جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
مولوی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 941
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه شانزدهم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت انسان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
علم نفس ,
علم نفس ,
غرور ,
واقعیت جهان هستی ,
چیستی من ,
شناخت منِ انسانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه نوزدهم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
علم نفس ,
عرفان مثبت ,
علم نفس ,
علم ناقص(مقابل علم تام) ,
جهان از دیدگاه مولانا ,
اندیشه عرفانی مولانا ,
خدا (عرفان تطبیقی) ,
لذت گرایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه بیست و پنجم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
خلود ,
شناخت راه کمال ,
حیات ابدی ,
احکام فقهی ,
احکام اولیه فقهی ,
شک دستوری ,
معاد(فلسفه) ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
13. علم کلام ,
شک واقعی(مقابل شک دستوری) ,
شک دستوری(مقابل شک واقعی) ,
نیازهای اولیه ,
قوانین اجتماعی (وابسته اخص قوانین الهی) (فلسفه سیاسی) ,
مقررات اجتماعی (وابسته اخص قوانین اجتماعی)(فلسفه سیاسی) ,
حیات فرامادی ,
شک بیمارگونه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه بیست و نهم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
آزادی مسئولانه ,
مرگ طبیعی ,
اختیار انسان ,
عرفان مثبت ,
فلسفه حیات ,
آزادی ,
انسان و آزادی ,
موت ارادی ,
جبر و اختیار در مثنوی ,
هدف زندگی (فلسفه اخلاق) ( وابسته) ,
حیات ارادی ,
عرفان و آزادی (عرفان) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار شرح و تفسیر مثنوی
مدرس:
علی رافعی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
عکس
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفکیک عشق مجازی و حقیقی
,
محبت
,
وحدت وجود
,
عشق حقیقی
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
وحدت وجود
,
عقل و عشق از نظر مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
تصوف عاشقانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ادبیات
,
مقام محبت
,
فلسفه و عرفان
,
عشق نفسانی
,
عقل و عشق
,
1- مثنوی معنوی: مولوی (متون عرفانی مرجع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ اراده از منظر شوپنهاور و مولانا
نویسنده:
محمّد میر ، محمّد حسن کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
چکیده :
در این پژوهش، وجوه اختلاف و تشابه دیدگاه مولانا و شوپنهاور در خصوص اراده، بهروش توصیفیتفسیری بررسی شده است. شوپنهاور ازجمله فلاسفهای است که بهصراحت اصالت را به اراده داده و آن را بهعنوان نیروی اساسی بشر و بنیان کوششها و فعالیتهای او، ازجمله اندیشیدن، پذیرفته است. وی در نظام فلسفی خود از عباراتی نظیر «جهان تمثّل اراده» و «ارادۀ معطوف به قدرت» بهره برده است که شاخص نظام فلسفیاش تلقی میشود. مولوی نیز با بیان دلایل دینی، عقلی، حسی و وجدانی از ارادۀ انسان دفاع و او را موجودی مختار معرفی کرده است. او حتی سعیکردن در زمینۀ شکر نعمت حق را اراده میداند. ازنظر او نیز عاشق با میل و اختیار، ارادۀ خود را در ارادۀ معشوق فانی میسازد. با بررسی دیدگاه این دو دربارۀ اراده، نکات و وجوه مشترک و مختلفی استخراجشدنی است که زمینۀ آشنایی هرچهبیشتر با این موضوع و رفع ابهامات مربوط به آن را برای مخاطبان فراهم میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دعاها و مناجاتهای عرفانی مثنوی معنوی براساس نظریه کنشهای گفتاری سرل
نویسنده:
ریحانه فرجی ، علی اکبر افراسیاب پور ، ثورالله نوروزی داودخانه ، محمد رحیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دعا و مناجات با پروردگار، از روحانیترین لحظات زندگی هر انسان خداشناس و دینمدار است و مثنوی معنوی نیز بهعنوان شاهکار عرفانی زبان فارسی سرشار از دعا و مناجاتهایی است که مولانا گاه از زبان خود و گاه از زبان شخصیتهای مثنوی بیاننمودهاست. دعا و مناجاتهای مثنوی ، دارای کنشهای گفتاری خاصی است که نشانگر معنی ثانوی آنهاست. نظریه «کنش گفتاری» بهعنوان یکی از مباحث مهم تحلیل گفتمان در حوزه دانش زبانشناسی در آغاز توسط «آستین» مطرحشد و سپس، «سرل» طبقهبندی پنجگانهای را برای آن ارائهداد. پایۀ نظریه کنش گفتاری سرل بر این استوار است که نقشهای فعل و بهدنبال آن جمله را در فرایند گفتمان میتوان به پنج دسته کنشهای اظهاری، عاطفی، ترغیبی، تعهّدی و اعلامی تقسیمبندیکرد. در پژوهش حاضر تلاششدهاست به شیوۀ تحلیل محتوایی و برمبنای تئوری کنشهای گفتاری سرل، به تحلیل دعاها و مناجاتهای مثنوی پرداختهشود. نتایج بهدستآمده از پژوهش نشانمیدهد، هریک از دعاها و مناجاتهای مولانا دارای کنش گفتاری خاصی است و از میان طبقهبندی پنجگانه سرل، «کنش ترغیبی» نسبت به دیگر کنشهای گفتاری بسامد بالایی دارد و «کنش اعلامی» در آنها بهکارنرفتهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فکری شیخ اشراق و تطبیق آن با مثنوی مولوی (بر اساس چهار مؤلفه نفس، عقل، پیر و نور)
نویسنده:
پدیدآور: عاطفه احمدی استاد راهنما: حسین فقیهی استاد راهنما: احمد تمیم داری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
فلسفه اشراقی
,
عرفان تطبیقی
چکیده :
شهابالدین سهروردی، فیلسوف اشراقی، یکی از برجستهترین چهرههای تاریخ حکمت اسلامی و فرهنگ ایران است که در آثار او نابترین و عالیترین اندیشههای اشراقی و عرفانی نمود پیدا کردهاند. این فیلسوفِ عارف، جامعِ حکمت بحثی و ذوقی است و این دو را مکمل یکدیگر میداند و اختلاف او با فلاسفه از آنجا نشأت میگیرد که کشف و شهود را بنمایه حکمت خود قرار میدهد. به گفته خود وی این حکمت منبع قدسی دارد و دریافت آن جز برای کاملان میسر نیست. در قاموس اندیشگانی سهروردی، چهار مؤلفه نفس، عقل، پیر و نور نقش اساسی ایفا میکنند. در تفکر مولانا جلالالدین نیز نفس و نور از آنجا اهمیّت مییابند که رستگاری سالک نزد مولانا در گرو تبدیل نفس بهیمی به نفس نورانی است و در این میان عقل و پیر نقش واسطه و راهنما را ایفا میکنند. مسأله این پژوهش آن است که اشتراکات و افتراقات فکری سهروردی و مولوی در مباحث نفس عقل، پیر و نور را بررسی و واکاوی نماید. نتیجه به دست آمده، حاکی از آن است که سهروردی با دو دیدگاه فلسفی و عرفانی به چهار اصطلاح فوق مینگرد. او فیلسوف است اما متمایل به عرفان و اشراق و آنچه سبب تمایز وی از دیگر فلاسفه شده، پیوند فلسفه و عرفان در اندیشه اوست. بنابراین آنجا که مباحث، روی سویِ فلسفه دارند، کمتر با حضور اندیشه عرفانی مولانا مواجه میشویم و هرچه به سمت اندیشههای اشراقی سهروردی پیش میرویم، اشتراکات فکریِ او را با اندیشههای عرفانی مولانا پررنگتر مییابیم تا جایی که در مباحث نور، با یک اتحاد فکری از سوی آنها روبرو میشویم. در مبحث نفس، شیخ اشراق و مولانا به یک قوس نزولی و صعودی، قائل هستند. نفس از دیدگاه شیخ اشراق، وجودی الهی و سراسر نور است که با هبوط به عالم جسمانی از وطن اصلی خود دور افتاده و در هیئت ظلمانی تن محبوس شدهاست. از نظر مولانا نیز روح مجرّد که متعلق به عالم علوی است به سبب فرودآمدن در عالم سفلی و تعلّق به مادّیات، تیرگی و ظلمت بر وی چیره میشود. پس از آگاهی نفس نسبت به موقعیت خود در این دنیا، قوس صعودی آغاز میگردد. تلاش و تکاپو از سوی نفس به یاری پیر و راهنما صورت میگیرد. پیر در آثار سهروردی دو جلوه حقیقی و مثالی دارد. در «المشارع و المطارحات» مستقیماً به لزوم حضور پیر تأکید میورزد و در رسالههای رمزی، عقل فعال نقش راهبر و راهنما را دارد. مولانا نیز علاوه بر تأکید بر لزوم داشتن پیر و مرشد، عقل کلی را نماد پیر میداند. بیشترین اشتراک فکری سهروردی و مولانا در مفهوم نور جلوه یافتهاست. مقصد نهایی سفر سالک در اندیشه آنها، سفر به اصل الهی و نورالانوار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عشق الهی از دیدگاه شیخ اشراق و مولانا
نویسنده:
پدیدآور: طاهره غلامی استاد راهنما: مجید ملایوسفی استاد مشاور: محمدجواد شمس
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحثی که در فلسفه، ادبیات و عرفان عطف توجه بسیاری به آن شده و نظریات متنوعی در خصوص آن ارائه گردیده مسأله عشق الهی است، که متفکران بسیاری در باب آن سخن گفته اند. از یک سو متفکران بزرگی همچون سهروردی و مولانا عشق را به حقیقی ومجازی تقسیم میکنند که مطابق با تفکر ایشان عشق مجازی همان عشق به ماسوی الله وعشق حقیقی عشق به خدا، صفات و افعال اوست و از سوی دیگر متفکرانی از شرق تا غرب یک تقسیمبندی سهگانه از آن ارائه میکنند که عبارت است از عشق اروتیک، فیلیایی وآگاپهای. مهمترین خصیصهی عشق اروتیک لذت است؛ در عشق فیلیایی خواستن چیزهای خوب برای دیگری و فقط برای دیگری است که معیار و ملاکی مهم تلقی میشود و سرانجام عشق آگاپه ای که عبارت از محبّت عام خداوند نسبت به موجودات است که این نوع عشق، معنای حقیقی عشق در مسیحیت است. دربررسی نظریات سهروردی و مولانا در باب عشق الهی به دیدگاههای مشترک فراوانی برمیخوریم؛ از جمله اینکه هردوی آنها عشق را یک معنای ملکوتی و دارای مراتب متعددی میدانند که بالاترین مرتبه عشق متعلق به حقتعالی است. هردو متفکر معرفت را پایه واساس عشق و عقل را موجودی متعالی و نخستین صادر از خداوند میدانند. سهروردی عشق را در مراتب گوناگون هستی ساری وجاری و همهی موجودات را واجد معشوق و مقصودی واحد میداند که جملگی به سوی حقتعالی رهسپارند، مولانا نیز وجود و بقای هستی را منوط به وجود و بقای عشق دانسته و همهی کائنات را جویا و طالب معشوق حقیقی میداند. درکنار این نظریات مشترک، نظریات متنفاوتی نیز درنظریه ایشان درباب عشقالهی وجود دارد. برخلاف سهروردی که عشق را از محبّت ومعرفت بالاتر میداند و معرفت را مقدمه وپایهای برای رسیدن به عشق میداند، مولانا عشق را مقدمهای برای رسیدن به معرفت و شرط دریافت معرفت را عشق میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسهی مفهوم «نجات» در عهد جدید و مثنوی مولانا
نویسنده:
پدیدآور: هانا حبیبی کیلک استاد راهنما: نوریسادات شاهنگیان استاد مشاور: حجتاله جوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبان های دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه در این رساله مورد بحث قرار گرفته است، بررسی مفهوم «نجات»، فلاح و رستگاری و عوامل و موانع رسیدن به آن از دیدگاه دو کتاب عهد جدید و مثنوی مولانا جلال الدین رومی است. در عهد جدید، نجات به معنای پاک شدن از گناه و مرگ ابدی و رسیدن به پاداش اخروی و برخوردار شدن از زندگی ابدی است و عواملی چون ایمان، فیض، فدیه، توبه و... در رسیدن به نجات موثرند و همچنین عواملی چون گناه، شریعت، جهل و... از موانع رسیدن به نجات و رستگاری است. از دیدگاه کتاب مثنوی، نجات به معنی رهایی از آلام روحانی و انجام دادن سیر و سلوک عرفانی به منظور قرب و مشاهده و متحد و فنا شدن در ذات حق است. عواملی چون تلاش و کوشش فردی، تمسک به شریعت، تهذیب نفس از طریق انجام اعمال صالح و کسب فضایل اخلاقی سبب دست یابی به نجات است. همچنین گناه و پرداختن به دنیا و مادیات از موانع حصول نجات محسوب می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 941
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید