مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 693
اعمال غیروابسته و معنای جمله [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William P. Alston (ویلیام پی آلستون)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: معنای مشخصی برای یک جمله چیست؟ این پرسشی است که فیلسوف تحلیلی برجسته ویلیام پی آلستون در این سهم عمده به فلسفه زبان به آن می پردازد. پاسخ او بر پتانسیل جمله داده شده برای ایفای نقشی است که گوینده آن در ذهن داشته است، چیزی که او آن را قابل استفاده بودن جمله برای انجام عمل گفتاری مورد نظر گوینده آن می نامد. آلستون کنش غیرکلامی را به عنوان عمل گفتن چیزی با «محتوای» معین تعریف می کند. او شرح خود را از چیستی انجام چنین اعمالی از حیث مسئولیت پذیری، در بیان یک جمله، برای وجود شرایط خاص توسعه می دهد. مثلاً در درخواست از شخصی برای باز کردن پنجره، گوینده مسئولیت می‌پذیرد که پنجره بسته است و گوینده علاقه دارد که پنجره باز شود. آلستون در اعمال غیروابسته و معنای جمله، این مفهوم را بسط می‌دهد و چارچوبی از پنج دسته از کنش‌های گفتاری را ایجاد می‌کند و در ادامه استدلال می‌کند که معنای جمله اساساً موضوعی بالقوه کنش غیروابسته است. یعنی اینکه یک جمله معنای خاصی داشته باشد این است که برای انجام کارهای غیرکلامی از نوع خاصی قابل استفاده باشد. آلستون در ارائه الگوهای دقیق و صریح تحلیل برای طیف وسیعی از کنش‌های گویا، سهمی منحصر به فرد در زمینه فلسفه زبان دارد - حوزه‌ای که احتمالاً برای سال‌های آینده بحث‌هایی را ایجاد می‌کند.
تبیین و بررسی یقین معرفتی در راه استقراییِ شهید سیدمحمدباقر صدر
نویسنده:
محمد محمدرضایی, سیده حورا موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معرفت شناسی صدری راه حل عقل گرایان را در بازگشت استقرا به تجربه و قیاس، و همچنین راه حل تجربه گرایان را نقد کرده است و مبنای استقرایی خود را بر اساس مکتب ذاتی معرفی می کند که بر پایة آن از راه توالد ذاتی، معرفت بشری پس از تصدیق های احتمالی به یقین موضوعی و نه منطقی، در راه استقرا خواهد رسید. دلیل استقرایی شهید صدر بر اساس گذر از دو مرحله تفسیر می شود: مرحلة رسیدن به درجات احتمالی و تقویت آن براساس علم اجمالی تا بالاترین درجه احتمال که مرحله ای استنباطی است و مرحله رسیدن به یقین که از راه توالد ذاتی با شرایط منطق ذاتی به دست می آید. در مرحله دوم درجة تصدیق احتمالِ قوی به یقین می رسد. این تبدیل بر اساس اصلی بدیهی صورت می گیرد و ملاک صدق بداهت این اصل و تمایز آن با بداهت وهمی، هماهنگی با دیگر یقین های موضوعی از جمله اصل علم اجمالی و اصل امتناع ترجیح بلامرجح مطرح شده است. در بخش ارزیابی معرفت شناسانة دیدگاه شهید صدر و با پرهیز از کلی گویی و روانی خواندن مکتب صدری، با توجه به اشکالاتی که به مبناگروی معتدل شهید صدر در مکتب ذاتی وارد است و به ویژه با نظر به ملاک صدقی که آن را به انسجام گروی سوق داده، به نظر رسید معرفت شناسی صدری به رغم موفقیتی که در تبیین مرتبه تصدیقی احتمالی و همچنین دخیل دانستن فاعل شناسا در تصدیق داشته، در واقع نمایی یقین موضوعی موفق نیست و اشکالاتی اساسی به آن وارد است.
درآمدی بر نظریه معرفت، دروس مقدماتی [کتاب عربی]
نویسنده:
غلام رضا الفياضي؛ مترجم: ایوب فاضلی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کافه الحقوق,
عقل بین مقاومت و تسلیم [کتاب عربی]
نویسنده:
أيمن عبد الخالق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: ومضات للترجمه والنشر,
مناقشه آگاهی علمی [کتاب عربی]
نویسنده:
هشام غصيب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان - اردن: الجمعیه العلمیه الملکیه,
جذب عقلانیت بین ملحدان و مذهبی ها [کتاب عربی]
نویسنده:
محمد ناصر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: ومضات للترجمه والنشر,
معرفت شناسی (نظریه دانش) [کتاب عربی]
نویسنده:
جاستون باشلار؛ ترجمه و تعلیق: درویش الحلوجی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالمستقل العربی,
شبه ایمان‌گرایی و ایمان‌گرایی شکاک [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
DUNCAN PRITCHARD
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: علاقه من به رابطه بین روایت معاصر از معرفت شناسی اعتقاد دینی، معروف به شبه ایمان گرایی، و ایمان گرایی شک گرا است که از نظر تاریخی در برانگیختن ایده های فیدیستی بسیار مهم بوده است. من استدلال می‌کنم که می‌توانیم شبه ایمان‌گرایی را به نحو سودمندی در راستای خطوط فیدیستی شک‌گرا تفسیر کنیم، به این معنا که این پیشنهادی است که طبیعتاً هم به‌عنوان برخاسته از چارچوب یک تحقیق شک‌گرایانه و هم به‌عنوان ویژگی‌های اصلی که با شک‌گرایی پیررونی مشترک است، درک می‌شود. علاوه بر این، من پیشنهاد می‌کنم که ایمان‌گرایی شک‌گرا، که به‌درستی ارائه شود، به سوی نوعی از ایمان‌گرایی محدود که برای شبه ایمان‌گرایی ضروری است، تمایل دارد.
توهمات پارادوکس: یک معرفت شناسی فمینیستی طبیعی شده [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richmond Campbell
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield,
چکیده :
معرفت‌شناسی مدرن در تلاش‌های خود برای توضیح اینکه چگونه کسب معرفت می‌تواند هم مبتنی بر اجتماعی (و در نتیجه ظاهراً نسبی) باشد و هم همچنان قادر به تعیین حقایق عینی در مورد جهان باشد، با چندین تناقض مواجه شده است. در این کتاب مهم، ریچموند کمپل تلاش می‌کند تا برخی از این پارادوکس‌ها را از بین ببرد، تا نشان دهد که چگونه آنها در نهایت فقط «توهمات پارادوکس» هستند، با توسعه ایده‌هایی که محور دو جریان امیدوارکننده در معرفت‌شناسی هستند: معرفت‌شناسی فمینیستی و معرفت‌شناسی طبیعی‌شده. هدف کمپبل ساختن نظریه ای منسجم از دانستن است که فمینیستی و «طبیعی شده» باشد. توهمات پارادوکس برای دانشجویان و دانش پژوهان معرفت شناسی و مطالعات زنان ارزشمند خواهد بود.
معرفت شناسی فضیلت اجتماعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark Alfano, Colin Klein, Jeroen de Ridder
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
راتلج (Routledge),
چکیده :
این مجموعه 19 فصلی که همگی برای اولین بار در اینجا به چاپ می رسد و توسط یک تیم بین المللی متشکل از دانشمندان تثبیت شده و نوظهور نوشته شده است، جایگاه فضایل و رذایل فکری را در یک جهان اجتماعی بررسی می کند. فضایل مربوطه عبارتند از: گشاده رویی، کنجکاوی، شجاعت فکری، کوشش در تحقیق و مانند آن. رذایل مربوطه عبارتند از جزم گرایی، نیاز به یقین فوری و زودباوری و مانند آن. فصل ها به چهار بخش کلیدی تقسیم می شوند: مسائل بنیادی. فضایل فردی؛ فضایل جمعی؛ و روش ها و اندازه گیری ها و فصل‌ها برجسته‌ترین پرسش‌ها را در این زمینه‌های تحقیق بررسی می‌کنند، از جمله: فضایل و رذایل فکری فردی چگونه تحت تأثیر زمینه‌های اجتماعی آن‌ها قرار می‌گیرند؟ آیا ارتباط با افراد آزاد فکر ما را بازتر می کند؟ برعکس، آیا ارتباط با افراد جزمی دیگر ما را جزم‌تر می‌کند؟ آیا گروه ها می توانند دارای فضایل و رذیلت های متمایز از اعضای خود باشند؟ به عنوان مثال، آیا گروهی از افراد جزم اندیش می توانند با وجود رذیلت های اعضای آن، با دید باز عمل کنند؟ هر فصل از دو نویسنده دیگر در جلد تفسیر دریافت می کند و هر نویسنده اصلی سپس به این تفسیرها پاسخ می دهد. نویسندگان با هم بخشی از یک گفتگوی جمعی را در مورد اینکه چگونه می‌توانیم درباره آنچه می‌دانیم بدانیم، تشکیل می‌دهند. با این کار، آنها نه تنها نظریه پردازی می کنند، بلکه معرفت شناسی فضیلت اجتماعی را نیز به اجرا در می آورند.
  • تعداد رکورد ها : 693