جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 665
مقابله تصحیح متن شـرح دعـای جوشـن کبیـر (شـرح الاسماء الحسنی) حاج ملاهادی سبزواری
نویسنده:
پروانه روناسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
تصحیح و نقد و تعلیقات بر هفت رساله عرفـانی فلـسفی قاضی سعید قمی
نویسنده:
رضوان عبدلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
رابطه عقل و وحی در حکمت صدرالمتالهین
نویسنده:
حسن عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
تحلیل پیرامون اصـل علیـت در فلـسفه اسـلامی و سنت فلسفی غرب
نویسنده:
توحید عبدی بنفشه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
عقل و استدلال در تفکر ابن جوزی
نویسنده:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قلمرو حکومت عقل بر رد و قبول امور آیا ادیان را نیز در بر می گیرد؟ آیا ایمان حاصل برهان و استدلال است یا منشاء دیگری دارد؟ اگر در ایمان به برهان عقلی نیازی نیست پس منشاء آن چیست؟ در این مقاله پس از بحثی اجمالی در این مقولات به بررسی و نقد نظرات ابن جوزی پرداخته شده است. ابن جوزی – واعظ، مفسر و فقیه حنبلی – با تأکید بر لزوم عقل و استدلال برای وصول به اعتقاد دینی، کتاب تلبیس ابلیس را آغاز می کند، اما پس از نکوهش و سرزنش فیلسوفان و ناتوان از توفیق در مناظره با آنان خواننده کتاب خویش را میان تقلید – که عقل در آن راه ندارد – و استقلال عقلی – که ترک جمود بر ظواهر است – سردرگم رها می سازد.
صفحات :
از صفحه 57 تا 68
وحدت و کثرت وجود در فلسفه ابن سینا
نویسنده:
بیژن نوبخت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسأله وحدت و کثرت و نحوه تبیین آن همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. در این راستا، وحدت‌گرایی یا فرو کاهش کثرت به وحدت از ویژگی‌های مهم اندیشه فلسفی است. در عین حال ابن سینا در پی توجیه پیدایش کثرت و تبیین آن است و اصول و مبانی فلسفی او به گونه‌ای است که نمی‌توان مسأله‌ای مانند "وحدت وجود" را با نظام فلسفی او سازگار دانست.
صفحات :
از صفحه 99 تا 112
بررسی و مقایسه آراء معتزله و لایب نیتس در مسأله عدل الهی
نویسنده:
امراله معین
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نظریه عدل الهی در اسلام با فرقه کلامی معتزله شناخته می شود. این گروه به همراه فرقه کلامی امامیه به عدلیه نیز معروفند. مهم ترین نظریات این گروه دفاع از اراده آزاد در خدا و انسان، حسن و قبح ذاتی افعال، نفی شر و ظلم از ساحت الهی، نفی اراده گزافی از خداوند، وجوب نظام اصلح و موارد دیگری است که مقدمه اثبات عدل الهی قرار می گیرند. بر طبق نظر معتزله اعلام اینکه خدا عادل است مرادف با این است که بگوئیم او نه بد است و نه بد را انتخاب می کند. تمام اعمال خدا خیر است. خدا باید بهترین حالت ممکن را برای مخلوقاتش فراهم کند. از طرف دیگر لایب نیتس در غرب با کتاب عدل الهی (تئودیسه) به دنبال توجیه عدالت الهی است. نظریات او هم در این قسمت به معتزله بسیار نزدیک است. در مورد اراده آزاد و اختیار او به مشابهت خدا و انسان نظر دارد. عقیده به حسن و قبح ذاتی افعال، نفی اراده گزافی از خدا، بهترین جهان ممکن و نظام خوش بینی از جمله نظراتی است که او در آثار خود بیان می کند. در این مقاله به مقایسه این دو طرز تفکر پرداخته می شود.
صفحات :
از صفحه 105 تا 120
سه مسأله فلسفی از خواجه نصیر تا ملاصدرا
نویسنده:
غلامحسین اب‍راه‍ی‍م‍ی دی‍ن‍ان‍ی‌
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مبانی عرفانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام
نویسنده:
نفیسه شریف رازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در دو بخش تنظیم شده است. در این فصل ابتدا اشاره ای به دشواری تعریف عرفان شده و در انتها تعریف عرفان آمده است. در ادامه این فصل این مباحث آورده شده است: اصالت عرفان اسلامی، صحیفه سجادیه، سند دعای عرفه. بخش دوم شامل مبانی عرفانی دعای عرفه است تحت عنوان نهادهای عرفانی دعا. مطالب این بخش عبارتند از: اسماء حسنی و صفات علیای حق تعالی، تنزیه حق تعالی، اشتیاق و حب خدا، اقرار و شهادت به ربوبیت، شکر، توبه
تکفیر دراسلام
نویسنده:
رضا محمد زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مساله کفر و تکفیر در اسلام و پاسخ یابی به این سوالات است که آیا از نظر دانشمندان و بزرگان اسلام، در معنای کفر و نقطه مقابل آن یعنی ایمان، اتفاق نظر وجود دارد یا نه؟ در صورت مثبت بودن جواب، متفق علیه چیست؟ و در صورت منفی بودن، اختلاف به چه صورت است؟ میزان و قاعده شرعی از دیدگاه شرع جهت تحقق ایمان یا ارتداد و کفر افراد کدام است؟ آیا هر نوع اتهامی از نظر شرعت جایز است؟ و اگر نیست، علتش چیست؟ آیا اتهاماتی که در طول تاریخ نسبت به افراد صورت گرفته، منطبق با تعالیم و دستورات شریعت مقدس در این زمینه هست یا نه؟ روش تحقیق در این رساله، روش کتابخانه ای است. پایان نامه حاضر در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول اختصاص به بررسی لغوی و اصطلاحی ایمان و کفر دارد. در فصل دوم، موضع اسلام نسبت به احکام حقوقی مربوط به ارتداد بیان شده است. فصل سوم، در حقیقت مروری است بر حوادث تاریخی مربوط به اتهامات و تکفیرها در میان اکثر فرقه ها و جریانات مسلمان. نتایج حاصل از تحقیق عبارت است از: اختلاف پیرامون مفهوم اصطلاحی ایمان و کفر، میان اهل اسلام و ناظر بودن بحثها به ثمرات اخروی آنها بیش ااز احکام دنیوی، ذومراتب بودن ایمان و کفر و جاری شدن احکام مسلمان بااقرار به شهادتین، مشروط بودن حکم به تکفیر به ضوابط و شرایطی که صدور آن را مقرون با احتیاط و تامل دقیق می سازد، خطرهایی که عدم توجه به شرایط و لوازم تکفیر در جامعه اسلامی پدید می آورد، ضرورت اجتناب از خلط میان ضروریات دین و مذهب.
  • تعداد رکورد ها : 665