جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
بهشتی که آدم(ع) در آن سکونت داشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد محل سکونت حضرت آدم و حوا(ع) قبل از هبوط به زمین قرآن کریم می‌فرماید: «و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنة»؛[1] و گفتیم: اى آدم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید. «جنت» در لغت به معنای باغ پر درخت، گردشگاه، فردوس، و بهشت است.[2] و «جنات عدن»[3] که بیشتر ...
گناه حضرت آدم(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بهشتي که آدم و حوا پس از آفرينش در آن جاي گرفتند، نه بهشت موعود بلکه بهشتي برزخي جلوه گر شده در قالب زندگي غير دنيوي (محمد حسين طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج 14، ص 219، مؤسسه الاعلمي). و حتي به باور برخي يکي از باغ هاي پرنعمت و روح افزاي م بیشتر ...
هبوط از بهشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بهشت اخروی در قوس صعود بوده، نتیجه و تجسّم اعتقادات و خلقیّات واعمال ما انسانهاست؛ و کسی که در آن وارد شود تا ابد در آن خواهد بود. ابلیس نیز دربهشت اخروی راه ندارد. پس بهشت آدم(ع) نمی تواند بهشت اخروی باشد. بهشت آن حضرت در قوس نزول و در برزخ نزولی بو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بهشت حضرت آدم ‏علیه السلام کدام بهشت بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بهشت موعود، جايى است براى آنان كه به شايستگى خداوند را پرستش كرده باشند. آنجا زندگى جاودان و بى درد و رنجى دارند. در آيات و روايات انواع نعمت‏ها و لذت‏هاى بهشتى و جزئيات زندگى بهشتيان بيان شده است. كلمه «جنة» در لغت عرب به معنى باغ [1] و بستان [2] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بهشتی که آدم (ع) در آن سکونت داشت کدام بهشت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن آمده است: «و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنة»[1]. جنت به معنای باغ پر درخت، گردشگاه، فردوس، بهشت است[2] و «جنات عدن»[3] که در قرآن آمده؛ یعنی باغ های که محل اقامت دائمی است و چون باغ معمولاً پوشیده از درخت است، به آن جنت گفته می شود. بیشتر ...
در بخشی از قرآن خوانده‌ام که هنگام آمدن آدم و حوا از بهشت به زمین‌، عورت آن‌ها نمایان شد. حال سؤال این است که آیا در بهشت و جهنم شهوات مادی و دنیوی وجود دارد؟ اگر پاسخ منفی است‌، پس چرا خداوند به مواردی از جمله حوریان‌، زنان طیبه و... وعده می‌دهد که تداعی کننده چنین چیزی است‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. بهشتي كه آدم و حوا از آن بيرون رانده شدند، بهشت موعود نبود، بلكه از باغ‌هاي پر نعمت و روح افزاي يكي از مناطق سرسبز زمين بوده است‌; زيرا بهشت موعود قيامت‌، نعمتي جاوداني است كه‌، بيرون رفتن از آن ممكن نيست‌; وانگهي در آن‌، براي ابليس جايي ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
بهشتي كه حضرت آدم (علیه السلام) و همسرش در آن بودند،چه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : داستان خلقت آدم و حوا و اسكان آنان در بهشت در سه موضع قرآن كريم آمده است. سوره‌هاي بقره، اعراف و طه. از آيات قرآن استفاده مي‌شود كه حضرت آدم، از ابتدا براي زندگي روي زمين و مردن در آن و مبعوث شدن در قيامت آفريده شده بود: «و اذ قال ربك للملائكة بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا بهشتى كه حضرت آدم از آن رانده شد، همان بهشت موعود بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در تفسير على بن ابراهيم قمى، روايت شده است كه: «از حضرت صادق(عليه السلام) سؤال شد: آيا بهشت آدم، از بهشت هاى دنيا بود يا بهشت هاى آخرت؟ فرمودند: آن بهشت از بهشت هاى دنيا بود كه خورشيد و ماه در آن طلوع مى كرد، و چنانچه از بهشت هاى آخرت بود(همان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا با عدالت خداوند سازگار است که به خاطر خطای حضرت آدم، تمام نسل او با محرومیت از بهشت دچار این همه مشکلات شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه‌اي كه بايد قبل از جواب بپذيريم اين است كه همة پيامبران الهي از نظر معرفت و تقوا داراي مقام والائي هستند و نمايندگان خداوند متعال در روي زمين اند و صاحبان عصمت مي‌باشند. حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ نيز نمايندة خدا در زمين و معلم فرشتگان و مسجود مل بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
تحلیل مبانی ملاصدرا در تفسیر وی از قصه آدم(ع)
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، محمدرضا خدایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تفسیری که ملاصدرا از داستان آدم(ع) در قرآن کریم عرضه کرده، بر پیش فرض ها و مبانی فلسفی و معرفتی خاصّی مبتنی است. بررسی زبان قرآن و مبانی فلسفی و معرفتی ملاصدرا در تفسیر، با محوریّت تفسیر قصّه آدم، از اهداف این مقاله است. از دیدگاه ملاصدرا، زبان قرآن در قصّة آدم، زبان معرفت بخش؛ و قصّه، مشتمل بر ویژگی های به ظاهر متضاد است. تفسیر باطنی با حفظ ظاهر، تمثیلی بودن در عین تاریخی نگری، از ویژگی­های تفسیر وی است. تفسیر فلسفی ملاصدرا، به لحاظ مبانی، قابل نقد و بررسی است. بعضی از نقدهای وارد بر تفسیر قصّه آدم عبارت­ اند از: آموزه انسان کبیر، که به صورت مشترک لفظی به کار رفته و به دو معناست: یکی نفس کلّی که جزو عقول است، و دیگری به معنای نفس سماوی؛ و نیز مبتنی است بر طبیعیات حکمت مشاء در تبیین حرکت مستدیر افلاک. از لوازم تفسیر صدرایی، سجده گروهی از فرشتگان بر حضرت آدم است که با عمومیّت آیات سجده فرشتگان هماهنگ نیست.
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
  • تعداد رکورد ها : 11