جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 63
تجربه و روابط در متافیزیک آلفرد نورث وایتهد و فرانسیس هربرت بردلی
نویسنده:
Leemon Benton McHenry
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف اصلی این پایان نامه بررسی قرابت ها و تضادها در سیستم های متافیزیکی A. N. Whitehead و F. H. Bradley است. هدف این پایان نامه نه تنها بررسی کامل و نشان دادن دقیقاً محل توافق این دو فیلسوف است، بلکه تلاش می کند تا تحلیل و ارزیابی استدلال هایی را که در آن تعارض ایجاد می شود ارائه دهد. پس از مقدمه‌ای کوتاه که مواضع وایتهد و بردلی را در مورد روش و رویکرد فلسفی به متافیزیک بیان می‌کند، فصل دوم «تجربه و احساس فوری» نشان می‌دهد که کجا وایتهد و بردلی در واکنش خود علیه هستی‌شناسی ماتریالیسم علمی کیهان‌شناسی قرن هفدهم متحد می‌شوند. در این مرحله قرابت های مختلفی در مورد نقش محوری آموزه احساس نشان داده می شود. اما در فصل سوم «تحلیل تجربه»، تفسیر وایتهد از احساس بر حسب هستی‌شناسی متمایز متکثر، در تضاد با دکترین بردلی دیده می‌شود، و بنابراین صحنه برای فصل چهارم مرکزی «روابط: درونی و بیرونی» آماده می‌شود. در این فصل وایتهد با تحلیل بسیار دقیق و جامع بردلی از شکل رابطه ای مواجه می شود. علی‌رغم استدلال‌های بردلی، در اینجا به این نتیجه رسیدیم که طرح وایتهد با توجه به اصلاحات مختلف هستی‌شناسی کثرت‌گرا از نظر عدم تقارن زمانی وابستگی یک طرفه، می‌تواند ثابت باشد. در فصل پنجم «ارتباطات بسط و کل بخش»، تلاشی برای دفاع از دکترین جدید رویداد - کثرت گرایی در برابر نسخه اخیر هستی شناسی جوهر مادی انجام شده است. و نشان داده می شود که چگونه چنین هستی شناسی از رویدادها می تواند اجسام فیزیکی را که سیستم طبیعت را تشکیل می دهند، توضیح دهد. در ادامه این فصل و فصل ششم بعدی «زمان»، مسائل ویژه فضا و زمان در ارتباط با تصورات بسیار متفاوت وایتهد و بردلی از جهان گسترده مطرح شده است. و تلاش‌های مختلفی برای دفاع از دیدگاه وایتهد از فرآیند در برابر دیدگاه ابدی‌گرایانه از جهان که عمدتاً با مطلق برادلین سازگار است، انجام می‌شود. با این حال، در جریان ارزیابی استدلال ها، کشف می شود که موقعیت نهایی متافیزیکی وایتهد باید امتیازات خاصی را به نظریه ابدیت بدهد. و این منجر به فصل هفتم نهایی «خدا و مطلق» می‌شود، جایی که نتیجه‌گیری می‌شود که خدای وایتهد باید به‌عنوان یک «مطلق باز در یک انتها» دیده شود. در اینجا وایتهد و بردلی بر اساس مفهوم جذب جهانی تمام واقعیات متناهی در یک موجودیت بالفعل ابدی ادغام می شوند. اگرچه تصور وایتهد، در نهایت، به این معنا متفاوت است که خدا تنها موجود واقعی نیست، بلکه یک فعلیت الهی است که با کل خلقت هم‌آهنگ است.
تجربه و واقعیت: ایده فرآیند و مورد برای رئالیسم روانی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Gregory Owcarz
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : غفلت ناعادلانه به دلیل پیچیدگی های فنی مشارکت آلفرد نورث وایتهد و به مؤلفه الهیات نوشته های چارلز هارتشورن. وایتهد مشتاق است جهت گیری های ریاضی و علمی مقدم بر دیدگاه متافیزیکی بالغ او بود و سیستم متافیزیکی ناشی از پیچیدگی بسیار زیاد است. این بسیاری را از تحقیق در مورد تلاش‌های گمانه‌زنی گسترده‌اش منصرف می‌کند تشویق گفتمان انحصاری در میان معدود خودی های Whiteheadian. هارتشورن هنوز فلسفه فرآیند و الهیات را از آموزه های کلاسیک نامرتبط متمایز می کند با خداباوری به عنوان چنین در پیش زمینه کار او، بسیاری آن را به عنوان منسوخ یا منسوخ رد می کنند بی ربط به نگرانی های معاصر؛ در حالی که دیگران، خداباورانه را دوباره فرموله می کنند اصول غیر قابل دفاع، تفکر فرآیندی را به طور کامل رد می کند. پژوهش حاضر به گسترش آن می پردازد با ایجاد یک مورد برای رئالیسم روانی - دیدگاهی که واقعیت از آن ساخته شده است رویدادهای تجربی - و با نشان دادن آن به جای پیچیدگی وایتهد و الوهیت هارتشورن با رئالیسم روانی در پیش زمینه فلسفه فرآیند به چنین رویدادهایی اجازه می دهد تا نقش مهمی در یک چشم انداز فرآیند قابل قبول تر ایفا کنند. این اثر به دو بخش تقسیم شده است که هر فصل شامل دو فصل است که با یک حاشیه تقسیم می شود مقدمه دفاع از تلاش های متافیزیکی به طور کلی و پایانی از روند اشاره گر برای حدس و گمان بزرگ فصل اول در مورد شدن و بودن را در نظر می گیرد مشکل فرآیند، ناکافی بودن گزارش‌های اساسی تأثیرگذار تاریخی، و پتانسیل یک هستی شناسی رویداد برای زمین گیر بودن در یک تبدیل مکمل. را فصل دوم، بودن و شدن را به جفت های مکمل اول مربوط می کند تجربی و عقلی و دوم عینی و ذهنی. استرس موجه در تبدیل شدن بر وجود تکرار می شود - عقلانی که بر امر تجربی تأکید می شود ذهنی بر عینی - برای مقابله با یک سوگیری مشابه در مقابل. روانی در این صورت ذهنیت از نظر فلسفی کمتر معمایی است و توانایی بیشتری در زمینه سازی دارد جهان فیزیکی عینی از نظر علمی، زمانی که پشتوانه متافیزیکی مناسبی داشت. را فصل سوم رئالیسم روانی را از آموزه های مرتبط تعریف و متمایز می کند مستقل از جایگاهش در فلسفه فرآیند از آن دفاع می کند. شهود و ادراک نشان دهنده ترکیبی مرتبط از واقع گرایی و ایده آلیسم و ​​قیاس و ژنتیک است استدلال ها مورد بررسی قرار می گیرد و به ایرادات رسیدگی می شود. فصل چهارم توضیح می دهد متافیزیک را با قرار دادن تاریخی آن، با برجسته کردن خلاقیت اساسی آن، پردازش کنید. ارگانیک بودن، و موقتی بودن، و هر کدام با علامت گذاری مؤلفه رئالیستی روانی دلالت. و در پایان، رئالیسم روانی با فرآیند نهایی کیهان شناختی مواجه می شود
نظریه کمال مسیحی برای امروز: مطالعه الهیات وسلی از طریق لنز تفکر فرآیند
نویسنده:
Jung Sup Ahn
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : تز من این است: خوانشی فرآیندی-الهیاتی از آموزه کمال وسلی، با ساختن مفهومی مناسب از خدا در فرآیند، به آموزه کمال وسلی اهمیت و حیاتی تازه می بخشد، آموزه ای که حتی توسط خود متدیست ها گیج شده و عملاً نادیده گرفته شده است. علیرغم اهمیت مرکزی که خود وسلی برای آن قائل است. پس چرا آموزه کمال وسلی از زمان او تا به امروز اغلب مورد سوء تفاهم، سردرگمی یا حتی نادیده گرفته شده است؟ سرنخ پاسخ در عدم توجه آشکار به تمایز بین دو حس کمال الهی نهفته است: کمال کامل (وضعیت ایستا از کمال) و کمال کامل (آرزویی بی پایان برای همه عشقها که کمال کامل دارند). من پیشنهاد می کنم که با توجه به اعتقاد مسیحی به خدا به عنوان عشق، مفهوم کمال کامل در ذات خدا از نظر الهیات کافی نیست. آنچه را که باید رد کرد، ایده کمال به عنوان کمال شده، تحت تأثیر یونانیان است که در آن عشق در ذات خود به عنوان رابطه غیرممکن است. مشکل این آموزه کمال به صورت کامل حل نخواهد شد مگر اینکه ابتدا مفهوم کافی از خدا در کمال ایجاد کنیم، یعنی خدا در حال انجام است. بنابراین، روش اولیه ای که من استفاده خواهم کرد، «ساخت الهیات» است. با ساختن خدا در جریان، می‌خواهم آموزه کمال را به عنوان کمال در الهیات وسلی بازیابی کنم. از نظر وسلی، کمال مسیحی، یعنی کمال کامل، زندگی عاشقانه است که به جای یکدیگر عشق به خدا و عشق به مخلوقات است. من معتقدم که یک تفسیر فرآیندی از کمال مسیحی، عشق رابطه‌ای به خدا و جهان را در قلب دکترین کمال وسلی روشن می‌کند. متافیزیک فرآیندی می‌تواند پایه‌ای الهیاتی برای ایجاد مفهومی مناسب از خدا در کمال کامل فراهم کند، که در آن خدا و جهان می‌توانند از عشق کاملی برخوردار شوند که همیشه در حال رشد است.
اصول ریاضی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(برتراند راسل)Alfred North Whitehead, Bertrand Russel(آلفرد نورث وایتهد)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
خداباوری چارلز هارتشورن [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Petr Macek
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پایان نامه معرفی چارلز هارتشورن فیلسوف فرآیند آمریکایی و خداباوری فلسفی او و ارتباط دادن رویکرد و اندیشه های او با بحث در مورد رابطه الهیات و فلسفه است. پس از معرفی مبانی حرفه و کار آلفرد نورث وایتهد، نماینده شناخته شده اندیشه فرآیندی، و سپس حرفه و دستاوردهای خود هارتشورن، به بررسی جنبه های اصلی مفهوم فلسفی نئوکلاسیک او از خدا می پردازم. -رابطه جهانی توجه ویژه ای به یکی از ویژگی های هارتشورن - دفاع و تفسیر او از برهان هستی شناختی وجود خدا - معطوف شده است. سپس به تلاش‌های هارتشورن برای درگیر کردن برخی مفاهیم خداباورانه کلاسیک، یعنی مفاهیم توماس آکویناس، و مشاهیر الهیات پروتستان، پل تیلیش و کارل بارت، در نوعی گفت‌وگو می‌پردازم. سپس به اختصار «الهیات فرآیندی» و چند نمونه قابل توجه از کاربرد اندیشه های هارتشورن در الهیات، مسیح شناسی و نظریه اخلاقی را معرفی می کنم. من برخی از واکنش‌های جدلی به تفکر فرآیندی و هارتشورن را توسط الاهیدان پروتستان آلمانی بررسی می‌کنم و احتمال خویشاوندی خاصی را بین دیدگاه هارتشورن از رابطه جهان خدا و الهیات عدم خشونت در نظر می‌گیرم.
مفهوم خدا از نظر چارلز هارتشورن: پاسخ های فلسفی و الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
S. Sia (اِس سیا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نوشته‌های قابل توجه چارلز هارتشورن در اندیشه‌های دینی و فلسفی متعارف تأثیرگذار بوده است. او نه تنها به عنوان نماینده زنده برجسته تفکر فرآیندی و همچنین یک مفسر بسیار محترم وایتهد در نظر گرفته می شود، بلکه خود را به عنوان یک متفکر اصیل و خلاق در نوع خود تثبیت کرده است. ادبیات مربوط به فلسفه او به سرعت در حال افزایش است. اندیشه و تأثیر او نیز موضوع تعدادی از همایش ها و گردهمایی های علما بوده است. یکی از برجسته‌ترین کمک‌های هارتشورن به فیلسوف و الهیات معاصر، مفهوم او از خدا است. او در نوشته‌های خود تصمیم گرفته است "ایده خدا را به گونه‌ای تنظیم کند که ارزش دینی آن حفظ شود، شاید افزایش یابد، و در عین حال از تناقضاتی که به نظر می‌رسد جدایی ناپذیر از ایده که معمولاً تعریف می‌شود، پرهیز کند." نتیجه تلاش‌های او توسعه مفهوم «خدای دوقطبی» بوده است (تا آنجا که محمول‌های متافیزیکی متضاد مانند نسبی/مطلق، احتمالی/ضروری، متناهی/نامتناهی و غیره برای خداوند قابل اطلاق می‌باشند، اگرچه همیشه مورد تأیید قرار می‌گیرند.به نحوی برجسته). از آنجایی که او این مفهوم را در گفتگوی نزدیک با خداباوری کلاسیک توضیح داده است، از آن به عنوان «نئوکلاسیک» نیز یاد می کند. به دلیل تأکید او بر واقعیت تغییر و تبدیل شدن در متافیزیک خود (که خدا را نمونه اصلی اصول متافیزیکی می داند)، اصطلاح «فرایند» نیز برای توصیف مفهوم او از خدا به کار رفته است.
خاستگاه‌های علم نوین
نویسنده:
آلفرد نورث وایتهد؛ مترجم: حسین کیانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
تضادها به عنوان شرط رابطه در متافیزیک آلفرد نورث وایتهد [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
McHugh, Ian: مک هیو، ایان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تز من استدلال می کند که تضادها شرط رابطه بودن در متافیزیک آلفرد نورث وایتهد هستند. کنتراست تابعی در درون یک رویداد است که محتوای یک کثرت منفصل را در یک وحدت ترکیب می کند. تعین‌های رابطه‌ای گوناگون از واقعیت واقعی که ما تجربه می‌کنیم، ناشی از وحدت حاصل ثابت است، و تصورات مختلفی از روابطی که ممکن است ایجاد کنیم، انتزاعی‌هایی از این وحدت‌ها و فرآیند یکسان شدن آن‌ها هستند. من باید نشان دهم که این توضیح قابل دفاعی برای رابطه و تصورات ما از آن است، و آثار هیوم، بردلی، راسل و دیگران را که توضیحات مخالف ارائه می کنند را در نظر بگیرم. همچنین باید نشان دهم که این یک تفسیر قابل دفاع از متافیزیک رابطه‌ای وایتهد است و در نظر بگیرم که آیا اشیاء ابدی از قبل رابطه‌ای بدون تضاد دارند یا خیر. پیامدهای این پروژه شامل توضیح این است که چگونه ماهیت شرطی‌سازی رابطه تضادها، ادراک، امکان، مفهوم‌سازی و نظام‌سازی را نیز مشروط می‌کند.
پیوندهای مادری: ترکیب سیاه اقیانوس اطلس از متافیزیک نئوکلاسیک و الهیات سیاه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Theodore Walker
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دیدگاه سیاه آتلانتیک را به پست مدرنیسم، الهیات و متافیزیک کمک می کند.
متافیزیک شدن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Swami Ganapati Sacchidaananda; Ghose , Aurobindo; Padiyath , Thomas; Whitehead , Alfred North
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه سعی دارد نقطه تلاقی احتمالی سنت های تفکر متافیزیکی شرقی و غربی را روشن کند. در بحث از دیدگاه وایتهد و آروبیندو در مورد هستی و شدن، امکان تعامل بهتر شرق و غرب را در پرتو دیدگاه ها و بینش های فلسفی جستجو می کند.
  • تعداد رکورد ها : 63