جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 96229
عنوان :
بررسی بینامتنیت قرآنی غزلیات فیض کاشانی بر اساس نظریه ی ژرار ژنت
نویسنده:
خیرالله محمودی ، حمیدرضا هوشمند سروستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی روابط بینامتنی یکی از تأثیرگذارترین و کاربردیترین مقولههای نقد ادبی به حساب میآید. از میان نظریهپردازان بینامتنیت، ژرار ژنت و نظریهی او بیش از سایرین مورد توجّه قرار گرفته است. بینامتنیت ژنت یکـی از اقسـام نظریهی ترامتنیت اوست. از نظر ژنت در صورت وجود عناصر مشترک میان دو متن، رابطهی همحضوری میان آنها برقرار میشود. پس از ظهور اسلام، قرآن به عنوان یک زیرمتن از نظرگاههای مختلف زیباییشناسی صوری و معنایی، مرجع و منبع بسیاری از شاعران بوده است. یکی از این شاعران فیض کاشانی عالم بزرگ شیعی در قرن یازدهم است. اصلیترین زیرمتن تشکیلدهندهی اندیشهی او در غزلیاتش قرآن کریم است. بیتردید در شرح و تفسیر صوری و معنایی غزلیات فیض بررسی روابط بینامتنی قرآن و شعر او موجب شناخت بهتری از شعر او میشود. این پژوهش به شیوهی توصیفی-تحلیلی و بر اساس روش کتابخانهای انجام گرفته است. هدف این جستار، بررسی مناسبات بینامتنی قرآن و غزلیات فیض کاشانی است. برای این منظور از میان نظریههای مختلف بینامتنیت با انتخاب روش خاص بینامتنیت ژرار ژنت به بررسی بینامتنیت قرآنی غزلیات فیض پرداخته میشود. برآیند این پژوهش نشان میدهد که فیض به عنوان یک عالِم و مفسّر قرآنی از میان روابط سهگانهی بینامتنی ژنت(صریح،غیرصریح و ضمنی) در سرتاسر اشعارش به وفور و با تشخّصبخشی و خلق مضامین شعری متفاوت به شیوههای صریح(بهخصوص در حوزهی واژگان)و ضمنی(بهویژه در حوزهی مضامین) از قرآن بهره گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنتهای الهی و حساسیت به دادههای تجربی: ملاحظاتی مفهومی و توصیههایی روشی
نویسنده:
سید علی سیدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حوزۀ مطالعات سنتهای الهی حیطۀ نظری مهمی است که تقریباً همۀ دانشهای انسانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. رشد و توسعۀ این حوزۀ مطالعاتی با پارهای موانع و مسائل نظری روبهروست. مقالۀ حاضر کوششی برای پاسخ به دو مسئلۀ نظری پیشروی مطالعات سنن الهی است: الف) به لحاظ فلسفی چه تصویر دقیق و جامعی از سنتهای الهی اجتماعی میتوان ارائه کرد؟ ب) آیا سنتهای الهی از قبیل «قوانین مشروط به ثبات شرایط هستند» که بهدلیل اشتمال بر قیود و شروط پنهان هیچگاه حساسیت بالایی به دادههای تجربی ندارند و بهتبع به کار تبیین و پیشبینی نمیآیند؟ پرسش دوم، یکی از مهمترین چالشهای نظری پیش روی مطالعات سنن الهی است. در مقالۀ حاضر، ابتدا به لحاظ فلسفی تلقی روشنی از «سنن الهی اجتماعی» ارائه شده و سپس در بخش اصلی مقاله، پیشنهادی پنجمرحلهای برای چگونگی کشف قیود و شروط سنتهای الهی و صورتبندی این سنتها بهنحویکه به دادههای تجربی حساسیت داشته باشند، ارائه شده است. این مراحل عبارتاند از: «ایضاح مفاهیم مضمون در گزارههای حاکی از سنن الهی»، «کشف مصادیق مفاهیم مذکور با تکیه بر روایات برای فهم بهتر آنها»، «فهم و صورتبندی روابط میان سنتهای الهی»، «تطبیق سنتهای الهی بر جهان انسانی ایستا» و «تطبیق سنتهای الهی بر جهان انسانی پویا و تجدید نظر در فهم تفسیری به دست آمده از سنتهای الهی».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی اصول «پرورش تفکر» براساس هستیشناسی اسلامی به قرائت علامه طباطبائی
نویسنده:
محمدحسین بخشی زاده مقدم، فهیمه انصاریان ، ناصر باهنر، معصومه صمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر و استنتاج اصول تربیتی آن براساس مبانی هستیشناسی صدرایی به قرائت علامه طباطبائی است که با استفاده از روش استنتاجی انجام شده است. در بخش اول ناظر بر پیامدهای مبانی هستیشناسی، مفهوم تفکر و هدف پرورش آن تحلیل شده است؛ بدینصورت که به شیوۀ استنتاج پیشرونده، از بررسی پیشفرضهای لازم در مبانی فلسفی، به سمت استنباط تفکر مطلوب پیش رفتهایم. تفکر تلاش حقیقتجویانۀ ذهن (بهمنزلۀ شبکهای از ادراکات نفس) برای نزدیکشدن به واقعیت و عبور از ظاهر پدیدهها به باطن آنهاست که فرایند آن با مشاهدۀ حسی و درک ظواهر اشیاء آغاز میشود و از مشاهدۀ کثرت پدیدهها به باطن و سراپردۀ هستی عبور میکند. در نگاه علامه طباطبائی هدف از پرورش تفکر واقعبینی فرارونده است. در بخش دوم با توصیف و طبقهبندی مبانی هستیشناختی، از روش بازسازیشدۀ فرانکنا برای استنتاج اصول پرورش تفکر استفاده شده است. در دیدگاه مذکور این اصول تربیتی عبارتاند از: ارتباط با واقعیت (تقویت مشاهدات)، تقویت درک نظاممند مراتب طولی و وجوه عرضی عالم (پرورش تفکر کلنگر در عین جزءنگری)، نفوذ به لایههای واقعیت و درک ذومراتب عالم و همچنین کشف زوایای مختلف پدیدهها و درک پیچیدگی عالم (پرورش تفکر عمیق و چندوجهی)، تقویت توان کشف علت پدیدهها و روابط علی عالم و درک توأمان اسباب مادی و غیرمادی (پرورش تفکر علتیاب)، درک وابستگی و نیازمندی موجودات به مبدأ هستی (تقویت تفکر آیهای).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعۀ تطبیقی آراء کریستیان بوبن و سهروردی در هستانشناسی آفرینش
نویسنده:
معصومه احمدی ، صدیقه شرکت مقدم
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برداشتهای اسطورهای از آفرینش، منعکسکنندۀ ذهنیت انسان از هستی و خلقت است که اغلب، هدف از آنها رفع ابهام از مرحلۀ پیش از آفرینش و خود آفرینش است. کریستین بوبن در آثار ادبی ـ عرفانی خود گاه با زبانی توصیفی، گاه ادبی و استعاری، به هستانشناسی آفرینش پرداخته است. بینش او به نظام هستی، تشابه قابل توجهی با آراء سهروردی پیرامون «انوار قاهره» و «انوار مدبره» دارد؛ بوبن نیز عواملی ماورایی همچون نور الهی و فرشتگان را در کنار عوامل دیگر، مؤثر در خلقت طبیعت و مدیریت آنها میبیند. هدف از این جستار با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی بازخوانی عمقیتر آثار ادبی ـ عرفانی بوبن و شناخت بهتر جهانبینی او در تطبیق با فلسفۀ اشراقی سهروردی است. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که کریستین بوبن با نوعی خودآگاهیِ اشراقی و با نگاهی بوطیقایی ـ عرفانی، اسطورۀ آفرینش را در تداوم همیشگی با «وجه خدا» و یا به عبارت ما، مصداق بارز «کل یومٍ هُو فی شَأن» میبیند. در آثار وی این اسطوره، زایشی زنجیروار و جاویدان از «هستی» را در ارتباط نزدیک با ابدیتی نورانی ترسیم میکند. بوبن همانند سهروردی نور را مبنای وجود و عامل تداوم آن میبیند، که از نظر ما نوعی نگاه شِبه اشراقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی قراین اعتباربخش در نظام ارزشگذاری حدیث از منظر شیخ حر عاملی با تکیه بر فوائد وسائل الشیعه
نویسنده:
حمید باقری، سید مازیار حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نظام حدیثپژوهی شیعه در دورۀ معاصر نیازمند بازشناسی و بازسازی نشانههایی است که با آن بتوان میراث برجایمانده از دورۀ معصومینk را با سازوکاری روشنتر و واقعیتر بهعنوان منبعی معتبر مورد استفاده قرار داد. این امر مستلزم شناسایی دقیق روشهای متداول و معمول نزد عالمان و محدثان شناختهشدۀ پیشین است. یکی از حدیثپژوهانی که آثارش از زمان نگارش مورد توجه فقها و اندیشمندان علوم اسلامی قرار گرفته، شیخ حر عاملی است. وی تلاش میکرد تا با بازشناسی و بازسازی قراین اعتبار در نظام حدیثپژوهی متقدمان و تقویت آنها دیدگاه اخباریان را رونق داده و دایرۀ صحت را توسعه ببخشد. به نظر میرسد بر اساس واقعیتهای تاریخ تطور اعتبارسنجی، آرای شیخ حر عاملی بتواند برخی از نقاط مبهم این نظام را رفع و آن را بهبود ببخشد. مهمترین آرای او پیرامون اعتبارسنجی و ارزشگذاری حدیث در خاتمۀ کتاب وسائل الشیعه با عنوان «فوائد» نمود یافته است. بازخوانی این قراین در بازیابی نظام متقدمین امری راهگشاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریۀ انتخاب عقلانی از دیدگاه پوپر و صدرالمتألهین
نویسنده:
مهدی جمالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نظریۀ انتخاب عقلانی یکی از مهمترین و مشهورترین نظریهها در علوم انسانی و تبیین کنشهای انسانی است. بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی این نظریه را خصلت عصر مدرن و علوم انسانی جدید میدانند. از این میان، کارل پوپر نیز آن را شاهکلید و یگانه راه فتح و فهم علوم انسانی دانسته است. وی ضمن تعریف عقلانیت به عمل متناسب با موقعیت و شرایط، معتقد است منطق موقعیت بر مبنای اصل عقلانیت تنها و بهترین ابزار برای فهم، تبیین و پیشبینی کنشهای انسانی است. از سوی دیگر براساس مبانی حکمت متعالیه، از جمله تعریف عقلانیت به عملی که انسان را به قرب الهی میرساند، انتخاب عقلانی نظریهای محدود و ناکارآمد به شمار میآید. نظریۀ جامع و کامل نیز نظریۀ انتخاب اختیاری است که هم به عوامل مستقیم کنش، یعنی باورها و انگیزهها و هم عوامل غیرمستقیم کنش، مانند عوامل طبیعی و اجتماعی توجه دارد. در این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی و مقایسهای، نظریۀ انتخاب عقلانی از دیدگاه پوپر و صدرا بررسی شده است. نتیجه اینکه دیدگاه صدرالمتألهین بهدلیل تعریف دقیق عقلانیت و توجه به عوامل مختلف مستقیم و غیرمستقیم کنش، دیدگاهی کاملتر و کارآمدتر از دیدگاه پوپر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطهٔ شخصیت با تجربههای شناختی در رویکرد شناختی و اندیشهٔ اسلامی با تأکید بر دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
ابوالقاسم بشیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی با تجربههای شناختی است و روش آن «بررسی تطبیقی» است. مرور پژوهشها نشان میدهد وابستگیداشتن یا نداشتن به میدان، بهعنوان دو ویژگی شخصیتی، موجب ادراک متفاوتی از اشیاء میشود؛ یعنی تفسیر افراد از محیط، در معنابخشیدن به رویدادهای محیطی بهدلیل نظام سازهای متفاوت گوناگون است. در اهداف و باورها نیز این تفاوت مشاهده میشود. همچنین یافتههایی که با بررسی تطبیقی به دست آمده، نشان میدهد بین دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح دربارهٔ تجربهٔ شناختی تفاوت وجود دارد؛ کِلی و دیگر پدیدارشناسان «ذهن» را بهعنوان فاعل شناسا «شرط عینی» شناخت میدانند و برای شناخت تنها هویت «پدیداری و فِنُومِنی» قائل هستند. حال آنکه در اندیشهٔ اسلامی، بهویژه علامه مصباح، دخالت «ذهن» در ادراک تنها در حد «شرط ذهنی» است؛ بهگونهای که بتوان آن شناخت را به فرد نسبت داد و اینگونه نیست که «شناخت» تنها هویت فِنُومِنی داشته و با نُومِن و نفسالامر انطباقپذیر نباشد. در زمینهٔ «باورها» و «اهداف» نیز نقش «فاعل شناسا» تنها ارتباط فرد با گزارهٔ معرفتی را نشان میدهد و نقش انگیزشی دارد؛ بنابراین ویژگیهای شخصیتی فاعل شناسا سبب نمیشود تجربههای شناختی تنها هویت پدیدارشناختی داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر در چارچوب نظریه مناسکگذار
نویسنده:
مسعود حسنی ، فرهاد درودگریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهشهای مناسکی، گفتمان میانرشتهای و گستردهای است که شاخههای مختلف و متنوعی از علوم انسانی را دربرمیگیرد. بر اساس نظریه مناسکگذار، ساختار نمادین این آیینهای کهن و اسطورهای در فرهنگهای مختلف، دارای الگویی مشخص است. هدف از پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی، پاسخگویی به این پرسش است که گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر که در متنهای کهنی همچون تذکرةالاولیاء عطار و اسرارالتوحید محمّدبن منوّر بازتاب یافته است، تا چه اندازه با الگوی نظریة مناسکگذار همخوانی دارد؟ گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر با الگوی سه مرحلهای وَنجَنِپ (گسست، گذار، پیوند دوباره) همخوانی دارد و ساختار عرفانی سلوک وی که طی گذاری سخت و منسکگونه و بر اساس ویژگیهای اعتقادی و عملی منحصر به فردی شکل گرفته است، در نهایت به یک ضدّ ساختار در تصوف آن روزگار تبدیل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل ویژگیهای اعجاز در پرتو اندیشههای قرآنی علامه جوادی آملی
نویسنده:
حسین مقدس ، جواد کارخانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از نکات برجسته و قابل تأمل در امر اعجاز به نحو عام توجه به ویژگیهای آن بوده که آن را از بقیه امور خارق العاده مانند سحر تمییز داده و برتری اعجاز را ثابت مینماید. در این مهم، هرچند میتوان اذعان نمود تمام فرق اسلامی و حتی اندیشمندان غرب نیز معتقدند که معجزات انبیا، خارق عادت است اما اینکه این خارق عادت بودن به معنی نقض قانون علیت بوده و یا در راستای آن تحقق مییابد سخنان متفاوتی بیان داشتند. این مقاله تلاش دارد تا به روش تحلیلی- توصیفی، ضمن تبیین برخی از مهمترین شرائط اعجاز، به مواردی همچون بررسی رابطه میان عادت و طبیعت با اعجاز، رابطه اعجاز با قانون علیت، طفره ناپذیر بودن اعجاز، تبیین فاعل اعجاز و تعمیم تحدی در تمام اعجاز انبیا در پرتو اندیشههای قرآنی آیت الله جوادی آملی بپردازد. در این راستا اعجاز انبیا در پرتو ارتباط با علل غیبیهای شکل میگیرد که خود حاکی از عجز دیگران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 537 تا 565
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشههای عرفانی–اخلاقی ابنپاقودا و غزالی با تأکید بر دو اثر الهدایه الی فرائضالقلوب و احیاء علومالدین
نویسنده:
حسین علی جعفری ، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف مقاله حاضر بررسی اندیشههای عرفانی- اخلاقیِ بحیا بنیوسف ابنپاقودا و ابوحامد محمد غزالی با تمرکز بر دو کتاب احیاء علومالدین و الهدایه الی فرائضالقلوب است. در این مقاله میکوشیم تا مؤلفهها و مضامین مشترکِ اندیشههای عرفانی- اخلاقی بحیا ابنپاقودا و غزالی را در دو سنت عرفانیِ اسلام و یهود، بازخوانی کنیم. بر اساس مطالعهی دو اثر، شباهتهایی زیادی میان اندیشهی عرفانی-اخلاقی غزالی و ابنپاقودا وجود دارد، بهنحوی که اگرچه شاید نتوان اثر ابنپاقودا را تقلیدی از منظومه فکری و کتاب غزالی دانست، اما میزان نزدیکیِ اندیشههایشان در حوزهی عرفان و اخلاق، قابلتوجه است. اندیشهی ابنپاقودا در کتاب الهدایه، که شاید بتوان تأثیراتی از اندیشه اخوانالصفا و فلوطین را در آن یافت، بر اهمیت روحانیت و تقوای درونی بهعنوان انگیزههای اساسی هر نوع رفتار دینی و اخلاقی تاکید می کند که او آنها را «وظایف قلبی» می نامد. این نوع اندیشهی عرفانی-اخلاقی با تفکر عرفا و اهل تصوف در عالم اسلام بهخصوص غزالی دارای وجوه مشترک بسیاری است. لذا، بررسی دو اثر، نشاندهندهی این است که اخلاقیات هردو رنگ و بویی از جنس تصوفِ مبتنی بر زهد را دارا است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 96229
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید