جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 453
با توجّه به آیه «واتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً و لا یقبل منها شفاعة[1]» شفاعت از دیدگاه قرآن مردود شمرده شده است پس چگونه آن را مجاز می‌شمارید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای پاسخ مناسب به اين شبهه، قبل از هر چيز دقت و تأمل در يك نكته تفسيري برای كسانی كه بخواهند مطلبی را از آيات قرآن، استفاده كنند، ضروری است و آن عبارت است از اين‌كه براي تفسير آيه‌ای از آيات قرآن، بايد آن را با آيات ديگر قرآن، در نظر گرفت و مقايسه ك بیشتر ...
آیا تقسیم شفاعت به تکوینی و تشریعی و قیادی صحیح است و به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
قبل از بيان صحت اين تقسيم بايد معنای اين اصطلاحات روشن شود تا تفاوت آن ها آشكار شود و ارتباط آن ها با معنای حقيقی شفاعت مشخص شود. شفاعت تكوينی: هر پديده‌ای برای خود علّتی دارد كه سرچشمه برای وجود معلول است و قانون عليت يكی از اصول مسلّم و مورد پذيرش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در مسأله شفاعت گفته می شود؛ باید خدا از کسی که مورد شفاعت قرار می گیرد، راضی باشد وبه شفیع اذن هم بدهد، در این صورت که رضای الهی حاصل گردیده است، دیگر چه نیازی به شفاعت می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شفاعت از ماده «شفع» به معناي «جُفْت» است و شفيع كسي است، كه جُفتِ شفاعت شونده واقع می شود.[1] «شفيع» به سبب عواملی «شفاعت شونده» را از دايره حكم عقاب خارج كرده، و داخل در حكم مغفرت مي كند. (به طوری كه ديگر او مجرم نمی باشد.) نه اين كه شفاعت شونده با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تفاوت شفاعت با واسطه‌های دنیوی هم چون پارتی ‌بازی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شفاعت از ماده «شفع» به معني ضميمه كردن چيزی به همانند آن است؛ و از اين جا روشن مي‌شود كه بايد نوعي شباهت و همانندی در ميان آن دو بوده باشد، هر چند تفاوت‌هايي نيزدرميان آن هاديده شود. مفهوم اسلامي شفاعت اين است كه شخص گنه كار به خاطر پاره‌اي از جنبه‌ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا بین موضوع شفاعت و آیات پایانی سوره زلزال تضاد وجود ندارد؟ آیا این اصلی وارداتی از مسیحیت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای پاسخ ابتدا بايد ديد،آيات مورد نظر چه می گويند و اصل شفاعت چیست تا معلوم شود تضاد هست يا نه؟ اماآيات: در روز قيامت مردم از قبرها پراكنده بيرون می آيند تا اعمال شان به آن ها نشان داده شود. پس هر كس به قدر ذره ای كار نيك كرده باشد آن را خواهد بیشتر ...
شفاعت پیامبر(ص) در قیامت بااذن خدا برای اهل لا اله الا انت است و آن ها کسانی هستند که معبودی غیر خداوند ندارند، اما شامل کسانی که به هر نحو، توسل یا... غیر خدا را عبادت می‌کنند نمی‌شود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای رسيدن به جواب اين سؤال اول بايد معناي عبادت روشن شود تا ما در مقايسه‌اي بتوانيم روشن سازيم كه آيا توسل همان عبادت است يا متفاوت و غير از آن است. براي عبادت تعاريف مختلفی گفته شده است، بعضی تعريف عبادت را خضوع و تذلل گرفته‌اند... بعضی گفته‌اند عب بیشتر ...
شفاعت از دیدگاه علامه طباطبایی وابن تیمیه
نویسنده:
محمد غلامپور درزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دراین جامی توان گفت مفاهیم شفاعت متاسفانه دچارتحریف شده است وآن را به معنای شرک قلمداد کرده اند در حالی که شفاعت از آیات وروایات ونیز دلایل عقلی مایه می گیرد بااوردن براهین وشواهد استدلالی به شبهات پاسخ گفته شد.
بررسی مساله شفاعت از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی
نویسنده:
علی‌اکبر محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این پژوهش سعی شده است تا ضمن ارائه دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی در باره شفاعت ، اشکالاتی که از ناحیه منکران و منتقدان مطرح گردیده همراه با پاسخ تبیین گردد و با استناد به آیات و روایات اثبات نموده‌ایم که مسئله شفاعت نه تنها منافاتی با توحید ندارد بلکه تاکیدی است بر اینکه با تمسک به ارواح طیبه انبیاء، اولیاء و صالحان در سایه اذن الهی زمینه تقرب و دستیابی به رحمت واسعه الهی برای بندگان فراهم می‌آید.
مبانی و لوازم دیدگاه علامه مجلسی درباره حیات پس از مرگ
نویسنده:
جعفر اصفهانی، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با توجه به رویکرد دینی علامه مجلسی در پرداختن به حیات پس از مرگ، اصول و مبانی وی در این رابطه نیز متناسب با این رویکرد و برخاسته از منابع دینی است که یا به آنها تصریح کرده و یا می توان آنها را از توصیفاتی که از حیات پس از مرگ ارائه داده، استخراج کرد. این اصول مشتمل است بر اصول خداشناختی، جهان شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی، که می توان آنها را در قالب دوازده اصل ارائه کرد. این اصول درباره علوم وحیانی، حقیقت علم، حجیت ظواهر، موهوم بودن مکان و تابعیت آن از متمکن، اصالت توامان روح و جسم، خلق از عدم و حدوث عالم، ابتناء قواعد فلسفه بر توهم، عدم اختلاف نشئات، محوریت پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام در حوادث قیامت، مرگ ارواح و قبول ابهام به جای تاویل آیات مربوط به جزئیات تصویر معاد می باشند. از دیدگاه علامه مجلسی، درباره معاد می توان لوازمی چون اصالت خداوند و سنخیت دنیا و آخرت را نتیجه گرفت.
صفحات :
از صفحه 91 تا 112
رستاخیز در عهد عتیق و عهد جدید
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
اعتقاد به حیات اخروی در آیین یهود، از امور مسلم و قطعی است. مفاهیمی مانند رستاخیز، رجعت و ظهور منجی، روز داوری، تجدید حیات، باغ عدن و جهنم در عهد عتیق آمده است و دانستنی های فراوانی در متون مقدس یهود درباره مرگ و زندگی بازپسین دیده می شود. در مسیحیت نیز، مانند هر دین الاهی دیگر، اعتقاد به معاد و نجات انسان ها و سعادت جاویدان مورد اهتمام جدی است. این آیین بر پایه انتظار موعود یهودیت شکل گرفت و با باور به مصلوب شدن عیسی (ع) و دوباره زنده شدن و قیام او از گور استوار گردید و با آرمان رجعت او در آخر الزمان و برپا شدن رستاخیز کامل تداوم یافت و بدین ترتیب، این دین با اعتقاد به حیات مجدد و رستاخیز آمیخته شد. مقاله حاضر نگاهی است به چند موضوع اصلی در بحث رستاخیز کل و جهان آخرت در آیین های یهود و مسیحیت، که در جهت تصدیق و تکمیل مبانی آخرت شناسی ادیان توحیدی، معارفی را به پیروان خود عرضه نمودند. در این نوشتار، به مسایلی نظیر باور یا عدم باور به جهانی دیگر، برزخ یا مرحله میان مرگ و قیامت، رستاخیز مردگان، ویژگی های جهان آینده و جسمانی بودن معاد پرداخته می شود و تلاش بر این است که آنچه استفاده می شود از متون مقدس اصلی این دو دین باشد.
صفحات :
از صفحه 121 تا 154
  • تعداد رکورد ها : 453