جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 277
 شواهد ودلایل عقلی معاد جسمانی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل مى گويد روح و بدن دو حقيقت جدا از هم نيستند در عين استقلال، ارتباط و پيوند با هم دارند، با هم پرورش مى يابند و با هم تكامل پيدا مى كنند، و مسلماً براى ادامه حيات جاويدان به يكديگر نيازمندند. اگر در دوران برزخ (فاصله ميان دنيا و آخرت) مدّتى بیشتر ...
 اگر معاد جسمانى باشد چگونه جسم متحوّل و فرسوده نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پیرى و فرسودگى از ویژگیهاى موجودات مادى در شرایط عمومى دنیا است؛ زیرا عوامل طبیعى و فراز و نشیب زندگى، موجب فرسایش ماده می شود. اما در شرایط خاص حتى موجودات مادى نیز قابل دوام هستند، علاوه بر اینکه موجودات عقلى و برزخى، تحت تأثیر این گونه عوام بیشتر ...
با توجه به نظریه روانشناسان که رشد انسان را تا هنگام مرگ می‌دانند، آیا انسان پس از مرگ در برزخ و بهشت‌، به کمال خواهد رسید؟ به چه صورت‌؟ با توجه به جسمانی بودن معاد، آیا رشد تنها شناختی است یا خیر؟ در صورت مثبت بودن جواب‌، رشد با توجه به ابعاد جسمی‌، ذهنی و اجتماعی و اخلاقی آن چگونه خواهد بود؟ اصلاً چرا در آن دنیا نیاز به رشد است‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پيش ار پاسخ ذكر اين نكته شايسته است كه معاد از نظر بيشتر دانشمندان اسلامي و بر اساس آيات و روايات هم جسماني و هم روحاني است‌. در برزخ نيز روح انسان پس از جدا شدن از تن‌، در قالب مثالي خود قرار مي‌گيرد. نكته ديگر اينكه "رشد" معاني متفاوتي دارد بیشتر ...
چرا گروهی از فلاسفه منکر معاد جسمانی شده اند چند عامل در انکار آنها موثر بوده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از مجموع بررسيهاي كلمات آنها چنين به نظر مي رسد كه «هشت عامل» زير در اين امر مؤثر بوده است 1 ـ محال بودن اعاده معدوم. 2 ـ شبهه آكل و مأكول. 3 ـ مشكل عوض شدن موادّ جسماني در طول عمر. 4 ـ كمبود موادّ خاكي روي زمين. 5 ـ اگر معاد جسماني در كره زم بیشتر ...
آیا معاد جسمانی اعاده معدوم است، چگونه این مسأله برای عده ای باعث شبهه شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جمعي از علماي عقائد مسأله معاد جسماني را به سوي بحث اعاده معدوم كشانده، و گفته اند چون جسم انسان به كلّي نابود مي شود، بازگشت آن در قيامت از قبيل اعاده معدوم است، و مي دانيم اعاده معدوم، محال است، و از اينجا مسأله معاد جسماني مواجه با اشكال م بیشتر ...
شبهه آکل و مأکول که عده ای در مورد افکار معاد جسمانی به آن استدلال می کنند چیست و چه پاسخی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شبهه «آکل و مأکول» در حقيقت يکي از پيچيده ترين مباحث معاد جسماني است. توضيح اينکه گاه اتفاق مي افتد که اجزاي بدن انساني، جزو بدن انسان ديگري مي شود، خواه به صورت مستقيم باشد، مثل اينکه در زمان قحطي کسي از گوشت انسان ديگري تغذيه کند، يا به صور بیشتر ...
معاد جسمانی چگونه ممکن است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه كه عقل و شرع بر آن اتفاق نظر دارند آن است كه معاد قطعي وجسماني است ، ولي بايد توجه داشت كه اصل در انسان روح و روان اوست . بدن انسان در طول زندگي عادي خود بارها عوض مي شود وهمواره سلول هاي نو جاي سلول هاي كهنه را مي گيرند ولي يك شخصيت ثاب بیشتر ...
اگر معاد جسمانى است، چطور ملیاردها انسان در قیامت محشور مى گردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : درباره محشور شدن خلايق در روز قيامت براى رسيدگى به اعمال آنها، اقوال مختلفى وجود دارد و آنچه از صريح آيات قرآن مجيد(1) و روايات معصومان((عليهم السلام))به دست مى آيد، اين است كه معاد هم جسمانى است و هم روحانى; يعنى همان گونه كه در اين عالم، ما بیشتر ...
پس از حشر و نشر با توجه به جسمانی بودن معاد، جایگاه نهایی انسان کجا خواهد بود؟ آیا در همین زمین یا در عالم تجرّد و غیر ماده؟ و اگر در عالم تجرد جای می‏گیرد، جسم با محدودیّت در مکانی مجرد و غیر جسمانی چطور جای می‏گیرد؟ و حال آنکه قسمتی از آیات و روایات دالّ بر این است که در عالم مجرد و غیر جسمانی مستقر می‏گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا لازم است چند مقدمه طرح شود. ولي قبل از همه بايد گفت: اين جسم با همين بدن در بهشت يا جهنم كه آن هم جسماني است مستقر مي‌گردد. حال ادلّه اثبات اين مدّعي. مهم‌ترين منبع براي مسائل اسلامي قرآن مجيد است. اين كتاب آسماني در همه جا با صراحت از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در مورد تجرد خیال و ارتباط آن با معاد جسمانی
نویسنده:
عباس یزدانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
یکی از مباحث مهم مورد اختلاف ابن سینا و ملاصدرا در علم النفس، مبحث تجرد خیال است. گرچه ابن سینا در بعضی از آثار خود مانند المباحثات با تردید و تحیر، تجرد خیال را مطرح نموده است، ولی با توجه به مبانی او، که عقل را فقط مدرک کلیات می داند و هر نوع ادراک جزئی را به قوای جسمانی نسبت می دهد، نمی تواند به تجرد خیال معتقد باشد، لذا در کتاب النجاه تصریح می کند که ادراک خیالی، ادراکی مادی و جسمانی است، نه مجرد. و در کتاب النفس شفاء سه دلیل بر جسمانی بودن خیال اقامه می کند. اما صدرالمتالهین به تجرد خیال معتقد بوده و در آثار متعدد فلسفی خود، به ویژه اسفار، علاوه بر پاسخ دادن به ادله منکرین تجرد خیال، ادله متعددی را در اثبات تجرد خیال اقامه نموده است. وی در کتاب الشواهد الربوبیه با استفاده از تجرد خیال به اثبات عقلانی معاد جسمانی می پردازد و ادعا می کند تا کنون کسی برهان عقلی قاطعی بر این مساله اقامه نکرده است؛ و حتی شیخ الرئیس ابوعلی سینا با همه نبوغ فلسفی اش، نتوانسته برهان عقلی بر اثبات معاد جسمانی اقامه کند، لذا آن را تعبدا پذیرفته است. بنابراین، ملاصدرا اثبات تجرد قوه خیال و بر اساس آن اثبات فلسفی معاد جسمانی را از ابتکارات فلسفی خود می داند. هدف این نوشتار، اولا مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در مبحث تجرد خیال و بررسی استدلالات مربوطه و ثانیا ارزیابی استدلالات ملاصدرا بر اثبات فلسفی معاد جسمانی از راه تجرد خیال است. در این مقاله نشان داده خواهد شد که در صحت و درستی برخی استدلالات ملاصدرا تردید وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 95 تا 108
  • تعداد رکورد ها : 277