جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3235
امامة و القیادة
نویسنده:
احمد عز الدین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مركز المصطفى للدراسات الإسلامية,
صوت الحق و دعوة الصدق
نویسنده:
لطف الله صافی گلپایگانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «صوت الحق و دعوة الصدق» تالیف لطف الله صافی گلپایگانی، به بررسی برخی از عقاید مکتب شیعه و پاسخ به برخی از تهمت های وارد بر این مکتب و خصوصا عقیده قرآنی و اعتقادی و حدیثی آنان می پردازد و به عقاید اهل تسنن نیز اشاره هایی می کند. کتاب در 6 بخش تنظیم شده است که عبارتند از: حوادث منذره، موضوع فتنه و الحاد، عقاید شیعه و سنی و تحریف قرآن، کلامی حول حدیث، پیشنهادی برای بر کندن اختلاف.
اعلام الدین فی صفات المومنین
نویسنده:
حسن بن محمد دیلمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: موسسه آل البیت لاحیاء التراث,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«أعلام الدین فی صفات المؤمنین» نوشته حسن بن ابی الحسن دیلمی، از علمای قرن هشتم هجری در موضوع اصول و فروع دین و فضائل و رذائل اخلاق و اعمال است. این کتاب، یکی از مآخذ بحارالانوار و مستدرک الوسائل است. دیلمی در کتاب خود، کتاب «البرهان علی ثبوت الایمان» ابوالصلاح حلبی را به طور کامل نقل کرده است. ابوالصلاح در البرهان یک دوره اصول عقاید را در چند صفحه به صورت استدلالی بیان کرده است. علاوه بر کتاب البرهان، کتاب «الاربعون حدیثا» ابن ودعان هم به صورت کامل در اعلام الدین آمده؛ البته چون روایات آن معروف بوده و در کتب روایی موجودند، اسناد روایات را کلا حذف کرده است. پس از آن، چهل حدیث هم از کتاب «الخصال» نقل کرده است. ديلمي ابتدای کتاب خود را بحث اصول دین قرار داده و مباحثی مانند اثبات وجود خداوند از راههای عقلی، توحید، عدل، وجوب عصمت و راههای اثبات احکام شرعی را بیان کرده و پس از آن، کلمات مبسوطی از ائمه (ع) در باب توحید ذکر نموده است. بحث علم و جهل و ارزش علم و عالم از دیدگاه روایات بحث بعدی کتاب است. سپس عظمت قرآن و صفات مؤمن و اقسام مؤمنین را مفصلا بیان کرده است. همچنین مواعظ و وصایایی از پیامبر (ص) و ائمه (ع) آورده و بحث تقریبا مفصلی از ثواب الاعمال و عقاب الاعمال به آن ضمیمه کرده است. در پایان کتاب نیز، چند جمله دعا به پیشگاه الهی عرضه می‌ دارد و بدین سان کتاب سراسر موعظه و نصیحت خود را به پایان می‌ برد.
شبهة الغلو عند الشیعة
نویسنده:
عبدالرسول غفار
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: دار المحجة البیضاء، دار الرسول الاكرم (ص),
چکیده :
«شبهة الغلو عند الشيعة» نوشته دكتر عبدالرسول غفار، از شيعيان است و كتاب خود را به نفى اتهام غلو از شيعه اختصاص داده است. نويسنده در بخش مدخل به ذكر كلياتى، همچون تعريف لغات مذهب، فرقه، دين، ملت و حزب پرداخته است. وى در فصل اول شبهه غلو در احاديث كافى را مطرح كرده است و در همين فصل به طور ضمنى به تاريخ غلات در زمان امامان معصوم (ع) پرداخته است. فصل دوم كتاب به بررسى غلو در عقايد اختصاص دارد و در آن عقايدى همچون تشبيه و تفيض ذكر شده است. نويسنده در فصل سوم مسئله سهو و نسيان را به عنوان مسئله‌ اى بيرون از حد غلو بررسى كرده و در خاتمه نيز به بحث اخراج بعضى از راويان از سوى قمى‌ ها به اتهام غلو پرداخته است.
حکومة العالمیّة للإمام المهدی علیه السلام فی القرآن والسنّة
نویسنده:
محمود شریعت زاده خراسانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مجمع إحياء الثقافة الإسلاميّة,
مقنع فی الغیبة
نویسنده:
شریف مرتضی ابی القاسم علی بن حسین موسوی؛ تحقیق: محمدعلی حکیم، موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«المقنع في الغيبة»، اثر على بن حسين، علم‌ الهدى معروف به شريف (سيد) مرتضى (متوفاى 436 ق)، درباره امامت و به زبان عربى است. اين كتاب كه توسط سيد محمدعلى حكيم مورد تحقيق قرار گرفته، على‌ رغم حجم كمش از بهترين و نفيس‌ ترين كتاب‌ هايى است كه در دوران غيبت، پيرامون امامت و حكمت‌ هاى غيبت نگاشته شده است. ارزش و اهميت والاى اين كتاب زمانى بيشتر فهميده مى‌ شود كه بدانيم شيخ طوسى كه خود يكى از نامدارترين و تواناترين علماى شيعى در مباحث كلامى است، مقاطعى مهم از اين كتاب را گاهى به‌ صورت نقل صريح و گاهى با اندكى تصرف و اختصار در كتاب «غيبت» و نيز در «فصل في الكلام في الغيبة» آورده و در جاى‌ جاى اين دو كتاب، مطالب مختلفى از كتاب «مقنع» را با تصريح به نام سيد مرتضى، مورد استناد قرار داده است. همين‌ طور، مفسر و دانشمند بزرگ اسلام مرحوم شيخ طبرسى (متوفى به سال 548 ق) قسمت‌ هايى از همين كتاب را به‌ صورت نقل صريح يا به‌ اختصار در كتاب ارزشمند خود «إعلام الورى بأعلام الهدى»، طى مسائل اول تا پنجم باب پنجم ذكر نموده است. او اگرچه به نام سيد شريف مرتضى به‌ عنوان مستند اين اقوال تصريح نموده، لكن اسم كتاب «مقنع» را به‌ عنوان مدرك آنها ذكر نفرموده است. سيد مرتضى درباره انگيزه تأليف خود، در ابتداى اين كتاب چنين مرقوم مى‌ كند كه: «در مجلس وزير سيد - كه خدا عمرش را به عزت زياد گرداند و بدخواهان و دشمنانش را خوار نمايد - كلامى درباره غيبت امام زمان (ع) پيش آمد... اين امر مرا بر آن داشت كه سخنى مختصر آورم...». مرحوم علامه شيخ «آقابزرگ طهرانى»، درباره وزير مذكور مى‌ گويد: «و آن وزير مغربى، شخصى به نام ابوالحسن على بن الحسين بن على بن هارون بن عبدالعزيز اراجنى بوده است.
نبی و مستقبل الدعوة
نویسنده:
مروان خلیفات؛ محقق: فارس حسون
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث العقائدیة,
چکیده :
كتاب «النبي و مستقبل الدعوة» نوشته مروان خليفات كه به زبان عربي است در آن، جایگاه و منزلت پیامبر (ص) و دعوت او مبتنی بر نصوص قرآنی و احادیثی چند، شرح و تبیین شده است. در كتاب همچنین مطالبی درباره تدوین سنت و اعلان مرجعیت اهل بیت، ذكر گردیده است.
عصر الظهور
عنوان :
نویسنده:
علی کورانی عاملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دار الهدی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«عصر الظهور» نام کتابی است نوشته علی کورانی عاملی به زبان عربی درباره حوادثی که به باور شیعیان قبل از ظهور رخ می‌ دهد. این کتاب به بررسی و تحلیل وقایع و حوادث دوران ظهور و همچنین سرانجام ملل و قومیت‌ های مختلف همچون ایران، عراق، رومیان، ترکان، یهودیان، اعراب، یمن و مصر در زمان جنگ‌ های آخرالزمان و ظهور مهدی از دیدگاه روایات شیعه و سنی پرداخته‌ است. همچنین در قسمتی دیگر از کتاب نیز به دیدگاه اهل سنت درباره حجت بن الحسن (عج) پرداخته‌ است.
اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات
نویسنده:
محمد بن محمد مفید؛ محقق: ابراهیم انصاری زنجاني
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«اوائل المقالات»، یکی از مهمترین کتب کلامی شیعه به حساب می‌ آید. بلکه می‌ توان ادعا کرد برای این کتاب نظیری بین کتب کلامی نیست به طوری که با حجم بسیار کم بر صدها مساله کلامی و اعتقادی مشتمل باشد. و مثل آن در بین دیگر کتب مثل خود مولف است بین علماء که از جامعیت ویژه‌ ای برخوردار است. از آنجا که شیخ مفید این کتاب را در اواخر عمر شریف خود نگاشته است لذا در بین نوشته‌ های او نیز از اهمیت بسزائی برخوردار است. مباحثی که مولف در این کتاب مطرح کرده عمیق تر و براهین اقامه شده از اتقان بیشتری برخوردار است. از این رو می‌ بینیم که این کتاب از همان زمان حیات مولف شهرت می‌ یابد و تا به امروز علماء در نوشته‌ های متعدد خود به آن استناد می‌ کنند. در طول این هزار سال هرگز این کتاب در حوزه‌ های علمیه متروک و مغفول واقع نشده است. به همین دلیل الان از جمله کتبی به حساب می‌ آید که نسخ خطی متعددی دارد. این کتاب را مولف در اثبات فرق بین شیعه و معتزله نوشته است.
اهل البیت علیهم السلام سماتهم و حقوقهم فی القرآن الکریم
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الامام الصادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «اهل البیت علیهم السلام سماتهم و حقوقهم فی القرآن الکریم» تالیف جعفر سبحانی، به بررسی ویژگی و حقوق اهل بیت (ع) در قرآن کریم می پردازد. مولف در ابتدای کتاب با توجه به آیه تطهیر به بررسی لغوی و مصداقی واژه اهل بیت پرداخته و در ادامه موضوعاتی مانند: اهل بیت در کلام نبی، موضوع عصمت، ولایت اهل بیت (ع)، اهل بیت در کلام علی (ع)، موضوع خمس و انفال در رابطه با اهل بیت (ع) و دیگر مباحث مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد.
  • تعداد رکورد ها : 3235