جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید روش شناسی
>
روش (مسائل جدید کلامی)
>
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 69
عنوان :
زبان، حقیقت و منطق
نویسنده:
آلفرد جولز آیر، منوچهر بزرگمهر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
انتشارات شفیعی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیلی
,
منطق جدید
,
زبان، حقیقت و منطق : آیر
,
پوزیتیویسم منطقی
چکیده :
نگارنده در کتاب حاضر که نخستین تألیف اوست، خاطرنشان میسازد: "نظریاتی که در این رساله ارائه شده، ناشی از تعلیمات برتراند راسل و وینگنشتاین است که آنها نیز به نوبهی خود نتایج منطقی اصالت تجربهی بارکلی و هیوم هستند. من نیز مانند هیوم، کلیهی قضایای واقعی را به دو دسته تقسیم میکنم؛ قضایایی که به قول او مربوط به "نسبت بین تصورات" است و آنها که مربوط به "امور واقع" است. نوع اول، شامل قضایای پیشینی منطق و ریاضیات خالص است. اینها را من فقط از این جهت که تحلیلی هستند ضروری و قطعی میدانم. یعنی معتقدم که علت این که این قضایا را نمیتوان در تجربه نفی کرد این است که خبری دربارهی عالم تجربه نمیدهند و فقط قصدها را به استعمال علایم به نحو معینی ثبت میدارند. قضایای مربوط به امور واقع تجربی را بر خلاف آنها، من فرضیاتی میدانم که ممکن است محتمل باشند ولی هرگز قطعی نخواهند بود و در بیان طریقهی اثبات صحت آنها ادعا میکنم که ماهیت صدق و حقیقت را توضیح دادهام. برای آزمایش این که جملهای بیان یک فرضیهی تجربی، حقیقی است، من اصلی تحقیق و اثبات را با تعدیلی اختیار کردهام. زیرا به نظر من، فرضیهی تجربی لازم نیست قطعا قابل اثبات باشد بلکه همین قدر که تجربهی حسی ممکنی در تعیین صدق و کذب آن دخیل باشد، کافی است. اگر قضیهی طرح شده شرط لازم این اصل را حایز نشود و معلوم متکرر هم نباشد میگویم مابعد الطبیعی است و چون چنین است نه صادق است و نه کاذب، بلکه مهمل است به معنی لغوی کلمه. بسیاری از آن چه معمولا به نام فلسفه خوانده میشود بنا به این ملاک، ما بعد الطبیعی است، خاصه نظریاتی مانند این که: یک عالم غیرتجربی غایات و ارزشها وجود دارد، یا این که انسان دارای روح جاویدان است یا این که خدای متعال هست، اما خود قضایای فلسفه را میگوییم از لحاظ لفظی، ضروری و لذا تحلیلی هستند".
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوانشی تحليلی از ديدگاه ملاصدرا و متأخرين پيرامون معنای اسمی و حرفی وجود (تأملاتی در مباحث زبانی حكمت متعاليه)
نویسنده:
روحاللّه دارائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه تحلیلی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
خوانشی تحلیلی از دیدگاه ملاصدرا و متأخرین پیرامون معنای اسمی و حرفی وجود (تأملاتی در مباحث زبانی حکمت متعالیه) (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
وجود رابطی ,
وجود محمولی ,
فلسفه غربی ,
تخالف نوعی ,
وجود نفسی ,
معنای حرفی(مقابل معنای اسمی) ,
معنای اسمی(مقابل معنای حرفی) ,
اشتراک لفظی ,
اشتراک معنوی ,
اقاسام وجود (فلسفه) ,
رویکرد هستی شناسانه (فلسفه) ,
رویکرد معرفت شناسانه (فلسفه) ,
نظریه ایقاعی حروف (فلسفه) ,
چکیده :
ملاصدرا در آراء خود به مباحث زباني توجه داشته و دربارة معناي اسمي و حرفي سخن گفته است. مفسرين، آراء وي در اينباره را خالي از تهافت ندانستهاند تا جايي كه بخشي از آراء او را بر ديگري ترجيح داده و ادق از ديگري دانستهاند. اين نوشتار با طرح و مقايسة آراء ملاصدرا در باب معناي اسمي و حرفيِ وجود، چارچوبي براي طرح مباحث هستيشناسي، معرفتشناسي و زبانشناسي ارائه داده و با بهرهگيري از مباحث زبانيِ علمِ اصولِ فقه، رويكردي تحليلي ـ زباني را براي برونرفت از اين تهافت ارائه كرده است. ملاصدرا بر اين باور است كه از يكسو ميتوان از طريق اشتراك معنويِ معناي حرفي وجود (است) به اشتراك معنويِ معناي اسمي وجود (هست)، استدلال كرد و از سوي ديگر، اختلاف بين وجود رابط و محمولي، نوعي است. اين ديدگاه ملاصدرا محل نزاع و تفسيرهاي متفاوتي واقع شده و پرسشهايي را پيش روي صاحبنظران قرار داده است؛ از جمله اينكه آيا اين دو ديدگاه همخواني دارند؟ آيا اين نظريه با تشكيك وجود و اشتراك معنوي وجود، سازگار است؟ آيا وجود رابط و محمولي از يك سنخند؟ آيا دو تقسيمبندي وجود در حكمت متعاليه، يعني تقسيم سه شقي وجود به رابط، رابطي و نفسي و تقسيم دو شقي وجود به رابط و مستقل با يكديگر در تضادند؟ آيا دو تقسيم يادشده، با آراء ملاصدرا در حوزة معناي اسمي و حرفي سازوارند؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو سویۀ ناسازگار در فلسفۀ ویتگنشتاین با نظر به رسالۀ منطقی- فلسفی
نویسنده:
جعفر مذهبی، محمد مشکات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی)
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه زبان
,
فلسفه تحلیلی
,
فلسفه متقدم ویتگنشتاین
,
خوانش های فلسفه ویتگنشتاین(فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری معنا (فلسفه) ,
گزاره های تجربی (فلسفه) ,
خوانش متعارف (فلسفه) ,
خوانش درمانی (فلسفه) ,
رویکرد سلبی ویتگنشتاین(فلسفه) ,
خودناسازگاری فلسفه ویتگنشتاین (فلسفه) ,
معناداری (فلسفه) ,
گزاره های مهمل (فلسفه) ,
نشان دادنی ها (فلسفه) ,
گفتنی ها (فلسفه) ,
خودناسازگاری فلسفه ویتگنشتاین و ریشه های آن (فلسفه) ,
ضد متافیزیک (فلسفه) ,
نگرش ضد علمی (فلسفه) ,
چکیده :
آنچه فهم فلسفۀ ویتگنشتاین را دشوار میکند، ناسازگاری رویکردهای سلبی و ایجابی اوست. مراد از رویکرد سلبی، نگرش ضدفلسفی ویتگنشتاین است؛ اینکه فلسفه نباید با نظریهپردازی و استناد به آموزههای متافیزیکی به پالایش زبان بپردازد، هدف آن نباید جز روشنگری و توصیف محض باشد و سرانجامِ آن نیز نباید شماری از گزارههای فلسفی باشد. مراد از رویکرد ایجابیِ ویتگنشتاین دربارۀ فلسفه هر موضع فلسفیِ معناداری، ولو حداقلی، است که رویکرد ضدفلسفی ویتگنشتاین آن را مجاز نمیداند. مسئلۀ اصلی این است که چگونه فلسفۀ مطلوب ویتگنشتاین میتواند به توصیف یا روشنگری زبان بپردازد؛ درحالیکه شدیداً در قید مواضع ضدفلسفی است. این نوشتار میکوشد با تحلیل رسالۀ منطقی - فلسفی ناسازگاری یادشده را ارزیابی کند (هرچند نتایج این تحلیل تنها به مواضع ویتگنشتاین متقدم محدود نمیشود)؛ سپس خوانشهایی را بررسی کند که برای برونرفت از این ناسازگاری تدبیری اندیشیدهاند و سرانجام نشان دهد چرا به نظر نمیرسد این ناسازگاری رفعشدنی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبیت هستی شناسی
نویسنده:
و.و.کواین، مجتبی درایتی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی نوین
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف )
,
فلسفه زبان
,
فلسفه تحلیلی
,
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی تحلیلی
,
معناشناسی (منطق)
,
نسبیت هستی شناختی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه ذهن (فلسفه) ,
طبیعت گرایی ,
زبان خصوصی ,
مرجع ,
عدم تعین معنا ,
طبیعت گرایی معرفت شناسانه(اصطلاح وابسته) ,
رفتارگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و کارکردگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
معنا و مفهوم ,
ترجمه ریشه ای ,
درک ناپذیری مرجع ,
معناشناسی ذهن باورانه ,
واژه فردی ,
نظریه برهان مرتبه اول ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم چیست؟
نویسنده:
هیلاری پاتنم، حمید طالب، ابوالحسن حسنی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
رئالیسم معرفت شناختی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیلی
,
علوم تجربی(معرفت شناسی)
,
رئالیسم
,
رئالیسم هستی شناختی(معرفت شناسی)
,
رئالیسم علمی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت ,
نظریه مطابقت ,
پوزیتیویسم ,
همگرایی معرفت علمی ,
شهودگرایی ریاضی ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی پنج روایت از نسبیگرایی شناختی
نویسنده:
هاوارد سنکی، پیروز فطورچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیت معرفت
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف )
,
فلسفه زبان
,
نسبیت معرفت
,
نسبی گرایی شناختی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه علم ,
معیار عینی ,
ضد واقع گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبی انگاری مفهومی ,
نسبی گرایی شناختی ,
نسبی گرایی در عقلانیت ,
نسبی گرایی در صدق ,
نسبی دانستن واقعیت ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در باب یقین ویتگنشتاین و نقد برهان خواب دکارت
نویسنده:
اعظم محسنی، مسعود سیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف )
,
فلسفه جدید
,
فلسفه زبان
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
فلسفه تحلیلی
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
شکاکیت نوین(قسیم شکاکیت باستان و معاصر)
,
شکاکیت معاصر(قسیم شکاکیت باستان و نوین)
,
برهان خواب دکارت
کلیدواژههای فرعی :
یقین روانشناختی ,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) ,
شکاکیت افراطی ,
شک کلی ,
نقد برهان خواب ,
یقین متافیزیکی ,
یقین اخلاقی ,
چکیده :
ویتگنشتاین به صراحت از مبنا بودن یقین و تقدم آن بر شک سخن میگوید و معتقد است که بازی شک در زمین یقین امکانپذیر است و شکاکیت افراطی خود متناقض است؛ برای ویتگنشتاین «برهان خواب» دکارت، عمیقترین و قویترین نوع شکاکیت افراطی است. ادعای اصلی دکارت در این برهان این است که «هیچ ملاک قطعی برای تمایز قائل شدن میان حالات خواب و بیداری وجود ندارد». برخی از فیلسوفان این فرضیه را یکی از چالش برانگیزترین مباحث در موضع شکاکیت دانسته و تمام همّ و غم خود را مصروف پاسخگویی به این برهان کردهاند؛ که البته در این زمینه توفیق چندانی نصیب آنها نشده است. اما ویتگنشتاین معتقد بود که شکاکیت بیمعنی است و جوابی را نمیطلبد؛ با توجه به همین مبنا زمانیکه به «برهان خواب» میرسد، میگوید این عبارت که «من ممکن است خواب باشم» اگر جدی گرفته شود، همانطور که دکارت آن را جدی گرفته است، بیمعنی است. برخلاف تصور ویتگنشتاین و دیگران، هدف دکارت هرگز ماندن در حالت عدم یقین نبوده است؛ او همواره بدنبال فرا رفتن از شک و رسیدن به یقین بوده است و در مورد شکاکیت حاصل از «برهان خواب» هم، در نهایت میگوید باید آن تردید کلی در مورد خواب را که به علت آن نمیتوانستیم میان خواب و بیداری فرق بگذاریم، به عنوان شکوک مبالغه آمیز و مضر به دور افکنیم و در ادامه معیاری برای تفکیک تجارب ما در حالت خواب و بیداری ارائه میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات عالم خارج
نویسنده:
مهدی حائری یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی معاصر
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
فلسفه تحلیلی
,
معرفت شناسی تحلیلی
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
,
اثبات جهان خارج
کلیدواژههای فرعی :
06. ذات ( عام ) essence ,
ضرورت منطقی ,
پراگماتیسم ,
حمل شایع ,
حمل اولی ,
اصطلاحنامه منطق ,
نظریه مطابقت ,
منطق قدیم ,
نظریه مشابهت ,
ماده نقض ,
محسوس بالعرض ,
معرفت عمومی ,
معرفت اختصاصی ,
نظام پدیده ها ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 20 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت میان بازیهای زبانی، صورتهای زندگی و حیات اجتماعی انسان در ویتگنشتاین متأخر
نویسنده:
مهدی دهاقین، عبدالرزاق حسامی فر، مسعود سیف، محمد حسن حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بافت اجتماعی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه زبان
,
فلسفه تحلیلی
,
بازی زبانی
,
فلسفه متأخر ویتگنشتاین
,
صور زندگی
,
نظریه کاربردی زبان
کلیدواژههای فرعی :
کارکرد زبان ,
کتاب پژوهش های فلسفی ,
زبان و جهان ,
تاریخ طبیعی و فرهنگ ,
کتاب آبی و قهوه ای ,
چکیده :
ویتگنشتاین در فلسفۀ متأخر خود با طرح نظریۀ کاربـردى مـعنا، معنای واژه را به کاربرد آن در جریان و شکل زندگی پیوند میدهد. از نگاه او، زبان امری عمومی و اجتماعی و زبان خصوصی امری ناممکن است. کاربرد زبان در قالب بازیهای زبانی صورت میگیرد و کاربرد بازیهای زبانی خود، انواع گوناگون صورتهای زندگی را شکل میدهد. صورتهای زندگی پیوندی با ساختار حیات اجتماعی انسان دارند. در این نوشتار میکوشیم نسبت میان کاربرد واژهها و صورتهای زندگی را بحث کنیم و نشان دهیم که چگونه کاربرد واژهها، یک بازی زبانی را شکل میدهد و چه نسبتی میان بازیهای زبانی و صورتهای زندگی وجود دارد. همچنین در این مقاله به بررسی نسبت میان صورتهای زندگی و تاریخ طبیعی انسان از یک سو و زندگی اجتماعی انسان از سوی دیگر خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد اگرچه پیوند میان این عناصر پذیرفتنی است، اما نمیتوان آن را بهطور مطلق تأیید کرد؛ زیرا تغییرات در هر یک از اینها لزوماً متناظر با تغییر در عناصر دیگر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های فلسفی برتراندراسل
نویسنده:
نواب مقربی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قزوین: دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) ، دانشکده علوم انسانی,
کلیدواژههای اصلی :
اتمیسم منطقی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه منطق
,
منطق ریاضی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
چکیده :
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 69
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید