آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
در باب تاریخ فلسفه‌ی جدید: درسگفتارهای مونیخ
نویسنده:
فریدریش ویلهلم یوزف‌فون شلینگ؛ مترجم: سیدمسعود حسینی؛ ویراستار: مرتضی نوری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
شب‌خیز,
چکیده :
کتاب در باب تاریخ فلسفه‌ی جدید نوشته فریدریش ویلهلم یوزف فون شلینگ است که سید مسعود حسینی آن را به فارسی ترجمه کرده است. فریدریش ویلهلم یوزف فون شلینگ فیلسوف ایده‌آلیست آلمانی است که در قرن ۱۸ و ۱۹ زندگی می‌کرده. پس از مرگ تاثیر بسیاری بر فیلسوفان بعدی خود گذاشت. او عضو آکادمی علوم مونیخ، استاد دانشگاه‌های برلین، ینا و ارلانگن بود. درس‌های او مهم است چون فلسفه شلینگ تأثیر زیادی از آرای کانت پذیرفت. شلینگ معتقد بود که امر مطلق پیونددهنده میان سوژه و ابژه است و لذا سوژه یا انسان شناسا باید به درک این مطلقیت نائل شود. این کتاب به آرای این فیلسوف در آکادمی مونیخ می‌پردازد.
شلينگ
عنوان :
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
دوره رمانتیک در آلمان
نویسنده:
ابوالقاسم ذاکرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
ادبیات آلمانی آراسته به آثاری است که متعلق به دوره های گوناگونند. دوره رمانتیک در آن میان دارای این ویژگی است که اندیشمندان، ادبا و هنرمندان آن توجه خود را نه به امور واقعی، بلکه به غایت بینهایت جهان معطوف داشته اند. زیرا منشأ و شالوده امور غایت نامتناهی جهان است که در عرصه طبیعت به صورت ایده های زیبا متجلی است. مطابق بینش رمانتیک هنرمندان با احساس خویش جلوه ایده ها در صحنه طبیعت را مشاهده می کنند و در آثارشان نمایان می سازند. اما موضوع مورد توجه آنها آنقدر عظیم است که هیچ هنرمندی نمی تواند آن را به تمامی مشاهده کند و در آثارش به نمایش گذارد. افزون بر آن غایت نامتناهی جهان به طور ذاتی در هیچ اثر ادبی نمی گنجد؛ بنابراین آثار ادبی به صورت قطعه ای ناتمام باقی می ماند. مقاله زیر شرح مختصر بینش و آثار اندیشمندان، ادبا و هنر مندان دوره رمانتیک است.
صفحات :
از صفحه 13 تا 36
فراتر از حضور: نقد متافیزیک فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ متاخر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Tyler Tritten
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Walter De Gruyter Inc,
فردریش شلینگ: رستگاری سوتریولوژیکی و تجدید هستی شناختی در شهود فکری زندگی زندگی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Thomas Christopher Seay
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : شلینگ خواهان بازگرداندن وحی اصلی توسط فیلسوف واقعی و برای آنگوی موفق، ایجاد یک دین فلسفی است. این مقاله با فراخواندن انسان به درونی‌ترین آغازش در Prius مطلق، یعنی زندگی زندگی، ادعا می‌کند که شلینگ سنت‌های باستانی ارفیکو-فیثاغورث و افلاطونی و آموزه‌های اسرارآمیز هلنی را دوباره به خاک اروپا تبدیل می‌کند. بر این اساس، این مقاله با تکیه بر مطابقت ها و مطابقت ها و بینش هایی از فلسفه سنت گرایانه، جنبش اصلاحی پیروی از آلمان و سنت متفکرانه باستانی، پروژه شلینگ را به عنوان رازآلودی آغازین به شهود فکری می خواند که در آن مسافر آناگوژیک به حالت اولیه و اولیه فرود می آید و که در آن جوهر مشترک او با زندگی زندگی آشکار می شود.
نظریه زبان نمادین شلینگ: تشکیل نظام هویت
نویسنده:
Whistler, Daniel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : این مطالعه F.W.J. فلسفه زبان شلینگ بر اساس خوانش مفصل SC73 از سخنرانی های شلینگ در مورد فلسفه هنر. دانیل ویستلر استدلال می کند که مفهوم نماد موجود در این دوره سخنرانی و در جاهای دیگر در نوشته های شلینگ در آن دوره، کلید مفهومی غیر ارجاعی از زبان را فراهم می کند، جایی که آنچه اهمیت دارد شدت تولید هویت است. چنین بازسازی ویسلر را به تجزیه و تحلیل دقیق سیستم هویت شلینگ، پروژه بزرگ او در سال های 1801 تا 1805، که به طور مداوم توسط پژوهشگران معاصر نادیده گرفته شده است، هدایت می کند. به ویژه، ویسلر مفاهیم تمایز کمی و ساخت را به عنوان محور پروژه شلینگ در آن دوره بازیابی می کند. این بازسازی همچنین به خوانشی اصلی از خاستگاه مفهوم نماد در تفکر آلمانی منجر می‌شود: یک «نماد رمانتیک» وجود ندارد، بلکه مجموعه‌ای از آزمایش‌ها در نظریه‌پردازی نمادگرایی در آغاز قرن نوزدهم وجود دارد. پس شلینگ به عنوان فیلسوف زبان، شلینگ به عنوان سیستم ساز هویت و شلینگ به عنوان نظریه پرداز نماد در خطر است.
ابعاد الهیاتی نظریه زبان نمادین شلینگ
نویسنده:
Daniel Whistler
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این پایان نامه، ساخت شلینگ از زبان نمادین را در §73 از Philosophie der Kunst بررسی می کنم. من از سه جهت به این ساخت و ساز می پردازم. ابتدا، من زبان نمادین شلینگ را با دیگر نظریه‌های معاصر درباره نماد و زبان (به ویژه نظریه‌های گوته، کانت و آ.و. شلگل) مقایسه می‌کنم. در حالی که نظریه شلینگ در مورد زبان نمادین دارای ویژگی هایی مشابه با این نظریه های دیگر است (هویت هستی و معنا، تمامیت ارگانیک، همزیستی اضداد)، من نشان می دهم که در نحوه تفسیر آنها متفاوت است. دوم، من اصول متافیزیکی و معرفت‌شناختی را از فلسفه دوره شلینگ که زیربنای این نظریه از زبان است، بیرون می‌کشم. سه اصل از Identitätssystem (همانطور که از آن نام برده می شود) بسیار مهم هستند: شکل گیری، تمایز کمی و ساخت. آنها روشن می کنند که چرا شلینگ زبان نمادین را بسیار متفاوت با هم عصران خود تفسیر می کند. سوم، من اهمیت الهیاتی زبان نمادین شلینگ را در نظر می‌گیرم. این اهمیت دوچندان است. اولاً، نظریه او مفهومی از گفتمان بدون ارجاع را به وجود می آورد و به همین ترتیب، مفهوم الهیات بدون ارجاع را به وجود می آورد. بر این اساس، شلینگ الهیات مسیحی را به دلیل توجه بیش از حد به ارجاع به خدا مورد انتقاد قرار می دهد، در حالی که آنچه در خطر است، درجه شدتی است که خدا را به وجود می آورد. بنابراین الهیات نیاز به اصلاح دارد. دوم، روشی که شلینگ از الهیات برای ساختن زبان نمادین در بند 73 خود Philosophie der Kunst به کار می‌برد، الگویی برای عمل الهیات اصلاح‌شده ارائه می‌دهد. من استدلال می کنم که شلینگ الهیات سنتی را ماده ای برای تشدید تولید خدا می داند. به این ترتیب، یک «الهیات مطلق» ایجاد می‌شود که هیچ دغدغه‌ای برای ارجاع یا یکپارچگی سنت کلامی ندارد.
فلسفه و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (فریدریش ویلهلم یوزف‌ شلینگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ترجمه، حاشیه نویسی و با مقدمه کلاوس اوتمان. اولین ترجمه به انگلیسی اثر اولیه مهم فیلسوف ایده آلیست آلمانی F.W.J.شلینگ. از نظر شلینگ، این وظیفه فلسفه است که روح را به سوی شهود امر مطلق سوق دهد: «هر یک از ما طبیعتاً ناگزیر هستیم که به دنبال مطلق باشیم، حتی آنهایی که هنوز در چیزهای متناهی پیچیده شده اند، اما اگر بخواهیم یکی را درست کنیم. افکار در مورد آن، از ما گریزان است. برای ابد در اطراف ما می چرخد، اما ... فقط در صورتی است که کسی آن را نداشته باشد؛ به محض اینکه صاحب آن شد، ناپدید می شود."
فلسفه دین متاخر شلینگ: مطالعه و ترجمه «توحید»
نویسنده:
Hadi Fakhoury
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه تجزیه و تحلیل دقیق و اولین ترجمه (به انگلیسی) اثر مهم اما مطالعه نشده فیلسوف آلمانی فردریش ویلهلم جوزف فون شلینگ (1775-1854) یعنی رساله او در مورد توحید را ارائه می دهد. این اثر به مجموعه آخرین فلسفه او (Spätphilosophie) تعلق دارد، فلسفه ای که او در چهار دهه آخر زندگی خود توسعه داد و تدریس کرد. کار حاضر مطالعه ای در مورد پیدایش و توسعه این متن ارائه می دهد. او اهمیت این رساله را در شکل گیری فلسفه شلینگ متاخر با بررسی مفهوم توحید در آثار دوره میانی خود و دفتر خاطرات خود که مربوط به همان دوره است و اخیراً منتشر شده است، نشان می دهد. علاوه بر این، این اثر به بررسی نقش و جایگاه توحید در فلسفه اخیر، به ویژه در رابطه با شالوده فلسفه اثباتی می پردازد. توحید همراه با مقدمه تاریخی-انتقادی بر فلسفه اساطیر، که به طور رسمی به آن پیوند خورده است، یک نقطه دسترسی تاریخی- تحلیلی یا استقرایی به مفهوم مثبت دین است. این رساله از طریق تحلیل مفهوم توحید پذیرفته شده جهانی توضیح می دهد که چگونه باید وحدت (و در نتیجه حقیقت) خدا را درک کرد. شلینگ با تعریف خدا به عنوان وحدت در کثرت، نشان می دهد که چوبه دارهایی که وجود خدا را تشکیل می دهند چگونه در خلقت و آگاهی انسان عمل می کنند. پیدایش تاریخی اسطوره شناسی محصول فرایند تئوگونیک در آگاهی انسان است. در پایان، این مطالعه به دنبال روشن کردن معنای تز شلینگ است که همه ادیان از توحید نشأت می‌گیرند. مسئله نشان دادن این است که کل تاریخ ادیان تنها گذری است از توحید کور و فطری در فطرت بشر به توحید آزادانه شناخته شده، توحید روح.
فراتر از دوگانگی ایمان و عقل: ایده آلیسم آلمانی، فلسفه دین و ایده مدرن دانشگاه [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
.Larson, David B
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه به طور انتقادی دوگانگی ترسیم شده در فلسفه مدرن بین ایمان و عقل را مورد بازنگری قرار می دهد، به ویژه که توسط ایده آلیست های آلمانی رسمیت یافته است. من پیشنهاد می‌کنم که دومی همچنان بر چگونگی درک فلسفه دین و آنچه که آن را می‌تواند انجام دهد، تأثیر می‌گذارد. اگرچه این دوگانگی در ابتدا برای آشتی دادن ایمان دینی با دلیل فلسفی که شکاکیت قاطع را برانگیخته بود استفاده می‌شد، اما این دوگانگی همچنین بر تنش بین مفهوم‌سازی یک کالای عمومی عقلانی و ارزش‌های دینی خصوصی در جوامع کثرت‌گرا تأکید می‌کند. من بر تلاش های کانت، هگل و F.W.J تمرکز می کنم. شلینگ برای توسعه فلسفه ای از دین که عقل فلسفی و ایمان دینی را به عنوان منابع متمایز نظریه متمایز می کند و در عین حال گفت و گوی معناداری بین هر یک برقرار می کند. فصل اول به بررسی فلسفه دین کانت و هگل می پردازد و استدلال می کند که آنها برای حفظ دیگری بودن نسبی ایمان دینی تلاش کردند. به تفسیر فلسفی فصل‌های بعدی هر کدام بر دوره‌ای از رشد فکری شلینگ تمرکز می‌کنند - انتقادات اولیه‌اش از کانت، رد کامل او از متافیزیک ذهنی ایده‌آلیسم آلمانی، و فلسفه متاخر او از دین - در حالی که او رویکردی فلسفی جایگزین برای دین ایجاد کرد. این ابزاری برای بررسی چالش‌هایی فراهم می‌کند که یک فلسفه دین باید از آن عبور کند تا از تقابل مشکل‌ساز ایمان و عقل عبور کند. من با در نظر گرفتن دانشگاه به‌عنوان زمینه‌ای امیدوارکننده برای فرمول‌بندی مجدد این دوگانگی مشکل‌ساز محوری در فلسفه دین نتیجه‌گیری می‌کنم. تقسیم‌بندی تخصصی دانشکده‌ها، تشریح توصیف ایمان و عقل را در بر می‌گیرد و ابعاد اجتماعی و سیاسی چنین تلاش‌های دانشگاهی را نشان می‌دهد. من استدلال می کنم که مشارکت شلینگ در فلسفه دین به ایده دانشگاه به عنوان چارچوبی حیاتی برای بازنگری در تقابل ایمان و عقل و حرکت فراتر از این طرح واره به منظور مفهوم سازی مؤثر درگیری های معاصر بین اقتدار عقلانی و دینی در چارچوب کثرت گرایانه اشاره دارد. جوامع