جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تصوف
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 722
عنوان :
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
نویسنده:
فخرالدین محمدیان، سید رسول موسوی حاجی، عابد تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
موسیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر موسیقی در دوره اسلامی
,
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
,
نگارههای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صفویه ,
تصوف ایرانی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
خانقاه ها ,
صفویان ,
سده میانی اسلامی (تاریخ) ,
دوره اسلامی متأخر (تاریخ) ,
آیین سماع و موسیقی عرفانی در دوران اسلامی (عرفان) ,
تصوف در تحولات سیاسی و اجتماعی در دوره اسلامی (عرفان) ,
موسیقی عرفانی در نگاره های دوره اسلامی (عرفان) ,
چکیده :
هنر موسیقی در دوره اسلامی همواره متأثر از اندیشههای اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف بودهاست. جامعه تصوف با ساختار اعتقادی و اجتماعی، در پیوندی معنادار و عمیق با هنر موسیقی، تجلی پیدا کرد. آیین سماع و موسیقی عرفانی در جامعه تصوف، به دلیل نگرشها و شرایط سیاسی و اجتماعی گوناگون به صورت یکنواخت پیش نرفت. این پژوهش در نظر دارد با مطالعه نگارههای عرفانی به چگونگی جایگاه اجتماعی جامعه تصوف و ارتباط آن با سیر تحول موسیقی عرفانی و آیین سماع در سدههای میانی تا دوران اسلامی متأخر، بپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و توصیفی- تحلیلی انجام شد و یافتهاندوزی دادهها به روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. نتایج مطالعات بیانگر این مهم است که دیدگاه جامعه نسبت به آیین سماع و موسیقی عرفانی اغلب متأثر از چگونگی ساختار سیاسی و مواضع حاکمیت نسبت به اندیشههای عرفانی و تصوف بوده است؛ به نحوی که در سدهی پنجم تا اواسط سده نهم هـ.ق، جایگاه اجتماعی ممتاز تصوف، دلیل رونق سماع و موسیقی عرفانی میشود اما در سدههای دهم و یازدهم هـ.ق با توجه به شکل گیری ساختار سیاسی آن دوره، این روند تنزل پیدا میکند. به نحوی که در دورههای بعد نیز نتوانست به دوران طلایی و حیات اجتماعی پیشین خود بازگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مؤلفههای قرآنی نمادهای حیوانی در غزلیات شمس (از منظر الگوها)
نویسنده:
علی صفایی، رقیه آلیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
بررسی مؤلفههای قرآنی نمادهای حیوانی در غزلیات شمس (از منظر الگوها) (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
نماد حیوانی ,
الگو های عرفانی و اسلامی (عرفان) ,
الگوهای عرفای با تکیه بر معارف (عرفان) ,
فاعلیت مطلق خداوند: ما رمیت اذ رمیت/ابابیل (عرفان) ,
نااهلان،تَبت یدی اَبی لَهب/خفاش (عرفان) ,
نااهلان، عنکبوت (عرفان) ,
تهذیب نفس، گاو (عرفان) ,
پیمان ازلی، باز، ماهی، پروانه (عرفان) ,
صفات رذیله درونی آدمی، خارپشت (عرفان) ,
برهان الهی، اژدها (عرفان) ,
دوگانگی جسم و روح، مورچه (عرفان) ,
اولیا حق، هدهد (عرفان) ,
مسخ، بوزینه (عرفان) ,
تجدید حیات، ماهی (عرفان) ,
الگوی تعالی، هما (عرفان) ,
نزل عرفانی، ماهی (عرفان) ,
سفر، باز (عرفان) ,
بازگشت به اصل، ماهی (عرفان) ,
تهذیب نفس، ماهی (عرفان) ,
چکیده :
افراد برای ابراز معانی به گفتار و نوشتارِ هنجار روی میآورند، اما همیشه این زبان عادی قابلیت القای معانی ذهنی و ماورایی را نداشته؛ و با بالا بردن ظرفیت زبان دست به هنجارگریزی و استفاده از نماد میزنند. با این توضیح مولوی به عنوان یک شاعر و اندیشمند دینی مضامینی در ذهن خود دارد، که این مفاهیم را بهواسطة مکانیزم بلاغی نماد به مخاطبان القا میکند و از آنجایی که مضامین قرآنی در ناخوادگاه مولوی جریان داشت-که تنوع استفادة مولانا در لفظ و معنا به احادیث و قرآن نشانگر آشنایی مولوی با معارف اسلامی است- پس نمادها همچنان پشتوانة مذهبی خود را حفظ کردهاند، که در اغلب موارد برای دریافت لایههای ضمنی یک نماد باید به ژرف ساختهای دینی آن نیز توجه داشت. نتایج بررسیها نشان میدهد که مولوی از گزارههای قرآنی و احادیث برای پردازش الگوهای عرفانی و اسلامی خود از جمله تهذیب نفس، سفر در خویشتن، تجدید حیات و... بهره میگیرد که این الگوها از لایههای متنوع ذهنی و زبانی شاعر به صورت دایرههای متداخلی که مرکزیت آن حول محور انسان میچرخد، تشکیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد نجوم در تبیین مفاهیم عرفانی- تعلیمی بر مبنای شعر نظامی، انوری و ناصرخسرو
نویسنده:
بهناز شهنوازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
علم فلک
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد نجوم در تبیین مفاهیم عرفانی- تعلیمی بر مبنای شعر نظامی، انوری و ناصرخسرو (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
شعر تعلیمی ,
علم هیئت ,
اخترشناسی ,
فن ستاره شناسی ,
مقوله سعد و نحس بودن سیارات ,
سعد اصغر (زهره) ,
سعد اکبر (مشتری) ,
نحس اکبر (زحل) ,
نحس اصغر (مریخ) ,
دبیر فلک (عطارد) ,
چکیده :
گرایش به تعلیم و اخلاق و عرفان در تمام ادوار شعر فارسی وجود دارد؛ آنچه وجه تمایز اشعار در سبکها و گفتمانهای مختلف میشود، نحوة بیان شعرا و اندیشمندان است. در شعر انوری و ناصرخسرو، بخشی از اشعار تعلیمی با کمک تصاویر ادبی ساخته شده از صور فلکی است. شاعر با استفاده از جایگاه رفیع ستارهها و سیارهها، سعد و نحس بودن و... به تعلیم روی میآورد. در شعر نظامی، علاوه بر اشعار تعلیمی، تعالیم عرفانی نیز با کمک همین صور فلکی و مبانی علم نجوم ارائه میشود. در این پژوهش در پی ارائه گزارشی از شیوة بیان این شاعران هستیم. پژوهش بر مبنای شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای انجام شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 361 تا 384
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی و نقد شروح برجسته گلشن راز شبستری
نویسنده:
عبدالحسین لطیفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفی و نقد شروح برجسته گلشن راز شبستری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
شرح صاینالدین (عرفان) ,
شرح نسائم گلشن (عرفان) ,
شرح مفاتیح الاعجاز (عرفان) ,
شرح شیخ بابا نعمت الله بن محمود نخجوانی (عرفان) ,
شرح خواجه شرف الدین (عرفان) ,
شرح وثوق الحکما (عرفان) ,
شروح گلشن راز (عرفان) ,
چکیده :
منظومة گلشن راز شبستری را به حق میتوان یک دورة کامل عرفان نظری و حتی شناسنامة عرفان نظری دانست. این کتاب بهرغم اختصار در حجم و تعداد ابیات، مضامین بلند و عمیق عرفانی را به شایستگی تبیین کرده و همین امر، فهم دقیق محتوای آن را حتی برای اهل فن نیز بسیار دشوار نموده است؛ لذا شرحهای بسیار زیادی بر آن نوشته شده و این نوشتار درصدد آن است که ضمن معرفی مهمترین شروح گلشن راز، به اختصار به نقد و بیان اهم ویژگیهای آنها بپردازد. در نتیجه میتوان گفت در میان مهمترین شرحهایی که در این پژوهش مطالعه شدهاند، شرح مفاتیح الاعجاز، هم به لحاظ پرداختن به تمام ابیات گلشن و هم به لحاظ عمق مطالب برجستهترین و تأثیرگذارترین شرح به شمار میآید که شروح پس از آن کمابیش وامدار آن هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عرفانی-روانشناسی میل خوردن از نظر گاه مولوی
نویسنده:
کورس کریم پسندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تحلیل عرفانی- روانشناسی میل خوردن از نظر گاه مولوی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
روانکاوی ,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی) ,
هستی شناسی مولوی ,
انسان شناسی مولوی ,
روانکاوی عرفانی ,
میل خوردن، اصلی ترین نیاز فیزیولوژیک انسان (روانشناسی) ,
مراتب امیال انسان (روانشناسی) ,
میل خوردن، اولین حجاب راه انسان (عرفان) ,
چکیده :
در نگرش انسانشناسانة مولوی، یکی از امیال اولیه و حیاتی انسان، میل خوردن است. مولوی با توجه به ساحت بیرونی انسان و با نگاه روانکاوانه، از یک طرف میل خوردن را نیاز اصلی و اساسی فیزیولوژیک انسان، زمینه سازِ ظهور امیال دیگر، و موجب رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه آدمی میداند که با چرخة حیات و سیر انسان به سوی کمال مطلوب خویش ارتباط دارد. از طرف دیگر با تّوجه به ساحت درونی انسان و با نگرش عارفانه خود، تمرکز و فرورفتگی در میل خوردن را حجاب راه حق و حقیقت، منشأ امراض جسمانی و روحانی و باعث تیرگی دل و درون انسان میشمارد. این مقاله، به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین نگرشهای معرفتی و روان شناختی مولوی دربارة میل خوردن میپردازد ؛ با این برآیند که انسانها، ضمن بهره مندی از انواع خوردنیها در حدّ اعتدال، نیازهای تنانی و جسمانی خود را فراهم آورند؛ و برای پرورش جنبة روحانی خویش، میل خوردن را تصعید ببخشند و در مجاری و کانالهای روحانی به کار گیرند تا به عقل، اندیشه و ایمان تبدیل شود و موجبات صعود آسمانی انسان را فراهم آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 192 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای سبکی شعر عارفانه شمس مغربی (عارف قرن هشتم)
نویسنده:
اسماعیل آذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ویژگیهای سبکی شعر عارفانه شمس مغربی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
شعر فارسی ,
دین بودایی ,
دین مسیح ,
انسان کامل (کلام) ,
غزل عرفانی ,
سبک ادبی ,
وحدت وجود ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین مسیحیت (ادیان غرب) ,
آیین بودا (ادیان فلسفی) ,
انسان کامل ,
سبک شعر شمس مغربی (ادبیات فارسی) ,
تاثیر مسیحیت بر افکار شمس مغربی (ادبیات فارسی) ,
تاثیر بودیسم بر شعر شمس مغربی (ادبیات فارسی) ,
فلسفه وحدت وجود و شمس مغربی (ادبیات فارسی) ,
همهخدایی (پانتِئیسم) ,
چکیده :
شمس مغربی شاعر قرن هشتم و اوایل قرن نهم، شاعری است صوفی مسلک با کشش و تمایل به ساحت عرفان اسلامی. سبک او در ژرف ساخت متاثر از سنائی غزنوی و عطار است. او تحت تاثیر مکاتبی چون پانته ایسم، بودائیسم، مسیحیت و وحدت وجود قرار گرفته و از شخصیتهایی مانند ابن عربی بهره برده است. همین تاثیرها یکی از عمدهترین ویژگیهای سبکی او را رقم میزند. غزلهای عارفانه شمس مغربی از نظر نقد ساختاری یک دست و یک پارچه است. میان بیتهای غزل، مفهومی فراگیر وجود دارد به گونهای که ارتباط و همبستگیهای معنادار در غزلهای عارفانه او مشهود است. زبان مغربی در پارهای از قافیهها متکلف و در سطح غزل آمیختگی فراوان با واژههای عربی و گاه ترکیبهای نامأنوس دارد. از نظر فکری مغربی متمایل به عرفان ابن عربی و از نظر هنر شاعری میتوان او را میان سنائی و عطار دانست. ویژگیهای دیگر سبکی او کاربرد واژههائی است که مبین ذوق صوفیگری و عارفانۀ شاعر است مانند: تجلی، آینه، خورشید، فنا و... از دیگر ویژگیهای سبکی او، عبور از تصوف زاهدانه به سوی عرفان عاشقانه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی
نویسنده:
هاجر جوکار، مریم پرهیزکاری، سید جعفر حمیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
انواع ادبی ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
تاریخ تصوف ,
تاریخ عرفان ,
عوامل فرهنگی (عرفان) ,
عوامل اجتماعی (عرفان) ,
تصوف و عرفان در معانی لغوی و اصطلاحی (عرفان) ,
عرفان و تصوف از آغاز تا قرن نهم (عرفان) ,
فقدان حکومت های مقتدر و علاقه مند به فرهنگ ایرانی-اسلامی (عرفان) ,
ظلم و فساد حاکمیت و انحطاط اخلاقی (عرفان) ,
سختگیری و تعصبات مذهبی حاکمان و سطحی نگری دینی (عرفان) ,
انحطاط و افول علوم عقلی و رشد تصوف (عرفان) ,
تسلط روحیه یاس، ناامیدی و تقدیر گرایی در جامعه (عرفان) ,
تاثیر متون نثر و شعر عرفانی عربی (عرفان) ,
تاثیر سروده های زهدی (عرفان) ,
نقش خانقاه (عرفان) ,
عوامل اقتصادی (عرفان) ,
چکیده :
عرفان و ادبیات عرفانی یکی از مهمترین شاخههای ادبیات تعلیمی و دارای گسترة وسیعی در ادبیات فارسی است. بیتردید بخش عظیمی از آثار و متون ادبیات فارسی به آثاری با محتوا و مضامین عرفانی اختصاص دارد. حوادث، اتفاقات و سیاستهای حاکمان یک جامعه در همة ارکان آن جامعه اثرگذار است؛ ادبیات نیز همانند هر پدیدة دیگر، متأثر از فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه است. این شرایط در هر دورهای میتواند منجر به تکوین و تکامل و یا رکود و افول یک نوع ادبی شود. بخشی از این علل و عوامل به حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه بستگی دارد. پیدایش و تکامل ادبیات عرفانی، همزمان با دورة حاکمیّت ترکان غزنوی، سلجوقی و مغول در ایران است. این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای نوشته شده، به بررسی نقش عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر تکوین و تکامل ادبیات عرفانی در دورههای مذکور پرداخته است. که عوامل مذکور شامل: فقدان حکومت مقتدر و علاقهمند به فرهنگ ایرانی- اسلامی، ظلم و فساد حاکمیّت و انحطاط اخلاقی، سختگیری و تعصّبات مذهبی و سطحینگری دینی، انحطاط و افول علوم عقلی، تقدیرگرایی و ناامیدی مردم، نقش خانقاهها، نقش سرودههای زهدی، نقش شعر و نثر عرفانی عربی و مسائل اقتصادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 378 تا 394
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حال و مقام در عرفان اسلامی
نویسنده:
شاپور نورآذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حال و مقام در عرفان اسلامی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی) ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
صوفیان (صوفیه) ,
تاریخ عرفان ,
مقام زهد ,
مقام ورع ,
مقام توکل ,
مقام صبر ,
مقام رضا ,
مقام فقر ,
مقام قرب ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
منشا تصوف اسلامی ,
مراقبه (عرفان) ,
خوف و رجا در عرفان ,
حال و مقام تصوف و عرفان (عرفان) ,
فرق حال و مقام (عرفان) ,
تعداد و شمار مقامات و احوال (عرفان) ,
قرب (عرفان) ,
چکیده :
با تامل و اندیشیدن درباره حال و مقام در عرفان و تصوف در مییابیم که عارفان زیادی افکار تصوف و اصطلاحات عرفانی و گفتار مشایخ را با ذوقیات شعری خود آمیختهاند و در قالب نظم درآوردهاند. در کل میتوان گفت که تصوف جنبه عملی عرفان است و صوفی از طریق سیر و سلوک و کسب مقامات و نیل به احوال به مشاهده میرسد و حق را به دیده دل میبیند و طریق تصوف بهترین راه معرفت حق است و صوفیان بهترین طبقه از مردم هستند و حال ذوقی آنها نیکوترین احوال است. حال احساساتی که نفس سالک صوفی را پر میسازد و آن از بخشش و کرم خداوندی است؛ مقام ایستگاهی از عبادات و مجاهدات است که بنده در مقابل پیشگاه خداوندی میایستد و از همه قطع امید میکند تا به او بپیوندند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 344 تا 357
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه دکتر علی شریعتی درباره عرفان و تصوف
نویسنده:
فاطمه سلیمانی کوشالی، عظیم حمزئیان، محمودرضا اسفندیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
نواندیشی دینی
,
بررسی دیدگاه دکتر علی شریعتی درباره عرفان و تصوف (عرفان)
,
انسان و اجتماع (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
آیین پروتستان آزاداندیش (مذاهب پروتستان مسیحی) ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
فنا ,
مقام ارادت(قسیم مقام متوسطین و نهایت) ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
روشنفکری دینی در ایران (کلام جدید) ,
بن مایه های تفکر شریعتی ,
رد پای عرفان در همه آثار شریعتی ,
تعریف عرفان و تصوف از دیدگاه شریعتی (عرفان) ,
عوامل شکل گیری و رشد تفکر صوفیانه از دیدگاه شریعتی (عرفان) ,
سه گانه عرفان، برابری و آزادی در ایدئولوژی شریعتی (عرفان) ,
تفاوت نقش عرفان در ساحت فرد و اجتماع از نگاه شریعتی (عرفان) ,
رویکرد اجتماعی عرفان از دیدگاه شریعتی (عرفان) ,
چکیده :
دکتر علی شریعتی یکی از اثرگذارترین متفکران و روشنفکران دینی ایران در قرن حاضر بود که نقش برجستهای در عرصههای دینی، سیاسی و اجتماعی عصر خود و پس از خود ایفا کرد. یکی از عناصر اصلی تفکر شریعتی، توجه به عرفان و تصوف بوده که در آثارش بارها بر نقش آن در عروج روح آدمی و نیز شکلگیری ایدئولوژی مورد نظر خود که متشکل از سه گانة عرفان، برابری، آزادی است؛ تأکید داشته است. نگاه شریعتی به عرفان، هم سو با بسیاری از روشنفکران آن دوره، نگاهی منتقدانه بود تا بتواند با پالایش این میراث پر بها، از آن به نفع اهداف اجتماعی سازنده بهره گیرد. این رویکرد سبب شد تا او ضمن ارج نهادن به بسیاری از دستآوردهای ارزشمند عرفانی و عارفان برجسته، به بیان نقاط منفی این میراث عظیم نیز بپردازد. نگاه تطبیقی شریعتی به ادیان و به تبع آن به عرفان و تصوف و نیز تأثیر وی از نهضت پروتستان و جریان اومانیسم، او را به خوانشی از عرفان رساند که در آن دغدغههای انسان قرن بیستمی که از یک سو به دنبال اثبات جایگاه خود در هستی و تکیه بر اراده، آزادی و اختیار اوست و از سوی دیگر در جستجوی معنا نیز هست، پاسخ گفته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 232 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکدی در آموزههای عرفانی و فقه
نویسنده:
سید محمد صدری، حیدر امیرپور، حسن علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تکدی در آموزههای عرفانی و فقه
کلیدواژههای فرعی :
گدا و گدایی در ادب و عرفان فارسی (عرفان) ,
احکام تکلیفی تکدی ,
تکدی مباح ,
تکدی مکروه ,
تکدی حرام و نامشروع ,
تکدی نامشروع در قانون مجازات اسلامی ,
تکدی واجب ,
گونه های تکدی نامشروع و حرام ,
چکیده :
تکدّی به معنی گدایی کردن، امروزه به عنوان یک منبع پردرآمد، مورد توجّه جامعه قرار گرفته است. شناخت احکام تکلیفی شرعی تکدّی در فقه اسلامی و گونههای نامشروع آن، سؤال بسیاری از کسانی است که دارای احساسات دینی هستند. شیوههای بکارگیری در متون ادبی و رفتار اجتماعی آن، قابل توجه و تأمل است. نگارنگان در نوشتار حاضر با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، برآنند که این مسأله را در فقه و شریعت با رویکرد عرفانی تحلیل و توجیه نمایند. یافتهها حاکی از این است که چنان که این موضوع با نظرگاه شریعت و عرفان بررسی شود، رویکردهای مثبت و منفی آن، بیشتر نمایان میسازد و گاه در متون عرفانی، بسیار زیبا و مثبت جلوهگر شده و گاهی نوعی آداب معمول این گروه اجتماعی قرارگرفته است. اما در باب احکام تکلیفی، گدایی شامل چهار حکم مباح، مکروه، حرام و واجب است و گونههای نامشروع آن مانند: گدایی به وسیلة به کارگیری الفاظ «خداپسندانه»، قرائت قرآن به قصدگدایی، متکدّی در ایّام مقدس، در میان عبادت کنندگان، تکدّی به قصد ثروتاندوزی و متکدّیان که توانایی کار دارند، با استناد به آیات قرآن، روایات اسلامی را برّرسی نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 174 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 722
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید