جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 136
تحلیل زبان قرآن و متدولوژی فهم آن
نویسنده:
محمدباقر سعیدی روشن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در فصل نخست این پایان نامه بر مساله زبان ، مفهوم زبان ، فلسفه زبان، و کارکردها ونقشهای گونه گون زبان به ویژه زبان هنری-ادبی را از زبان متعارف و علمی بحث می شود.فصل دوم ، زبان دین را بررسی می کند.در فصل سوم چشم اندازی بر مهمترین عناصر فکری سه قرن اخیر غرب ، به ویژه معرفت شناسی تجربی ، فلسفه تحلیلی و هرمنوتیک فلسفی و چالشهایی است که این عناصر در فراروی معرفت دینی و زبان دین بحث می شود. فصل چهارم گزارشی است از چهار طیف از رهیافتهای زبان دینی معاصر غرب که در عین حال بر معضلهای بنایی یا مبنایی هر یک نیز فی الجمله اشاراتی گویا رفته است.در فصل پنجم کوشش شده است تا ریشه ها، زمینه ها و علل بروز نظریات زبان دینی جدید غرب واکاوی شود. در فصل ششم به حوزه زبان قرآن وارد می شود. در فصل هفتم به طرح این پرسش اصلی می پردازد که آیا زبان قرآن ناظر بر معانی ویژه، وضع عرفی خاص است یا در همان معنای عام لغوی-عرفی؟ و یا آن که نوعی تفصیل در این زمینه مطرح خواهد بود؟. در فصل هشتم ، قرآن زبان نمادها یا حقایق متعالی است بحث می گردد.در فصل نهم به این پرسش پاسخ می دهد که آیا زبان قرآن تنها اثر کارکردی و تعهد برانگیزی دارد یا آن که گزاره ها و آموزه های این متن در قلمرو موضوعات گوناگون تمامی برخاسته از واقعیت و حکایت از حقیقت دارد ؟ در فصل دهم راههای گوناگون پیشادینی و درون دینی که زمینه های کشف زبان قرآن را فراهم می نماید مورد بررسی قرار می گیرد.فصل یازدهم دیدگاه نویسنده را در زبان قرآن بیان می کند.آخرین فصل این پایان نامه را معناشناسی و هرمنوتیک فهم قرآن تشکیل می دهد.
ناهنجاری های اخلاقی در روابط پسران و دختران و راهکارهای درمان دینی
نویسنده:
فاطمه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این نوشتار مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول با کلیات موضوع، تعریف واژه ها و ضرورت پژوهش و اهداف آن آغاز می شود. در فصل دوم، گونه های متعدد از روابط بهنجار (سالم) جوانان اعم از ارتباط جوان با خدا ، جوان با خانواده و خویشان و جوان با دوستان و با فرهیختگان مورد کنکاش قرار گرفته است.در فصل سوم این نوشتار راهکارهای دین درایجاد روابط بهنجار غیر همجنس در چارچوب حدود ارتباط و اختلاف زن و مرد از منظر دین بررسی شده .در فصل چهارم ، زمینه ها و چگونگی ارتباط های نابهنجار به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که عمده مباحث این نوشتار را به خود اختصاص داده است.در فصل پایانی راهکارهای پیشگیری و درمان ناهنجاری در روابط پسران و دختران مد نظر قرار گرفته است.
جایگاه فرایزدی در فلسفه اشراق سهروردی
نویسنده:
محمد پندآموز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
علل گرایش به شرک در ربوبیت از منظر امام علی علیه السلام
نویسنده:
مرضیه علی عسکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهشرک در ربوبیت یعنی انسان، موجودی یا اسباب و عللی غیر از خداوند را به طور مستقل دارای شأن تدبیر و اصلاح امور بخشی از عالم بداند. نیل به توحید ناب جز با شناخت شرک و طرد همه‌ی اقسام جلی و خفی آن ممکن نیست. شرک ریشۀ اصلی همه‌ی انحرافات و بدترین ظلم به توحید است. اکثر مومنان به خدا مشرکند وشرک خفی و ظریفی که مورد غفلت برخی از موحّدان است، قسمت مهم آن به شرک در ربوبیت برمی‌گردد. سوال اساسی این پژوهش، علت‌ها و به دنبال آن عواملی است که سبب گزینش تفکر صاحب اثر بودنِ علل و اسباب غیر خدایی بر تدبیر و ارادۀ خداوند می‌‌‌شود. در این تحقیق اقسام شرک در ربوبیت و علت‌ها جستجو شده و به دنبال آن عوامل گرایش به شرک در ربوبیت و پیامد‌های آن از سخنان امام علی7 که ترجمان وحی الهی می‌‌‌باشد و از طریق فقه‌الحدیث و تشکیل خانواده حدیث، پیگیری و با بیان این امام همام تبیین گردیده است. شرک در ولایت، شرک در عبادت، شرک در محبت، شرک در رازقیت، شرک در مغفرت، شرک در هدایت و شرک در اطاعت از اقسام شرک در ربوبیت از منظر امام علی7 می‌‌‌باشند. و دیدگاه امام علی7 در مورد توسل و شفاعت دیدگاهی توحیدی است. علل اصلی و نُه‌‌گانۀ گرایش به شرک در ربوبیت از منظر امام علی‌7 عبارتند از: بی‌ایمانی، استکبار ورزیدن، دوگانگی نهان‌ها و آشکارها، آمیختن حق با باطل، نادانی نسبت به حق خداوند، گرایش به تعدد احکام واقعی، پیشگویی از طریق کهانت، سحر، نجوم، پذیرفتن رهبری دنیا، نافرمانی از دستورات ولایتمداران الهی.برخی از عوامل مساعدکننده ظهور و ایجاد علت‌های یاد شده از منظر امام علی 7 عبارتند از: بی‌صبری، بی‌رغبتی، بی‌پروایی، دنیا طلبی، شک و تردید، سطحی‌نگری، بی‌عدالتی، گریز از تلاش و جهاد در راه خدا و ...برخی از پیامدهای دنیایی‌ شرک‌ورزی از منظر امام علی7 عبارتند از: تسلّط شیطان، بازگشت به دوران جاهلیت، کینه‌ورزی و دشمنی، تفرقه و محروم شدن از برکات وحدت، فساد دل و سستی دین و ...از جمله پیامدهای اخروی شرک‌ورزی عبارتند از: خواری و ذلّت، محروم شدن از بهشت، تباهی اعمال، بدون اجر و مزد بودن کار نیک، بُریدن از آخرت، گرفتار گناهی نابخشودنی شدن و ...علّت مهم بی‌ایمانی، بیشترین عوامل گرایش به شرک در ربوبیت را در بردارد. همچنین سطحی‌نگری، حسدورزی، آرزوهای طولانی و غفلت‌زدگی، از جمله مواردی هستند که زمینه‌ساز چندین علّت گرایش به شرک می‌‌‌باشند و سطحی‌نگری مهم‌ترین عامل از عوامل ایجاد کننده شرک در ربوبیت می‌‌‌باشد.کلید واژه‌ها: امام علی 7، شرک، ربوبیت، علل، عوامل، ایمان.
آموزه‌های تربیتی ـ قرآنی 
در دعای عالیهًْ المضامین
نویسنده:
نرگس رضایی مجد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پایاننامه که با عنوان آموزه های تربیتی - قرآنی در دعای عالیهًْ المضامین می‌باشد، بررسی سندی، محورهای تربیتی و عوامل تهدیدکنندۀ آن در دعای عالیهًْ المضامین بر اساس آیات و روایات، مورد بررسی قرار گرفته است. تربیت یعنی فرایند کمک و یاری‌رسانی به آدمی برای ایجاد تغییر در ساخت روح و رفتار او برای رسیدن به کمال انسانی و شکوفاسازی استعدادهای درونی او، در دین و سنن اسلام و ادعیه معصومین مورد تاکید فراوان می باشد.از جمله کسانی که در تربیت و رفتار اسلامی الگو برای همگان قرار می‌گیرند، پیامبران و اولیای الهی می‌باشند. سیدبن‌طاووس در دعای عالیهًْ‌ المضامین عواملی مانند اطاعت خدا و رسول و ائمۀ معصومین، مودت و محبت به اهل بیت، تمسک و توسل به اهل بیت، زکات، صدقه، حج، نیکوکاری را راه‌های رسیدن به تربیت ایده آل و والا ذکر کرده است و عوامل تهدیدکنندۀ آن عوامل عقیدتی همچون، شرک، ظلم، شک، ریب، پیروی از شیطان و صفات رذیله مانند کذب، نفاق و بخل را بیان کرده است. کلیدواژگان: قرآن، دعای «عالیهًْ المضامین»، روایات، آموزه‌های تربیتی ـ دینی، الگوپذیری
ساحات وجودی انسان و ارتباط آنها با یکدیگر از منظر ابن سینا
نویسنده:
سعیدرضا رهاوی عزآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
به ظاهر همه اتفاق نظر دارند که انسانشناسی عالی ترین مقصد و منظور تحقیق فلسفی است و در تمام مکاتب گوناگون فلسفه ، هدف مذکور پیوسته تایید و تاکید شده است . آنچه از میان مقصود نظر ماست ، توصیف و تحلیل و نقد دیدگاه انسانشناختی ابن سینا آن هم در پرتو نظریات جدید می باشد. یکی از این مسائل ، حقیقت انسان از منظر ابن سینا می باشد . از آنجائی که وی به دو ساحت نفس و بدل برای آدمی قائل است ، این سوال مطرح می شود که کدام ساحت ، حقیقت انسان را تشکیل می دهد؟ در جواب گوئیم با توجه به مبانی شیخ همچون ترکیب انضمامی ماده و صورت حقیقت انسان ، مجموع نفس و بدل می باشد. از دیگر مسائل ، ساحات وجودی نفس و ارتباط آنها با ذات نفس از منظر شیخ الرئیس است که وی ساحات وجودی نفس را افعال و انفعالات و قوا می داند و از دیدگاه وی ارتباط افعال با ذات نفس. ارتباط علی و معلولی است و ارتباط انفعالات با ذات نفس ، ارتباط عرض و موضوع آن است . وی ارتباط قوای غیرعاقله با ذات نفس را ارتباط ابزار و صاحب ابزار می داند ، علاوه براینکه به وحدت قوای عاقله با ذات نفس قائل است و از آنجا که ترکیب علت و معلول ، عرض و موضوع آن و ابزار و صاحب ابزار را ترکیب انضمامی می داند ، نمی تواند اتحاد ساحات نفس با ذات نفس را به اثبات برساند. با ارزیابی این نظریات ، ناتوانی دیدگاه ابن سینا آشکار می شود ، چرا که سیستم فلسفی او از دو جهت ناسازگاری درونی و بیرونی رنج می برد. از جهتناسازگاری درونی : به عنوان مثال وی حقیقت انسان را نفس او می داند اما با توجه به مبانی وی ، مجموع نفس و بدل خواهد بود و از جهت ناسازگاری بیرونی: به عنوان نمونه دیدگاههای وی با آموزه های دینی ناسازگار است . ناسازگاریهایی که نظریه رقیب وی یعنی نظریه ملاصدرا از آن مبرا است.
حسن و قبح عقلی از منظر محقق طوسی و شهید صدر
نویسنده:
فاطمه خوش قلب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده ندارد.
نظریه امامت در تفسیر الکبیر، المنار، المیزان
نویسنده:
محسن مدنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بحث امامت با سرنوشت بشر و شوون روحی و اجتماعی وی پیوند خورده و مساله مهم و قابل بررسی می‌باشد، که نوشته ها و تالیفات مردان بلند همت روزگاران گذشته و حال گواه محکمی بر این مدعاستو هرچه زمان می‌گذرد و بشر سیر صعودی خود را می‌پیماید اهمیت آن بیشتر معلوم می‌شود. بنابراین ، تحقیق و پژوهش در این مطلب ضروری می نماید و برای بررسی زوایای مختلف آن باید بحث را از ریشه و ماهیت این مساله آغاز کرد. مجموعه حاضر در همین راستا به مباحث امامت عامه از منظر سه تفسیر مطرح بین اهل سنت و شیعه پرداخته و سعی شده این مساله که اساسا اختلاف شیعه و سنی در مسائل فراتر از اختلاف در مصادیق می‌باشد و به تباین در مفهوم امامت بر می‌گردد و امثال مرحوم عبدالرزاق لاهیجی و شهید مطهری آن را مطرح نموده‌اند را روشن و مبرهن کند. مباحث این مجموعه در چهار فصل عمده و یک پیشگفتار گنجانده شده است که درفصل نخست از مباحثی همچون تعریف امام و امامت ، گزارش تاریخی از تعریف‌های ارائه شده و تشابه و تفاوت آنها و اختلاف شیعه و سنی در برداشت از ماهیت امامت ذیل مقدمه بحث می‌شودو سپس از منظر سه تفسیر یاد شده به آیاتی که در آنها از عنوان امام استفاده شده به حقیقت این منصب و احتمالاتی که نسبت به تفسیر واژه امام در قرآن آمده پرداخته است. در فصل دوم بحث آیات به انظار این سه مفسر مذکور راجع به انتصابی بودن امام از طرف خدا یا انتخابی بودن او خواهد پرداخت و نقد و نظر آنها بیان می‌شود. در فصل سوم بحث از صفات امام از منظر آیات قرآن و بررسی انظار این سه مفسر خواهد پرداخت. در خاتمه نیز حق سرپرستی امام یا بهتر بگویم ولایت امام از دید سه مفسر مورد نظر پرداخته خواهد شد.
زبان نمادین دین از دیدگاه پل تیلیش بر مبنای کتاب الهیات نظام مند او
نویسنده:
مهدی میرهاشمی اسفهلان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 136