جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 96229
عنوان :
روششناسی هانا آرنت در فهم پدیدههای سیاسی
نویسنده:
علی علی حسینی، سارا نجف پور، علی تدین راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
با اینکه آرا و اندیشه های هانا آرنت -به عنوان یکی از برجسته ترین متفکران حوزه تاریخ و نظریه سیاسی قرن بیستم- امروزه یکی از منابع و مراجع اصلی محافل فکر سیاسی به شمار میرود و مباحث او در کتاب وضع بشر، ریشه های توتالیتاریسم، حیات ذهن، میان گذشته و آینده و... موضوع صدها مقاله و رساله بوده و هستند، اما درباره روش او بحث چندانی به چشم نمیخورد. این خلأ از آنرو است که او نه در این آثار و نه در هیچ جای دیگر به مقوله روش مطالعات و پژوهشهایش نپرداخته و پژوهشی جامع و مستقل هم در اینباره صورت نگرفته است. این مقاله میکوشد ضمن مطالعه روش هانا آرنت در فهم سیاست در راه گشایش افقی نو در مقوله روش در علوم سیاسی مبتنی بر رویکرد و الگوهای غنی و بدیع هانا آرنت گام بردارد. برای این مهم و فهم آرنت و روش تفهمی او به تحلیل آثارش مراجعه و این روش و تکنیکها را از دل آنها استخراج کرده است. آرنت از منظر و رویکردی تفسیری به فهمِ جهان و پدیده ها و امور سیاسی میپردازد و در این راه تکنیکهای خاص و منحصر به فردی را به خدمت میگیرد که در چارچوب منظومه فکری و دستگاه فلسفی -سیاسی خاص اوست. آرنت با رد و نقد مغالطههای متافیزیکی و روشهای تقلیلگرا و جبرگرای علوم مدرن، روشهایی خاص برای فهم جهان و انسان در پیش میگیرد که داستانگویی، تصور پژوهشگر به مثابه تماشاگر موقعیتمند و بیطرف، افتراقگذاری و تمایزها، کاربرد پارادوکسها و تحلیل آنها برای رسیدن به فهم، و استفاده از ذوق و سلیقه، و تخیل در فهم از مهمترین ایدههای خاص او در فهم هستند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد کلگرایی ضعیف در مطالعۀ کنش انسان: دفاع از کلگرایی ضعیف در برابر طبیعتگرایی و کلگرایی قوی
نویسنده:
حسن امیری آرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از راههای سنتی برای رد رویکرد طبیعتگرایانه، در مطالعۀ کنش انسانی، توسل به استدلالهای «هرمنوتیکی» است. در مقابل، معتقدان رویکرد طبیعتگرایانه معتقدند، استدلالات هرمنوتیکی راه به رویکرد چشماندازباورانهای میبرد که به دلیل آنکه فاقد معیار مقایسه و درستی است، هرگونه اِمکان نقد و داوری کنش انسانی را سلب میکند. ما به پیروی از بومن به این رویکرد چشماندازباورانه «کلگرایی قوی» میگوییم. در این مقاله، ابتدا با صورتبندی مناسب نقدهای وارد بر طبیعتگرایی، نابسندگی این رویکرد در مطالعۀ کنش انسانی بررسی میشود و سپس تلاش میشود با دفاع از رویکرد «کلگرایی ضعیف»، استدلال شود که با نشان دادن خلط میان شرایط امکاندهنده و شرایط محدودکننده میتوان از چشماندازباوری رویکرد کلگرایی قوی عبور کرد و به این ترتیب، اِمکان نقد و داوری کنش انسانی در رویکرد هرمنوتیکی نشان داده میشود. در نتیجه، نشان داده میشود که رویکرد کلگرایی ضعیف در مطالعه انسان نه تنها مشکلات فراوان رویکردهایِ چشماندازباورانه و طبیعتگرایانه را ندارد، بلکه اساساً بستر مناسبی برای فهم و مطالعۀ کنش انسانی فراهم میآورد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خرد و کلان در علوم اجتماعی: مسئله تبیین
نویسنده:
مهدی هاتف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نسبت فرد و جامعه عموماً از حیث وجودشناختی مورد توجه قرار گرفته است، اما میتوان آن را از حیث روششناختی نیز صورتبندی کرد. مسائل فراروی همین صورتبندی جدید، موضوع این نوشتار را تشکیل میدهند. در این مقاله، نخست طیف پاسخهای موجود به این مسئله، اعم از اتمیسم، فردگرایی روششناختی، کلگرایی ساختاری، کلگرایی کارکردی و دیدگاه ضد تقلیلگرایی مرور و مشکلات آنها بررسی میشود. به گمان نگارنده دیدگاههای تقلیلگرا، اعم از فردگرا و جمعگرا، دچار مشکلات جدی هستند، بنابراین، یک تبیین کافی در علوم اجتماعی ناگزیر از اتخاذ یک موضع ضد تقلیلگرایانه است. اما این موضع خود با چالش دیگری موسوم به مسئله خرد−کلان روبهرو است؛ اینکه یک نظریه اجتماعی چگونه میتواند مقولات خرد / فردی و مقولات کلان / اجتماعی را به شکلی ارگانیک در خود جای دهد و با چه مکانیزمهایی میتواند گذار از یک سطح به سطح دیگر را ممکن کند؟ تلاش بر این است که در این نوشتار نشان داده شود که چگونه با رجوع به کارهای وبر و خوانش تحلیلی از مارکس میتوان پاسخی برای این مشکل ارائه کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی محتوا و ساختار ذهن انسان: مبانی نظری و فرایند اجرایی نقشۀ شناختی
نویسنده:
لیلا مرتضوی، فاطمه شیخینژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ماهیت انسانی علوم انسانی و اجتماعی، گواه بیبدیلی در ایجاد تمایز اساسی میان این علوم با علوم طبیعی به شمار میرود. از اینرو، برونرفت از سیطره غالب پارادایم اثباتگرایی و رویکردهای کمّی بهعنوان قلمرو و قالبهای ویژۀ علوم طبیعی و ورود به عرصه پارادایمهای رقیب و رویکردهای کیفی، ضرورتی انکارناپذیر قلمداد میشود. در این راستا، شناسایی و معرفی روشها و ابزارهای پژوهشِ کیفی میتواند، راهگشای مناسبی برای پیمودن مسیر باشد. از اینرو، مقاله حاضر در تلاش است، ابتدا با بیان خاستگاه و مبانی نظری روش نقشهشناختی و تمایزات و تشابهات آن با نقشه ذهنی و نقشه مفهومی به ایجاد درکی مشترک از این روش بپردازد، سپس با تشریح فرایند ترسیم نقشه شناختی و نحوه تحلیل آن، شیوۀ کاربست روش را ارائه کند و در نهایت، با بیان مزایا و معایب روش، پژوهشگران را از نقاط قوت و ضعف این روش آگاه سازد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی
نویسنده:
زهره علوی راد، محمد علی تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
جامعهگرایی یکی از مکاتب منتقد سنت روشنگری و اندیشه مدرن در منظومة فکری غرب معاصر است. مایکل سندل، السدیر مکاینتایر و چارلز تیلور از نظریهپردازان اصلی و چهرههای شناخته شدة این مکتب فکری به طور مشخص به نقد مبانی فلسفی و بنیانهای لیبرالیسم میپردازند. یکی از حوزههای رویارویی جامعهگرایان با لیبرالها معرفتشناسی است که این مقاله محورهای اصلی آن را بررسی میکند. اندیشمندان جامعهگرا مشترکاً معرفت جهانشمولگرا و نیز فردگرای لیبرال را نقد میکنند و در مقابل از معرفتی محدود به دو قید تاریخ و اجتماع دفاع میکنند. البته به باور ایشان، تاریخی و اجتماعی شمردن معرفت سبب گرویدن آنان به مسلک ذهنیگرایی و نسبیگرایی نمیشود، بلکه بیانگر محدودیتی است که ذهن آدمی در فرایند شناخت با آن روبهروست. برخلاف نسبی گرایان، جامعهگرایان از وجود واقعیت عینی و امکان کشف آن، البته از مجرای اجتماع، سخن میگویند. محور مشترک دیگر در معرفتشناسی جامعهگرایی، باور به لزوم وجود پیوند میان هست و باید است. از اینرو، آنان لیبرالیسم را به دلیل ادعای بیطرفی ارزشی و ترویج ایدة جدایی دانش از ارزش مورد انتقاد قرار میدهند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 289 تا 310
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبکشناسی رویکردهای تاریخی به فلسفه اسلامی
نویسنده:
مهدی گل پرور روزبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
رویکردهای تاریخی به فلسفه اسلامی در دهههای اخیر فزونی گرفته است. بررسیهای روششناختی مرتبط موجب بصیرتافزایی پژوهشگران این حوزه خواهد بود. در این مقاله، سه گونه «تذکرهنگاری فلاسفه»، «جریانشناسی تفکر فلسفی» و «تاریخنگاری مسائل فلسفه» متمایز شده و مشخصهیابی گردیدهاند. ادبیات غنی گونه اول حاوی شرح حال رجالی است که به صورت سنتی فیلسوف دانسته میشدهاند. واکاوی کیستی فیلسوفان و چیستی سوانح مهم حیات آنان پیشفرضهای تعیینکننده اینگونه تاریخنگاری است که غالباً مغفول واقع میشود. گونه دوم معطوف به سیر تطور ادوار عرصه فلسفه است که متضمن ارزشگذاریهای فراوانی بوده و معمولاً به نحو پیشرفتمحور روایت میشود تا شرایط کنونی در نقطه اوج ماجرا قرار گیرد. جریانشناسی به صورتهایی گوناگون و گاه بنیاناً متفاوت امکانپذیر بوده و چون خودمؤید است، پذیرش آن وابسته به تمایلات مخاطب خواهد بود. ممیزه گونه سوم، بازسازی اندیشههای گذشتگان برای پاسخ به مسائل روز است. اینگونه تاریخنگاری از جهت انتخاب مسائل و همچنین گزینش فیلسوفان از جریانشناسی تفکر فلسفی تأثیر میپذیرد و البته معمولاً پس از مدتی متروک شده یا نیازمند بروزرسانی به نظر خواهد رسید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش اکتشاف نظریه از منابع و متون دینی
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
روش نظریهپردازی بهصورت عام و روش اکتشاف نظریة اسلامی از منابع و متون دینی بهصورت خاص از دغدغههای مهم پژوهشگران معاصر است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه میتوان از منابع و متون دینی به اکتشاف و استنباط "نظریه" پرداخت؟». نویسنده با هدف ارائة روشی نو و اطمینانآور در این باره، با اشارهای به مفروضات معرفتشناختی و دینشناختی بحث، با نگاهی کلان به نظام فکر اسلامی و با استفاده از مطالعات موردی و همچنین با بهکارگیری روش تحلیلی- فرایندی 9 مرحلهای برای اکتشاف نظریة اسلامی از منابع و متون دینی اقدام کرده است. دستاوردهای مهم این مقاله عبارتاند از: الف. ارائة مدلی جدید یا دستکم اصلاحشده از روش اجتهاد؛ ب. ارائة روشی برای استنباط نظریة اسلامی؛ ج. نگاه کلان و مجموعی داشتن به روش اجتهاد بهجای نگاه جزءنگر؛ د. توجه دادن به نقش ضوابط اسلامی حاکم بر قلمروهای گوناگون و همچنین قواعد اسلامی حاکم بر زیست انسانی در فرایند اکتشاف نظریة اسلامی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى برهان معجزه نبودن در دفاع از رئالیسم علمى
نویسنده:
علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
صدق (تقریبى) نظریه ها یکى از مدعیات اساسى رئالیست هاست. در این مقاله ضمن بیان اهمیت این مسئله به ارائه و بررسى یکى از براهین مهم رئالیست ها، یعنى برهان معجزه نبودن در جهت دفاع از این ادعا خواهیم پرداخت و نشان مى دهیم که ایراد دورى بودن، با اتخاذ پشتوانه ى معرفت شناختى مناسب وارد نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل بستار علّی فیزیک، حلقه واسط طبیعتگرایی روششناختی و طبیعتگرایی متافیزیکی
نویسنده:
زهرا زرگر، ابراهیم آزادگان، لطف الله نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مطابق طبیعتگرایی روششناختی تبیینهای علمی باید صرفاً از هویات و سازوکارهای طبیعی بهره ببرند و استفاده از هویات فراطبیعی یا گزارههای مبتنی بر وحی در تبیینهای علمی مجاز نیست. از سوی دیگر طبیعتگرایی متافیزیکی، رهیافتی وجودشناختی است که مطابق آن هویات موجود در جهان محدود به هویات طبیعی میشوند و باور به آن مستلزم انکار وجود هویات فراطبیعی است. گروهی از فلاسفه معتقدند پذیرش طبیعتگرایی روششناختی الزامی در باور به طبیعتگرایی متافیزیکی ایجاد نمیکند و این نظریه بهعنوان رهیافتی روششناختی، بهلحاظ متافیزیکی خنثی بوده و پایبندی به آن امکان مشارکت عمومی در علم را فراهم میکند؛ ولی گروه دیگر میان این دو نظریه رابطه نزدیکی میبینند و معتقدند میان باور به طبیعتگرایی روششناختی و متافیزیکی، رابطهای شبیه استلزام وجود دارد. در این مقاله تلاش شده است تا با ارائه استدلال جدیدی، که مبتنی بر تشریح و تدقیق پیشفرضهای طبیعتگرایی روششناختی از جمله «اصل بستار علّی فیزیک» و «معرفتشناسی قرینهگرایانه» است، نشان داده شود که پذیرش طبیعتگرایی روششناختی، باور به طبیعتگرایی متافیزیکی را اجتنابناپذیر میکند و محدود کردن روش علم به روش طبیعتگرایانه با باور دینداران و خداباوران ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی قیاسگرایانه در اخلاق کاربردی؛ جایگاه نظریه در استدلالهای اخلاقی
نویسنده:
محمد تقی اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
عالمان اخلاق کاربردی در مواجهه با مسائل اخلاقی به طور کلی دربارۀ سه روش گفتگو میکنند: روش قیاسی یا به عبارتی، استدلال از بالا به پایین، روش استقرایی یا استدلال از پایین به بالا، و روش بینابینی یا توازن متفکرانه. قیاسگرایان یا طرفداران روش قیاسی بر نقش محوری و اساسی نظریههای اخلاق هنجاری در ارزیابی و توجیه افعال و داوریهای اخلاقی تأکید میکنند. این مقاله تلاش میکند تا باگزارش و نقد قیاسگرایی، جایگاه واقعی نظریههای اخلاق هنجاری را در روششناسی اخلاق کاربردی نشان دهد. قیاسگرایی بر نقش محوری و اساسی نظریههای اخلاق هنجاری در ارزیابی و توجیه افعال و داوریهای اخلاقی، به ویژه در حیطههای مسئلهخیز تأکید میکند. با نقد و ارزیابی مدعیات و دلایل قیاسگرایان میتوان به دیدگاه روشنی دربارۀ جایگاه واقعی نظریههای اخلاق هنجاری در روششناسی اخلاق کاربردی رسید و این همان هدف مقاله است. روش بحث در این مقاله، به اقتضای ماهیت آن، کیفی است که با کاربرد روشی توصیفی – تحلیلی و انتقادی، اهم دلایل و انگیزههای قیاسگرایان را از منابع اصلی آنان به دست آورده، با نقد و بررسی آنها به این نتیجه میرسد که با اتخاذ رویکردی معتدل در نظریهپردازی و بهرهگیری از ظرفیت نظریههای اخلاقی، میتوان در کنار بهرهمندی از امتیازهای رویکرد قیاسگرایان از ایرادهای وارد بر این رویکرد در امان بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 96229
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید