جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
تعداد رکورد ها : 2077
عنوان :
فرزندان مردان ظالم ذلیل و فرزندان افراد ربا خوار فقیر و مسکین مىشوند. آیا اینکه فرزند شخص ظالم که نقشى در ظلم نداشته نکبتش را متحمل گردد و رباخوار عیش و عشرت کند و فرزندش فقر آن را متحمل گردد جبر نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه فرزندان افراد ظالم در معرض ذلتاند لكن اين مطلب در حدّ اقتضا، است نه عليّت تامّ، لذا فرزندان ظالمان مىتوانند در اثر انتخاب راه صحيح از هر گزند مصون بمانند، چه اينكه گاهى برخى از فرزندان افراد عادل و وارسته از آسيب ذلت محفوظ نيستند، غرض
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
سرانجام انسان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضا و قدر و جبر و اختیار را توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جريان جبر و قضا و قدر اين است كه خداوند يك سلسله قوانين كلي و جزئي آفريد، آن قوانين كلي به عنوان قضا و آن موارد جزئي به عنوان قدر است: مثلاً ”كُل نفسٍ ذائِقةُ المَوتْ“(1) يعني اينكه هركسي بايد بميرد و مرگ براي همه است و هيچ كس براي ابد زند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر و تفویض ,
عمومیت قضا و قدر ,
معرفت قضا و قدر ,
جبر و اختیار در قرآن ,
جبر اختیار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند جهان را با نظام احسن آفریده ،پس معجزه، کرامت و امثال آن که به نوعی بر هم زدن نظام عالم است چگونه ممکن است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما يك نظام عِلّي داريم و يك نظام عادي. ذات اقدس اله جهان را بر اساس نظم علّي يا علّت و معلول آفريد، يعني هر معلولي با علتي خاص در ارتباط است و از علت خاص، معلول مخصوص پديد ميآيد. يكي از قوانين اصلي نظام علّي حاكم بر جهان هستي اين است كه ذا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
نظام احسن
کلیدواژههای فرعی :
دلایل نظام احسن بودن جهان ,
ارزش ذاتی نظام احسن ,
نظام احسن دنیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیینی نو از «اصالت وجود و ماهیت» از منظر استاد خسروپناه
نویسنده:
محمّد قمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت ماهیت
,
اعتباریت
,
جعل
,
فلسفه اسلامی
,
اصالت وجود
,
عبدالحسین خسروپناه
,
محکی ماهیت
کلیدواژههای فرعی :
وجود رابط و مستقل ,
مفهوم وجود ,
مفهوم ماهیت ,
نظریه مطابقت ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
اصالت وجود و ماهیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مسألۀ «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیّت»، یکی از مسائل مهمّ فلسفی است. برخی از فلاسفه به «اصالت وجود» و برخی به «اصالت ماهیّت» گرایش پیدا کردهاند. دیدگاه برگزیده در این مقاله، «اصالت وجود و ماهیّت» است، بدینمعنا که «واقعیّت خارجی»، مصداق حقیقی، بالذات و بدون حیثیت تقییدیِ «محکی وجود» و «محکی ماهیّت» است. لازمۀ این دیدگاه چنین نیست که یک چیزِ خارجی، دو چیز بشود، زیرا شواهدی وجود دارد بر اینکه محکیهای متعدّد، جهان خارج را به نحو عینیّت، نه اتّحاد، پر کردهاند. همچنین لازمۀ این دیدگاه این نیست که «وجود» و «ماهیّت» در یک رتبه قرار داشته باشند، زیرا جایگاه آنها از نظر حیثیتهای مختلف و نیز از لحاظ تحلیل عقلانی و عقلایی، متفاوت است. «اصالت وجود و ماهیّت»، از قضایای فطری است که تصوّرِ صحیحِ مبادیِ آن، نتیجه را به همراه خواهد داشت. در پایان این مقاله، بعضی از نتایج هستیشناختی و معرفتشناختیِ این دیدگاه، در ارتباط با مسألۀ «جعل»، «معقولات اوّلی و ثانی» و نیز بحث «مطابقت»، ذکر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شهودی در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه کشف و شهود
,
معرفت عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مراتب کشف صوری
,
مراتب کشف معنوی
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
عالم عقول ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن کریم ,
عارفان (مسلمان) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
خیال(معرفت شناسی) ,
مراتب شهود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
معرفت شهودی یا شناخت عرفانی معرفتی است متفاوت با معرفت های متعارف حسی و عقلی. این نوع معرفت نه از راه تفکر نظری بلکه از راه یاد خدا، مراقبه، تهذیب نفس و زندگی عارفانه به دست می آید. در این نوع معرفت بین فاعل شناسایی و متعلق شناسایی فاصله و واسطه نیست و عارف و معروف یا شاهد و مشهود در آن نوعی وحدت یا اتحاد و اتصال دارند. از این رو، این نوع معرفت را مستقیم، بی واسطه و حضوری می دانند. متعلق این معرفت خدا، عوالم هستی و به طور کلی وجه باطنی و پنهان عالم است که از نگاه عارف چیزی جز تجلیات الهی نیست. همان گونه که شناخت های عادی ما دارای تنوع و مراتب است، شهود عرفانی نیز تنوع و مراتب دارد. چنان که ادراکات عادی ما به حسی و عقلی تقسیم می شوند، کشف عرفانی نیز به کشف صوری و کشف معنوی تقسیم می شود. از دیدگاه عرفای اسلامی راه برتر در شناخت خدا و ایمان به او معرفت شهودی است. دو معیار مهم در ارزیابی شهود عرفانی به ویژه برای ناعارفان عقل و وحی است. جمع بندی و ارزیابی اجمالی دیدگاه عرفای اسلامی در این باب موضوع این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناى ولایت تکوینى امام چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مقصود از ولايت تكوينى آن است كه فردى بر اثر پيمودن راه بندگى آنچنان قرب و كمال معنوى پيدا كند كه به فرمان و اذن الهى بتواند در جهان تصرف نمايد و اين به معناي خاصش تنها در وجود معصومين عليهم السلام متجلي است. استاد شهيد مطهرى در تعريف ولايت تكو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
ولایت تکوینی
,
ولایت مطلقه امام
,
ولایت تکوینی امام معصوم
کلیدواژههای فرعی :
ولایت تکوینی ,
فیض الهی ,
قوای ادراکی ,
کمال حقیقی انسان ,
قرب الهی ,
ولایت مطلقه امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا اسامى اهلبیت علیهمالسّلام به صورت صریح در قرآن آمده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه حقيقت عترت طاهرين (عليهمالسّلام) همتاى قرآن كريم بوده و اين دو وزنهٔ وزين هرگز از يكديگر جدا نشده و نمىشوند، ليكن اسامى شريف آن ذوات نورانى بصورت صريح در قرآن كريم ياد نشده.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مصداق اهل بیت (ع)
,
اسماء اهل بیت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه اهل بیت در قرآن ,
عدم ذکر ائمه در قرآن ,
اهل بیت (ع) در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا شأن نزول بعضى از آیات مخصوص اهلبیت (علیهمالسّلام) مىباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شأن نزول بعضى از آيات قرآن كريم مخصوص جريان اهلبيت عصمت (عليهمالسّلام) مىباشد مانند آيهٔ مباهله، آيهٔ تطهير، آيات سورهٔ هل اتى، و سورهٔ حشر ... شأن نزول بعضى از آيات قرآن كريم مخصوص اميرالمؤمنين علىبن ابيطالب (عليهالسّلام) مىباشد، مانن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
جایگاه اهل بیت در قرآن
,
مصداق اهل بیت (ع)
کلیدواژههای فرعی :
پیوند قرآن و اهل بیت ,
اهل بیت (ع) در قرآن ,
اسماء اهل بیت در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سر عدم تصریح اسامى معصومین (علیهمالسّلام) در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شايد سرّ عدم تصريح اسامى شريف حضرت اميرالمؤمنين و سائر معصومين (عليهمالسّلام) همان باشد، كه دشمنى ديرين و كينه توزى كهن منافقانِ بظاهر مسلمان، و سادهانديشى تازه مسلمانان صدر اسلام بانضمام برخى از علل و عوامل ديگر سبب مىشد كه عدّهاى از اص
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عدم ذکر ائمه در قرآن
,
ائمه (ع) در قرآن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ائمه علیهمالسّلام از اصلاب شامخه و ارحام مطهرهاند، ولی دو فرد از ائمه ما از مادران غیرمسلمان بودند، یکى دختر یزدگرد ساسانى و دیگرى فرزند پادشاه روم. گرچه در هنگام زوجیت در لباس اسلام بودند ولى کلمهٔ أرحام جمع است که به رحم قبل از مادر امام (ع) هم اطلاق مىشود. آیا این روایت ضعیف است، در صورت صحت، آیا اطلاق طهارت بر ارحام غیرمسلمان جایز است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نياكان پدرى و مادرى اهلبيت عصمت و طهارت يعنى معصومين (عليهمالسّلام) از طهارت توحيد برخوردار بوده و از لوث شرك مصون بودهاند، و هر كدام از پدران و مادران در هر عصرى كه بسر مىبردند بنابر دين توحيدى همان زمان موحّد بودند و به صرف دسترسى به ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
طهارت اهل بیت(ع)
کلیدواژههای فرعی :
ارحام غیرمسلمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
تعداد رکورد ها : 2077
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید