جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1494
هذه هی الوهابیة
نویسنده:
محمدجواد مغنیه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«هذه هى الوهابية» اثر گرانقدر دانشمند معاصر محمدجواد مغنيه در نقد و ردّ مذهب ساختگى وهابيت، به زبان عربى به رشته تحرير در آمده است. نويسنده در مقدمه كتاب به بيان تاريخچه مطالعات خود در رابطه با اين حركت انحرافى پرداخته است و نام برخى از كتاب‌ هاى مفيد را ذكر كرده است. سپس به اين نكته اشاره مى‌ كند كه پس از بررسى كتب و منابع وهابيت آنچه نظر او را جلب كرده است، حرص شديد وهابيت - در حد شهوت و انتقام - بر تكفير امت محمد (ص) بوده است. مطالب اين اثر در 10 عنوان تنظيم شده است و هر عنوان نيز مشتمل بر ريز عناوين ديگرى است كه واقعيت‌ هاى تازه‌ اى را در ارتباط با اين تفكر فاسد روشن مى‌ نمايد. در ابتداى كتاب نويسنده به اداء فريضه حج اشاره مى‌ كند كه سالهاست بر دوش او سنگينى مى‌ كند و به دلائل مادى و غير آن و ممانعت حكام سعودى از ورود ايشان به آن سرزمين به سبب تأليفاتش، به تأخير افتاده است. در ادامه به بحث اسلام و كفر مى‌ رسيم. ابن تيميه اهتمام زيادى به تكفير مردم داشته تا آنجا كه تفسيق و تكفير آغاز و پايان كتب و احكامش بوده است. اين مطلب از زواياى مختلف مورد بررسى قرار گرفته است. دولت اسلامى مبحث ديگرى است كه در آن دولت سعودى به چالش كشيده شده و اعتقادات وهابيت با خوارج نهروان مقايسه شده است، چرا كه وهابيت نيز همانند خوارج ريختن دماء مسلمانان را حلال مى‌ شمارند. اسلام در مفهوم وهابيت بسيار ضيق و محدود است. تفسير خاص آنها از توحيد كه با جميع مسلمين مخالف است، سبب انهدام قبور و تحريم نماز ودعا در اين اماكن و تحريم زيارت قبر نبى اكرم (ص) و... شده است لذا نويسنده به تشريح افكار و معتقدات وهابيت و دفاع از حريم تشيع مى‌ پردازد.
استقصاء النظر فی البحث عن القضاء و القدر
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ محقق: فارس حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«استقصاء النظر فی القضاء و القدر»، رساله اى است کوتاه از علامه حلى؛ جمال الدین ابى منصور الحسن بن یوسف ابن على بن المطهر متوفاى 726 ق، در موضوع قضا و قدر از مسائل بسیار مهم کلامى است. علامه حلى این اثر را در پاسخ به درخواست سلطان الجایتو محمد خدابنده که از ایشان خواسته بود ادله و براهین دال بر مختار بودن انسان را بیان کند، به رشته تحریر درآورد. از این رو مؤلف در این رساله، به بیان دیدگاه هاى اشاعره، معتزله و امامیه درباره این مسأله پرداخته و پس از آن به توالى فاسده اى که از پذیرش دیدگاه اشاعره در مورد مسأله مذکور لازم مى آید، اشاره کرده و به أهم احتجاجات و براهین این گروه جواب هاى حلى و نقضى مى دهد. علامه حلى در این رساله مختار بودن انسان را امرى ضرورى و بدیهى دانسته و ادله عقلى فراوانى بر این مدعا اقامه کرده و به آیات متعدد قرآن کریم در اثبات مدعاى عدلیه (امامیه و معتزله) استناد مى جوید. به گفته نویسنده عدلیه افعال انسان را به دو بخش تقسیم مى کنند: بخشى از افعال بسته به قصد و انگیزه انسان است؛ مانند حرکات اختیارى که از وى صادر مى شود. بخش دیگر افعال منوط به قصد و اراده انسان نیست و انسان در وقوع آنها هیچ گونه نقشى ندارد؛ مانند رشد و نمو بدن انسان، تپش نبض و...؛ اما اشاعره بر اثبات دیدگاه جبرگرایانه خویش چهار دلیل اقامه کرده اند که علامه حلى به پاسخ از آنها مى پردازد.
665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدحسین رخشاد
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
قم: نهاوندی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر مجموعه سوالاتی است که توسط مولف و جمعی از فضلای حوزه از محضر علامه طباطبایی پرسیده شده است. سوالات این کتاب در رابطه با موضوعات گوناگون کلامی و فلسفی همانند مباحث خداشناسی، نبوت و امامت، عدل، معاد و زوایای پنهان مرگ و بهشت و جهنم مطرح شده است و به شبهاتی که پیرامون این موضوعات عنوان شده پاسخ داده شده است. از دیگر مباحث این کتاب می توان به مباحث علوم قرآنی و اخلاق عرفانی و حدیث اشاره کرد.
مناظرات عقائدیة بین الشیعة و أهل السنة
نویسنده:
محمد موسوی کاظمی قزوینی؛ محقق: محمد ظاعلی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد
وضعیت نشر :
نور وحی,
چکیده :
«مناظرات عقائدیۀ بین الشیعۀ و أهل السنۀ» به قلم سید امیر محمد کاظمى القزوینى نوشته شده است. کتاب مناظرات عقائدیه از جمله کتب کلامى است که به زبان عربى و در مورد مسائل خلافت و جانشینى بعد از پیامبر سخن مى گوید و سعى بر این دارد حقایق مخفى اى که براى مسلمانان هست را روشن نماید و حقانیت شیعه و جانشینى امیرالمؤمنین على (ع) و فرزندان معصومشان را اثبات کند تا نشان دهد شیعه بر طریق حقیقت است و یا اهل سنت. جناب آقاى سید امیر محمد کاظمى از طریق آیات مختلفى که درباره ولایت امیرالمؤمنین از زبان و کتب اهل سنت نقل شده است براى خلافت حضرت على بن ابی طالب، اثبات مى کند و تک تک این آیات را آورده تا پیرامون شبهات و مسائلى که در آیه مى توان به آن استدلال کرد و رفع ابهام نمود، بحث گفتگو کند همچنین ایشان ادله اهل تسنن را بر عدم وجوب تعیین خلیفه بعد از پیامبر به عنوان اشخاصى معین ذکر کرده و آنها را با استدلالات عقلى و قرآنى نفى نموده اند.
شیعه و پاسخ به چند پرسش
نویسنده:
رضا استادی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«شیعه و پاسخ چند پرسش» تالیف رضا استادی، از علمای معاصر که این کتاب در یک جلد به زبان فارسی، پیرامون بعضی از مسائل اختلافاتی که بین مذهب شیعه و اهل سنت وجود دارد، نوشته است. مولف محترم چون دیده‌ اند، بیشتر زائران شیعه که از ایران برای انجام عمره مفرده و یا حج تمتع به مدینه و مکه مشرف می شوند در دو هفته یا چهار هفته ای که با اهل تسنن معاشرت و مصاحبت دارند سؤال هایی برایشان پیش می آید و یا گاهی سؤال هایی از ایشان می شود و نیز احیاناً اعتراض هایی را به مذهب شیعه می شنوند که در هر سه صورت مایلند درباره این مسائل دست کم آشنایی مختصری داشته باشند که هم خود گرفتار ابهام نشوند و هم بتوانند در حدّ اطلاع خود پاسخگوی سؤال کنندگان باشند و هم به بی اساس بودن آن اعتراضات آگاه شوند، چنین کتابی را جهت اطلاع عموم تالیف نموده‌ اند. کتاب با فهرستی از مطالب شروع گردیده، آنگاه پیشگفتاری از مولف محترم و در ادامه، با تاریخ پیدایش شیعه آغاز می‌ گردد. سپس با مسائلی مربوط به امامت و خلافت دنبال می‌ شود تا به عصمت ائمه و بعد از آن مباحثی درباره غالیان، بحث شفاعت، عدم تحریف قرآن و اذان و سبک خواندن نماز شیعیان و اهل سنت و مسائلی از این دست می‌ رسد. مهم ترین این مسائل عبارت است از: 1- شیعه از چه زمانی پیدا شده است؟ 2- دلیل شیعیان برای اعتقاد به امامت علی (علیه السلام) و یازده فرزند معصوم او چیست؟ 3- از نظر شیعه امامان (علیهم السلام) چه ویژگی هایی دارند؟ 4- علت اختلاف شیعه و سنّی در بخشی از مسائل اعتقادی و احکام فقهی چیست؟ 5- چرا گاهی برخی از سنی های وهابی، شیعه را مشرک می خوانند؟ اشتباه آنان در چیست؟ 6- آیا اعتقاد شیعه به شفاعت دلیل قرآنی و روائی دارد؟ 7- به چه دلیل شیعه زیارت قبر پیامبر و امامان معصوم و مؤمنان را مستحب می داند؟ 8- آیا استحباب توسل به اولیاء خدا از نظر قرآن و روایات دلیلی دارد؟ 9- معنی بدعت چیست که گاهی برخی وهابی ها به اشتباه بخشی از عبادات شیعه را بدعت می نامند؟ 10- چرا شیعه در مواردی تقیه می کند و مقصود از تقیه چیست؟ 11- دوستی اهل بیت (علیهم السلام) چه لوازمی دارد؟ 12- چرا شیعیان مانند: سنی ها وضو نمی گیرند؟ 13- چرا در اذان جمله «حی علی خیر العمل» را می گویند؟ 14- چرا مانند بیشتر سنی ها دست بسته نماز نمی خوانند؟ 15- چرا مانند سنی ها در نماز بعد از خواندن سوره حمد «آمین» نمی گویند؟ 16- چرا فقط بر مهر و امثال آن سجده می کنند؟ 17- چرا بر خلاف سنی ها نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشاء را با هم می خوانند؟ 18- چرا هزار رکعت نماز مستحب ماه رمضان را مانند سنی ها به جماعت نمی خوانند؟ 19- مدرک شیعه در وجوب پرداخت خمس چیست؟ 20- آیا ازدواج موقت از نظر قرآن و روایات جائز است یا نه؟ کسانی که با مکتب شیعه و مسائل امامت و معارف مکتب اهل بیت (علیهم السلام) آشنا باشند می دانند که در طول تاریخ اسلام و بویژه در عصر حاضر کتاب های فراوانی به زبان عربی و فارسی و غیره تألیف و منتشر شده که درباره این مسائل و سایر مسائل مربوط به شیعه و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به گونه ای مستدل و مستند و منطقی، مباحث لازم را مطرح نموده اند و علاوه بر تحقیق و بیان مسائل، به همه شبهاتی که از طرف مخالفین ایراد شده نیز پاسخ داده اند.
عدم سهو النبی صلی الله علیه و آله
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«عدم سهو النبي» تأليف شيخ مفيد، ابو عبد الله، محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى است. اين كتاب، به زبان عربى است و به بررسى مسئله سهو النبى (ص) پرداخته است. مسئله سهو النبى، در حقيقت سؤالى است كه آيا پيامبر اسلام، حضرت محمد (ص) مانند ديگر مردم، دچار فراموشى مى‌ گشته و اشتباه و خطا مرتكب مى‌ شده است يا نه؟ اين كتاب، مانند ديگر تأليفات شيخ مفيد، در ميان ديگر تأليفات علماى شيعه، از ارزش و اعتبار والايى برخوردار است و مورد توجه و عنايت علما و انديشمندان جهان اسلام قرار گرفته است. شيخ مفيد، اين كتاب را مانند ديگر كتاب‌ هاى كلامى خود، همراه با استدلال‌ هاى عقلى و شرعى نگاشته است. وى، در اين كتاب، با استدلال به حكم عقل و استناد به آيات قرآن، به بررسى مسئله سهو النبى پرداخته و آن را به عنوان يك نظريه انحرافى عنوان كرده و ردّ نموده است.
زندگانی فاطمه زهرا (س)
نویسنده:
جعفر شهیدی؛ تلخیص: محمدرضا جوادی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
چکیده :
کتاب حاضر که به قلم مورخ معاصر دکتر سید جعفر شهیدی است مختصری از زندگی تاریخی حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است. نویسنده می گوید: ولی خواننده خواهد دید، آنچه در این مجموعه فراهم آمده تنها سرگذشت زندگی شخصی نیست، رویدادهائی است آموزنده و عبرت آمیز، هر چند گزارش زندگی شخصیتهای بزرگ و برجسته تاریخ خود درسی آموزنده است. آنچه در این صفحات می خوانید تحلیلی از چند حادثه شگفت است که قرنها پیش از زمان ما رخ داده است، اما اگر قهرمانان این حادثه ها را از حادثه ها جدا کنیم، خواهیم دید آن حادثه ها در طول تاریخ حتی در زمان ما نیز، در گوشه ای از جهان رخ داده است و می دهد. اگر زمان و مکان رویدادهایی که درباره آن سخن می گوئیم، با ما فاصله بسیار دارد، آثاری که از آنها بجای مانده نه تنها دیرینگی نگرفته، بلکه تازگی خود را همچنان نگاه داشته است. و شما پس از خواندن این کتاب خواهید دید آنچه می گویم گزاف یا اغراق نیست. مولف در این کتاب پس از معرفی نام و القاب آن حضرت به سیره عملی و اخلاقی ایشان اشاره کرده و به شبهاتی که پیرامون زندگی زناشوئی ایشان مطرح گشته پاسخ داده است. وی به بررسی و تحلیل بخشی از مسائل سیاسی دوران بعد از پیغمبر مانند جریان فدک و عملکرد سیاسی حضرت زهرا (س) پرداخته است و نیز به مسائل و تحلیلی تاریخی از آن روزگار نیز توجه نموده است. همچنین وی به اسامی شعرای شیعه عرب و فارسی زبان که با موضوع حضرت زهرا (س) شعر سروده اند اشاره کرده و مختصری در رابطه با فرزندان آن حضرت نیز توضیح داده است.
احتجاج جلد ۲
نویسنده:
احمد بن علی طبرسی؛ مترجم: احمد بن محمد غفاری مازندرانی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: مرتضوی,
چکیده :
کتاب های 4 جلدی احتجاج ترجمه اثر معروف کلامی شیعه (ابومنصور احمد بن علی طبرسی) است که پیرامون مناظرات و احتجاجات پیامبر، ائمه و اصحاب ایشان در مقابل مخالفان ایشان نگاشته شده است و توسط احمد غفاری مازندرانی ترجمه شده است. این ترجمه سلیس نبوده و به نثر قدیمی نگاشته شده است. در ضمن وی بر این ترجمه اضافاتی از مقدمه و فهارس، ایجاد نکرده و فقط به ترجمه متن کتاب پرداخته است. تنها کاری که انجام داده است، کتاب دو جلدی احتجاج را در چهار جلد ترجمه نموده است. مولف علاوه بر مباحث اصول مکتب اثنی عشری شیعه همانند امامت و خلافت به مباحث مهدویت و توقیعاتی که در زمان غیبت صغری به دست شیعیان و علما رسیده اشاره کرده است. در مجموعه کتب احتجاج به موضوعاتی مانند: معنای جدال به احسن، احتجاج پیغمبر با یهودان، فضایل امیرالمومنین (ع)، داستان سقیفه بنی ساعده، احتجاج علی (ع) درباره خلافت، احتجاج علی (ع) بر طلحه و زبیر، احتجاج علی (ع) بر احبار یهود، احتجاج فاطمه (س) در موضوع فدک، خطبه امام حسن (ع) در بیان فضیلت اهل بیت (ع)، احتجاج زینب (س) بر کوفیان، احتجاج امام باقر (ع) در معرفت خدا، احتجاج امام صادق (ع) بر ابن ابی العوجا و ابوحنیفه، احتجاج امام رضا (ع) بر زندیق در وجود خداوند و صفات او، احتجاج امام عصر (ع)، توقیع در رابطه با غلات و دیگر موضوعات مرتبط اشاره شده است.
آیات الولایة فی القرآن
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی؛ گردآورنده: ابوالقاسم علیان نژادی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «آیات الولایة فی القرآن» تالیف ناصر مکارم شیرازی، به بررسی مسئله ولایت علی (ع) در قرآن می پردازد و از رهگذر این مباحث موضوع امامت، خلافت، عصمت و دیگر خصوصیات علی (ع) به اثبات می رسد. در این کتاب، آیات ولایت در سه قسمت دسته بندی و تفسیر شده است؛ فصل اول: آیات خلافت و زعامت مسلمین، فصل دوم: آیات فضایل اهل بیت (ع)، فصل سوم: آیات فضایل مخصوص حضرت علی (ع). مولف در این کتاب مباحث گوناگونی مانند: جریان غدیر، اهمیت حدیث ثقلین، مسئله مباهله، موضوع توسل و اقسام آن، لیلة المبیت و دیگر مباحث مرتبط با ولایت علی (ع) اشاره کرده و در ضمن این مباحث به بررسی شبهات و ایرادات اهل تسنن نیز پرداخته است.
الفین
عنوان :
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دارالهجره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الالفين» تاليف علامه حلی پیرامون موضوع امامت و در دفاع از عقاید امامیه به رشته تحریر در آمده است. مولف پس از بیان مقدمه هزار دلیل بر اثبات امامت علي عليه السلام و هزار دلیل نیز در رد مخالفان و شبهات منکرین امامت مطرح کرده است و به مباحثی مانند: امام کیست؟ علت نصب امام و لطف بودن آن، وجوب نصب امام و... پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 1494