آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 108
نظم طبیعت و یکتا پرستی
نویسنده:
لیلا کیان خواه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
برهان نظم از دیر باز یکی از براهین مورد استفاده الهیون در اثبات صانع بوده است. شاخصه این برهان اذعان به نظم در جهان هستی و غایت دار بودن آن است. این مسئله در دوران مدرن و پیشرفت علوم مدرن مورد تشکیک دانشمندان قرار گرفت. این مقاله در صدد است تا به شرح و بسط این برهان بپردازد و در عین حال به اشکالات منتقدان آن پاسخ دهد.
صفحات :
از صفحه 18 تا 24
اخلاق تکاملی چیست؟ لوازم و پیامدهای آن کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
«اخلاق تکاملی» یا «زیست شناختی سازی اخلاق» نظریه ای در اخلاق است. طرفداران این نظریه می گویند: انتخاب طبیعی، حسی اخلاقی را در انسان القاء کرده است. بر طبق این نظریه اخلاق پدیده ای است که ضمن تکامل موجوداتی اجتماعی و هوشمند، خود به خود پدید می آید، نه بیشتر ...
نقد اعتبار کلامی نظریه کمبود منابع زیستی در آیات قرآن کریم
نویسنده:
رمضان مهدوی آزادبنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
چکیده :
يكی از اجزای مهم و اساسی در نظريه تكامل انواع، ایده انتخاب طبيعی است. حال مسئله اين است آيا مفروضات مكتوم در ایده انتخاب طبيعی با تصور دينی از طبيعت و جهان پيرامون سازگار است؟ در تحقيق حاضر نويسنده تلاش خواهد نمود تا با استناد به آيات قرآن كريم نشان دهد چگونه نظریه كمبود منابع زيستی به عنوان يكی از مفروضات مبنايی در ایده انتخاب طبيعی با برداشت و تفسير قرآنی از طبيعت در تعارض است و جهان پيرامون بشر نه تنها برای آدمی، بلكه حتی برای ساير موجودات متناسب با نياز زيستی آنهاست. اگر بتوان عدم اعتبار و نادرستی ايده كمبود منابع زيستی و عدم تناسب منابع زيستی با نياز موجودات- به عنوان يكی از مفروضات مكتوم در نظريه تكامل- را نشان بدهيم، در اين صورت گام مهمی در مخدوش ساختن نظريه مذكور طی شده است. انذار قرآن كريم از صفاتی همانند كبر كه اساس زياده خواهی منجر به فقر و كمبود است، و وعده حاكم نمودن صالحان بر زمين از يك طرف و وعده قطعی الهی درخصوص تضمين رزق و معيشت موجودات از طرف ديگر، به طرز مؤثری ایده انتخاب طبيعی را به چالش فرا می خواند.
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
بررسی انتقادی فرضیه تکامل داروین با تأکید برآراء آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه علوی فر، فاطمه عرب گورچوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فرضیه تکامل داروین(فرگشت) همواره مورد تضارب آراء صاحب­نظران عرصه علم ودین بوده است. در این میان آیت الله جوادی آملی با تکیه بر مبانی عقلی اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری و مبانی تفسیری چون آفرینش انسان نخستین از عناصر ارضی و تدریجی بودن خلقت انسان به ارزیابی این فرضیه می پردازد. مساله مقاله تحلیل نظریه­ی داروین با تکیه بر انتقادات ­آیت الله جوادی آملی در سه حوزه هستی­شناسی، معرفت­شناسی و زبان­شناسی با روش توصیفی است . مهم­ترین رهیافت­های این مقاله عبارتند از: در حوزه هستی شناسی عبارتند از امتناع علیّت تضاد برای حرکت ، عدم فاعلیت شی برای حرکت ، عدم غایت­مندی حرکت تکاملی ، امتناع عقلی و تجربی انقلاب در ذات انسان، عدم انحصار ابزار معرفت به حس ، عدم سرایت نامحدود دستاوردهای تجربی به معارف غیر تجربی و عدم تساوی ارزش گزاره­های تجربی با عقلی. از نتایج زبان شناسی می­توان به خلط فرضیه غیر یقیینی با نظریه ثابت عقلی و عدم تصرّف فرضیه تکامل داروین در ظاهر متون دینی در رابطه­ با کیفیت پیدایش انسان اشاره نمود .
صفحات :
از صفحه 99 تا 112
پیوند علم و دین از نگاه چارلز سندرس پیرس
نویسنده:
محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
در این مقاله می‌خواهیم نشان دهیم که هرچند پیرس منطق‌دان، دانش‌مند و فیلسوفی پراگماتیست است، رگه‌های قوی دینی در نظام فکری او (به‌ویژه در اواخر عمرش) با فلسفۀ علمی او پیوند ناگسستنی دارد. بر اساس این دیدگاه، این نوشته با استناد به آثار پیرس در پی نشان دادن این رگه‌های دینی در قالب «پیوند علم و دین» در اندیشۀ این متفکر امریکایی است. پیرس تبلور این پیوند را در روش علمی نشان می‌دهد و معتقد است که روش علم باید «روح» علمی داشته باشد و این روح همان میل به یادگیری حقیقت است که در علم و دین وجود دارد. پیرس معتقد است که علم و دین با تکیه بر این روحیه می‌توانند در راستای هم حرکت کنند و او حتی از دین علم در این حیطه یاد می‌کند. بنابراین، پیرس با روحیۀ دینی به علم می‌نگرد و این امر در دورۀ سوم فکری او در قالب مقالات و نوشته‌هایش کاملاً آشکار است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 15
بدن و روح مدرن متاخر: چارلز داروین و کارل بارت [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Philip Ingram Chapman
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : علیرغم انکار او، تمثیل های سکولار بارت از حقیقت نمونه ای از الهیات طبیعی بود. این تز از آنها برای ارائه راهی برای پیوند الهیات از وحی به علم داروینی بهره می برد. فصل اول استدلال می کند که علم طبیعی نمی تواند حقایقی را درباره اشیا به خودی خود ارائه دهد. این فرضیه های کاری اصلاحی در مورد پدیده های جهان فیزیکی ارائه می دهد. این فصل گونه‌شناسی پنجگانه الهیات طبیعی دیوید فرگوسن را بسط می‌دهد و نشان می‌دهد. این استدلال می‌کند که ادعاهای مربوط به انسانیت، ادعاهای هستی‌شناختی از وحی، ادعاهای پدیدارشناختی از علم، می‌توانند به طور سازنده تعامل داشته باشند، مشروط بر اینکه ما به مرزهای بین این دو احترام بگذاریم. فصل دوم بیان می‌کند که چگونه داروین و جانشینانش در قرن بیست و یکم فرضیه‌های عملی زندگی را به‌عنوان یک پدیده فیزیکی ارائه می‌کنند که هومو ساپینس یکی از چندین میلیون نمونه از آن است. با این حال، استدلال می کند که بشریت را نمی توان از نظر زیست شناختی یا فرهنگی تعریف کرد. فصل سوم آموزه بارت را که بشریت را برگزیده در مسیح تعریف می‌کند، خلاصه می‌کند. از این دکترین در برابر گسترش کلاف برای پوشش "تمام بدن" دفاع می کند. عمل روح شخص را به عنوان «روح بدن خود» می سازد. فصل چهارم درک بارت را توضیح می‌دهد که علم طبیعی به پدیده‌ها مربوط می‌شود، نه چیزها به خودی خود. این استدلال می کند که مشکلات در فیزیک و علوم شناختی نشان می دهد که هیچ تضمینی برای قابل فهم بودن جهان وجود ندارد. این امر رد روایت های بزرگ توسط بارت را تقویت می کند. اما بارت به اشتباه فعالیت های الهیاتی و علمی را موازی می کند. با این حال، الهیات او می تواند با علمی که فقط ادعاهای تجربی دارد، درگیر شود. فصل پنجم بارت را در زمینه قرن بیست و یکم قرار می دهد. این استدلال می‌کند که ادعاهای حقیقت تجربی علم و ادعاهای هستی‌شناختی الهیات از وحی می‌توانند با استفاده از تمثیل‌های سکولار حقیقت به یکدیگر مرتبط شوند. این مثلها از علم داروینی نمونه است.
توحید
عنوان :
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
تحلیلی انتقادی از نظریه‌های تکاملی در خصوص شیوع باورهای دینی
نویسنده:
سید مهدی بیابانکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این‌که «چرا باورها و فعالیت‌های دینی در فرهنگ‌های مختلف بشری و در همۀ زمان‌ها شیوع گسترده‌ای داشته و دارد؟» مسئله‌ای است که در چند دهۀ اخیر مورد توجه بسیاری از فلاسفه و دانشمندان مرتبط با حوزۀ دین قرار گرفته است. نظریات تکاملی می‌کوشند با مطالعۀ دین به عنوان یک پدیده طبیعی، به این پرسش پاسخ دهند. دو دسته نظریۀ تکاملی در خصوص این مسئله وجود دارد که عبارت‌اند از نظریۀ محصول فرعی و نظریۀ انتخاب گروهی. ما در این مقاله ضمن تحلیل و بررسی دو نظریۀ فوق، نشان می‌دهیم که این دو نظریه در پاسخ به پرسش فوق چندان موفق نیستند. تحلیل ما نشان می‌دهد که این دو نظریه در چهار محور اساسی با چالش مواجه هستند: (1) ابهام در مفهوم «سازگاری تکاملی دین»، (2) تلقی و تعریف محدود و ناقص از دین، (3) محدودیت‌ها و شکاف‌های تبیینی، و (4) عدم تمایز میان بنیان‌های طبیعی و عقلانی باورهای دینی.
صفحات :
از صفحه 189 تا 206
  • تعداد رکورد ها : 108