جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
فلسفه دکارت (ترجمه چهار فصل از کتاب ‌‌ دکارت  اثر آنتونی کنی    با یک مقدمه تحلیلی)
نویسنده:
حبیب اله کا ظم خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سر آنتونی کنی از فیلسوفان تحلیلی معاصر است. وی در یکی از جدیدترین آثار خوددر زمینه تاریخ فلسفه تحت عنواندکارت که موضوع رساله فعلی است ، موضوعات محوری فلسفه دکارت؛ یعنی، معرفت شناسی ، هستی شناسی و فلسفه ذهنرا با عبارات و جملاتی کوتاه ، رسا و در عین حال دقیق ، تحلیل و بررسی کرده است.موضوعات و مسائلی از قبیل شک دکارتی ؛ کوژیتوی دکارت؛ ساختار کوژیتو؛ تفسیرهای برخی از محققان درباره کوژیتو ؛ماهیت کوژیتو،معنای جوهر ؛ اقسام جوهر ؛ ارتباط می اندیشم ، پس هستم و من شیً اندیشنده هستم؛ معنای تصور ؛ اقسام تصور ؛ منشأتصورات ؛ خاصیتهای تصورات؛ ارتباط تصورات با برخی اصطلاحات فنی فلسفه دکارت؛ فرق میان عمل متعلق آن ؛ براهین دکارت بر اثبات وجود خدا ؛معیار عام حقیقت و یقینی بودن ؛ برخی نظریات دکارت در طبیعیات ، وبالاخره نظریه ادراک و رابطه نفس و بدناز جمله مهمترین موضوعات و مسایلی می باشد که در این اثر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
نقد و بررسی دیدگاه کانت درباره برهان وجودی
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از مهم ترین انتقادات کانت به برهان وجودی این است که برهان وجودی، یک برهان توتولوژیک و از این رو بی حاصل است، زیرا به ادعای طرفداران آن، وجود در تعریف خدا گنجانده شده است، یعنی قضیه «خدا وجود دارد»، یک قضیه تحلیلی است. در حالی که تمام قضایای وجودی تالیفی اند نه تحلیلی. به علاوه اساس این برهان بر این است که وجود، یک کمال یا محمول حقیقی است. اما وجود، صفت یا محمول حقیقی هیچ چیز نیست، بلکه نقش آن فقط وضع (posit) شی و همه اوصاف و کمالات آن است. این مقاله به نقد و بررسی بعضی از انتقادات کانت می پردازد و چهار دلیل در رد آنها ذکر می کند.
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
پاسخ به اشکالات کلامی و فلسفی درباره «عالم ذر»
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع عالم ذر، همواره یکی از بحث برانگیزترین مباحث قرآنی و اسلامی بوده است و مفسران، متکلمان، فیلسوفان و عارفان مسلمان درباره آن بسیار سخن گفته‌اند. آن چه از ظاهر آیات و به‌ویژه روایات اسلامی بر می‌آید، این است که هر انسانی قبل از تولد از مادر، در عالمی به نام عالم ذر، (در مرحله‌ای به‌صورت روح محض و در مرحله‌ای دیگر، همراه با بدنی خاص به‌نام بدن ذرّی) وجود فردی حقیقی داشته است. عده‌ای از اندیشمندان مسلمان این برداشت از ظاهر آیات و روایات را نمی‌پذیرند و هر یک به‌گونه‌ای خاص، این ظواهر را توجیه و تأویل کرده و اشکالاتی را به آن برداشت ظاهری وارد کرده‌اند. مقاله حاضر به ذکر بعضی از مهم‌ترین این اشکالات می‌پردازد و به آنها پاسخ می‌گوید.
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
نقد نظریه عدمی بودن شرور
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از موضوعات بسیار مهم و پردامنه در قلمرو فلسفه دین، معضل شرور است که الهیون در طول تاریخ پاسخ های گوناگونی به آن داده اند. نظریه «عدمی بودن شرور»، یکی از پاسخ هایی است که بعضی فیلسوفان الهی غربی و تمام فیلسوفان مسلمان مطرح کرده اند. مقاله پیش رو دو هدف کلی را پی میگیرد: 1.نقد و بررسی نظریه پیش گفته و اثبات این که: اولاً، این نظریه، تأثیر چندانی در حل معضل شرور ندارد؛ ثانیاً، برخی شرور که فیلسوفان مسلمان، آنها را شر بالذّات نامیده اند، وجودی اند، نه عدمی (مانند ظلمت، مرگ و اَلَم). 2.شناساندن نظریه نگارنده که معتقد است امورِ عدمی شرّ بالذّات نیستند، بلکه شرّ بالعرض اند و تنها یک شر بالذّات وجود دارد که آن هم امری وجودی است، نه عدمی.