جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
07.جریان های فکری
>
06. جریان حکمت صدرایی
>
حسن حسن زاده آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 464
عنوان :
قراءات معاصرة العدد 3 : المناهج و المناهج الحديثه في فهم القرآن الكريم
نویسنده:
مجموعة مؤلفین
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
عراق/ نجف: مؤسسة مثل الثقافية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
مراتب فهم قرآن ,
جن ,
فهم پذیری قرآن ,
اختلاف در تفسیر قرآن ,
حکمت در قرآن ,
کثرت گرایی(کلام جدید) ,
امکان فهم قرآن ,
موانع فهم قرآن ,
تعارض هرمنوتیک و فهم قرآن ,
ابزار فهم قرآن ,
دور هرمنوتیکی در فهم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
حسن حسن زاده آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تشکیک در اتحاد عاقل ومعقول
نویسنده:
زهره قربانی، جعفر شاه نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
مراتب هستی
,
تشکیک وجود
,
اتحاد عالم و معلوم
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
ادراک عقلی ,
عاقل بالفعل ,
نفس آدمی ,
اتحاد عاقل و معقول ,
حمل ذاتی اولی ,
حمل شایع صناعی (منطق) ,
نظام معرفتی صدرایی ,
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
مراتب ادراک ,
کلی طبیعی ,
علم حصولی و حضوری ,
مراتب نفس ,
حلول صور اشیاء در نفس ,
تجرید عقل ,
حمل حقیقت و رقیقت ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
صورت ذهنی ,
ادراک خیالی ,
هستی شناسی صدرایی ,
وجود جمعی اشیاء ,
وجود سعی ,
نظریه تعالی ,
نظریه مشاهده مثل ,
نظریه دخالت عقل فعال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
تشکیک در وجود از اصولی ترین مبانی حکمت متعالیه است ، این مسأله مبنای تبیین و اثبات مسائل متعدد فلسفی گردیده است به گونه ای که ملاصدرا بسیاری ابتکارات خود را در حوزه های مختلف فلسفی وامدار این مسأله است، یکی از مهمترین ابتکارات ملاصدرا در حوزه معرفت شناسی که تشکیک در آن نقش اساسی ایفا کرده است، مسأله اتحاد عالم ومعلوم است، حکماء پیش از صدرالمتالهین چون از مساله تشکیک در وجود غافل بوده اند مناط انواع ادراک را میزان تجرید مدرَک از ماده و لواحق آن می دانستد و تفاوت ادراکات را ناشی از تفاوت مقدار تجرید ماهیت از امور مغایر خود می دانستند؛ لکن صدرالمتالهین با رد نظریه تقشیر، تفاوت ادراکات را ناشی از تفاوت انحاء وجود مجرد می داند. درحکمت متعالیه ملاک معلومیت فقط بر اساس نظام تشکیکی وجود توجیه پذیر است وی با پذیرش وجود جمعی در نطام تشکیکی وجود قائل به انحاء وجود در طول یکدیگر برای یک ماهیت می شود که مستلزم حمل دیگری به نام «حمل حقیقه و رقیقه» است و بر همین اساس ملاک معلومیت براساس تأکد وجود است، هر چه میزان وجود از نطر تحصّل و فعلیت شدیدتر باشد میزان معلومیت آن بیشتر است و هر قدر وجود آن ضعیف تر باشد از میزان معلومیت آن کاسته می شود و نفس برای ادراک هر معلومی در مرتبه همان معلوم با آن متحد می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح المنظومة المجلد 4
نویسنده:
ملا هادی سبزواری، تعلیق: آیت الله حسن زاده آملی، تقدیم : مسعود طالبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
المباحثات: فخر رازی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
عالم ماده ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
هیولی ,
افلاک ,
اجزاء زمان ,
زمان ( ماهیت ) ,
زلزله ,
زمان ,
علوم طبیعی ,
حدوث فلکیات ,
اقسام فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
شرح المنظومة، تألیف حکیم حاج ملا هادی سبزواری (متوفی١٢٨٩ق)، از جمله منابع مهم در منطق و فلسفه اسلامی است. آیتالله حسنزاده آملی بر این کتاب حاشیه زده است. مقدمه و تحقیق آن نیز به قلم مسعود طالبی است. مقصود حکیم سبزوارى از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومى منطقى، فلسفى و عرفانى براى ورود و فهم درس اسفار اربعه ملا صدرا بود. وى با زبردستى و مهارت خاصى موفق به انجام این امر شد. هیچ کتابى پس از تألیف شرح منظومه، تاکنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانى گردد. حکیم متأله سبزوارى، با انگیزه تلخیص و تنظیم یک دوره موضوعات منطقى، فلسفی و عرفانى، در سال 1240ق، سرودن اشعار خود را آغاز و در سال 1260ق، به پایان برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهج الولایه
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: قیام,
زبان :
فارسی
چکیده :
نهج الولایه بررسى مستند در شناخت امام زمان(عج) معرفى اجمالى «نهج الولایه بررسى مستند در شناخت امام زمان(عج)» اثر آیتالله حسن حسنزاده آملى، تحلیلى عرفانى از مقام و منزلت امام مهدى(عج) مىباشد که به زبان فارسى نوشته شده است. ساختار کتاب با مقدمه مؤلف در حمد خداوند و صلوات بر پیامبر(ص) و خاندان او آغاز و مطالب با نگرشى عرفانى و با استناد به کلمات، اشعار و دیدگاه عارفان بزرگ اسلامى، درباره ولایت و غیبت حضرت مهدى(عج)، بدون فصلبندى، ارائه شده است. مؤلف با هدف شناخت بیشتر امام مهدى(عج) و با بهرهگیرى از منابع روایى، فلسفى و عرفانى شیعى و سنى ابتدا ضمن اثبات امامت و غیبت امام مهدى(عج)، به شرح امکان دوام بدن عنصرى و برهان آن پرداخته، سپس سابقه ایمان به مهدى موعود و غیبت آن حضرت در میان مسلمین را توضیح و در ادامه عناوین زیر را شرح داده است: انسان کامل، ولایت تکوینى و تشریعى، تعریف اسم الله و اسماى حسناى خدواند. به اعتقاد نویسنده، غایت حرکت وجودى و ایجادى در عالم خلقت، انسان کامل بوده و امام عصر(عج) مظهر انسان کامل است. وى با تحلیل مفاهیمى؛ مانند کمال عالَم کیانى، تجلیات اسمائى، معجزات قولى سفراى الهى و حدیث اشتیاق، به اثبات ضرورت وجود حجت پرداخته است. در آخرین بخش کتاب، مقدار اهتمام عالمان اسلامى و تعدادى از منابع مربوط به حضرت حجت(عج) تحلیل شده است؛ از جمله غیبت نعمانى، جلد سیزدهم بحارالانوار، البیان فى اخبار صاحب الزمان، کمال الدین، دلائل امامه، مناقب المهدى ابونعیم اصفهانى. شخصیتشناسى امام مهدى(عج) از دیدگاه عرفانى و تعریف انسان کامل و تطبیق آن با امام زمان(عج)، از ویژگىهاى کتاب است. گزارش محتوا مطالب با تعریف امام و انسان کامل اغاز شده و نویسنده معتقد است، در مقام وجوب وجود حجت قائم(عج)، دو نوع بحث لازم است: ١ - بحث کلى: مقصود براهین قطعى عقلى بر وجوب حجتى که به طور دائم قائم است. ٢ - بحث شخصى: که مراد معرفت شخص آن حضرت است. وى بر این باور است که براى شناخت امام، ابتدا باید انسان را شناخت؛ انسان از دیدگاه او، حقیقتى ممتد از فرش تا عرش است که مرتبه نازله او، بدن وى و روح او گوهرى نورانى است که داراى مراتب تجرد برزخى و عقلایى بوده و در هر مرتبهاى حکمى خاص دارد. مؤلف با استعانت از روایات، در پى اثبات آن است که اگر کسى در خصوص شخص مهدى بن حسن عسکرى(ع) و جزئیات حالات، امامت، غیبت و علائم ظهور او اندک تتبعى در روایات فرقین و کتب تاریخى داشته باشد، به این مطلب پى خواهد برد که ایمان به مهدى موعود(عج) و غیبت و ظهور او، از مسلمات و مرکوزات اذهان مسلمانان است. او عامل هستى را کارخانه عظیم انسان سازى و سایر مخلوقات را طفیل انسان کامل دانسته و بر این باور است که اگر چنین نباشد، عبث در خلقت پیش خواهد آمد. در تعریف ولایت تکوینى، چنین آمده است که ولى از اسماء خداوند بوده و انسان کامل که مظهر اتم و اکمل این اسم شریف است، صاحب ولایت کلیه مىباشد و لذا مىتواند به اذن الله در ماده کائنات تصرف کرده و قواى ارضیه و سماویه را تحت تسخیر خود درآورد. نویسنده معتقد است این اذن الله، اذن قولى نیست، بلکه اذن تکوینى منشعب از ولایت کلیه مطلقه الهیه است. اما ولایت تشریعى، مخصوص خداوند است که شارع بوده و براى بندگانش، شریعت و آئین قرار داده است و جز او کسى حق تشریع ندارد. نویسنده بعد از تعریف اسم و توضیح توقیفیّت و اشتقاق آن، معنى اشتقاق اسماء از ذات واجب الوجود و حدیث «نحن الاسماء الحسنى» را توضیح و تجلیات اسمایى و غایت حرکت وجودى و ایجادى را تشریح کرده است. وى معتقد است، اگر کسى با نظر تحقیق و دیده انصاف در روایات، خطب، کتب و به ویژه ادعیه اهل بیت تدبر نماید، اعتراف مىکند که این همه معارف حقه از افرادى که مدرسه و معلم ندیدهاند، به جز از نفوس مؤید به روح القدس نمىتواند، باشد. نویسنده، پس از ذکر برخى از معجزات فعلى و قولى ائمه(ع)، در بیان فرق میان آن دو به چند نکته اشاره کرده است؛ از جمله این که: معجزات فعلى، موقت و محدودند و بعد از وقوع، فقط عنوان تاریخى و سِمت خبرى دارند؛ ولى معجزات قولى در همه اعصار معجزهاند و براى همیشه باقى و برقرار مىباشند. اشاره به بعضى از کتب علماى امامیه که پیرامون امامت و غیبت حضرت مهدى(عج) از صدر اسلام تاکنون نوشته شدهاند، مطالب پایانى را تشکیل مىدهد. وضعیت کتاب فهرست مطالب در ابتداى آمده است. پاورقىها بیشتر به ذکر منابع اختصاص دارد. منابع ١ - مقدمه و متن کتاب. ٢ - پارسا با مشارکت بنیاد فرهنگى حضرت مهدى موعود(عج) و انتشارات مسجد جمکران، ( ١٣٨٨ )، «امام مهدى(عج) در آینه قلم کارنامه منابع پیرامون امام مهدى(علیهالسلام) و مهدویت»، قم، مؤسسه اطلاع رسانى اسلامى مرجع، ج ٢ ص ١٠٢۴ و ٢٨۵ .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ده رساله فارسى
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: الف.لام.میم,
زبان :
فارسی
چکیده :
ده رساله فارسى معرفى اجمالى «ده رساله فارسى»، مجموعهاى است نفیس از استاد حسنزاده، مشتمل بر موضوعات مختلف قرآنى، عرفانى، حکمى، فقهى، طبى، اخلاقى، ریاضى و فلکى. ساختار این مجموعه، حاوى یک خطبه کوتاه و ده رساله است. گزارش محتوا رساله اول، موسوم به«مدارج و معارج» است و در آن، سخن از مدارج قرآن و معارج انسان، به میان آمده و نیز بحثى اجمالى در مورد حروف مقطعه قرآن، مطرح گردیده است. رساله دوم، داراى عنوان{/«کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»/}، است. پارهاى از مطالب مطرح شده در این رساله، عبارتند از: افلاک، در علم هیئت از قدیم الدهر به معنى مدارات اجرامند؛ دانشمندان هیوى، فلک را بر جسم کره مطلقا، خواه عنصرى و خواه سماوى، اطلاق کردهاند؛ ثابت بن قره که از دانشمندان ریاضى و هیوى بزرگ پیشین است، به چند قرن قبل از اسحاق نیوتن، قائل به قوه جاذبه زمین بوده است؛ پیشینیان قائل به حرکت وضعى و انتقالى زمین بودهاند و کپرنیک و گالیله بدان متفرد نبودهاند؛ ارض قرآنى و ارض هیوى و تمیز هر یک از دیگرى و... رساله سوم، به نام رساله«لوح و قلم» است و در باره حقیقت ملک و تمثل آن براى انسان، وحى، قلم، لوح، کتاب، قضا و قدر، آسمان و زمین، طبقات ملائکه و... سخن گفته است. رساله چهارم، موسوم به«لیله القدر و فاطمه(س)» است و در آن، از لیله القدر بودن و یوم الله بودن حضرت فاطمه(س) و مقام رفیع لیله القدر و یوم الله و عظمت سعه وجودى انسان و شرح صدر او، سخن به میان آمده است. رساله پنجم، به نام«مناسک حج» است و در باره عمره تمتع، حج تمتع و برخى از احکام نساء مىباشد و در پایان رساله، مؤلف، نامه حاوى برخى از اسرار اعمال حج را که به یکى از دوستان زائر بیت الله نوشته، ذکر نموده است. رساله ششم، موسوم به«کر» است و با توضیح برخى از قواعد و اصطلاحات ریاضى و تمسک به آنها، در مورد مقدار کر بحث کرده است. رساله هفتم، به نام«قطبنما و قبلهنما»، است و در باره فرق قطب جغرافیایى و قطب مغناطیسى زمین، معرفت سمت قبله از قطبنما و تمیز قطبنما از قبلهنما سخن مىگوید. رساله هشتم، به نام«اختلاف منظر و انکسار نور»، است و در باره اختلاف منظر و انکسار نور و برخى از آلات رصدى و جیب و ارتفاع و بعضى دیگر از مسائل هیوى و ریاضى و طبیعى سخن گفته است. رساله نهم، به نام«طب و طبیب» است و در آن، از ارزش علم طب و مقام و منزلت طبیب و برخى از حکایات در زمینه معالجات شگفتانگیز، سخن به میان آمده است. رساله دهم، موسوم به«تشریح» است و در آن، از سابقه تشریح و جایگاه آن در میان اطباى اسلامى، بحث شده است. این ده رساله عبارتند از: ۱- رساله لوح و قلم (حکمی). ۲- رساله کل فی فلک یسبحون (فلکی). ۳-رساله تشریح (طبی و فقهی). ۴-رساله طب و طبیب (طبی). ۵-رساله مدارج و معارج (قرآنی). ۶- رساله کرّ (فقهی). ۷-رساله مناسک حج (فقهی). ۸-رساله اختلاف منظر و انکسار نور (ریاضی). ۹- رساله قطب نما و قبله نما (ریاضی). ۱۰-رساله فاطمه و لیله القدر (عرفانی و حکمی). کتاب ده رساله فارسی در خردادماه ۱۳۷۴ توسط انتشارات قیام چاپ و منتشر شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رساله نور على نور در ذکر و ذاکر و مذکور
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: تشیع,
زبان :
فارسی
چکیده :
این رساله ء شریف و عزیز که بر یک مقدمه و یازده فصل مرتب گشته پیرامون دعا و ذکر و مناجات , نگارش یافته است . حضرت استاد دام ظله مقدمه رساله را به بیان کلماتى چند حول مکانت و منزلت دعا از دیدگاههاى مختلف اختصاص داده آنگاه فصول یازده گانه رساله را که هر کدام در مطلبى از مطالب مربوط به دعا و ذکر و مناجات است , یکى پس از دیگرى شروع مى کند که چکیده و خلاصه آنها بدین قرار است : فصل یکم : در باره چهل کلمه مبارک ذکر و دعا منتخب از قرآن کریم که همراه با برخى اشارات و لطائف اسرار است . فصل دوم : در اینکه ادعیه مأثوره از اولیاء دین , حائز لطایف خاصیند که در روایات مرویه از آنان یافت نمى شود و بیان سر آن . فصل سوم : در بیان اینکه خداوند تبارک و تعالى براى هر چیزى حدى معین کرد , جز دعا و ذکر که از آن به کم راضى نگشت و فرمود : (( اذکرو الله ذکرا کثیرا )) . فصل چهارم : در بیان اینکه باید به آنچه که در عدد دعا و ذکر یا عدد ایام آنها از معصوم رسیده اهتمام داشت و از زیاده یا کم کردن آن اجتناب نمود . فصل پنجم : در بیان اینکه اوقات و امکنه را در تأثیر دعا و ذکر دخلى بسزاست . فصل ششم : در بیان اینکه یکى از شرائط مهم تأثیر اذکار و ادعیه طهارت داعى و ذاکر است . فصل هفتم : در بیان اینکه باید عبارت دعا را صحیح ادا کرد و از لحن در آن اجتناب نمود , زیرا دعاى ملحون به سوى حق جل على بالا نمى رود . فصل هشتم : در بیان اینکه دعاء موقت و مأثور براى شیعه مستضعف است , نه شیعه مستبصر , زیرا که او به فعلیت رسیده و بالغ است . خود مى داند کجا و چگونه بخواهد و چه بگوید . فصل نهم : در بیان دو مطلب است ۱ : اینکه هر کسى را استعداد خاصى است و نباید از یک ذکر خاص نسبت به همه افراد تأثیر واحدى را انتظار داشت . ۲ : اینکه آنچه از القاءات و تمثلات که در حال ذکر و دعا عاید ذاکر و داعى مى شود , همه درونیند , نه بیرونى . فصل دهم : در بیان اینکه مطلب اهم در دعا مراعات کردن ادب مع الله است . فصل یازدهم : در بیان سر استجابت دعاء و اینکه دعاء از اسباب مؤثره در عالم است , نه مخالف سنت جاریه الهى .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیر الأثر در رد جبر و قدر و دو رساله دیگر
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات قبله,
زبان :
فارسی
چکیده :
, این رساله در رد جبر و تفویض و اثبات امر بین امرین , به عون و مشیت ملک متعال در حلقه تدریس زمره اى از طالبان کمال , به قلم این فقیر الى الله الغنى المغنى حسن حسن زاده آملى به رشته نوشته در آمده است . امید است که دور از تفریط و شطط در ارائه به مسیر أمت وسط , رساله اى خواندنى و ماندنى بوده باشد , و آن را[ ( خیر الأثر در رد جبر و قدر]( نامیده ام) .اختیار و اراده و قدرت ۶ اراده ۱۱ قدرت ۱۳ تحقیقى در اراده و اختیار و قدرت ۱۴ کلامى با متکلم ۱۸ سخن در جبر و تفویض ۳۰ مناظره ابوالحسن اشعرى با استادش ابوعلى جبائى ۳۳ انکار علیت و معلولیت در سلسله موجودات ۳۵ کسب چیست ؟ ( رساله اى در کسب ) ۳۷ رأى قائلان به تفویض ۵۱ طعن معتزلیان و جبریان به یکدیگر و مفاسد عقیدت هر دو فریق ۵۸ قدرى کیست ؟ ۶۰ توحید ذاتى و صفاتى و افعالى ۹۰ خاتمه ( رساله اى در اقسام فاعل ) ۱۵۶ تعریف اقسام فاعل ۱۶۰ اقسام فاعل در انسان مصداق دارد ۱۷۴
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گنجینه گوهر روان
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: طوبی,
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفى اجمالى کتاب«گنجینه گوهر روان»، مجموعهاى است نفیس و گرانقدر از استاد حسنزاده، به زبان فارسى و حاوى ادله تجرد نفس. ساختار کتاب، مشتمل بر یک مقدمه، چهار فصل، یک خاتمه و یک تذییل است. گزارش محتوا حضرت استاد دام ظله الشریف، ادله تجرد نفس را که در آثار قدما به صورت پراکنده ذکر شده بود، در این کتاب گرد آورده و آنها را همراه با اضافاتى از توضیحات و تنبیهات و غیره با نظم و ترتیبى خاص به رشته تحریر درآورده است، چنانکه خود مىگوید: «و بعد همى گوید بنده امیدوار به خداى متعال، حسن حسنزاده آملى که این دفتر معانى، به نام«گنجینه گوهر روان»، آکنده از برهان تجرد گوهر روان است که به سالیانى دراز، در اثناى تدریس معارف از نوشتههاى پیشینیان، یافتهایم و در آن به رشته نظم و نضد خاص گرد آوردهایم و بسى غرر درر و عوالى لآلى بر آن افزودهایم و...اینک بدین امید که دانشپژوه فرزانه را چراغى فرا راه نیکبختى و رستگارى باشد و نگارنده را اثرى بایسته و شایسته و پایدار به یادگار، خویشتن را نیک بساخت و چهره به خوبى پرداخت و مانند ماه دو هفته برافروخت و دیده به مدرسهها دوخت و دل به صاحبنظران باخت و مست از خانه به بیرون تاخت که ناگهان خروش سروش به گوش هوش رسید که: نورى که به سرعتش روان است # گنجینه گوهر روان است گنجینه زاد زندگانى # گنجینه عمر جاودانى گنجینه دفتر معانى # گنجینه گنج آسمانى گنجینه شبچراغ عالم # نور دل و دیدگان آدم گنجى که چو مهر و مه درخشد # تا نور به نوریان ببخشد نورى که مجرد و مصفى است # نور صمدى حق تعالى است نورى که ز صنع حسن مطلق # کس نیست چنو ز حسن مشتق نورى که فروغ او فروزد # تا ریشه جهل را بسوزد نورى به شروق برتر از برق # نورى که گرفته غرب تا شرق از لطف حقیقه الحقایق # گنجینه پر است از دقایق این یک اثر است نیک فرجام # کز دست حسن گرفت انجام باشد که عطا کند خدایش # در اجر و جزاى او لقایش هر چند زدست خویش خسته است # طرفى ز حیات دل نبسته است لیکن چو خدا کند خدایى # شاهنشه دل شود گدایى یک جلوه اگر کند نثارش # صد مهر و مهاند شرمسارش اجمالى از مطالب کتاب: ذکر صد جمله زیبا در باره معرفت نفس(آنکه خود را نشناخت، چگونه دیگرى را مىشناسد؟ آنکه خود را فراموش کرده است، از یاد چه چیز خرسند است؟ آنکه خود را زرع و زارع و مزرعه خویش نداند، از سعادت جاودانى باز بماند....)؛ تذکر به اصول و عیون و امهاتى و تمسک به آیات و روایاتى در معرفت نفس ناطقه انسانى(مغایرت نفس با مزاج، مغایرت نفس با بدن، تجرد نفس ناطقه به تجرد برزخى در مقام خیال، تجرد نفس ناطقه در مقام تجرد عقلانى و...)؛ معرفى کتب و رسائلى در معرفت نفس و نقل ادلهاى در مغایرت نفس و بدن؛ چند دلیل در فوق تجرد عقلى و مقام لا یقفى نفس؛ نقل آیات و روایاتى در بقا و تجرد و مقام لا یقفى نفس ناطقه انسانى؛ نقل ادله مادى و اتراب آنان در عدم تجرد نفس ناطقه. وضعیت کتاب فهرست موضوعات، در آغاز و فهرست آیات، در پایان کتاب، ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو رساله مثل و مثال
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: طوبی,
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفى اجمالى «دو رساله مثل و مثال»، نوشته استاد حسنزاده، به زبان فارسى و در باره مثل افلاطونیه که از آنها به اسامى دیگرى، چون صور مجرده، مثل الهیه، ارباب انواع، مثل نوریه و عقول متکافئه نیز تعبیر مىشود و نیز در مورد عالم مثال است. ساختار رساله مثل، مشتمل بر هشت فصل و رساله مثال، حاوى هفت فصل است. گزارش محتوا بحث از حقانیت یا عدم حقانیت نظریه مثل، یکى از مشکلات مباحث فلسفى است و از قدیم الایام همواره معرکه آراى متعدد و نظریات مختلف بوده و هست. افلاطون الهى، همچون استادش سقراط، معتقد بود که موجودات عالم مادى را در عالم اله صورى است مجرد که از فساد و تغییر و تقید به زمان و مکان، منزه و مربى و سرمشق موجودات این عالمند. در مقابل، برخى از حکما، نظریه فوق را نپذیرفته و با مطرح کردن شکوک و ایراداتى، آن را از درجه اعتبار ساقط دانستهاند. حضرت استاد، حسنزاده، دام ظله، در رساله مزبور، بعد از عنوان کردن نظریه مثل، به نقل و بیان اقوال و گفتههاى بزرگان و اعاظمى که به مثل قائل بودهاند، مىپردازد و سپس روایاتى را از اهل بیت عصمت و طهارت، در تأیید نظریه مثل نقل مىنماید. معظم له، در مراحل بعدى رساله، از مطالبى که ذیلا به عناوین آنها اشاره مىشود، بحث به میان مىآورد: الف. بیان چند دلیل از ادله عقلیه در اثبات مثل. ب. ذکر شکوک و ایراداتى که بر نظریه مثل وارد گشته است. ج. وجه تسمیه مثل، به مثل. د. کیفیت و چگونگى تصور کثرت در عالم مثل. ه. تأویلاتى که برخى از حکما، نسبت به نظریه مثل اعمال کردهاند. در میان عناوین یاد شده، آنچه که از اهمیت بسزایى برخوردار است و جا دارد مورد توجه خواص اهل تحقیق قرار گیرد، مبحث چگونگى تصور کثرت در عالم مثل است، زیرا با توجه به اینکه کثرت و تعدد، برخاسته از ماده است، در عالمى که نه از ماده خبرى است و نه مسبوق به ماده است، تصور کثرت در غایه اشکال است که براى اطلاع بر چگونگى آن، باید به اصل رساله رجوع کرد. به هر حال حضرت استاد، در معرفى رساله مثل، چنین مىفرماید: «ما در این رساله، بعد از عنوان کردن مثل، به نقل نظریات بزرگان عالم علم پرداخته و عبارات کسانى را که قائل به نظریه مثل نبودهاند، ولى به نحوى آن را تأویل کردهاند نیز نقل نمودهایم و بالاخره نظریه مثل را پذیرفته و آنها را بر همان عقول و مفارقات که باذن الله مدبرات عالم ناسوتند تطبیق نمودهایم و فرمایشاتى را که شیخ الرئیس ابن سینا، در رد مثل در الهیات شفا آورده است، تصویب نکردهایم». عناوین مطالب مطرح شده در رساله مثال، عبارتند از: عالم مثال یا برزخ؛ عالم مثال متصل و مثال منفصل؛ کار قوه متصرفه در انسان؛ نقل سخنان مولى عبد الرزاق لاهیجى، در مورد عالم مثال؛ نقل سخن مرحوم محقق لاهیجى، در تقریر مذاهب حکما در معاد و در تعلق نفوس زکیه و ردیه بعد از مفارقت از ابدان انسانیه به ابدان عنصرى دیگر یا به ابدان مثالیه؛ نقل اشاراتى از ملا صدرا در مورد عالم مثال منفصل؛ نقل کلام ابن عربى در باره معرفت بقاى نفس در برزخ بین دنیا و بعث. وضعیت کتاب فهرست موضوعات، در آغاز کتاب و فهرست آیات، نام اشخاص، عناوین کتب و اشعار در پایان کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس هیئت و دیگر رشته هاى ریاضى
نویسنده:
حسن حسن زاده آملى
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبليغات اسلامى قم,
زبان :
فارسی
چکیده :
دروس هیأت و دیگر رشتههای ریاضی کتابی است از حسن زاده آملی. این کتاب حاوی دروسی است در علم هیأت و دیگر رشتههای ریاضی که حسن حسن زاده آملی آنها را در روزهای پنجشنبه و جمعه دوران تحصیلی حوزه علمیه قم، برای عدهای از طلاب و محصلین علوم دینی تدریس نموده است. علم هیأت که از آن با نامهای دیگر چون اختر شناسی، علم الفلک و مجسطی و …. نیز یاد میشود، یک بخش از چهار بخش علم ریاضی (حساب، هندسه، موسیقی، هیأت) است و از حالات اجرام بسیطه علوی و سفلی و اشکال و اوضاع آنها و ابعاد بین آنها و حرکات افلاک و کواکب و مقادیر آنها بحث میکند. علم یاد شده گرچه مدتی است رونق خود را در حوزههای علوم دینی از دست داده، ولی در سابق همیشه یکی از علوم رایج و رسمی حوزهها بوده است و کتاب هایی به عنوان کتب درسی، در سه سطح بدایات و متوسطات و نهایات، در این فن تدریس میشدند که اهم آنها عبارتند از: ۱- تشریح الافلاک شیخ بهایی. ۲- فارسی هیأت قوشچی. ۳- شرح چغمینی قاضی زاده رومی. ۴- اصول اقلیدس. ۵- اکرمانالاووس. ۶- اکر ثا و ذوسیوس. ۷- شرح علامه خفری بر تذکره. ۸- زیج بهادری. ۹- مجسطی.این کتاب خوشه هائى است از خرمن معارف استاد اعظم، طود تحقیق و تفکیر، آیت بزرگ علم و دین، علامه زاهد ذوالفنون، الذى عزفت نفسه عن الدنیا و ما فیها فتساوى عنده حجرها و ذهبها، معلم عصره آیه الله العظمى الحاج میرزا ابوالحسن الشعرانى افاض الله سبحانه علینا من برکات انفاسه النفیسه القدسیه که به مناسبت ذکراى بیستمین سال ارتحال آن جناب به روضه رضوان، به پیشگاه والاى ارباب دانش و بینش تقدیم مى گردد. ۲۷ رجب الاصب ۱۴۱۳ هق/ ۱۳۷۱ ۱۱ ۱ هش قم حسن حسن زاده آملى
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 464
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید