جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
كتاب قيم
> 1401- دوره 12- شماره 26
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
سال 1402
دوره 13 , شماره 28
سال 1401
دوره 12 , شماره 27
دوره 12 , شماره 26
سال 1400
دوره 11 , شماره 25
دوره 11 , شماره 24
سال 1399
دوره 10 , شماره 23
دوره 10 , شماره 22
سال 1398
دوره 9 , شماره 21
دوره 9 , شماره 20
سال 1397
دوره 8 , شماره 19
دوره 8 , شماره 18
سال 1396
دوره 7 , شماره 17
دوره 7 , شماره 16
سال 1395
دوره 6 , شماره 15 پاییز و زمستان 1395
دوره 6 , شماره 14 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 13 پاییز و زمستان 1394 (ویژه علوم قرآن و حدیث)
دوره 5 , شماره 12 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 4 , شماره 11 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 4 , شماره 10 (ويژه علوم قرآن و حديث)
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 پاییز و زمستان 1392
دوره 3 , شماره 8 بهار و تابستان 1392
سال 1391
دوره 2 , شماره 7 پاییز و زمستان 1391
دوره 2 , شماره 6 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 2 , شماره 5 (ويژه علوم قرآن و حديث)
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 1 , شماره 3 (پياپي 3) (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 1 , شماره 2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 1 , شماره 1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)
عنوان :
بازپژوهی معنای واژه «متکأ» در آیه 31 سوره یوسف
نویسنده:
رحمان عشریه، محمد حسینی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
معنای واژگان قرآن هرچند در ابتدا با فرهنگ مفاهمه مخاطبان نخستین آن سازگار بوده لیکن در سدههای بعد دچار تشتت آرای مختلف شده و عواملی چون ورود واژگان معرّب در متن قرآن نیز همواره مزید بر علت بوده است. یکی از واژگانی که در میدان تزاحم آرای مختلف قرار گرفته، واژه «مُتَّکَاً» در آیه 31 سوره یوسف است که لغویان و مفسران برای آن چهار معنای «مجلس»، «تکیهگاه»، «خوراکی» و «ترنج» را مطرح کردهاند. در جامعه مفسران، برخی تلاش کردهاند تا معانی مختلف را با یکدیگر جمع نمایند و برخی دیگر آشکارا معنای مخالف نظر خود را تخطئه نمودهاند؛ برخی نیز تمام معانی را ذکر کرده و از ترجیح یک معنا بر سایرین، اجتناب کردهاند. پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی ابتدا قرائات گوناگون را تبیین و سپس به بررسی آرای مختلف لغویان و مفسران پرداخته و پس از رفع ایرادهای وارده، معنای «ترنج» را بر سایر معانی ترجیح داده است. این معنا علاوه بر مؤیداتی چون علم لغت، روایات فریقین، سیاق آیه مورد بحث و آرای مفسران، از منظر «معرَّبات» نیز مورد تأیید است؛ زیرا با همان قرائت مشهور «مُتَّکَاً» ، در زبان قبطی و حبشی به معنای «ترنج» است، و این با فضای داستان حضرت یوسف علیه السلام که در مصر (آفریقای جنوبی) رخ داده نیز همخوانی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گسترۀ دلالت واژگان عام و مطلق قرآن کریم (با تاکید بر دیدگاه نسبیّت اطلاقات و عمومات قرآنی در چهارچوب سیاق و فضای نزول)
نویسنده:
حامد شریفی نسب، عبدالهادی فقهی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
کاربرد فراوان الفاظ عام و مطلق در آیات قرآن کریم، بیانگر ضرورت توجه به این واژگان در تفسیر آیات قرآن کریم است. این مسئله که دایره و گسترۀ شمولیّت این واژگان چه اندازه است و آیا دلالت این واژگان صرفاً مبتنی بر گسترۀ الفاظ است و گسترۀ معنایی آن هیچ حد و حصری ندارد یا آنکه عمومیت این واژگان تنها در دایره و مرزهای سیاق و فضای نزول، شمولیّت و فراگیری دارد و محدودیتهای سیاق و فضای نزول موجب تضییق دلالت این نوع واژگان میشود، موضوع تحقیق حاضر را شکل میدهد. این پژوهش با هدف ضابطهمند کردن تفسیر این دسته از واژگان قرآنی، به گردآوری نظریات مطرح در این زمینه و تحلیل ادلۀ آن پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که واژگان عام و مطلق قرآن کریم را از یک طرف نمیتوان تنها به موارد نزول، محدود و منحصر دانست و از طرف دیگر نمیتوان دلالت آنها را بیقید و شرط برشمرد و تأثیر سیاق و فضای نزول را در تضییق دلالت آنها نادیده گرفت. این دیدگاه که میتوان از آن با عنوان «نسبیّت اطلاقات و عمومات در چهارچوب سیاق و فضای نزول» یاد کرد افزون بر آنکه مبتنی بر اصول محاورۀ عرفی و ادلۀ اصولی است، با فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن کریم و روایات تفسیری اهلبیت (ع)، قابل تفسیر است چنانکه میتوان در برخی از روایات اهلبیت (ع) شواهدی بر تفسیر نسبی اطلاقات و عمومات قرآنی یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی ناسخ و منسوخ و روش های نقد نسخ در تفسیر القرآن العظیم ابنکثیر
نویسنده:
امیر احمد نژاد، محمد دودونگه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
نسخ از جمله مسائل مهم در علوم قرآنی و تفسیر است که همواره دانشمندان اسلامی به آن توجه نشان دادهاند. قریب به اتفاق دانشمندان با وجود اختلافنظر در تعداد و نوع آیات ناسخ و منسوخ اصل وجود نسخ را پذیرفتهاند. ابنکثیر از مفسرانی است که در تفسیر خود به مسئله نسخ توجه ویژهای نشان داده است. در این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی ابتدا به موضوع نسخ در تفسیر ابنکثیر پرداخته شده و سپس مبانی وی در نسخ و نوع مواجهه وی با مسئله نسخ بررسی خواهد شد. او از میان 45 مورد نسخی که ذیل آیات، مورد بحث قرار داده به طور روشمند و بر اساس مبانی تعیین شده 10 مورد را پذیرفته است. اعتقاد به گسستگی نزول در سوره های مدنی و تقدم و تأخر سوره ها و توجه به سیاق آیات از جمله این مبانی است. این مفسر در مواجهه با ناسخ و منسوخ نیز توجه ویژه ای به آیات و سنت پیامبر(ص) همچنین استناد به اقوال صحابه و تابعین و مفسران دارد. ابنکثیر در مواردی نیز معتقد است میان حکم آیه ناسخ و آیه منسوخ ارتباطی وجود ندارد و در مواردی تخصیص و استثناء در آیات را به جای نسخ پذیرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرضه قرآن توسط پیامبر(ص) و جبرئیل و جایگاه آن در مطالعات قرآنی
نویسنده:
حسین براتی، سهیلا پیروزفر، مرتضی ایروانی نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در منابع روایی اهل سنت، گزارشهایی وجود دارد که نشان میدهد همه ساله پیامبر اکرم(ص) آن بخش از آیاتی که بر ایشان نازل شده بود را بر جبرئیل عرضه میکردند. در برخی دیگر از گزارشها این جبرئیل بود که هر سال آیات نازله از قبل را برای پیامبر(ص) قرائت میکرد. موضوع «عرضه» قرآن توسط جبرئیل بر پیامبر(ص) و یا بالعکس، به خصوص در منابع اهل سنت ارتباط عمیقی با برخی از مباحث علوم قرآنی از جمله: قرائات، نسخالتلاوة، جمع قرآن توسط عثمان و... پیدا کرده و حتی برخی فضیلتها به برخی از افراد نسبت داده شده است. پیوند بحث عرضه با این مباحث، ضرورت بررسی آن را دو چندان میکند؛ اعتماد یا عدم اعتماد به این گزارشها میتواند در نوع نگاه ما به برخی از مباحث یادشده تأثیرگذار باشد و سرنوشت برخی از مسائل را بهتر روشن کند. نوشتار حاضر، کوششی تحلیلی-انتقادی در نقد و بررسی مسأله عرضه، جایگاه و تأثیر آن در حوزه برخی از مسائل علوم قرآنی است. نتایج نشان میدهد این مسأله، جایگاه خاصی در میان شیعه ندارد. روایت عرضه به دلیل ضعف سندی و اشکال در برخی از طرق نقل، قابل نقد بوده و بر فرض اعتماد به صدور آن، برداشتهای صورت گرفته و بعضی از مسائل گرهخورده با آن، درست به نظر نمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتهای معرفتی و اخلاقی برای احیای حقیقت اسلام در نامه منسوب به امام صادق (ع)
نویسنده:
زهرا صرفی، فتحیه فتاحی زاده، سمیه سروقد مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در میان آثار ارزشمند باقیمانده از امام صادق (ع)، نامهای خطاب به اصحاب در تمامی عصرها وجود دارد که توجه و عمل به آن مورد تأکید امام بوده است. در پژوهش حاضر، این نامه با روش تحلیل محتوا بهصورت کمی و کیفی واکاوی شده است. حاصل این واکاوی آن است که حضرت بیشترین تأکید را روی واژه «طاعت» دارد. همچنین بر موضوعات «ارتباط با خداوند» و «شناخت اهل باطل» بسیار تأکید شده است. مضامین نامه قابل تقسیم به مضامین معرفتی و اخلاقی است. در بخش مضامین معرفتی و به تعبیر دیگر مضامین اعتقادی، با در نظر گرفتن شرایط مخاطبان، مباحث مرتبط با خداشناسی، امام شناسی و شناخت اهل باطل بهگونهای کارکردگرایانه بهمنظور حفظ بنیان فکری اصحاب بیان شده است. این نگاه کارکردی در بخش اخلاقی که از مباحث مرتبط با اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی تشکیلشده نیز، غالب است؛ بهگونهای که میتوان گفت: این نامه، طرحریزی اصول و راهکارهای کاربردی جهت حفظ و توانمندسازی اصحاب از طریق همافزایی و هماندیشی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضاسازی ذهنی حواس در قرآن کریم با تکیه بر نظریه آمیختگی مفهومی
نویسنده:
هدیه قاسمی فرد، ناصر زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم فضاهای ذهنی به عنوان یکی از الگوهای مفهومسازی، نخستینبار توسط ژیل فوکونیه مطرح و بعدها توسط او و مارک ترنر گسترش داده شد تا نظریهای پدید آید با عنوان آمیزه مفهومی که به فضاهای ذهنی برآمده از کلام به منظور توصیف ساختهای زبانی خلاقانه توجه دارد. این پژوهش که بر روش توصیفیـ تحلیلی استوار است بر آن است تا به واکاوی فرضیه امکان بررسی نظریه آمختگی مفهومی در ساختار آیات منتخب قرآنی مرتبط با حواس بپردازد. از آنجا که زبان قرآن زبانی مفهومی و چندلایه است؛ لذا استفاده از نظریهای مفهومی بسان آمیختگی مفهومی که با الگویی منظم به ترسیم فضاهای ذهنی و مفهومی میپردازد، در ادراک معانی ارزشمند قرآن کریم مناسب است. با تطبیق این نظریه بر آیات منتخب مرتبط با حواس، شبکههای تصویری چندی از نوع دوساحتی و تکساحتی و آینهای به دست داده شد بسامد تکرار شبکه دوساحتی که پدیدآور ساختهای نوآورانه است و نیز شبکه تکساحتی تقریباً مشابه است. روابط حیاتی بین اعضای متناظر فضاهای دروندادهای آنها نیز از نوع شباهت و عدم شباهت و جزء به کل است. از میان عناصر فضاساز نیز بسامد تکرار عبارات فعلیـ فاعلی بسیار چشمگیر است؛ لذا با این نتایج، فرضیه کاربست این نظریه در آیات قرآنی مرتبط با حواس قابلیت بررسی مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلوبهای ردیه (پندارشکنی) در قرآن کریم
نویسنده:
محسن نیل فروش زاده، مهدی مطیع، محمدرضا حاجی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
باور و پندار و تصور، حاصل فعالیت ذهن انسان در برخورد با مسائل و رویدادهای پیرامون آن بوده و تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله، محیط، آداب و رسوم، اخبار گذشتگان میباشد. این برداشت فکری میتواند صحیح و اثربخش در مسیر سعادت انسان بوده و یا اشتباه و مخرب و عامل ویرانگری فضایل بشری گردد. در پهنه تربیت اسلامی یکی از مباحث بااهمیت، مبارزه با توهمات غلط بشری است. در این مقاله اسلوبهای گفتگویی و تعجبی و تحدیگونه و مقایسهای بررسی گردیده، به نتایجی دست یافته است که مهمترین آنها عبارتاند از: در غالب موارد، ردیه با استفاده از آموزش غیرمستقیم صورتگرفته که در آیات حاوی ساختارهای گفتگویی و تحدیگونه از آموزش با واسطه بیانی پیامبر اسلام (ص) و در آیات حاوی ساختار مقایسهای دوسویه از آموزش با واسطه دیگران استفاده شده است. لحن و نوع گویش در این گروه از آیات و آیات همسیاق آنها در اغلب موارد گویش انتقادی و توبیخی شدید است که به نظر میرسد، مخاطب گمراه و معاند این آیات که عموماً اهل کتاب و مشرکان و کافران و منافقان میباشند، در پندارهای سقیم خود و پیروی جاهلانه از عادات گذشتگان خود پافشاری نمودهاند؛ ازاینرو، قرآن کریم با لحن تهدیدی درصدد تأثیرگذاری بیشتر و ایجاد تنبه در اذهان آنها میباشد. در ساختار «لایَسْتَوی» که مخاطبان آن مسلمانان هستند، کلام وحی با رویکرد حمایتی و تشویقی به دنبال رد تصورات و پندارهای ناصحیح بهصورت تلویحی بهوسیله تثبیت باورهای صحیح میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حوزه معنایی «وحدت» در نهج البلاغه
نویسنده:
امیر احمد عظیمی، محمود میرزایی الحسینی، مریم جلیلیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مفاهیم اساسی در کلام و اندیشه امام علی(ع) «وحدت» است چنان که در نهج البلاغه به عزت و اقتدار امّت اسلامی در سایه وحدت تأکید شده است. گرچه واژه «وحدة» در نهج البلاغه به معنای همبستگی و اتحاد به کار نرفته است؛ ولی ترکیب ها و تعبیرهای متنوعی در حوزه معنایی «وحدت» وجود دارد که با توجه به بافت موقعیتی و شرایط گوناگون سیاسی و اجتماعی، ذهن مخاطب را به سمت مسأله حیاتی وحدت سوق می دهد. این مقاله، واژگان و ترکیب های حوزه معنایی وحدت و مفاهیم و مصادیق آن را مورد بررسی و تحلیل معناشناختی قرار داده است و کوشیده است با روش توصیفی – تحلیلی و بر اساس علم معناشناسی، مؤلفه های معنایی و دلالت های بافتی واژگان و ترکیب های حوزه معنایی وحدت را در دو بخش «ترکیب های دالّ بر اتحاد مطلوب» و «ترکیب های دالّ بر اتحاد نامطلوب» و نیز رابطه معنایی «باهم آیی» بررسی و تحلیل نماید و بیان کند که مفاهیمی چون همکاری، سازش و اصلاح و مصادیقی همچون وحدت عقیدتی، اجتماعی، سیاسی و عاطفی در مقوله وحدت نقش آفرینی کرده اند و با توجه به بافت می توانند بار معنایی مثبت یا منفی داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی نظریه اخلاقی جنگ عادلانه با تاکید برجنگ روانی رسانه ای از منظر نهج البلاغه
نویسنده:
روح الله مروتی، رضا علی کرمی، محمدرضا ضمیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه اخلاقی جنگ عادلانه که خاستگاه دینی داشته، ابتدا توسط روحانیان مسیحی به ویژه آگوستین قدیس در کتاب شهر خدا مطرح گشت و سپس از سوی سیاستمداران مورد استقبال زیادی قرار گرفت. هدف اصلی این نظریه، کاستن از خسارتهای انسانی و مادی جنگهاست. نظریه مذکور بر اساس اجزای چهارگانه «دیدگاه شهر خدا و شهر انسان، فضیلت و عدالت، قوانین و مشترکالمنافع»، اصولی اخلاقی را برای مراحل قبل از جنگ، حین جنگ و پس از جنگ مطرح کرده است. هرچند برخی از محققان تلاش کردهاند تا اصول اخلاقی جنگ عادلانه را بهصورت تطبیقی با جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی در اسلام مورد بررسی قرار داده و یا برخی دیگر به حکم جنگ روانی و شرایط استفاده از آن در اسلام بپردازند، ولی در این پژوهش به نقد اجزاء زیرین و جنبه جنگ روانی آن پرداخته شده است. ازاینرو، در این نوشتار ابتدا با روش توصیفی ـ تحلیلی، از منظری دینی و با تکیه بر گزارههای نهجالبلاغه، اجزاء زیربنایی این نظریه در آثار آگوستین نقد و بررسی و سپس مشروعیت جنگ روانی به بحث گذاشته میشود. نتایجی که این پژوهش بدان دست یافته آن است که از منظر نهجالبلاغه، اولا، خلقت تمام انسانها بر اساس فطرت الهی و خیر است و عدالت فضلیتی جهانشمول و ذاتی در انسان است، نه مختتص به مسیحیان کاتولیک و عدالت اجتماعی حاکمان در اسلام شامل همه انسانها حتی حیوانات نیز خواهد شد. ثانیا، جنگ روانی رسانهای در صورتی عادلانه است که دارای ویژگیهایی مثل: حقنمایی، افشاگری به حق، رعایت انصاف، ارشاد و موعظه، دوری از مکر و خدعه باشد. دقیقا بر اساس همین ویژگیها، جنگروانی و تبلیغات خصمانه نیز باید مورد نقد قرار گیرد. برخی از نقدهای وارد به اجزای این نظریه عبارت است از: 1. انحراف در تفسیر آفرینش اولیه انسان؛ 2. انحراف مفهومی عدالت؛ 3. عدالت تفویضی و انحصاری؛ 4. باطلگرایی در عین حق نمایی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامان شیعه(علیهم السلام) و علم کلام (بر پایه مطالعات حدیثی)
نویسنده:
اسماعیل اثباتی، محمدکاظم رحمان ستایش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در برخی از کتابهای شیعیان روایاتی درباره نهی از کلام وجود دارد. این روایات باعث شده گروهی از شیعیان بپندارند که دانش کلام نه تنها سودمند نیست، بلکه این علم از نظر امامان شیعه نکوهیده است. با مطالعه روایات این موضوع و دقت در سیره معصومین میبینیم که امامان شیعه از بزرگان کلام در روزگار خود بوده و تلاشهای بسیاری دراین زمینه به کار بستهاند. آنان خود با متکلمان سایر مذاهب مناظراتی داشته و شاگردان خود را هم برای رویارویی با آنان تعلیم میداندند و به آنان اجازه مناظره و بحث با مخالفان میدادند. گاهی این مجالس مناظره در حضور امامان تشکیل میشد. بر این اساس اصل در نگاه امامان شیعه مفید بودن و جواز پرداختن به این علم است و در زمانهای خاص، موضوعات خاص، افراد خاص و شرایط خاص به نهی از تکلم و مناظره پرداختهاند. برخی از روایات نکوهش کلام نیز مربوط به نهی از شیوههای نادرست یا نهی از بحث های بی نتیجه در موضوعات متنوع است و اختصاصی به دانش کلام ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 311 تا 330
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید