جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اصول فقه اماميه
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 118
سال 1402
دوره 1402 , شماره 2
دوره 1402 , شماره 1
سال 1401
دوره 1401 , شماره 2
دوره 1401 , شماره 1
سال 1400
دوره 1400 , شماره 2
دوره 1400 , شماره 1
سال 1399
دوره 99 , شماره 2
دوره 99 , شماره 1
سال 1398
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
سال 1397
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 10
سال 1396
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
سال 1393
دوره 1 , شماره 2 پاییز و زمستان 93
دوره 1 , شماره 1 بهار و تابستان 93
عنوان :
جریان استصحاب در زمانیات*
نویسنده:
عبدالحمید قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
از بحث های مهمی که در اصول، فقه و حقوق مطرح شده، استصحاب در فرض شک در تأخر بوده است، از آثار دانشمندان پیداست که این شک از سه حال خارج نبوده است: معلوم التاریخ، مجهول التاریخ، یکی معلوم و دیگر مجهول. در صورت معلوم التاریخ در عدم جریان استصحاب اتفاق موجود است، اما در صورت مجهول التاریخ، دو نظریه به ثبت رسید است: عدم جریان استصحاب به دلیل فقدان یقین سابق. عدم جریان استصحاب به جهت نبود اتصال شک با یقین. اما اگر یکی مجهول و دیگر معلوم باشد، در اصول، فقه و حقوق مطالب بسیاری بیان شده است که با نگاه به منابع اصولی سه نظریه از دیر باز وجود داشته است. تنها در مجهول التاریخ استصحاب جاری شده نه در معلوم التاریخ. در هردو مورد استصحاب جاری است. با هردو مورد معاله مجهول شده استصحاب جاری نیست. و در فقه نیز سه نظریه وجود داشته است. جریان استصحاب فقط در معلوم التاریخ. جریان استصحاب فقط در مجهول التاریخ. جریان استصحاب در مجهول و معلوم التاریخ. اما در حقوق به اتفاق حقوقدانان در مجهول تاریخ استصحاب جاری نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی الغای خصوصیت نزد امامیه با قیاس معتبر نزد عامه *
نویسنده:
علی رحمانی سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
این تحقیق با توجه به قواعد حاکم بر استنباط و تمسک به آیات و روایات اثبات میکند که قیاس ظنی هیچگونه اعتبار و حجیتی ندارد، از آن طرف، الغای خصوصیت که در نگاه فقهای امامیه به عنوان یکی از راههای استنباط مورد توجه قرار گرفته است، حجیت و اعتبار آن از یک سو مورد توافق و تسالم فریقین بوده و از سوی دیگر، چون الغای خصوصیت مدلول عرفی است، حجیت آن به اعتبار ظواهر کلام مسند است. علاوه بر آنکه مبانی محکمی، چون عرف و اجماع دارد. در این نوشتار به روایاتی از ائمه معصومین^ اشاره شده است که در آنها به الغای خصوصیت عمل شده است، از همین جهت است که در ابتدای امر این دو مقوله مشابه یکدیگر به نظر میرسد، اما با دقت در مفاهیم و مبانی و ملاحظه ادله آنها اثبات میشود که بین قیاس معتبر در نزد عامه و الغای خصوصیت نزد امامیه تفاوتهای اساسی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجیت خبر واحد در موضوعات
نویسنده:
محمد بشیر یزدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر، بررسی حجیت خبر واحد در موضوعات است. از آنجا که اکثر موضوعات تنها با خبر واحد اثبات میشوند و از طرفی هم اخبار واحد چیزی جز گمان برای ما به ارمغان نمیآورد، این بحث اهمیت چشمگیر و فراوانی دارد. نگارنده با طرح این سؤال که دیدگاه عالمان دینی درباره اعتبار یا عدم اعتبار حجیت خبر واحد در موضوعات چیست و با این فرض که مواردی را که در آنها یقین و علم شرط نشده است؛ میتوان توسط خبر واحد به دست آورد؛ در این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی و با هدف دستیابی به ادله معتبر بر حجیت یا عدم حجیت خبر واحد در موضوعات و نیز با استفاده از منابع دست اول فقهی، اصولی و ... به فرایندهای ذیل دست یافته است: با توجه به وجود سیره عقلایی و عدم اثبات ردع از سوی شارع مقدس و نیز وجود روایات متعدد؛ حجیت خبر واحد در موضوعات به اثبات میرسد و ادله مخالفان مثل خبر مسعدة بن صدقه مبنی بر ردع سیره عقلا از سوی شارع مقدس، پذیرفتنی نخواهد بود و به نظر نگارنده، ادله حجیت خبر واحد در موضوعات مثل سیره عقلایی از قوت بیشتری برخوردار است تا حدی که ادله مخالفان نمیتواند در مقابل آن استقامت کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش نقد آرای اجتهادی *
نویسنده:
یعقوبعلی برجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
نقد نظریهها و اندیشهها لزوماً به معنای رد و یا مقابله با آن نیست، بلکه نقد به معنای بررسی و ارزیابی ریشهها، ابعاد و لوازم یک اندیشه به شکل منصفانه است. به طور طبیعی، همان گونه که تفسیر و برداشت محض از نظریهها منوط به اصول و قواعد ویژه است، نقد آن هم مقتضی رعایت اسلوب مشخصی است که بدون رعایت چهارچوب آن، ضریب موفقیت هرگونه مواجهۀ انتقادی، تنزل پیدا خواهد کرد. تعداد و ترتیب دقیق قواعدی که روششناسی نقد مبتنی بر آنهاست ممکن است وابسته به نوع اثر و رویکرد نوسان داشته باشد. اما در نقد آرای اجتهادی که غالباً مستند به قرآن کریم و سنت است، گام نخست درک روشن از طبقهبندی علوم به اعتباریات و تکوینیات است. مرحلۀ بعد، شناخت پیشینهها، پیشفرضها و لوازم نظریههاست که بدون آن تصور از ماهیت اثر مورد نقد، ناقص خواهد بود. همچنین منتقد باید از خلط انگیزهها با انگیختهها اجتناب کند تا مبادا به جای نقد علمی، به ورطههای منازعات شخصی سقوط کند و در تمام مراحل، از انصاف فاصله نگیرد. علاوه براین، نقد آرای اجتهادی، قواعدی دارد که با نگاه موردی به مسائل فقه، قابل شناسایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نظریه منطقةالفراغ و احکام حکومتی در آرای شهید صدر*
نویسنده:
حسین کاویار، مریم مهاجری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در عصر کنونی سرعت بالای پیشرفتها و شکلگیری نیازهای جدید، باعث بیشتر پرداختن بعضی فقها به موضوع متغیرات است و به همین سبب شاهد نظریاتی از سوی بزرگانی همچون امام خمینی&، علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید صدر در این حوزه هستیم. منسجمترین و کاملترین نظریه را در این خصوص شهید سیدمحمدباقر صدر ارائه داده است و عنوان منطقةالفراغ نیز از عناوین ابتکاری ایشان است که در زمرۀ یکی از مهمترین نظریههای ایشان در اقتصاد و فقه سیاسی کارآمد و راهگشاست. یکی از حوزههای مهم صدور حکم، حکومتی ناظر به منطقةالفراغ است و آن حوزهای از شریعت اسلامی است که احکام الزامی در آن مقرر نشده اما به سبب ماهیت متغیر احکام، موضوعات و عناوین، قابلیت قانونگذاری توسط ولی امر را دارد. حکم حکومتی ناظر به اختیارات حاکم اسلامی است و منطقةالفراغ به بخشی از حوزهای ناظر است که حاکم اسلامی با ضابطه مصلحت امور مسلمین میتواند در آن به قانونگذاری بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبعیض در حجیت روایت در استنباط احکام شرعی
نویسنده:
ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، ابوالحسن بختیاری، بی بی زینب حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
گاه بخشی از یک روایت به سبب وجود قراینی، حجت و مورد استنباط حکم قرار میگیرد، هرچند بخشهای دیگر از جهاتی قابل استناد نباشد و حجیت نداشته باشد. به این مطلب «تبعیض در روایت» گفته میشود. تبعیض در حجیت خبر در عرصه استنباط، فهم متن و سند، در جایی که قرینهای بر وحدت سیاق کلام واحد نداریم، طبق بنای عقلا از منظر فقیهان اصولی، هرچند امری بر خلاف اصل میباشد، ولی قابل اثبات است. تبعیض در حجیت خبر، در مواردی حجت است که فقرهای از خبر دارای معنای مستقل باشد یا به منزله جملههای متعدد میباشند یا قراینی مانند تعبّد از طرف شارع، اجماع، مراد جدی متکلم و عمل فقها براساس آن باشد، در نتیجه سبب حجیت همان بخش از خبر میگردد. ملاک حجّیت تبعیض خبر به اعتبار کشف از مراد جدّی و عدم ابتلای آن بخش از خبر به معارض میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دلیل قرآنی فقه مقاصد الشّریعة عامه
نویسنده:
احمد خوانساری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از مباحث استنباط احکام، بحث مقصدشناسی فقهی میباشد، با شناخت مقاصد کلی و عمومی شریعت میتوان فروع فقهی را استخراج و یا در موارد تعارض ادله، آن را سبب ترجیح دانست و یا رفع تعارض نمود و یا در تفسیر و تأویل نصوص و شناخت اموری که نص مخصوصی ندارند و تقلیل احکام تعبدی و ایجاد توازن و اعتدال در احکام و جلوگیری از اضطراب از آن بهره جست. عامه در این روش پیشگام بودهاند اما چندان آن را دلیلمند ننموده و قطعیانگاری کردهاند. به خصوص متأخرین اهل تسنن به این نقصان پی برده و ادلهای برای این روش برشمردهاند مانند تمسک به آیاتی از قرآن کریم برای اثبات مقاصد حفظ دین و جان و مال و عقل و عرض و یا مقصد تیسیر و عدالت و برخی مقاصد جزئیتر که نقدهایی به این دلیل وارد میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش بعضی از علوم عقلی در اجتهاد فقهی
نویسنده:
علی رحمانی فرد سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به جایگاه ویژه عقل در معرفت دینی و فقهی و نیز ضرورت توجه به علوم عقلی در حوزههای علوم دینی، در این تحقیق به تأثیر علوم عقلی در سه محور منطق، فلسفه و کلام با مراجعه به منابع مربوط پرداخته شده است. برخی از این علوم عقلی مثل منطق و علم اصول فقه، منطق علم فقه، چون به شیوه صحیح استدلال و استنباط صحیح میپردازند، به مثابه ابزاری هستند که فقیه برای استنباط احکام از منابع باید از آنها بهره ببرد. دانش فلسفه نیز نقش ویژهای در اجتهاد فقهی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دارد. به گونهای که در تأمین مبادی خداشناسی، انسانشناسی، جهانشناسی و معرفتشناسی فقیه، توسعه فکری او فهم مسائل اصولی و بسط آن به مباحث زبانی و تحلیلی جدید تأثیرگزار و تأثیر بسزایی دارد و نیز با نوع نگاهی که فقیه در پرتو مباحث کلامی به دین، شریعت و شارع پیدا میکند، استنباط احکام از ادله متفاوت میگردد. بنابراین، بیتوجهی به علوم عقلی گاهی سبب انحراف در مسیر استنباط، بیپاسخ ماندن برخی مسائل و شبهات فقهی و یا ناکارآمدی فقه در جامعه میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر قواعد استنباط
نویسنده:
ناصر عاشوری، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، مریم ایزدخواستی، علی رحمانی فرد سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله پیش رو چهار نظریه را در رسیدن به حکم شرعی الهی مطرح نموده است: 1. اجتهاد به رأی. 2. اجتهاد قیاسی. 3. اجتهاد استکشافی. 4. انحصار در سماع از معصومین. از انجا که اجتهاد به رأی و اجتهاد قیاسی در ما لا نص فیه مورد مذمت اولیای دین بوده و هست و از منظر عقل و نقل به چالشهایی مبتلا است، اصولیون شیعه در رسیدن به حکم شرعی از این دو شیوه اجتهاد کناره گرفته و اجتهاد را به استکشاف حکم شرعی از ادله و دلیل شرعی تعریف نمودهاند. اما دستهای از عالمان شیعه شیوه اصولیون را نیز نقد و بررسی کرده و راه رسیدن به حکم شرعی را منحصر به سماع از معصومین( دانستهاند اگرچه آنچه را اخباری میگوید، در صورت امکان بر سایر طرق مقدم است، ولی شیوه انحصار در سماع از معصوم مستلزم عسر و حرج و مخالف تعلیمات ائمه معصومین^ است. مقاله حاضر ادله اخباری را مطرح نموده و بدان پاسخ داده، در بخش نهایی مقاله نیز به حجیت قواعد استنباط از بعد ذاتی و جعلی پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قول لغوی، کارکردها و ادله حجیت آن در مطالعات فقهی*
نویسنده:
محسن کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
حجیت معانی افرادی یک واژه از گذر مراجعه به قول لغتشناس، موضوعی است که با سابقهٔ هزار سالهٔ خود در اصول و فقهاللغه جایگاه ویژهای یافته است. نگارش فرارو با تفکیک میان کارکردها و حجیت، شناخت و استقرای موارد استعمال یک واژه در اعم از معانی و مصادیق، تشخیص معانی حقیقی از مجازی، شناخت جزئیات معنایی و ظهور کلام را از جمله کارکردهای قول لغوی دانسته است. همچنین با توجه به وجود دو مبنای تواتر و انعقاد ظن خاص بر حجیت قول لغوی، میتوان به تواتر پارهای واژگان مبتنی بر استقرای لغتشناس جزم نمود و به حجیت خبر واحد واجد شرایط حجیت و نیز حجیت اجتهادهای لغتشناس به شرط احراز خبرویت و اظهار نظر جزمی وی و عدم وجود راهی دیگر برای فهم معنا معتقد شد. با این ترتیب، مقدمات دلیل انسداد عملاً ناتمام خواهند ماند و مبنای سوم ناصحیح است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 118
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید