مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
الفاظ حجت دلالات قضایا معرِف(منطق) معنا
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 129
منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
جيل دويك؛ ترجمه: عز الدین الخطابی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ابوظبی: دائره الثقافه و السیاحه، کلمه,
منطق کاربردی.. رویکردی نوین در به کارگیری مبانی علم منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
علي أصغر خندان، محمد حسن الواسعی، عبدالرزاق سیادت الجابری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الحضاره لتمنیه الفکر الاسلامی,
بصائر نصيريه در علم منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
زين الدين عمر بن سهلان الساوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
طهران: شریعت,
کلیدواژه‌های اصلی :
المنطق الكبير - المجلد الثاني
نویسنده:
فخر الدين الرازي؛ دراسة وتحقیق: طُور غُود آق یوز؛ اشراف ومراجعة: علی دُورُوسُوی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: دار فارس,
المنطق الكبير - المجلد الأول
نویسنده:
فخر الدين الرازي؛ دراسة وتحقیق: طُور غُود آق یوز؛ اشراف ومراجعة: علی دُورُوسُوی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: دار فارس,
هسته اصلی منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
فلاح العابدي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: ومضات للترجمه والنشر,
دیدگاه های انتقادی در مسائل دین، فلسفه و منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
مهدي فضل الله
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالاندلس,
ابن طوملوس (الحقیق بن ثلموس متوفی 620/1223)، مجملی در منطق المختصر فی المنطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Fouad Ben Ahmed
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده ماشینی: ابوالحجاج یوسف بن. محمد بن طوملس (الحقیق بن ثلموس، متوفی 620/1223) فیلسوف، پزشک و شاگرد مستقیم ابن رشد (آوروئس، متوفی 595/1198) بود که در ربع اعراش و ربع معقول به علوم عقلی می زیست و عمل می کرد. قرن بعد از مرگ معلمش. ابن طوملوس تنها شاگرد ابن رشد نبود که به کار منطقی پرداخت، بلکه یکی از دهها شاگردی بود که معتقد بود مرگ فرضی همزمان فلسفه دومی «به شدت مبالغه آمیز» است. خلاصه ای از منطق ابن طملس (المختصر فی المنطیق) به عنوان دریچه ای ارزشمند به عمل منطق در قرن سیزدهم اندلس و مغرب، تمام بخش های «ارغنون منبسط» را پوشش می دهد، همانطور که از آن زمان شناخته شد. فارابی (متوفی 339/951). مجلد حاضر، نسخه کامل عربی انتقادی این اثر را با مقدمه، یادداشت‌ها و فهرست‌های انگلیسی و عربی ارائه می‌کند.
التنقیح فی علم المنطق
نویسنده:
صدرالدین محمّد الشیرازی (ملاصدرا)؛ تصحیح، تحقیق، مقدمه و اشراف: غلامرضا یاسی‌پور، احد فرامرز قراملکی و سید محمد خامنه‌ای
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
التنقيح في المنطق، تألیف صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) کتابی است به زبان عربی با موضوع منطق. ملاصدرا در این اثر، اصول منطق را بدون ذکر مباحث اضافه و زیادی بیان کرده است. این اثر از حیث اسلوب نگارشی، روانی عبارات و روشنی مفاهیم، نوع اصطلاحات و نحوه اخذ و اقتباس، مشخصات قلم ملاصدرا را دارا است. کتاب التنقيح شامل نُه بخش است و به همین سبب، ظاهر تبویب، موهم‎ نُه‌بخشی بودن ساختار آن است. نه‌تنها این اثر، بلکه بسیاری از منطق‌نگاری‌های دو بخشی متأخر، شامل نُه بخش عمده‌اند و این نه به دلیل نُه‌بخشی بودن ساختار منطقی آن‌ها، بلکه به دلیل حفظ ظواهر سنّت ارسطویی است. نُه بخش کتاب التنقيح، شامل همه صناعات خمس نیست، بلکه مانند اشارات به بحث اجمالی از برهان و مغالطه بسنده کرده است. پراکندگی مباحث دو بخشی در ابواب التنقيح، شیوه خاصی دارد و تابع آثار پیشین نیست. ملاصدرا اثر خود را شامل نه باب و هر باب را شامل چندین فصل قرار داده و عناوین باب و فصل را به‌ترتیب «اشراق» و «لمعه» نامیده و موضوع هر اشراقی را گاهی با تعابیر ارسطویی و گاهی با تعابیر متداول متأخر می‌آورد: اشراق اول با عنوان «ایساغوجی»، علاوه بر کلیات پنج‌گانه، شامل تعریف منطق و دلالت‌شناسی و نسبت‌های چهارگانه است؛ اشراق دوم در «اقوال شارحه» است؛ اشراق سوم با تعبیر ارسطویی «باری‌ارمیناس» به بحث از تعریف و اقسام قضیه می‌پردازد؛ اشراق چهارم «موجهات»، «تناقض» و «عکس» را مورد بحث قرار می‌دهد؛ اشراق پنجم با عنوان «ترکیب ثانی» به بحث از قیاس می‌پردازد. ارسطو بحث از قیاس را تحت عنوان «تحلیل اوّل» آورده است. ملاصدرا عنوان «ترکیب ثانی» را از خواجه طوسی متأثر است که تألیف قیاسی را در برابر تألیف قضیه، تألیف یا ترکیب ثانی می‌نامید؛ اشراق ششم به «قیاس خلف» اختصاص دارد؛ و اشراق هفتم نیز به بیان اقسام سه‌گانه «استدلال» می‌پردازد؛ اشراق هشتم و نهم به‌ترتیب در «برهان» و «مغالطه» است که بیش ‎و کم به روش کتاب اشارات نگارش یافته‌اند. التنقيح علاوه بر ساختار منطقی به‌لحاظ تحلیل مسائل منطقی نیز به روش دو بخشی است.
معالم المنطق
نویسنده:
صالح الوائلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 129