جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 136
نبوت از نظر اسلام و مسیحیت
نویسنده:
حسینعلی سعدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مقوله مهم نبوت را به صورت تطبیقی بین دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت به بحث و بررسی و مقایسیه گذاشته شده است. در بخش اول از گفتگو و دیالوگ ادیان سخن گفته شده که طی دو فصل ضرورت و تاریخچه گفتگو و همچنین موضوعات و اهداف گفتگو را طرح کرده که به چهار هدف مهم، کشف حقیقت، شناخت هویت طرفیت گفتگو ، پلورالیسم و زندگی مسالمت آمیز اشاره شده است. در بخش بعدی طی چند فصل تعریف نبوت ، وحی و اقسام آن و همچنین ضرورت و لزوم بعثت ، ختم نبوت و اهداف آن به طور تفصیلی و تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته و در خاتمه فصلی مستقل تحت عنوان رابطه ادیان و ارتباط دو دین اسلام و مسیحیت ، تعارض یا تکامل طرح شده است.
سلوک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در شئون خانوادگی در قرآن و حدیث
نویسنده:
افسانه حسن پور بهبهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش در مورد سیره عملی پیامبر صلی‌الله علیه و آله در خانواده است، و به بحث لغوی سنت و سیره می‌پردازد، سپس به موقعیت زن و خانواده در دوران جاهلیت نظر می‌کند که زن در جامعه بصورت کالا مورد معامله قرار می‌گرفت و احترام و ارزشی برایش قائل نبودند تا اینکه با ظهور دین مقدس اسلام زن جایگاه و موقعیت والا و مقدس خود را با تعالیم حیات‌بخش اسلام بازیافت، پس از آن به صورت اجمالی زندگی همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است، و حکمت و عوامل تعدد همسران آورده شده که اغلب این ازدواجها برای جلب حمایت دشمن و جلوگیری از جنگ و خونریزی بیشتر، و پناه دادن یک زن بی‌سرپرست بوده است، و یا به علتهای سیاسی فرهنگی و تشریعی و الگوی عملی بودن برای مردم بوده است، و با توجه به ایم مطلب، روشن است که پیامبر صلی الله علیه و آله مردی زاهد، بدور از تجمل بوده و زنان خود را به زهد و تقوا در زندگی دعوت می‌نموده است و شکی نیست که ازدواجهای ایشان مانند ازدواجهای دیگران برای ارضاء غریزه نبوده بلکه هرکدام علت و حکمت مخصوص به خود را دارا است. و اصولاٌ روش پیامبر صلی الله علیه و آله در برخورد با زنها روی اصل ادب و احترام بوده است. مسأله افک به طور اجمال بررسی شده است که در نزد عامه این حدیث برای عایشه بوده و در نزد امامیه برای یکی دیگر از همسران به نام ماریه قبطیه بوده است و نظر بعضی از مفسرین در این ارتباط بیان شده است. در بخش دیگری رفتار و سیره عملی پیامبر نسبت به همسرانش آورده شده است. وظایف همسران پیامبر صلی الله علیه و آله مثل تقوا، رازداری، تحریم ازدواج و انزواطلبی ذکر شده است و رفتار عملی ایشان در خانه، با زنانش مهربانترین و منصف‌ترین شوهر بود. و با کمال محبت رفتار می‌کرد و در کارهای خانه به آنها کمک می‌کرد. و نمونه و الگوی ساده زیستی برای همسرانش بود و با آنها در کمال عدالت رفتار می‌کرد که حتی در حال بیماری در هنگام رحلت خویش، می‌فرمودند که بستر او را به منزل زنی که نوبتش بود منتقل نمایند، و در برخورد با اشتباهات همسران خود بسیار صبور و آموزنده و آنها را به بهترین راه‌حل راهنمایی می‌کرد، و روایاتی هم ذکر شده است. و در آخرین بحث سیره عملی پیامبر صلی الله علیه و آله در برخورد با فرزندانش آورده شده است و احادیثی در این ارتباط زینت‌بخش این پژوهش شده است.
خدا در فلسفه مشا
نویسنده:
زکریا بهارنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پژوهش تلاش شده تا دیدگاه فیلسوفان مشائی در باره ذات ، صفات و افعال خداوند تبیین گردد. در آغاز تاریخچه مختصری از فلسفه مشا و سیر تاریخی آن بیان گردیده است، از لحاظ تاریخی فیلسوفان مشائی در سه دوره متفاوت از هم تلاش نموده اند تا آفریدگار و نظام هستی را تبیین عقلانی نمایند، که عبارت است از : 1-دوره یونان2-دوره یونانی مآبی3-دوره اسلامی. در اینجا تنها در باره دوره اول و سوم تلاش و تحقیق شده است. مهمترین فیلسوفان مشائی که در این پژوهش مورد ارزیابی و تحقیق قرار گرفته اند عبارت اند از : ارسطو ، کندی، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن رشد.
شناخت از دیدگاه مکتب تفکیک
نویسنده:
عباس مظفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از دیدگاه مکتب تفکیک ، راه شناخت حقایق و معارف دینی عقل و علم حقیقی است نه آنچه که در علوم بشری ، عقل و علمش نامند. عقل و علم حقیقی به لحاظ هستی شناسی موجود نوری مجرد خارجی و قائم به ذات است نه قائم به نفس انسان، و به لحاظ معرف شناسی ، نور بالذات ، ظاهر بالذات و مطهر غیر و عین کشف و ظهور و مشاهده است. از نگاه مکتب تفکیک، ذات عالم و عاقل ، و علوم حصولی بشری (معلومات و معقولات و تصورات و تصدیقات ) ذاتا اموری ظلمانی و بی نوراند و هیچ اشراق و ظهوری از خود ندارند. بلکه همانند دیگر اشیا ظلمانی ، نیازمند حقیقتی هستند که ظاهر بالذات و مظهر غیر و عین کشف نور و ظهور و مظهریت باشد تا در پرتو نور او آشکار و روشن گردند ، و آن جز نور عقل و علم حقیقی و خارجی نیست.از اینرو به نظر اصحاب تفکیک ، فراگیری علوم بشری و آموختن مفاهیم و متصورات ذهنی نه تنها بر علم و درک انسان نمی افزاید ، که مانع معرفت و حجاب کشف حقایق می گردد و آکنده نمودن ذهن از آنها به معنای افزایش و تراکم ظلمات و جهالات است.
ثقلین در اندیشه حضرت زهرا (ع)
نویسنده:
کبری عظیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تحقیق حاضر سیری در اندیشه فاطمه زهرا (ع) در مورد قرآن و عترت (ع) می‌باشد. تامل در سیره و کلام زهرای مطهر (ع) بسیاری از حقایق ناگفته را در مورد قرآن و عترت (ع) آشکار می‌سازد. فاطمه زهرا (ع) در معرفی قرآن ویژگیهای برجسته‌ای را برای کتاب الهی برشمرده‌اند. کتابی که ناطق و صادق است و با نوری ساطع و درخشان پیروان خود را به سوی بهشت و رضای الهی هدایت می‌کند. علاقه زهرای مرضیه (ع) به قرآن تا اندازه‌ای است که در حال انجام کارهای روزمره زندگی نیز آیات قرآن را تلاوت می‌نمودند و در عمل به فرمانهای وحی پیشتاز بودند. انس فوق‌العاده فاطمه زهرا (ع) با آیات قرآن در استشهادات مکرر ایشان به آیات قرآن مشهود است . در کلمات ایشان بیش از سی آیه مورد استناد قرار گرفته است . صدیقه طاهره (ع) گاه با توجه به مورد نزول آیات مضمون آیات را بر گفتار خود منطبق می‌نمودند و گاه مفهوم آیات را به دلالت التزامی مورد استناد قرار می‌دادند و در موردی به ظاهر آیه استشهاد نموده‌اند. در مورد عترت (ع) نیز دخت گرامی رسول خدا (ع) ابتدا سرسلسله عترت پیامبر اکرم (ع) را معرفی نموده‌اند و شدت علاقه و اطاعت خویش را نسبت به ایشان ابراز داشته‌اند. فاطمه زهرا (ع) به اندازه‌ای به رسول خدا (ع) علاقه‌مند بود که بعد از رحلت رسول اکرم (ع) با وجود داشتن همسری چون حضرت علی (ع) و فرزندانی چون امام حسن و حسین (ع) در فراق پدر بسیار بی‌تاب بود و از خدا می‌خواست که هر چه زودتر به رسول خدا (ع) ملحق شود. زهره عترت در معرفی خود به دارا بودن علم الهی و سرور بانوان دو جهان بودن از زبان رسول خدا (ع) اشاره می‌نمایند. در معرفی حضرت علی (ع) نیز ضمن ابراز علاقه و اطاعت خویش نسبت به حضرت علی (ع) امتیازات حکومت علی (ع) را برشمرده و بر ولایت و امامت علی (ع) دلیل آورده و مسلمانان را بر حمایت از علی (ع) تحریض نموده‌اند. آن بانوی بزرگوار در زمان حیات رسول خدا (ع) هماره پشتیبان نبی اکرم (ع) بود و بعد از رحلت پیامبر اکرم (ع) نیز مدافع امام زمان خویش بود و تمام مساعی خود را در جهت دفاع از حریم امامت به کار بست . لذا باید گفت که زهرای مرضیه (ع) خلاصه نبوت و امامت است که سرانجام نیز با اشتیاق به دیدار نبی خدا (ع) در راه دفاع از ولی خدا به شهادت رسید. علم وسیع و الهی فاطمه زهرا (ع) به اندازه‌ای است که با توجه به (حدیث لوح) و وجود (صحیفه فاطمی) ایشان از امامت فرزندان خویش خبر می‌دهند و ضمن برشمردن امتیازات اهل بیت و ائمه اطهار (ع) راه نجات و رستگاری را در پیروی از آنان می‌دانند.
کعب الاحبار و دوره فی تفسیر القران
نویسنده:
صباح بیضون
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
شاید بتوان گفت که جریان خلافت پیامبر صلی الله و علیه و آله مخرب ترین جریانی بود که به اسلام و امت اسلامی ضربه زد، ولی نباید فراموش کنیم که در همین راستا، جریانی که مخربترین ضربات را بر پیکره متون اسلامی وارد نمود و آثار منفی زیادری را در پی داشت، جریان احادیث جعلی و موضوعه اسرائیلیات و به ویژه احادیث جعلی مربوطه به تفسیر قرآن می باشد. مسلما هر دو جریان ناشی از موضع گیریهای سیاسی آن روزگار می باشد که تاثیر ژرف در تشکیل این دو جریان داشته است. در مورد اسرائیلیات با احادیث موضوعه نام یک عالم یهودی را به وضوح می توان در صفحات تاریخ اسلامی یافت که حتی گرویدن وی به اسلام در تاریخ، محل اختلاف بوده است و نقش وی در تزریق این احادیث جعلی در تفسیر قرآن و نقل اسرائیلیات در هاله ای از ابهام است نام این عالم یهودی کعب الاحبار است. از آنجا که کعب الاحبار در عصر اول و مهم تاریخ اسلام می زیسته است از شهرت خاصی (در روایت احادیث) برخوردار شده است و از آنجا که مورد استقبال و پذیرش برخی از خلفا قرار گرفت و زمینه حضور وی در مجالس و بحث و گفتگوهایشان برای وی مهیا شد حتی در بین مسلمانان از جایگاه والائی برخوردار شد و جزء راویان مطرحی گشت که دیگران از او نقل حدیث می کردند و از آنها نقل حدیث می کرد و بدین وسیله نام وی تحت همین عنوان در تاریخ اسلام ثبت شد. با توجه به خطرات این اسرائیلیات و نقش آن در تحریف عقاید اسلامی ضرورت دارد که در بررسی نحوه نفوذ این احادیث جعلی به حریم روایات تفسیری قرآن کریم، توجه خاصی را به شخصیتهای مشکوک برخی از راویان حدیث مبذول داشت و در مورد آنها دقت و تحقیق و بررسی لازم را بنمائیم. بدون شک شناخت این راویان مشکوک نقش بسزایی در زودن احادیث و روایات جعلی و موضوعه از احادیث و متون اسلامی به خصوص احادیث متعلق به تفسیر قرآن خواهد داشت با توجه به اینکه نقش تخریبی این روایات در عقاید اسلامی واضح و مبرهن است.
لوازم معنایی اصالت وجود و تاثیر آن در تمایز حکمت متعالیه از فلسفه مشا
نویسنده:
داود زندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اصالت وجود تاثیرات فراوان و ژرفی در سایر مسائل فلسفه دارد. بطوریکه مبنای اصالت وجود پایه و اساس اغلب تحلیلهای فلسفی ملاصدرا است . بدین معنی که برخی از مباحث فلسفی صدرالمتالهین تنها بر مبنای اصالت وجود قابل طرح اند و اگر اصالت وجود را کنار بگذاریم این مباحث دیگر قابل طرح نخواهد بود و همچنین قائل شدن به اصالت وجود لوازم و نتایج معنایی وسیعی به دنبال دارد. بدین معنا که بسیاری از مسائل فلسفی اگر بر مبنای اصالت ماهیت لحاظ شوند یک معنا دارند و اگر بر مبنای اصالت وجود لحاظ شوند معنای تازه و متفاوتی پیدا می کنند.
فهرستوار ابتکارات ملاصدرا در فلسفه اسلامی با ذکر ماخذ و منابع در تقریر نوین آن
نویسنده:
عباس گوهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در میان فلاسفه شیعه، نابغه شرق و فیلسوف بزرگ اسلام، مرحوم صدرالمتالهین (1050-979 ه.ق) بیش از دیگران مسایل فلسفی را زیرورو کرده است و افکار تازه‌ای را به بازار علم و فلسفه عرضه داشته وسایلی را پایه‌گذاری نموده است که در هیچ یک از مکتبهای مشا اشراق سابقه نداشته است . او نه تنها مسایل موروثی را در فلسفه دگرگون نموده مبتکر مسایلی بس جدید در مباحث وجود الهیات و حرکت و دیگر مسایل گردید بلکه شیوه بحث و بررسی را کاملا عوض کرد. و به بسیاری از نزاعهای چند ساله میان پیروان مکتب‌های مشا و اشراق خاتمه داد. نگارنده در پی آنست که مسایل حل شده توسط حکمت متعالیه و مسایل مطروحه در فلسفه صدرالمتالهین را، بصورت فهرستواره ارائه کند. اگر بخواهیم با این ذهنیت در لابلای کتب صدرا که از سرچشمه‌های اصلی حکمت متعالیه‌اند، تفحص کنیم دید ابتکارات صدرا در فلسفه اسلامی به دو گونه است ، گاهی صدرا با حل یک مسئله دشوار فلسفی نظیر ربط حادث قدیم گامی مهم در پیشرفت فلسفه برداشته است و گاهی با طرح یک مسئله فلسفی نظیر حمل بیان مسئله حمل و تفکیک هموار نموده است . نگارنده در پی آنست تا تمام ابتکارات صدرا در این دو مورد را جمع‌آوری نماید. با توجه به اینکه صدرا خود نیز در رساله شواهد الربوبیه به بیان فهرستواره ابتکارات خود پرداخته است . مشرب فلسفی صدرالمتالهین را بررسی می‌کنیم یکی از بهترین راهها بررسی نوآوریها و ابتکارات این مکتب در عرضه فلسفه است . با نگارش این رسانه راه جهت محققان و پژوهشگراتی که قصد داوری در مورد ابتکارات صدرالمتالهین را دارند هموار می‌گردد. چرا که ما در مقام گردآوری و با تکیه بر مکتوبات صدرالمتالهین اقدام به جمع‌آوری ابتکارات وی نموده‌ایم ولی هرگز در مقام داوری برنیامده‌ایم.
تبیین  فلسفی کلامی دعا
نویسنده:
منصوره الوندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این رساله، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی دعا وکلمات مترادف آن اشاره می شود. بعد از آن به تبین فلسفی و کلامی دعا پرداختیم و نتیجه گرفته شد که نظام علت و معلولی، انجصار به عالم مادی ندارد و دعا نیز در سلسله علت و معلولها قرار می گیرد و دعا استثنایی در قانون فلسفی نیست و همیشه بین دعا و اجابت آن رابطه برقرار است. هر چند نوع این رابطه برای کسی قابل تحلیل نباشد. سپس به بحث از قضا و قدر پرداخته و رابطه دعا را با تغییر قضا و قدر و تغییر در علم خدا و بداء تعیین کرده ایم. در ضمن همه این مباحث، از آیات شریفه قرآن و روایات و مطالب عرفانی کمک گرفته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 136