأویلی نصر حامد أبوزید، متفکر و نواندیش معاصر مصری است. پروژه فکری این اندیشمند مسلمان، نوعی از تاریخنگاری تأویل در اسلام و در چهارچوب مطالعات زبانشناختی است که از خلال چنین رویکردی، دیدگاه خود را در خوانش متون دینی اتخاذ مینماید. با توجه به تأثیری که وی بر مطالعات ادبی- انتقادی در کشورهای عربی-اسلامی داشته است، هدف از انجام این پژوهش بررسی رویکرد تأویلی این اندیشمند در خوانش متون دینی است که نتیجه چنین مطالعهای، به فهم ریشههای اندیشمندی او و الزامات و دلالتهای افکار او در ساحتهای گوناگون فکری کمک خواهد نمود. روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این نوشتار، نخست به زمینههای شکلگیری روششناسی وی و سپس به پیشفرضهای نظری رویکرد تأویلی او پرداختهایم و در ادامه، ابعاد مختلف روششناسی او را توضیح داده و به این نتیجه ره سپردیم که ابوزید، در ارائة اندیشهها و دیدگاههای تأویلی خود مبتنی بر تاریخ تأویل در تمدن اسلامی (مخصوصاً در میان جریانهای کلامی همچون معتزلیان و اشاعره و عرفانی همچون محییالدین ابن عربی) از یک سو و و بازشناسی جریانهای تأویلی مدرن، با اتخاذ روشی تلفیقی و با به کارگیری روش تأویل در «چهارچوب قوانین زبانشناختی» در دورهای و تأویل به منظور «ترسیم معنای زندگی» در دورهای دیگر، کار خود را به پایان برده است. در پایان نیز به برخی کاربردها و دلالتهای روششناسی او اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضیاءالدین سردار و اسلام شناسی مدرن
نویسنده:
مهدی رجبی ، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی وضعیت اسلام در مواجهه با جهان مدرن و بازشناسی آسیبها و ظرفیتهای آن در این کارزار از موضوعاتی است که در دو قرن اخیر مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است. ضیاء الدین سردار متفکر پاکستانی و مقیم انگلستان از جمله نویسندگانی است که به این موضوع پرداخته و کوشیده است خوانشی از اسلام ارائه دهد که در جهان معاصر کارآمد و معنادار باشد. این مقاله مبتنی بر روش اسنادی به دادههای لازم دست یافته است و با کاربرد رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر «روششناسی بنیادین» به بازخوانی انتقادی خوانش سردار از اسلام و راهحل او یعنی تنظیم نسبت بعد ثابت و متغیر دین پرداخته است. نوشتار حاضر ضمن مرور زمینههای شکلگیری اندیشۀ سردار، دیدگاه او دربارۀ نسبت بعد ثابت و متغیر را مطرح ساخته و در نهایت سردار را به جریانهای هرمنوتیک مفسرمحور ملحق کرده است و فقدان نوآوری، نسبیت فهم، زمانپریشی، خوانش اسلام از منظر مدرن، ایراداتی است که بر اسلامشناسی او مطرح ساخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیانهای فکری و معرفتی دو قطب قدرت مسلمان در اندونزی (محمدیه و نهضت العلما)
نویسنده:
سید میر صالح حسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بنیانهای فکری و معرفتی مسلمانان اندونزی متکثر است. آنها به لحاظ سیاسی تحت تأثیر فرهنگهای خارج از اندونزی بوده و با توجه بهگرایشهای مختلفی که در مباحث فکری و اجتماعی دارند و در اثر تعاملات با خاورمیانه، خصوصاً با شرکت در مراسم حج و تبلیغات وهابیت، به جریانات مختلفی روی آورده و جهتگیریهای فرهنگی آنان متفاوت است. دو قطب قدرت با نامهای نهضت محمدیه و نهضت العلما با پیروانی بیش از سی میلیون نفر، نقش زیادی را در بین مسلمانان اندونزی دارند . در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق تاریخی و تحلیل گفتههای رهبران، به بنیانهای فکری و معرفتی هر کدام اشاره می شود. سؤال محوری پژوهش این است که تفاوتها و اشتراکات بنیانهای فکری و معرفتی نهضت محمدیه و نهضت العلما چگونه است. صورت بندی این دو قطب فکری و شناسایی مشترکات اندیشهایی آنان با سایر مذاهب اسلامی و همچنین تبیین زمینههای تاریخی رویکردهای آنها از دستآوردهای جدید این پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشههای سیاسی – اجتماعی سید ابوالحسن ندوی
نویسنده:
حامد رضایی حبیب آبادی، حمید پارسانیا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سید ابوالحسن ندوی از جمله مصلحین بزرگ معاصر جهان اسلام و مشخصا شبه قاره هند است که آرا و اندیشه های او در شرایط فعلی جهان اسلام نیاز به بازخوانی مجدد دارد. ندوی را باید در درون جریان احیای جهان اسلام قلمداد نمود که به دنبال پی ریزی تمدنی اسلامی است که در پرتو آن مسلمانان رهبری بشریت را در دست بگیرند. او در پروژه تمدنی اش متاثر از گرایشات صوفیانه خود، بیشتر به درون انسان نظر دارد و مسائل روحی و نفسانی را نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی دارای اولویت می داند. به طور کلی اندیشه های ابوالحسن ندوی را باید در سیاق جریان دیوبندیه مورد مطالعه قرار داد. در این پژوهش با تکیه بر روش شناسی بنیادین به زمینه های اجتماعی و زمینه های معرفتی ابوالحسن ندوی پرداخته شده، سپس اندیشه های اجتماعی و اندیشه های سیاسی او مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به بررسی اجمالی اختلافات فکری ابوالحسن ندوی و ابوالاعلی مودودی به نمایندگی از دو جریان اسلامی عمده شبه قاره یعنی دیوبندیه و جماعت اسلامی پرداخته شده و در پایان نیز نقطه نظاتی انتقادی بر رویکرد ندوی آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر امکان گفت و گوی بین الادیانی بر اساس نسخه سنت گرایی (با تأکید بر قرائت سید حسین نصر)
نویسنده:
حسن توسلی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سنت گرایی به مثابه مدلی فلسفی، برای گفت و گوی ادیان از داشتن ریشۀ واحد ادیان در مُثل اعلای دین «وحدت متعالیه ادیان» سخن میگوید و از سنت به مثابه اصول معنوی و قدسی مشترک میان، به عنوان زمینه مشترک برای طرح گفتوگوی ادیان استفاده میکند. در این مقاله سعی میشود که این مدل فلسفی گفتوگوی ادیان را بر اساس بایستهها و نتایج مورد انتظار از گفت و گوی طراز دینی مطرح شده از سوی نحلۀ رئالیسم انتقادی مورد ارزیابی قرار دهیم. نتایج حاصل از این تحقیق این است که با توجه به منظومۀ هستی شناسی و معرفت شناسی سنت گرایی در تبیین تکثر ادیان، گفت و گوی ادیان معطوف به گذشته خواهد بود و نه معطوف به آینده؛ هرچند در تفسیری از دین که به ایجاد حس دیگرپذیری و همپذیری کمک شایانی میکند موفق هستند ولی در نهایت، گفت و گوی ادیانی کاملاً نخبه گرایانه است و به فرهنگ توده مردم تبدیل نخواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 112
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید