جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشهای تفسیر تطبیقی
> 1400- دوره 7- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 18
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 17
سال 1401
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 7 , شماره 1 شماره پیاپی 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 2 شماره پیاپی 12
دوره 6 , شماره 1 شماره پیاپی 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 2 شماره پیاپی 10
دوره 5 , شماره 1 شماره پیاپی 9
سال 1397
دوره 4 , شماره 2 شماره پیاپی 8
دوره 4 , شماره 1 شماره پیاپی 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 2 شماره پیاپی 6
دوره 3 , شماره 1 شماره پیاپی 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 2 شماره پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 شماره پیاپی 3
سال 1394
دوره 1 , شماره 2 شماره پیاپی 2
دوره 1 , شماره 1 شماره پیاپی 1
عنوان :
بازشناسی ماهیت و مؤلفههای بدعت از دیدگاه مفسران
نویسنده:
محمد جواد جاوری ، محمد علی ایازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
تازه های تحقیق
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفسران متقدم و متأخر، همواره نگاههای متنوع و چالشبرانگیزی به مفهوم و ماهیتِ بدعت داشتهاند؛ بهطوریکه زمینه را برای استفاده ابزاریِ فرق و مذاهب متعدد در موضوع بدعت، هموار نمودهاند. موضوع اصلی این تحقیق آن است که مفسران، چه دیدگاههایی درباره ماهیت و مؤلفههای بدعت داشته و علل تنوع نگاههای آنان چیست. بر این اساس، نویسندگان این مقاله درصدد آنند که با توجه به دیدگاههای مفسران شیعه و اهل تسنن درباره معنای لغوی و اصطلاحی بدعت، به مؤلفههای این موضوع دست یابند و علل تنوع این مفاهیم را از مساله بدعت تحلیل و بررسی کنند. نتایج این پژوهش، نشان میدهد که مفسران، بدعت را بهمثابه مفاهیمی چون: «امر نوظهور»، «گزاره غیردینی»، «تشریع»، «حدوث» و «مخالفت» دانستهاند که این تنوع دیدگاههای آنان، از «تقسیمبندیهای متناقض»، «فرق ننهادن مفهوم بدعت با مفاهیمی چون: اختراع، نوآوری، سنت و تشریع» و «اختلافات اعتقادی و مذهبی مفسران»، ناشی شده و باعث شکلگیری و رشد اندیشههای سلفی در جامعه و فضای اتهام به بدعتگذاری در بین فرق و مذاهب مختلف گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت سنجی واژه «البیان» در آیه "علمه البیان " بر نطق و تکلم انسان از نگاه مفسران فریقین
نویسنده:
احمد کریمی ، فیروز اصلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفسران پنج دیدگاه عمده درباره مفهوم واژه "بیان " در آیه 4 سوره الرحمن دارند. عدهای از مفسران، بیان را به معنای قدرت تکلم، برخی به معنای بیان کردن همهچیز، گروهی به معنای اسامی اشیاء و جنبندگان، تعدادی به معنای قدرت تعقل و عدهای هم به معنای قرآن کریم میدانند. با توجه به اختلافات موجود در معنای بیان و نبود پژوهش مستقل در این زمینه، این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی، معنای درست بیان را در این آیه واکاوی میکند. طبق بررسیهای صورت گرفته در این نوشتار، نظر کسانی که بیان را به معنای تکلم میدانند، جامع و دقیقتر به نظر میرسد؛ زیرا اولین معنایی که در سیاق آیات نخستین سوره الرحمن از این واژه به ذهن متبادر میشود، معنای تکلم است و در آیه چهارم سوره ابراهیم، تبیین به زبان نسبت داده شده است. از سوی دیگر خداوند متعال، قرآن را بیانی برای مردم (بیانٌ للنّاس) میخواند و از آنجایی که ماهیت قرآن در عصر نزول، جز ماهیت گفتاری و زبانی نبود، مشخص میشود که منظور از بیان، سخن گفتن است. از طرفی، معانی دیگری که مفسران برای بیان ذکر کردهاند، به نحوی به زبان و تکلم مرتبط هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 291
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل آراء مفسران قرآن از مفهوم «اصطفاء» و «عالمین» در آیه 42 سوره آلعمران
نویسنده:
داود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی و تحلیل مفاد آیات قرآن بر اساس اصول و قواعد تفسیری گوناگون اعم از سیاق، ساختار متن، دلالتهای لغوی و روایات تفسیری، از بایستههای پژوهش در حوزه تفسیر است. در این پژوهش، با هدف بازخوانی آراء مفسران در تبیین آیه شریفه *وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى نِساءِ الْعالَمینَ* (آلعمران: 42)، سعی گردیده دلیل اختلاف مفسران در تبیین این آیه مشخص شود. از این رو با عنایت به تکرار واژه «اصطفاء» در این آیه، کاربردهای این واژه در قرآن مفهومشناسی گردیده و دیدگاههایگوناگون مفسران در بیان مفهوم «اصطفاء» و تعیین مصادیق گوناگون آن بررسی شده است. در این زمینه و با توجه به کاربردهای واژه «اصطفاء» در ساختهای متفاوت در قرآن، یادآور شده چنان که برخی از مفسران تصریح نمودهاند، واژه «اصطفا»ی اول در این آیه به دلیل مطلق بودن، به برگزیدگی و عصمت حضرت مریم (س) اشاره میکند و واژه «اصطفا»ی دوم، به دلیل مقید بودن به حرف جر «علی»، از برتری ایشان نسبت به دیگران و ویژگیها و امتیازات خاص آن بانو حکایت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخاطب شناسی در آیه 126 نحل
نویسنده:
محمد حسین واثقی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 126 نحل
چکیده :
سه دیدگاه در شأن نزول و مخاطب آیه 126 نحل وجود دارد. مشهور است که این آیات در جریان جنگ احد نازل شد و مخاطب آن فقط پیامبر(ص) است. زمانی که مشرکان قریش جنازه حضرت حمزه یا همه شهدا را مثله کردند، آن حضرت خواستند برای انتقام، سی نفر و به روایتی هفتاد نفر از آنها را مثله کنند که این آیات نازل شد و از مجازات بازداشت. برای اثبات این موضوع، به روایت ابنعباس و ابوهریره استناد کردهاند که از نظر سند ضعیف و از نظر محتوا مخدوش است و با شخصیت پیامبر(ص) وآموزههای دینی سازگار نیست. دیدگاه دیگر آن است که این موضوع سخنان انصار بوده که خواستند انتقام شهدا را بگیرند و آیات در فتح مکه نازل شده و به روایت ابیبنکعب استناد شده که صحیحه است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که این آیه وآیات مرتبط، پیش از هجرت نازل شده و شأن نزول خاصی ندارد و مخاطب آن عام و همه مسلمانان درتمام زمانها هستند. ظاهر این آیات نیز دلیل است که همانند تعدادی از آیات دیگر حکم کلی را بیان فرموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی نقدهای ابنعادل بر زمخشری در برداشتهای کلامی ـ ادبی از آیات در تفاسیر اللّباب و الکشّاف
نویسنده:
کیوان احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنعادل دمشقی، مفسّر قرن نهم در تفسیر اللّباب فی علوم الکتاب که موسوعهای از علوم مختلف بوده، از دیدگاههای دهها مفسّر و ادیب بهرهمند گشته و در مواردی نیز به نقد و یا ردّ آنها پرداخته است. یکی از این مفسران، زمخشری معتزلی، نویسنده تفسیر الکشّاف عن حقایق غوامض التّنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل در اوایل قرن ششم است. ابنعادل با وجود اعتراف به اهمیت و برجستگی تفسیر کشّاف و بهرهمندی گسترده از آن، مناقشاتی را بر مبنای تفکر اشعری خویش در زمینههای اعتقادی به آن وارد کرده است. این نوشتار با رویکرد نظری و به شیوه کتابخانهای، به برخی نقدهای ابنعادل بر زمخشری در مباحثی مانند چگونگی تبیین برخی آیات مربوط به صفات خداوند مانند مکر، غضب، استهزا، تعجب، تکبر، حیا، و نیز شفاعت و حوزه تعلق آن، آیات مربوط به اراده و اختیار انسان و نیز بحث رؤیت خداوند به عنوان یکی از پردامنهترین جدالها در تاریخ اسلام پرداخته و تأثیر مبانی و پیشفرضهای اعتقادی در برداشت از آیات را در مواجهه دو تفسیر نمایانده است. همچنین برخی اختلاف نظرهای دو مفسّر در حوزه ادبیات قرآنی مطرح شده که آن موارد نیز اساساً به چالشهای عقیدتی- کلامی برمیگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی روایات فریقین پیرامون مصادیق آیه 101 سوره انبیاء
نویسنده:
میثم کهن ترابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی اعتبار احادیثی که در مقام بیان مصادیق آیات قرآن هستند وگاه دستخوش تغییرات و یا تحریفاتی میشوند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. روایاتی در منابع فریقین، در بیان مصداق آیه 101 سوره انبیاء آمده است. این آیه درباره کسانی است که بدیشان وعده نیکو داده شده و از آتش دور نگاه داشته شدهاند. به گفته منابع اهل سنت، امام علی(ع) از خلیفه سوم و یا افرادی دیگر نام برده که تعدادشان در برخی منابع مساوی با عشره مبشره است. منابع شیعه احادیثی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کردهاند که آن حضرت، علی(ع) و شیعیانش را مصداق این آیه معرفی فرمودهاند. روایات اهل سنت از منظر سندی دچار ضعف شدیدی هستند و از منظر متنی نیز با روایات معتبر و تاریخ قطعی معارضت دارند. سند روایات منقول در منابع شیعه بسیار معتبر است و محتوای آن، با روایات معتبر موجود در منابع فریقین تأیید میشود. پژوهش حاضر باهدف کمک به تبیین درست مصادیق آیه، پس از احصاء روایات فوق از منابع کتابخانهای و با ابزار نقد سندی و تحلیل انتقادیِ متن روایات منقول در منابع فریقین، به انجام رسیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 269
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فقهالحدیثی و دیدگاه مفسران درباره روایت «حُبُّ عَلِیِّ بن ابیطالب حَسَنَهٌّ ...»
نویسنده:
عبدالعلی پاکزاد ، محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
تازه های تحقیق
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
روایات بسیاری بر محبت اهلبیت علیهمالسلام تأکید نموده و آثارش را بیان کردهاند. نگاه سطحی به مفهوم برخی از این روایات، موجب اباحهگری میشود. روایت «حُبُّ عَلِیِّ بن ابیطالب حَسَنَهٌّ لا تَضُرُّ مَعَها سَیِّئَهٌ...»، نمونهای از این روایات است که موجب طرح دیدگاههای متفاوتی شده که در متن حاضر بررسی میشود. این نوشتار به روش کتابخانهای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، در پی عرضه مفهوم درست روایت است. یافته پژوهش عبارت است از اینکه با استناد به برخی آیات قرآن و با مراجعه به تفاسیر و حدیث معتبرِ امالیشیخ مفید و صحیحه امالی شیخ طوسی، حبّ واقعی ملازم اطاعت بوده و از مفاهیم درست روایت آن است که سیئه در آن، به معنای گناهان کوچک است و حبّ علی (ع) سبب آمرزش صغایر میشود. تحلیل درست دیگر آن است که دوستی با علی (ع)، حسنهای است که هیچ گناهی اثر آن را حبط و بیاثر نمیکند؛ زیرا ایمان کامل، با حُبّ اهلبیت علیهمالسلام محقق میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی تطبیقی دیدگاه مفسران درباره آیه 6 سوره یس
نویسنده:
کرم سیاوشی ، محمد صالح جباری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
تازه های تحقیق
زبان :
فارسی
چکیده :
درباره «ما» و مفهوم «ما أُنْذِرَ» در آیه 6 سوره یس اختلاف است. برخی «ما» را "نافیه " و برخی "موصوله" یا "مصدریه" دانستهاند. میان مفسرانی که «ما» را نافیه برشمردهاند نیز دو دیدگاه درباره مفهوم «ما أُنْذِرَ» مطرح است. حال از میان دیدگاههای مطرح، تفسیر درست آیه کدم است؟ آیا در قرآن غیر از پیامبران به کسی "نذیر" اطلاق شده است؟ آیا منذرانِ غیر معصوم در اتمامحجت الهی بر مردم نقش دارند؟ این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته است. تاکنون پژوهشی با این رویکرد انجام نشده است. از ره گذر این پژوهش، به دست آمد که «ما» در آیه موردبحث، "نافیه" و به معنای «انذار نشدن» است و واژه «نذیر» در آیه موردبحث یا در آیه دیگری از قرآن، بر افراد غیر معصوم اطلاق نشده است. نیز به دست آمد که اتمامحجت خداوند بر مردم در غیاب پیامبران و معصومان، صرفاً با انتقال متون وحیانی و پیام اصیل و جامع آنها صورت میگیرد؛ لذا اگر پیام اصیل و تحریف ناشده پیامبران بهدرستی به دیگران نرسد، اتمامحجت الهی صورت نخواهد گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر آیه یازدهم سوره رعد از نگاه مفسران فریقین
نویسنده:
محمد جواد اسکندر لو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 011 رعد
چکیده :
آیه 11 سوره رعد، آشکارا درباره سنت تغییر بحث کرده و اهمیت ویژه آن، ازاینجهت است که سرنوشت انسان بر مبنای اراده شخصی خویش در مسیر سعادت یا شقاوت را بیان میکند. پژوهش پیش رو، نشان میدهد که مفسران فریقین، دو رویکرد درباره این نوع تغییر مطرح کردهاند: یکی رویکرد اعمّی که مراد از «ما» ی موصوله در «ما بقوم» را اعم از «نعمت» و «نقمت» گرفتهاند. هدف از نگارش این مقاله اثبات همین رویکرد است. دوم رویکرد «اختصاصی» مانند دیدگاه علامه طباطبایی که «ما» ی موصوله را به نعمت اختصاص دادهاند. در این پژوهش، دیدگاه دوم با روش توصیفی-تحلیلی نقد شده و این نتایج به اثبات رسیده است. نگاه جامع به همه آیات قرآن، خلاف دیدگاه علامه طباطبایی را اثبات میکند؛ مبنی بر اینکه مراد از «ما بقوم» در آیه محل بحث، اعم از نعمتها و نقمتهاست. در «سنت تغییر» مراد از تغییر، تغییرات درونی و واقعی انسانهاست که هر فردی میتواند از طریق پاکسازی روح و نفس خویش و توبه نصوح، این تغییر وضعیت را در خود ایجاد نماید. اسکندرلو، م.ج. (1400). تفسیر آیه یازدهم سوره رعد از نگاه مفسران فریقین، دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی. 7 (14)، 269-241. Doi: 10.22091/PTT.2021.6025.1843.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی «هدایت» در آیۀ 21 سورۀ ابراهیم در میراث تفسیری از ره گذر سیاق و تقابل
نویسنده:
محسن دیمه کار گراب ، سیده فرناز اتحاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 21 ابراهیم
چکیده :
میراث تفسیری متقدمان، دربردارنده آراء ماندگاری است که تأثیر بسیاری بر مفسران در سدههای بعدی داشته؛ به گونهای که گویا با آراء تفسیری قدما، گفتمان غالبی پدیدار گشته و خوانشهای تفسیری بعدی، متأثر از گفتمان تفسیری متقدمان شکل گرفته است. حال آن که دست یابی به فهم و خوانش بهتر آیات الهی، در گرو بررسی، تحلیل و نقد آراء تفسیری و بهره گیری از اصول و قواعد تفسیری است. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی، به بازخوانی واژه «هدایت» در آیۀ 21 سورۀ ابراهیم در میراث تفسیری پرداخته تا پس از بررسی و نقد آراء تفسیری پیشِ رو، از ره گذر «سیاق»، «قرینه مقابله»، «اصل تناسب جواب با سؤال»، «تنزل و علوّ معنایی» و پرهیز از راه یابی تکلف به ساحت کلام الهی» به صورت نوآورانه، دیدگاه تفسیری جدیدی درباره معنای «هدایت» در این آیه شریفه به دست دهد. پاسخ گویی به مهم ترین اشکالات و ابهامات فراروی دیدگاه برگزیده از دیگر مباحث این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید